Gå til innhold

Dette er månedens bilde


Anbefalte innlegg

Det koster sannsynligvis mer enn det smaker å ansette fotoentusiaster i redaksjonen. Hva tjener Mediehuset mest på? Grundige analyser av typen månedstrådene (som krever kompetanse og ressurser, men som leses av noen få spesielt interesserte som oss som skriver her), eller å slenge ut lett bearbeida (som i oversatte) artikler som gir likes og spredning i sosiale medier fordi Instagram og lettvinte tips, i motsetning til månedstrådene, appellerer til nesten alle?

 

Svaret gir seg selv.

 

Nettsteder som dette må nok i vesentlig grad bygge på en stor grad av frivillighet dersom de skal bli det vi få vil ha.

 

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Nettsteder som dette må nok i vesentlig grad bygge på en stor grad av frivillighet dersom de skal bli det vi få vil ha.

 

 

Helt enig. Bildene på bildekritikken har +-100 visninger. Det er en illusjon å tro at en kommersiell aktør kan sette av særlige med ressurser for å tilfredsstille disse.

Merker meg at andre tilsvarende nettsteder jeg frekventerer slite med samme problem.

 

Det må nok revolusjonerende nytenkning til for å sparke liv i en slik tjeneste

 

Endret av eriknor
Lenke til kommentar

Tror det meste vil foregå i sosiale medier framover. Ser mye bildekritikk foregår i grupper på Facebook, bloggere sprer artikler, osv. Og disse er det så utrolig enkelt å få i Facebook-feeden sin.

 

Jeg må ærlig innrømme at Akams artikler er fullstendig irrelevante for meg. Den slags får jeg mye bedre andre steder. Skal jeg lese en anmeldelse av et objektiv går jeg til sider som Photozone.de, og vil jeg sjekke brukeranmeldelser går jeg til f.eks. FredMiranda. Fototips og den slags får jeg i FB-feeden min. Det er bare å følge sider, bloggere, profesjonelle fotografer, osv.

 

Men jeg likte månedtrådene. All honnør til dem som satte seg ned og ga gode tilbakemeldinger på utvalgte bilder måned etter måned. Det er ikke mange andre steder man får sånt (i hvert fall ikke som jeg vet om).

 

Det eneste som gjør at jeg gidder å logge meg innom Akam nå er forumet. Men jeg begynner vel å frykte at forum som dette er dinosaurer og at sosiale medier vil spise oss opp. Jeg liker ymse fora og synes det er synd, men jeg tror det etter hvert vil gå i den retningen. Synes jeg ser det over alt. Det er lissom en hard kjerne som sitter igjen og diskuterer det samme som vi diskuterte forrige måned og måneden før på alt av forum.

 

Halvveis ut i september er forresten månedstråden på 3 sider. Det sier vel alt. Folk gidder ikke engang å slenge ut bilder lenger.

Endret av Keyzer28
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg trodde Akam-forumet var et sosialt medium jeg. Facebook er i alle fall et sted det er helt uaktuelt (for meg) å legge ut bilder, siden du samtidig sier fra deg alle rettigheter til bildet.

 

Men jeg tror nok det stemmer at aktiviteten er en smule dalende her inne. Ikke at jeg personlig gjør så mye for det motsatte, er temmelig sporadisk innom. Akkurat som jeg temmelig sporadisk tar bilder for den del.

Lenke til kommentar

Et forum som dette er et sosialt medium. Det var jeg som uttrykte meg feil. Det jeg mente er at andre sosiale plattformer som FB og Twitter gjør at forum som dette ikke lenger er hva de var. Brukeraktiviteten flytter seg i retning de nye sosiale arenaene. Mye av den debatten som tidligere foregikk på plattformer som dette har nå flyttet seg over til FB.

 

Personlig synes jeg ikke FB er like godt egnet til debatt som forum som dette, men de blir bedre og bedre (eventuelt er det jeg som blir mer og mer vant til FB - jeg har kun vært der i ett år, skal sies). Samtidig vokser det opp en generasjon som begynte på FB og Twitter da mange av oss andre satt på dinosaurer som dette, og de vil ikke engang forstå hva vi liker med denne typen (for dem eldgamle) forum.

 

Men jeg håper jeg får feil!

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et forum som dette er et sosialt medium. Det var jeg som uttrykte meg feil. Det jeg mente er at andre sosiale plattformer som FB og Twitter gjør at forum som dette ikke lenger er hva de var. Brukeraktiviteten flytter seg i retning de nye sosiale arenaene. Mye av den debatten som tidligere foregikk på plattformer som dette har nå flyttet seg over til FB.

 

Personlig synes jeg ikke FB er like godt egnet til debatt som forum som dette, men de blir bedre og bedre (eventuelt er det jeg som blir mer og mer vant til FB - jeg har kun vært der i ett år, skal sies). Samtidig vokser det opp en generasjon som begynte på FB og Twitter da mange av oss andre satt på dinosaurer som dette, og de vil ikke engang forstå hva vi liker med denne typen (for dem eldgamle) forum.

 

Men jeg håper jeg får feil!

 

 

 

Jeg er enig i det du skriver om "ekte forum" (min definisjon) og FB. Jeg er selv på et par av det jeg kaller "ekte forum" og utviklingen er mye den samme som her når det gjelder dette med at aktiviteten forflyttes over på FB. Personlig så er jeg en ekte dinosaur som liker meg i de originale foraene, og prøver så godt som mulig å stritte i mot utviklingen.

 

Facebook har jeg vært på i mange år, dog med laber aktivitet og få venner (ønsker ikke "kreti og pleti" som venner) og faktum er at det er "foreldregenerasjonen" som er i ferd med å ta over det forumet også. De unge har kanskje vokst opp med FB, men det virker som at mange av de også har vokst fra det og er på vei bort der i fra. Hvor, vet jeg ikke.

 

Jeg synes selvsagt at det er trist at aktiviteten på et forum som dette synker, men samtidig så føler jeg at mye av det som har forsvunnet er "usakligheten" og de verste "fanboysa" (uansett merke), så jeg trives relativt bra her foreløpig. :)

Endret av polljen
Lenke til kommentar

Jeg har ikke konto på facebook, twitter, etc. så det jeg skriver nå er ren synsing og jeg kan ta 100% feil :)

 

Jeg har for meg at man lager grupper, vennekretser, etc på disse tjenestene og jeg tror mye av innholdet er farget av dette. la oss si foreksempel en Canon-gruppe som diskuterer et nytt Canonkamera, det vil vel i utgangspunktet bli hovedsakelig positive kommentarer siden de som frekventerer denne gruppen er interessert i Canon og de som er veldig negative kan enkelt fjernes fra gruppen, så man får nesten et diktatur hvis gruppestarter vil det.

Man må bli "venner" med mange forskjellige grupper hvis man skal holde seg orientert på det meste innen fotografering og det vil vel bli en jungel og finne frem til spesifikke emner.

 

Alt dette er sikker kjempefint for "liker" generasjonen.

 

Det er vel egentlig styrken til dedikerte forumer at man diskuterer alt innen relaterte temaer på en overskikkelig måte og kommentarene tar for seg alle spektrene på både godt og vondt. Og enda bedre er det hvis siden er Norsk siden vi bor i Norge og ikke alle er like flink i Engelsk.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er også en av dinosaurene som tvilholder på plattformer som dette. For bilder synes jeg uansett FB er litt kjipt, for de ramponererer bildene mine. Jeg finner i hvert fall ingen oppløsning der bildet ikke kommer ut som graut når jeg laster dem opp. Selv det å gå inn på Flickr og trykke post på FB ødelegger bildet. Så jeg lar i stor grad være.

 

Jeg registrerer likevel at det er en del bildekritikksider mange ser ut til å bruke.

 

Er ikke en av årsakene til at månedstråden har blitt så tynn at mange har flyttet bildene sine over i bildekritikken? Trodde det var årsaken. Personlig gidder jeg ikke mer fordi ingen andre ser ut til å gidde. Føler at det å laste opp et bilde der blir omtrent som å slenge det ut i en Flickr-gruppe av den typen hvor folk kaster bildene sine uten å se på bildene som ligger der. Altså null poeng. Jeg vil jo at folk skal se bildene mine.

 

Ellers skulle jeg ønske forum som dette handlet mer om bilder enn utstyr. Trykker jeg meg inn på en ny diskusjon om den matematiske årsaken til dybdeskarpheten på en 35mm brukt på FF kontra mindre sensor, pixelmysing til minste detalj hver gang det kommer et nytt objektiv, ISO-sammenligninger (selv om de aller fleste av oss har kameraer der vi glatt kan skyte på flere tusen ISO), den unngåelige sensordisekreringa for å pirke på DR nå som Canon gir ut 7DmkII, bablinga som starter neste uke om hvordan 7DmkIII kommer til å bli, så tror jeg at jeg blir sprø. Derfor klikker jeg meg ikke inn på sånt lenger. Problemet med det er at det knapt er innlegg å klikke seg inn på når man fjerner alt som har med utstyr å gjøre.

 

Er det bare jeg som er lei sånt? For jeg innbiller meg at også teknisk pirk og et enormt antall utstyrsdiskusjoner skremmer bort mange fotografer.

 

Gå f.eks. inn og se på "nye innlegg" nå. Med unntak av månedstråden er alt diskusjoner om utstyr.

 

Tror også dette er skadelig for forumet.

 

Endret av Keyzer28
Lenke til kommentar

Vi er vel "liker"-folk alle sammen. Hvorfor sluttet folk å poste bilder i månedstråden? Jo, fordi de ikke lenger får liker der, og heller ikke blir omtalt i en oppsummering. Enkelt og greit.

Og "bildekritikken" på akam.no er vel heller ikke noen bildekritikk, da det er relativt få som er innom uten å legge ut et eget bilde i håp om å få noen kommentarer på det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ellers skulle jeg ønske forum som dette handlet mer om bilder enn utstyr.

Jeg synes det er to sider av samme sak, og at det derfor burde være diskusjon om begge deler. Mulig jeg er i overkant opptatt den tekniske (utstyrs-) siden, men det er faktisk noe jeg finner interessant.

 

Det er også mulig det er lettere å diskutere lett kvantifiserbare spesifikasjoner enn mer subjektive oppfatninger om bilder. Men for all del, jeg mener at jeg ble mye mer bevisst på hva jeg holdt med under selve fotograferingen etter at jeg kom inn her på Akam. Så det har ikke vært _bare_ utstyrsdiskusjoner.

 

Uansett er folk forskjellige, noen er kun opptatt av det tekniske, noen kun av det kunstneriske uttrykket, og noen (formodenlig den største gruppen) er opptatt av begge deler.

 

Jeg kan for så vidt forstå frustrasjonen når man går inn i enkelte utvalgte tråder, men det er vel naturlig at det blir utstyrsdiskusjon i en tråd som omhandler et nytt kamera fra en produsent f.eks.

Lenke til kommentar

Begge deler - selvsagt. Problemet er når det er utelukkende det ene. Jeg kan knapt huske sist jeg så en bildediskusjon på Akam. Det meste i ymse bildetråder blir av typen "jeg sier noe pent om ditt bilde sånn at du går inn og sier noe pent om mitt bilde". Ikke unikt for Akam, dog.

 

Her er et screenshot av nye innlegg akkurat nå, og den er ganske representativ uansett når man kikker innom her.

Jeg tenker bare at dette har skremt bort mange brukere.

 

 

post-42603-0-55861700-1410707932_thumb.png

 

Men ja, det er mye enklere å diskutere utstyr enn bilder. Utstyrsdiskusjoner ender også sjelden i særlig krangling. Har sett en del i fotoverdenen som får alle piggene ute så fort noen skulle ymte frampå om noe som kunne vært gjort bedre i et bilde, så det er ikke sånn at jeg tar sjansen på å fire meg på særlig bildekritikk utover en "like" jeg heller. ;)

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Begge deler - selvsagt. Problemet er når det er utelukkende det ene. Jeg kan knapt huske sist jeg så en bildediskusjon på Akam. Det meste i ymse bildetråder blir av typen "jeg sier noe pent om ditt bilde sånn at du går inn og sier noe pent om mitt bilde". Ikke unikt for Akam, dog.

 

Her er et screenshot av nye innlegg akkurat nå, og den er ganske representativ uansett når man kikker innom her.

 

Jeg tenker bare at dette har skremt bort mange brukere.

 

 

attachicon.gifSkjermbilde 2014-09-14 kl. 17.16.57.png

 

Men ja, det er mye enklere å diskutere utstyr enn bilder. Utstyrsdiskusjoner ender også sjelden i særlig krangling. Har sett en del i fotoverdenen som får alle piggene ute så fort noen skulle ymte frampå om noe som kunne vært gjort bedre i et bilde, så det er ikke sånn at jeg tar sjansen på å fire meg på særlig bildekritikk utover en "like" jeg heller. ;)

 

 

 

 

 

Det har vært forsøkt på flere måter, altså å diskutere bilder. Men som jeg ser det er problemet at man kan ikke få andre til å gjøre som man selv vil, man må gjøre det selv. Og håpe at andre følger etter.

 

Jeg kan trekke frem noen tråder for å vise et forsøk. Først en diskusjonstråd om hvordan bildekritikk som var ønsket. Mye fint å lese, flere var aktive i diskusjonen: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1359526&page=1

 

Deretter tråden som kom etter den diskusjonen, og der ser man jo hvor lenge dette varte: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1360192

 

Håper ingen tror jeg prøver å kritisere noen, for det eneste jeg vil er å vise at Akam neppe er stedet å ønske diskusjon rundt bildene, det har vært diskutert og nevnt så mange ganger at det er komisk. Her virker vi å være godt fornøyd med likes, og omtaler, selv om vi nok ønsker å være noe annet.

Endret av Per Yngve Balto
Lenke til kommentar

 

 

Håper ingen tror jeg prøver å kritisere noen, for det eneste jeg vil er å vise at Akam neppe er stedet å ønske diskusjon rundt bildene. Her er vi godt fornøyd med likes, og omtaler.

 

 

Sikkert sant, og det er akkurat det som er farlig. For i så fall konkurrerer Akam med FB, Instagram, Snapchats, og alle de nye sosiale tjenestene som popper opp og vil poppe opp i tiden som kommer, og den konkurransen kan ikke Akam vinne.

 

Jeg tror forum som dette er nødt til å være noe mer for å klare seg i konkurransen med de nye sosiale mediene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Jeg tror forum som dette er nødt til å være noe mer for å klare seg i konkurransen med de nye sosiale mediene.

Ja, aktivitet i fra innehaver som stimulerer til å være her.. Ingenting kommer av seg selv lengre i 2014/15.

Lenke til kommentar

Det blir vel lett slik at den som poster det eventuelle bildet som blir kritisert havner i en form for forsvarsposisjon, i alle fall hvis det blir slaktet nådeløst. Kanskje det er greiere å diskutere bilder uten at man direkte diskuterer postede bilder, men mulig det kan bli for teoretisk og at diskusjonen dermed mister interesse i mangel av konkret tilnærming. *Sukk*, tror dette slett ikke er et enkelt tema.

Lenke til kommentar

*Sukk*, tror dette slett ikke er et enkelt tema.

 

Definitivt ikke, men tror mange er genuint interessert i reell, konstruktiv kritikk. Men hvor mange føler seg kompetent til å komme med den type kritikk, og samtidig er vilklig til å bruke tid på det. Ser noen hederlige unntak på bildekritikksiden, men det er ikke mange.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Mon tro, har Dagens bilde tatt ferie, eller .....??. :hmm:

Ser at det nå er "lenge" siden et bilde for inneværende måned er presentert....(snart 3 uker siden siste bilde , den 4. august).... http://www.akam.no/bildekritikk/dagens-bilde/

 

Da får vi vel håpe på en "catchup-effekt", snart.... :roll:

Og da var Dagens bilde tilbake, gitt!! Takk for det! :yes:

 

edit:

Back for good: http://www.akam.no/artikler/dagens-bilde-er-tilbake/164028

Endret av smort1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Hei,

beklager så mye at det har vært stille fra oss. Det er flere årsaker til at Akam ikke har blitt oppdatert så ofte som nettstedet – og ikke minst dere brukere – fortjener. På grunn av sykdom i redaksjonen har vi hatt lite ressurser en periode, samtidig som vi brukt mye tid på en større satsning i Mediehuset Tek – en satsning som om en måneds tid vil heve fokuset på alle seksjonene i nettverket vårt.

mvh.

Kurt Lekanger, Fagredaktør Tek.no

 

Hei igjen!

Lovet å følge opp mht. dette; https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1620190&do=findComment&comment=21966855 :yes:

 

Så da spør jeg:

Kommer det noen flere oppsummeringer av slike Månedstråder? Ev. når? :huh: Her er f.eks. den siste oppsummeringen: http://www.akam.no/a...[0]=32&t[0]=381

Trist om dere har bestemt at det er "kroken på døra" for disse oppsummeringene.... :hm:

 

PS!

Ser at oppslutningen (antall postinger av bilder) i disse trådene nå stuper! Hva er årsaken til det mon tro? (Jeg ser ikke annen årsak en nettopp dette at de godt likte "oppsummeringene" har uteblitt siden den ovennevte for januar!) :hmm:

Endret av smort1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...