Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Er en grunn til at flere og flere velger Windows Phone også.

De ser seg lei på ustabile android-telefoner. Har aldri hatt en så stabil telefon som da jeg gikk over til Nokia Lumia 1520:)

Ikke rart den er stabil. Du har jo ingen apper :)

 

 

Den har jo de nødvendige appene, ser ikke mye som mangler egentlig. Den blir jo stadig bedre:) Så jeg kan ikke si at mangel på apper er noe problem:)

Lenke til kommentar

Har hatt både S2 og S3, og vært stort sett fornøyd med Sumsang, utenom noen glitches her og der før begge fikk custom ROM. Ser mange er negative til materialvalget bla.a, smak og behag sier jeg, plasten har klart seg supert når den har hilset på bakken, skjermen gikk dessverre etter 1år (S3) og mange fall i både betong og asfalt, men det løste seg billig på eBay. Plast er kanskje ikke like "swag" og kult som alu, men det tåler masse juling :)

 

Før noen hiver seg i vei med fanboy beskyldninger, jeg skriver dette på en HTC M8 med Android HD Rev :p

Endret av hyp0crisy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

My snakk om hvordan S4 og S5 er "piss" her, men det er vel litt mer relevant at Samsung lager hundrevis av telefoner, og mesteparten av de er jo faktisk helt "ubrukelige" etter våre standarder. Og folk som kjøper telefon til under tusenlappen er vel lite trofaste til Samsung, spesielt siden de antagligvis ikke får en god opplevelse av å kjøpe ubrukelige telefoner.

Lenke til kommentar

Dekning er et viktig poeng, men som ikke er så enkelt som noen kanskje tror.

 

1.Større antenne er selvsagt bedre, og en større telefon burde derfor også ha bedre muligheter til god dekning. Men dette er ikke noe enveis-radio, og telefonen må jo også sende signal tilbake til sentralen. Så telefonen må også sende med et kraftig nok signal tilbake. Kraftigere signal krever kraftigere sendestyrke, men av moderne reguleringer så er det strenge grenser her i EU for hvor sterkt mobilen kan stråle. Men ikke nok med det, men det har jo vært tendenser hvor tester har fokusert på at lav sendestyrke er positivt pga mindre stråling. Ikke en særlig positiv utvikling med andre ord.

 

2. En mobil må velge et gitt frekvensbånd. Det er mange forskjellige frekvensbånd som kan velges, og en mobil må være smart nok til å velge den som har best signal i området. Men noen ganger kan den satse på feil hest, og heller prioritere de raskere (f.eks 3G eller 4G-båndene), som kan være for svake til stabil og god dekning. Forskjellige mobiler kan også ha litt forskjellig støtte her, selv om jeg tror de fleste som selges i Norge støtter det meste av båndene i Norge.

3. Kan ikke stole blindt på noen søyler som viser dekningen. Det er jo bare en illustrasjon. Se heller på styrken til signalet (som regel oppgitt i dBm), som er en negativ logaritmisk skala, (jo høyere tall jo bedre, altså mindre negativt). Dog, jeg går egentlig ut fra at selv om to mobiler har akkurat like sterkt signal, så kan visse brikker forsterke opp signalet mer, eller utnytte det lille den har bedre og dårligere.

4. Dekselet, måten du holder mobilen, og andre objekter kan innvirke på signalet.
5. Det finnes flere forskjellige nettverk i Norge, og kun noen få samarbeider. Hvilket nettverk du er koblet til er derfor helt essensielt. To med One Call kan være på forskjellig nettverk da One Call bruker flere forskjellige, og de på netcom vil også ha forskjellig fra de med telenor osv...

Visse tendenser kan selvsagt komme frem når du bruker mobiler, og noen kan være dårligere enn andre, absolutt. På den andre siden så bør de med lavere signal ofte også ha mindre SAR-verdi (forenklet, mindre stråling), for de ignorante og paranoide blant oss. Men i småskala tester, så blir det rett og slett FOR mange feilkilder til å si det ene eller det andre.

Dog, er interessert i hva slags Sony Ericsson det var du hadde? Det vil jo variere kraftig fra modell til modell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har en Xperia Arc, mens min mor har Galaxy S4. Vi bruker begge to Telenor, men hennes telefon sliter endel med dekning i forhold til min. Tenkte kanskje de skrudde ned på signalstyrken for å spare strøm på Samsungen, siden den er kraftigere enn min telefon å har større skjerm.

Alle telefoner justerer styrken etter hvor mye som trengs. Men når det ikke er dekning så bør telefonen sende med full styrke for å prøve å få dekning. Man må dog ikke basere det på antall streker på mobilen, men hva som faktisk funker om man prøver å ringe.

 

Ser vi på SAR-verdiene, noe som kan si litt om hvor mye den stråler, så ser vi bla. at Xperia Arc har maks: 0,66 W/kg: http://www.gsmarena.com/sony_ericsson_xperia_arc-3619.php

 

Men på Samsung Galaxy S4 så er det flere versjoner, hvor styrken svinger voldsomt. Den med høyest verdi er USA-versjonen med 4G, på 1,25 W/kg, rimelig solid. Mens den svakeste er den nyere S4 versjonen i EU, på noe så lavt som 0,25 W/kg: http://www.gsmarena.com/samsung_i9505_galaxy_s4-5371.php

 

På generell basis så stråler alle S4-versjonene i EU rundt 2-4 ganger mindre enn US-versjonene. Mens Xperia Arc har en mer moderat stråleverdi.

 

Det trenger ikke nødvendigvis ha alt å si, men tendensen er nok klar, og det er at jeg ville forventet Xperia Arc å ha bedre dekning. Spesielt i EU. Da den sender ut vesentlig mer stråling.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Har en Xperia Arc, mens min mor har Galaxy S4. Vi bruker begge to Telenor, men hennes telefon sliter endel med dekning i forhold til min. Tenkte kanskje de skrudde ned på signalstyrken for å spare strøm på Samsungen, siden den er kraftigere enn min telefon å har større skjerm.

Kan være så enkelt at S4'en koblet seg opp mot et svakere 4G sender, mens Experia'en var koblet mot en 2G/3G sender. Forsøk å slå av 4G på S4'en og test på nytt.

 

Noen ganger bruker også telefoner lang tid på å bytte sender. Dvs. at de er koblet til en annen sender selv om det er en annen med sterkere signal.

Lenke til kommentar

 

Har en Xperia Arc, mens min mor har Galaxy S4. Vi bruker begge to Telenor, men hennes telefon sliter endel med dekning i forhold til min. Tenkte kanskje de skrudde ned på signalstyrken for å spare strøm på Samsungen, siden den er kraftigere enn min telefon å har større skjerm.

Kan være så enkelt at S4'en koblet seg opp mot et svakere 4G sender, mens Experia'en var koblet mot en 2G/3G sender. Forsøk å slå av 4G på S4'en og test på nytt.

 

Noen ganger bruker også telefoner lang tid på å bytte sender. Dvs. at de er koblet til en annen sender selv om det er en annen med sterkere signal.

 

Vi har hverken 3G eller 4G her vi bor. Her er det Edge det går i :p

Lenke til kommentar

Hva da med den andre delen av innlegget mitt? Normalt kan man tvinge telefonen til å koble seg på den kraftigste senderen ved å slå telefonen av og på.

 

Jeg har selv kjørt hele landet opp og ned flere ganger med S4, og har ikke lagt merke til noe særlig forskjell på signalkvaliteten opp mot andre telefoner.

Lenke til kommentar

Hva da med den andre delen av innlegget mitt? Normalt kan man tvinge telefonen til å koble seg på den kraftigste senderen ved å slå telefonen av og på.

 

Jeg har selv kjørt hele landet opp og ned flere ganger med S4, og har ikke lagt merke til noe særlig forskjell på signalkvaliteten opp mot andre telefoner.

Legg merke til at visse S4'er stråler langt mer enn andre. Også det kan ha en del å si. ;)

Og dette er en problematikk som gjelder langt fra S4. Det er jo et problem som stadig vekk dukker opp de siste årene.

 

For alt vi vet så gjør Xperiaen det eksepsjonelt bra.

Lenke til kommentar

S5 virket ikke som et stort hopp fra S4 akkurat og kan si meg godt mettet på plastikken med "metallisk" look. Byttet fra S3 (siste bra telefon de noen gang laget) til Sony Xperia Z1 og det er lenge siden jeg har vært tilfreds med en mobil. Fantastisk maskinvare, funker feilfritt med sonyproduktene i heimen og helt fantastisk som jobbtlf.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror dette har med mange faktorer å gjøre, hvorav plastikk-kjensla trolig ligger et stykke nede i rekkefølga. For det første er, som noen er inne på, oppgraderingshastigheten for mange nå langt lavere enn for et par år sida. Det kan være mange Samsung-kunder som ikke er tapt, men de greier seg litt for bra med det de har. GS2 og GS3 er fortsatt ganske så brukbare, og for min egen del, ser jeg ingen god grunn til å oppgradere fra GS3. Det er helt annerledes enn forrige Android-telefon, en HTC Desire Z, som virka utdatert etter et drøyt år.

 

Dette er mer den generelle teknologien enn de aktuelle modellene sin skyld.

 

Så er det et stort spørsmål om noen produsent kan greie å holde toppsalg av toppmodeller over tid. Jeg tviler på det, det blir flere som tar større biter av toppmodell-kaka. Og det er nok vi forbrukere bra tjent med, for det betyr en viss differensiering.

 

Samsungs lederposisjon har også ført til at firmaet har kunnet ta seg i overkant godt betalt, samtidig som en ikke har gjort kraftige hardware-messige grep for å gi kundene valuta. Det straffer seg fort når konkurransen tetner til, og deti vitner om tradisjonell business-grådighet og tilsvarende svakt strategisk gangsyn når Samsung ikke kjørte ei lavere prislinje for S5. Konkurrentene hadde jo enten ekstra kvaliteter eler lavere pris.

 

Samsung er software-kløner, med lite tegn på forbedringer. Jeg er neppe aleine om å foretrekke det stramme grensesnittet til Nexus 7 2013 framfor tøtsj-wisseriet i S3 eller NotePro 12.2. Det koster atskillig mer enn det smaker, og Samsung gir oss lite muligheter til å rydde opp sjøl.

 

Fordi det er såpass lite signifikant nytt i toppen, er rimeligere modeller blitt mye mer attraktive, og på dette nivået er Samsung blitt en av mange, med generelt middelmådig pris-ytelsesforhold for modellene.

 

Så kunne vel Samsung solgt på design? Nei, en kunne visst ikke det.. Det er nok mange som slett ikke synes plastikk-telefonene er så helt pyton, ikke minst i praktisk bruk - men noe salgsargument er det neppe i 2014.

 

Endelig er nok Samsung mer enn som så ramma av at Android ikke har noen særlig klar road map for tida. De oppgavene Android legger opp til å dekke, er det mange som fikser veldig bra nå, og skal en oppgradere når en er rimelig bra dekka, vil en gjerne kjøpe framtid. Det gir ikke Samsung all verdens inntrykk av å tilby, men dette gjelder egentlig de fleste leverandørene i dag.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+241541

Kan noe av grunnen her være at markedet begynner å bli mettet for smart-telefoner generelt? Synes ikke det skjer nok på mobilfronten som betyr noe i praksis. Hvor mye bedre blir brukeropplevelsen av å gå fra 2 til 2,2ghz prosessor eller 3% bedre pixeltetthet? Hadde det ikke vært for at min snart 4 år gamle iPhone begynner å bli litt sliten og ustabil, ville jeg ikke vurdert en ny telefon.

 

Regner med at det neste store blir at alle føler de må eie en smart-klokke for å ikke skille seg ut fra resten av samfunnet.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...