Gå til innhold

Forkynnelse fra Jehovas Vitner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Gud belønnet Lot og lot han overleve sammen med de døtrene Lot sa det var greit at mengden av menn voldtok!

Hva tenker du om denne teksten Andeith, siden du er kristen - eller har jeg misforstått?

 

 

Vell, jeg tror på Gud. Men jeg innser også at Bibelen ble skrevet for lenge siden, oversettelser, gamle formuleringer og det at NT går over GT gjør at man ikke kan sette seg ned og skrike bibelspråk etter folk. Eller å sette seg på sin høye hest og tro at det man selv mener eller tolker er det eneste riktige. Jeg har vokst opp med å få bibelspråk lest opp for meg i tide og utide, men en slik holdning og oppførsel er jeg imot.

 

Jeg har gått på kristen privatskole, lest bibelen og andre bøker utallige ganger. Når kristne blir kritisert generelt får jeg ett behov for å forsvare meg. Men når noen bare ramser opp bibelspråk uten å begrunne svarene, og ikke viser at de er tenkende mennesker.. vell, da argumenterer jeg mot det også.

 

Min mening om teksten.. Historien om Lot er mer eller mindre motbydelig.

Endret av Andeith
Lenke til kommentar

Vell, jeg tror på Gud. Men jeg innser også at Bibelen ble skrevet for lenge siden, oversettelser, gamle formuleringer og det at NT går over GT gjør at man ikke kan sette seg ned og skrike bibelspråk etter folk. Eller å sette seg på sin høye hest og tro at det man selv mener eller tolker er det eneste riktige. Jeg har vokst opp med å få bibelspråk lest opp for meg i tide og utide, men en slik holdning og oppførsel er jeg imot.

 

Jeg har gått på kristen privatskole, lest bibelen og andre bøker utallige ganger. Når kristne blir kritisert generelt får jeg ett behov for å forsvare meg. Men når noen bare ramser opp bibelspråk uten å begrunne svarene, og ikke viser at de er tenkende mennesker.. vell, da argumenterer jeg mot det også.

 

Min mening om teksten.. Historien om Lot er mer eller mindre motbydelig.

Tenker du da at Gud var motbydelig i GT? Et moralsk monster av noe slag? Eller at teksten om Lot ikke kan være sann? Oppdiktet? Billedspråkelig? Jeg forstår at du mener historien er motbydelig, men siden den står i Bibelen (som du tror på?), hva tenker du da om det?

Lenke til kommentar

 

Vell, jeg tror på Gud. Men jeg innser også at Bibelen ble skrevet for lenge siden, oversettelser, gamle formuleringer og det at NT går over GT gjør at man ikke kan sette seg ned og skrike bibelspråk etter folk. Eller å sette seg på sin høye hest og tro at det man selv mener eller tolker er det eneste riktige. Jeg har vokst opp med å få bibelspråk lest opp for meg i tide og utide, men en slik holdning og oppførsel er jeg imot.

 

Jeg har gått på kristen privatskole, lest bibelen og andre bøker utallige ganger. Når kristne blir kritisert generelt får jeg ett behov for å forsvare meg. Men når noen bare ramser opp bibelspråk uten å begrunne svarene, og ikke viser at de er tenkende mennesker.. vell, da argumenterer jeg mot det også.

 

Min mening om teksten.. Historien om Lot er mer eller mindre motbydelig.

Tenker du da at Gud var motbydelig i GT? Et moralsk monster av noe slag? Eller at teksten om Lot ikke kan være sann? Oppdiktet? Billedspråkelig? Jeg forstår at du mener historien er motbydelig, men siden den står i Bibelen (som du tror på?), hva tenker du da om det?

 

 

Jeg tror det er billedspråk eller oppdiktet. Eller eventuelt oversatt feil. I det minste første delen av historien.

 

Men om noen argumenterer med bibelspråk og mener de alle skal følges bokstavelig, da er er historien om Lot ett godt eksempel for meg på at det skal de ikke. Litt som når NT sier at Jesus er veien, legger jeg meg ikke ned på E8 og kysser den.

Lenke til kommentar

Ok. Vi er enig om en hel del ser jeg. Selv om jeg ikke har noe stort problem med denne teksten om Lot, så må vi ikke tenke likt om den heller.

 

Må bare spørre, du har ikke noe problem med at han sier til folkemengden at de kan ta døtrene hans og gjøre hva de vil med dem? Hvordan ser du på denne teksten?

Lenke til kommentar

Dette er teksten:

 

De to englene kom til Sodoma om kvelden mens Lot satt i byporten. Da Lot fikk se dem, reiste han seg og gikk dem i møte, bøyde ansiktet til jorden 2 og sa: «Hør, mine herrer! Ta inn i huset til deres tjener for natten. Der kan dere vaske føttene, og i morgen kan dere stå tidlig opp og dra videre.» De svarte: «Nei, vi overnatter ute på torget.» 3 Men han ba dem så inntrengende at de tok inn hos ham. Og da de kom inn i huset, laget han til et festmåltid for dem. Han bakte usyret brød, og de spiste.

4 Men før de hadde lagt seg, kom alle mennene i Sodoma, både unge og gamle, fra alle kanter av byen og omringet huset. 5 De ropte på Lot og sa til ham: «Hvor er de mennene som kom til deg i natt? Før dem ut til oss! Vi vil ha vår vilje med dem!»

6 Da gikk Lot ut til dem i døråpningen, stengte døren etter seg 7 og sa: «Brødre, gjør ikke en slik ugjerning! 8 Hør nå! Jeg har to døtre som ikke har vært sammen med noen mann. La meg føre dem ut til dere, så kan dere gjøre med dem som dere vil. Men mot disse mennene må dere ikke gjøre noe, for de har funnet ly under mitt tak.» 9 Men de ropte: «Flytt deg!» Og de sa: «Her kommer det en innflytter for å bo hos oss, og så vil han gjøre seg til dommer! Nå skal vi gjøre verre ugjerninger mot deg enn mot dem.» De trengte seg voldsomt inn på mannen Lot og holdt på å slå inn døren. 10 Da strakte de to mennene ut hånden, tok Lot inn til seg i huset og stengte døren. 11 Mennene som var utenfor huset, både små og store, slo de med blindhet. De strevde forgjeves for å finne døren.

 

 

Først tenker jeg at vi må sette oss inn i hvordan verden så ut på dette tidspunktet. Hvilke normer og skikker man levde etter. Hvordan man betraktet kvinner, døtre, seksualmoral, fremmede etc. Vi må ikke sammenligne med slik vi betrakter kvinner og seksualmoral idag. Kvinnene skulle f.eks. ifølge jødiske skikker giftes bort, og det var faren som bestemte når og med hvem etc, og kvinnene ble beæret når de fikk lov til å bli giftet bort. De så ikke nedverdigende på det, slik vi ville gjort idag. Det var heller ikke uvanlig med flerkoneri f.eks. I en slik setting kan vi ikke lese teksten med "dagens briller". Vi har forbedret moralen mange hakk fra den gang.

Så er det mulig at på den tiden ble det ansett som mindre galt, eller mer verdig å ville "ofre sine døtre" for at gjester ikke skulle bli trakassert. Å ofre noe man elsker (eller seg selv) for andre er jo i seg selv en fin ting. Og gjestene er jo også engler, som nok Lot kanskje vurderer som mer hellig enn sine egne døtre. Det er også mulig at døtrene selv også tenker slik. At det å ofre seg for at disse englene ikke skal bli "kastet til ulvene" er noe de selv også ønsker. Lot forsøker derfor muligens å gjøre "så godt han kan", gitt den moralforståelsen han besitter i det minste. Dette registrerer så englene og skåner derfor Lot og hans familie for deres gode hensikter, som jo også kan være et slags bilde på hvordan Jesus ofret seg selv for alle mennesker.

Vel, ikke at jeg har noe fasitsvar, men jeg har ikke noe problem med å se slik på det f.eks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gud belønnet ikke Lot det han gjorde mot døtre. Men Siden han angret seg og blir tilgitt.

 

Bibelen inneholder en beretning om hvordan Gud handlet med menneskene i tusenvis av år. Den omtaler dem som behaget ham og dem som ikke gjorde det eller som ble fordømt av ham.

 

Hvis Bibelen bare var et velskrevet, religiøst propagandaskrift kunne skribentene med letthet ha fjernet alle de anstøtelige skriftstedene. Ateister i sin alminnelighet som triumferende peker på slike skriftsteder som bevis for at bibelen er en usivilisert og selvmotsigende bok, gjør noe som i virkeligheten er et fortrinn, til et lyte. Ingen annen bok har utstrålt en mer fullstendig ærlighet.

Lenke til kommentar

Når den for eksempel forteller at Noah ble beruset, er det da for å oppfordre leseren til å drikke seg full. I beretningen i 1. Mosebok 9:20-27 vil du ikke finne noe som kan framkalle et ønske om å gjøre den samme erfaring som Noah. Det som ble understreket, er tvert imot den upassende oppførsel som noen av Noahs etterkommere la for dagen ved denne anledningen og de dårlige følger dette fikk og den respektfulle oppførsel andre viste og de velsignelser det medførte.

 

På samme måte er det med beretningen om Amnons krenkelse av Tamar. Bibelen understreker den store skam som kom over Tamar og viser at Amnon mistet livet å grunn av det han hadde gjort ( voldtatt ) 2.Samuel 13: 1-29 ) Beretningen vekker ikke på noen måte et ønske hos leseren om å gjøre det samme.

 

Hvorfor inneholder bibelen slike beretninger om mennesker som har fulgt en urett handlemåte ? Fordi vi kan lære noe verdifullt av dem. Apostelen Paulus sa at disse ekempler ble nedskrevet til advarsel for oss. ( 1.kor 10:11 ) De innprenter i vårt sinn betydningen av de høye moralnormer som ble tydelig uttrykt andre steder i bibelen.

Lenke til kommentar

Funn av gamle, ikke bibelske historiske beretninger har gang på gang vist at den bibelske beretning er sann og gjort kritikerne til skamme. Disse beretningene har inneholdt utallige navn på personer, folkeslag og steder som tidligere bare var kjent fra den bibelske beretning og de har beskrevet skikker og begivenheter som tidligere bare har vært kjent fra Bibelen.

 

Men det ville ikke være fornuftige å vente at innskrifter som er blitt laget av ufullkomme maktsyke mennesker , skal stemme fullstendig overens med Bibelen.

Lenke til kommentar

Funn av gamle, ikke bibelske historiske beretninger har gang på gang vist at den bibelske beretning er sann og gjort kritikerne til skamme. Disse beretningene har inneholdt utallige navn på personer, folkeslag og steder som tidligere bare var kjent fra den bibelske beretning og de har beskrevet skikker og begivenheter som tidligere bare har vært kjent fra Bibelen.

 

Men det ville ikke være fornuftige å vente at innskrifter som er blitt laget av ufullkomme maktsyke mennesker , skal stemme fullstendig overens med Bibelen.

 

Du nekter altså å svar på spørsmålet om Lot, greit det.

 

Hvilke innskrifter?

 

Mye av det som står i bibelen stemmer ja. Men den er også klippet og limt sammen, noe som er bevis og som du burde vite om du har lest gamle testamentet.

Endret av Andeith
Lenke til kommentar

( Esekiel 36: 23 og 39:7 )

 

Nasjoner i fortiden måtte lære ham å kjenne. Nasjoner i fortiden likte ham ikke og det gjør heller ikke nasjonene i vår tid. De liker heller ikke hans navn ( Jehova ). De bruker det ikke og forsøker på den måten å ignorere hans eksistens, å utviske hans navn av menneskenes erindring.

 

Men merkelig nok har nasjonene ikke vært i stand til å fjerne hans navn fra historien. De har ikke kunnet forhindre at det er blitt kunngjort vidt og bredt, ja, over hele jorden, nå i det 20. århundre.

 

Det er innlysende at den som bærer dette navn, må være større enn alle nasjonene til sammen. Hans navn er det største i hele universet. Det er det eldste navn som finnes. Det er udødelig.

Endret av forkynn
Lenke til kommentar

Jo mer en leser i Bibelen, jo mer vil en forstå hvor nøye de forskjellige delene hører sammen. Med kristendommens innførelse fulgte det store forandringer. Likevel er de kristne greske skrifter i fullstendig harmoni med de hebraiske skrifter. Den ene delen er uløselig knyttet til den andre. De kristne skribenter utdypet nærmere de forskjellige emner som var blitt behandlet i de hebraiske skrifter. De siterte direkte fra de hebraiske skrifter over 365 og henviste dessuten til dem omkring 375.

Lenke til kommentar

Jo mer en leser i Bibelen, jo mer vil en forstå hvor nøye de forskjellige delene hører sammen. Med kristendommens innførelse fulgte det store forandringer. Likevel er de kristne greske skrifter i fullstendig harmoni med de hebraiske skrifter. Den ene delen er uløselig knyttet til den andre. De kristne skribenter utdypet nærmere de forskjellige emner som var blitt behandlet i de hebraiske skrifter. De siterte direkte fra de hebraiske skrifter over 365 og henviste dessuten til dem omkring 375.

 

Vil du ha beviser på motsetninger i bibelen? Greit.

 

Da Tarah var 70 år, fikk han sønnene Abram, Nakor og Haran....Tharahs levetid ble 205 år. Så døde Tarah i Karan.

1.Mos.11:26,32

Så drog Abram avsted, som

Herren hadde sagt ham, og Lot gikk med ham. Abram var 75 år da han drog ut fra Karan.

1.Mos.12:4

Da reiste han fra Kaldeer-landet og bosatte seg i Karan, og etter at hans far var død, lot Gud ham flytte derfra til dette landet dere nå bor i.

Apg.7:4

Etter å ha levd i 135 år, var han tydeligvis bare 75.

Og Abraham kalte dette stedet "Herren ser". Og den dag i dag sier de: "På fjellet hvor Herren lar seg se."

1.Mos.22:14

Gud talte til Moses og sa: "Jeg er Herren. Jeg åpenbarte meg for Abraham, Isak og Jakob som Gud Den Allmektige, men navnet Herren gjorde jeg ikke kjent for dem...."

2.Mos.6:2-3

Enten så gjore han kjent navnet Herren eller ikke?

Saul var tretti år da han ble konge, og han var konge over Israel i to år.

1.Sam.13:1

Så bad de om en konge, og Gud gav dem Saul, sønn av Kis, en mann av Benjamins stamme, og han var konge i førti år.

Apg.13:21

Dette er helt klart en motsetning:

Ingen annen er steget opp til himmelen enn han som er steget ned fra himmelen; det er

Menneskesønnen.

Joh.3:13

....Og Elia fór opp til himmelen i stormen.

2.Kong.2:11

For sin tros skyld ble Enok rykket bort uten å dø.Hebr.11:5

Lenke til kommentar

( Esekiel 36: 23 og 39:7 )

 

Nasjoner i fortiden måtte lære ham å kjenne. Nasjoner i fortiden likte ham ikke og det gjør heller ikke nasjonene i vår tid. De liker heller ikke hans navn. De bruker det ikke og forsøker på den måten å ignorere hans eksistens, å utviske hans navn av menneskenes erindring.

 

Men merkelig nok har nasjonene ikke vært i stand til å fjerne hans navn fra historien. De har ikke kunnet forhindre at det er blitt kunngjort vidt og bredt, ja, over hele jorden, nå i det 20. århundre.

 

Det er innlysende at den som bærer dette navn, må være større enn alle nasjonene til sammen. Hans navn er det største i hele universet. Det er det eldste navn som finnes. Det er udødelig.

"Jesus Kristus, nasareeren, han som dere korsfestet, men som Gud reiste opp fra de døde. Han er steinen som ble vraket av dere bygningsmenn, men som er blitt hjørnestein. Det finnes ikke frelse i noen annen, for under himmelen er det ikke gitt menneskene noe annet navn som vi kan bli frelst ved" (Apg 4:11)
Så også her tar dere Jehovas vitner feil !
Lenke til kommentar

Israel og Syria måtte lære ham å kjenne

 

Fordi kong Salomo som hadde bygd templet, i sin alderdom ble troløs mot Jehova, tok Gud ti av Israels 12 stammer fra hans sønn og etterfølger Rehabeam. Han tillot således at Israels tistammerike ble opprettet med en selvstendig hovedstad.. dette nye rike vendte seg snart bort fra tilbedelsen av Jehova, som ble utøvd i hans tempel i Jerusalem og begynte å tilbe gullkalver i byene Betel og Dan.

 

Dette fant sted i år 997 f. vår tidsregning. Femtisju år senere ble Akab som var sønn av den onde kong Omri, konge over disse ti Israels stammer. Han gikk enda lenger i avgudsdyrkelsen for han giftet seg med en datter av en utenlandsk prest for den falske guden Ba'al og innførte Ba'als dyrkelsen i sin hovedstaden, Samaria. ( 1.kongebok 16: 29-32 )

 

Jehova ønsket imidlertid ikke at dette tistammeriket skulle glemme ham fullstendig og derfor sendte han sine profetier til det og ga gang på gang de avgudsdyrkende israelittene anledning til å lære ham å kjenne som Jehova, deres forfedres Gud.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...