Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2015


I16

Anbefalte innlegg

Er det noen som har sendt mail til opptakskontoret og spurt om alle mail er sendt ut?

 

Jeg har sendt. :)

 

Din henvendelse til opptak er behandlet.

 

Svar: Det er en fortløpende prosess, men i utgangspunktet skulle alle bli sendt ut i går.

 

Hvordan skal vi tolke dette?

Endret av ButterChicken
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenker de er sykt lei av alle oss søkere nå. Sitter å blar i mappene dagen lang. Kan sikkert livshistorien til hver enkelt søker, og i tillegg ringer eller sender hver enkelt søker meld hver dag. Haha, jeg må le. Vel... Dette er jo jobben deres da!

Lenke til kommentar

 

Er det noen som har sendt mail til opptakskontoret og spurt om alle mail er sendt ut?

 

Jeg har sendt. :)

 

Din henvendelse til opptak er behandlet.

 

Svar: Det er en fortløpende prosess, men i utgangspunktet skulle alle bli sendt ut i går.

 

Hvordan skal vi tolke dette?

 

 

Fikk følgende mail av opptakskontoret. 

 

"Vi er nå  ferdig å sende ut epost til de som er uegnet. Angående antall som blir kvalifisert til å konkurrere om studieplasser er ikke dette klart før alle ettersendinger er registrert, og tallet blir ikke offentlig før hovedopptaket."

Håper det var til hjelp. :) 

Lenke til kommentar

 

 

Er det noen som har sendt mail til opptakskontoret og spurt om alle mail er sendt ut?

 

Jeg har sendt. :)

 

Din henvendelse til opptak er behandlet.

 

Svar: Det er en fortløpende prosess, men i utgangspunktet skulle alle bli sendt ut i går.

 

Hvordan skal vi tolke dette?

 

 

Fikk følgende mail av opptakskontoret. 

 

"Vi er nå  ferdig å sende ut epost til de som er uegnet. Angående antall som blir kvalifisert til å konkurrere om studieplasser er ikke dette klart før alle ettersendinger er registrert, og tallet blir ikke offentlig før hovedopptaket."

Håper det var til hjelp. :)

 

:w00t:  :w00t: :w00t:  :w00t:  :w00t:  :w00t:  :w00t:  :w00t:  :w00t:  :w00t:  :w00t:  :w00t:  :w00t:  :w00t:  :w00t:  :w00t:  :w00t:  :w00t:  :w00t:  :w00t:  :w00t:  :dribble:  :dribble:  :dribble:  :dribble:  :dribble:  :dribble:  :dribble:  :dribble:  :dribble:  :dribble:  :dribble:  :dribble:  :dribble:  :dribble:  :dribble:  :dribble:  :dribble:  :dribble:  :dribble:  :dribble:  :dribble:  

Lenke til kommentar

Ååhh, jeg er så sykt glad dagen i går er over! Og vi endelig har fått det bekreftet at de er ferdige! Gratulerer til alle som ikke fikk noe epost i går! Og masse lykke til til dere som fikk.

 

Nå sitter jeg bare å grubler på karaktergrensene! Det har seg nemlig sånn at jeg har alle tingene mine i Bodø, men bor i Akershus i sommer, og ønsker å komme inn i Kongsvinger. Drar på ferie 21.juli og må derfor vente til jeg vet om det er Kongsvinger jeg kommer inn i, dra opp for å hente tingene mine dagen før og komme hjem samme dag som jeg drar til utlandet, elleeer jeg kan ta sjansen på at jeg kommer inn og dra for å hente tingene mine nå uten å stresse. Men det er så kjipt om jeg kommer inn i Bodø istedet, for da må jeg ta med alt tilbake igjen... Jeg har et snitt på 46,5. Snittet i fjor økte med 1,5 og var 45. Vanskelig for dere å svare på dette. Men tror dere snittet øker så mye i år? Virker som de fleste har søkt Oslo og Bodø på førstevalg. Men om Kongsvinger ligger etter Oslo på andrevalg vil det jo igjen bli høyere snitt der. Vet at ingen kan svare meg på dette. Men jeg har veldig lite lyst til å hente tingene mine samme dag som jeg skal på ferie, men vil samtidig føle meg trygg på at det er en god ide å hente tingene nå. Hva tenker dere?

Lenke til kommentar

Ånei:/ håpet jo på de fleste IKKE hadde søkt Bodø jeg:p så Bodø ligger altså populær etter Oslo..!

 

Alt er bare ren spekulasjon men jeg vil tro da Oslo og Bodø går opp en del i poeng å stavern og Kongsvinger en liten økning. Så kanskje jeg ville sjangset på å flytte alt:) lykketil:)

Lenke til kommentar

Har fulgt denne tråden med stor iver over en lengre periode, nå har jeg selv noen spørsmål.

 

Er så heldig at jeg ikke har fått noen mail om at jeg er uegnet, altså er jeg med videre. Er det slik å forstå at nå er alt kun basert på karaktersnitt? Mine karakterer + alderpoeng og mil. poeng gjør at jeg er på rundt 5.5. Dette vil jo da være godt nok for å komme inn på alle studiestedene. Første spørsmål er som følger, er det kun karaktersnitt/poeng som gjelder nå? Legeerklæring, UPA er i orden når vi er på dette stadiet ? Det er kun poengene som nå gjelder? Jeg søker under 23/5 regelen, jeg har 3 i norsk eksamen skriftlig, og 6 i norsk muntlig. Det er vel bare norsk skriftlig som teller her, altså karakter 3? Norsk kravet skal altså være greit?

 

Til dere som studerer ved PHS;

 

Er det noen av dere som har erfaringer med hvordan det er å forholde seg til familie og de rundt deg? Jeg kommer med noen eksempler som jeg må presisere ikke går på meg eller min familie. For eksempel, hva om du har et søsken som aldri betaler jegeravgift, eller en far som setter ulovlige garn? Hva skjer når du vet gran onkel Haldor koker HB i kjelleren? Hva når bestemor tjuvslakter en rein?

 

Dette er da bare eksempler, det jeg egentlig lurer på er hvordan forholder man seg hvis man har et eller flere elementer i sin nærmeste sirkel som gjør noe av det overnevnte? Skjønner at fremstillingen her kanskje blir dum, men håper budskapet kommer gjennom.

 

Videre. Under andre studieår, da er det slik at man fortsatt søker stipend og lån og forholder seg til de ca 7300 som er vanlig? Det gis ingen annen kompensasjon under dette studieåret? Jeg spør her fordi jeg planlegger å jobbe deltid under studietida, men vil dette vær mulig når man går B2?

 

Vært en glede å følge tråden så langt. Takker for svar.

Lenke til kommentar

 

 

Til dere som studerer ved PHS;

 

Er det noen av dere som har erfaringer med hvordan det er å forholde seg til familie og de rundt deg? Jeg kommer med noen eksempler som jeg må presisere ikke går på meg eller min familie. For eksempel, hva om du har et søsken som aldri betaler jegeravgift, eller en far som setter ulovlige garn? Hva skjer når du vet gran onkel Haldor koker HB i kjelleren? Hva når bestemor tjuvslakter en rein?

 

Dette er da bare eksempler, det jeg egentlig lurer på er hvordan forholder man seg hvis man har et eller flere elementer i sin nærmeste sirkel som gjør noe av det overnevnte? Skjønner at fremstillingen her kanskje blir dum, men håper budskapet kommer gjennom.

 

Videre. Under andre studieår, da er det slik at man fortsatt søker stipend og lån og forholder seg til de ca 7300 som er vanlig? Det gis ingen annen kompensasjon under dette studieåret? Jeg spør her fordi jeg planlegger å jobbe deltid under studietida, men vil dette vær mulig når man går B2?

 

Vært en glede å følge tråden så langt. Takker for svar.

Hei!

Selv har jeg aldri hatt problemer med å forholde meg til familie og de rundt meg. Det er klart at man må ta noen valg når man går inn i dette yrket. Feks er det ikke alle "venner" jeg har på facebook nå lengre osv. Når det gjelder familie tar jeg avstand fra de eventuelle "feil" som gjøres. Ellers kommer det selvfølgelig an på hvilke handlinger som utføres.

 

Kan ta et eksempel med bruk av bilbelte. En av familiemedlemmene er ikke veldig flink til å bruke dette. Ga beskjed om at de skulle oppføre seg når de var med meg. Ganske unødvendig å balansere på regler når man er i samme som spør du meg.

 

Når det gjelder B2 er det korrekt som du sier. Du får vanlig lån og stipend som de foregående årene. Jobb på siden av studier i B2 må godkjennes av politimester i distriktet. Du må altså søke om å få jobbet ved siden av studiene. Jobber som vekter, dørvakt, ordensvakt ved arrangement osv. er som regel "no-go". 

Lenke til kommentar

Tradisjon tro, fraråder jeg alle som skal til Stavern om å leie denne leiligheten her. Begrunnet dette i et innlegg i fjor, men stikkordene er overpriset, maur, måker (!), hjemmesnekrede strømkretser (!!!), elendige rømningsveier og bråk i andre-etasje.

Ser generelt at prisene på utleiemarkedet i Stavern blir dyrere og dyrere for hvert år som går, men ikke la gribbene lure dere. Det går fint an å få seg bosted for godt under 5000 kroner. Alt annet bør skys som pesten, med mindre det følger med utømmelig barskap, personlig trener, stappfull fryser og leiebil.

Lykke til med studiene, og spre ordet!

 

Lenke til kommentar

Tradisjon tro, fraråder jeg alle som skal til Stavern om å leie denne leiligheten her. Begrunnet dette i et innlegg i fjor, men stikkordene er overpriset, maur, måker (!), hjemmesnekrede strømkretser (!!!), elendige rømningsveier og bråk i andre-etasje.

 

Ser generelt at prisene på utleiemarkedet i Stavern blir dyrere og dyrere for hvert år som går, men ikke la gribbene lure dere. Det går fint an å få seg bosted for godt under 5000 kroner. Alt annet bør skys som pesten, med mindre det følger med utømmelig barskap, personlig trener, stappfull fryser og leiebil.

 

Lykke til med studiene, og spre ordet!

 

 

Som tidligere nabo av infaff, støtter jeg dette 100%.

 

Fremtidige lovende B1-studenter: Hør på de som har bodd i Stavern tidligere! Hold dere unna leiligheten infaff linket til, samt studentboligene i Larvik. Det er ikke verdt det.

Lenke til kommentar

 

Videre. Under andre studieår, da er det slik at man fortsatt søker stipend og lån og forholder seg til de ca 7300 som er vanlig? Det gis ingen annen kompensasjon under dette studieåret? Jeg spør her fordi jeg planlegger å jobbe deltid under studietida, men vil dette vær mulig når man går B2?

 

Det er riktig. Ingen annen kompensasjon. Noen er heldige og får litt betalt overtid i ny og ned, men de fleste steder tilstreber å sende studentene hjem når de har jobbet sine 8 timer, eventuelt gir de muligheten til å være med og få avspassere senere. (du vil selvfølgelig ikke avspassere et eneste sekund av B2)

 

Deltid kan du nok bare glemme i B2, med mindre du har en ekstremt fleksibel arbeidsgiver. Husk at du skal jobbe turnus. Noen er heldige og får muligheten til å jobbe litt de stedene de har hatt ekstern hospitering. Imidlertid må du søke til politimesteren om å ha biverv (altså jobb ved siden av politiet), og sånn som det har blitt nå så er det veldig få som får dette innvilget. Grunnen til det er vel egentlig åpenbar.

 

Lykke til! :-)

Lenke til kommentar

 

 

 

Videre. Under andre studieår, da er det slik at man fortsatt søker stipend og lån og forholder seg til de ca 7300 som er vanlig? Det gis ingen annen kompensasjon under dette studieåret? Jeg spør her fordi jeg planlegger å jobbe deltid under studietida, men vil dette vær mulig når man går B2?

 

Det er riktig. Ingen annen kompensasjon. Noen er heldige og får litt betalt overtid i ny og ned, men de fleste steder tilstreber å sende studentene hjem når de har jobbet sine 8 timer, eventuelt gir de muligheten til å være med og få avspassere senere. (du vil selvfølgelig ikke avspassere et eneste sekund av B2)

 

Deltid kan du nok bare glemme i B2, med mindre du har en ekstremt fleksibel arbeidsgiver. Husk at du skal jobbe turnus. Noen er heldige og får muligheten til å jobbe litt de stedene de har hatt ekstern hospitering. Imidlertid må du søke til politimesteren om å ha biverv (altså jobb ved siden av politiet), og sånn som det har blitt nå så er det veldig få som får dette innvilget. Grunnen til det er vel egentlig åpenbar.

 

Lykke til! :-)

Gode muligheter til å jobbe deltid i praksisåret. Jeg jobbet fast hver tredje helg, og i tillegg i juleferien, påskeferien etc. Turnusen i praksisåret er som regel hver tredje helg når man jobber ordenstjeneste på politistasjon (usikker på hvordan det er på lensmannskontor), og i tillegg har man ofte lengre fri pga turnus, noe som gjør mulighetene til å jobbe deltid gode, selv om det selvfølgelig innebærer mye jobbing totalt sett i og med at man i praksisåret jobber 100%.

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke anbefale folk å tenke for mye på å jobbe deltid i B2, med mindre det er absolutt helt nødvendig av økonomiske årsaker. Selv tok jeg 14-15 frivillige ekstravakter i politiet iløpet av B2, og fikk oppleve og lære enda mer. Det var typisk nok disse vaktene det skjedde mest på. Bruk praksisåret for alt det er verdt, bli med på øvelser, kjør med andre enn din veileder osv. Som sagt, jobb på siden kun dersom det er helt nødvendig.

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke anbefale folk å tenke for mye på å jobbe deltid i B2, med mindre det er absolutt helt nødvendig av økonomiske årsaker. Selv tok jeg 14-15 frivillige ekstravakter i politiet iløpet av B2, og fikk oppleve og lære enda mer. Det var typisk nok disse vaktene det skjedde mest på. Bruk praksisåret for alt det er verdt, bli med på øvelser, kjør med andre enn din veileder osv. Som sagt, jobb på siden kun dersom det er helt nødvendig.

 

Hvordan i huleste skal man kunne overleve på 7000 kr i mnd om man er nødt til å betale for bolig, mat, treningsfasiliteter, mobilregning osv under B2 om man ikke jobber ved siden av? Det regnestykket går ikke opp om man havner i noe som ligner på en by i Norge. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...