Gå til innhold

Spare 2000 kr mnd i ett år


Rudde

Anbefalte innlegg

Hei, jeg og en kamerat skal dra til Thailand neste år, og i forbindelse dette tenker jeg å spare 2 000 kr pr mnd i ca 10 mnd for å få råd til turen. Vi har allerede gratis bo og transport i Thailand.

 

Ser at banken min gir veldig dårlig rente (0.5%) når du har under 100 000 kr, lurte derfor på om det kunne vært en ide og spart i fond eller distribuert fond, har veldig dårlig erfaring med DNB sitt anbefalte fond som jeg fikk til dåpsgave som klarte å gå nesten 40% i minus på 20 år.

 

Er derfor ute etter en sikker løsning for sparing i en kort periode, det kan heller ikke være kjempevanskelig å få åpnet pengene da jeg kommer til å trenge de faktisk etter 10 mnd, det må jo finnes noe som er bedre en 0.5% renter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det hele bunner vel ut i hvor stor risiko du vil ta. Så lenge du vet når du må ta ut kan fond gå begge veier,du kan treffe enten en topp eller en bunn og dermed enten tape eller tjene penger, eller noe i mellom.

 

Du kan jo bruke en annen bank, ser nordax gir 3% rente, men med en månedlig sparing på 2000 vil det i løpet av ett år bli godt under 400kr i rente, ikke all verden altså...

 

Så, hvor stor risiko er du villig til å ta?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det hele bunner vel ut i hvor stor risiko du vil ta. Så lenge du vet når du må ta ut kan fond gå begge veier,du kan treffe enten en topp eller en bunn og dermed enten tape eller tjene penger, eller noe i mellom.

 

Du kan jo bruke en annen bank, ser nordax gir 3% rente, men med en månedlig sparing på 2000 vil det i løpet av ett år bli godt under 400kr i rente, ikke all verden altså...

 

Så, hvor stor risiko er du villig til å ta?

 

Jeg ønsker mindre risiko, men tenker ikke at jeg trenger å være helt risikofri, altså hvor jeg går i 0 eller hvor jeg får noen få % i minus, maksimalt 5% ved verste utfall.

Lenke til kommentar

Jeg ønsker mindre risiko, men tenker ikke at jeg trenger å være helt risikofri, altså hvor jeg går i 0 eller hvor jeg får noen få % i minus, maksimalt 5% ved verste utfall.

 

Veldig forenklet, om du maks kan gå 5% i minus så vil du ikke gå så mye i pluss heller.

Men, hvor mye ser du for deg å kunne få inn?

Er snakk om tusenlappen om du gjør det veldig bra i fond...

Lenke til kommentar

 

Jeg ønsker mindre risiko, men tenker ikke at jeg trenger å være helt risikofri, altså hvor jeg går i 0 eller hvor jeg får noen få % i minus, maksimalt 5% ved verste utfall.

Veldig forenklet, om du maks kan gå 5% i minus så vil du ikke gå så mye i pluss heller.

Men, hvor mye ser du for deg å kunne få inn?

Er snakk om tusenlappen om du gjør det veldig bra i fond...

 

 

Nei, det er sant, syns bare det var litt skammelig å la de stå på 0.5% da vi har større inflasjon en det. Sett litt på SEB Bioteknikfond som taklet knekken de andre fondene opplevde i 2011 veldig bra, eventuelt tror jeg sparesmart.no var et godt forslag.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987132984

Dette er irrelevant. Ha pengene på en hvilken som helst bankkonto bare..

 

Det er såpass kort tid til du drar at ingen høyrentekontoer vil gi særlig mye ekstra. Dersom du investerer pengene kan du risikere at verdien svinger lengre ned enn ønskelig rett rundt ferietidspunktet. Det er ikke snakk om at du taper alt, men du kan risikere å måtte dra på ferie med mindre penger enn om du bare hadde latt de stå på konto.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...