Gå til innhold

[Løst] Deling av nettverk. Hub? switch?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har Get som leverandør, og har fastmontert ( i et lite skap) et Touchstone Thelephone modem som internettet skal tas fra. Jeg har så koblingmuligheter til stue og soverom. Problemet er at modemet kun har en port.

Jeg har så hatt en liten (gammel)4 ports hub som løsning.

 

Jeg skal nå flytte, og får nøyaktig det samme opplegget. Jeg får 100 mbps i den nye leiligheten.

 

Kan jeg bruke den gamle hubèn eller vil den sinke signalet

Er det bedre å bruke en switch?

I så fall mottar jeg gjerne link til en som er "veldig liten " fysisk. Har jo egentlig ikke bruk for mer en 3 porter.

 

Eller andre gode forslag?

 

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med mindre du vil henge igjen i 1999 så bør du nok bytte igjen huben med en switch ;)

 

 

En hub er en veldig dum sak (repeater) som bare tar et vilkårlig signal som kommer inn på en port og kopierer signalet ut på alle andre porter, den bryr seg lite om hvor i verden ting faktisk skal. Dette gjør at den skaper kollisjoner på kabelen, som ødelegger signalet, slik at signalet må sendes på nytt. Den ødelegger ikke bare for sender og mottaker, men også alle andre som er koblet til huben.

 

En switch derimot har en mac adresse tabell og kikker på headeren i rammene som sendes på nettverket, og dytter rammen ut på riktig port. Den har også et buffer slik at den kan lagre rammer underveis for å forhindre kollisjoner på kabelen. En switch er også full duplex slik at data kan sendes i begge retninger samtidig.

 

PS: det kan også tenkes at du trenger en router i nettverket ditt som kan handtere NAT ettersom du sikkert bare får en ip adresse fra din levrandør. Usikker på om "Touchstone Thelephone modem" har dette, men hvis du har hatt fler clienter koblet til den før så har den nok det =)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du trenger en router.

Du får bare en IP adresse fra Get. Dvs tilkobling til kun en PC. Eller en router.

En switch hjelper ikke, du kan ikke ha to PC'er som deler samme IP adresse.

Med router får du ditt eget nettverk med mange egne IP addresser.

 

Get leverer nå modem som også er en trådløs router.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En switch er bedre på alle måter da den sender pakker til rett mottaker mens en hub kringkaster signalene i hele nettverket. Det var kun en grunn til å kjøpe huber før, de var billigere enn switcher. Da snakker vi midten av 90-tallet.

 

Kjøp deg en 4ports gigabit switch, burde koste deg rundt 300 for en kurant sak. Selges på alle nettbutikker for data, til og med den lokale elkjøp, expert osv.

Lenke til kommentar

Opplegget er 2 routere. I den nye leiligheten er det en egen hybel. I boksen er det så Hybel og hovedleilighet. Jeg vil så ha en router i hver sin ende. Løser det problemet med kun en ip adresse?

 

"Med mindre du vil henge igjen i 1999 så bør du nok bytte igjen huben med en switch" Den likte jeg :-)

Endret av tukols
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...