Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

"Dele/splitte" vannløp i dusj


Anbefalte innlegg

Hei,

 

 

Jeg skal pusse opp badet mitt og lurer på noe i henhold til dusjkabinett.

 

Jeg skal kjøpe et helt basic dusjkabinett med et helt vanlig armatur/blandebatteri, men samtidig ønsker jeg å ha to forskjellige dusjhoder.

 

 

Allerede har jeg et blandebatteri som har en "knapp" hvor jeg kan få vannet ut av enten dusjhodet eller fra en vanlig kran på undersiden av blandebatteriet (Klarer ikke helt å forklare det, men regner med flere er kjent med denne løsningen).

 

Spørsmålet er om det finnes noen måte å "dele" vannet på slik at jeg kan vri/trykke/dra i en spak som gjør at vannet går til det ene dusjhodet istedenfor det andre.

 

Er dette mulig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finnes jo slike løsninger, men du tenker kanskje noe penere?

 

Det er forsåvidt noe á la det der jeg tenker, men det er jo ikke veldig pent når det skal inn i et nytt dusj-kabinett.

Finnes det f.eks blandebatterier som har en slik løsning innebygget?

Har sjekket litt rundt, men jeg aner ikke hva jeg skal søke etter..

Lenke til kommentar

En mulig løsning er å koble ett av dusjhodene til tappetuten. Inne i et dusjkabinett er det vel begrenset bruk for denne tuten uansett. (kanskje for å fylle en vaskebøtte..) Tror ikke det finnes vanlige batterier med tre utganger (to til dusj, pluss tappetut) som standard, men skal ikke si det for sikkert...

Lenke til kommentar

Det finnes en del løsninger med to dusjhoder hvor en er fastmontert og en løs. Men ser ikke ut som disse selges i deler, for det hadde vel løst problemet...

gustavsberg-nautic-g2-termostat-rundt-ho

http://www.bad.no/produkter/blandebatteri/dusjbatteri/gustavsberg/gustavsberg-nautic-g2-termostat-rundt-hode/

Har en sånn hjemme, men der kan man ikke skru på 2 slanger da den splittelsen har innvendige gjenger, mens man trenger utvendige gjenger for å koble på en dusj til.

 

Mulig det er forskjellige løsninger da, aner ikke. Men er ikke sikkert det nødvendigvis fungerer selv om det er en splitter der...

Lenke til kommentar

Stikk til nærmeste rørleggerforettning og hør om de har noen løsning. Godt mulig de kan lage noe der også :)

 

Av ren nyskjerrighet, hva skal du med 2 dusjhoder?

For løsningen nedenfor, rett og slett.

Jeg skal bytte ut den øverste, fastmonterte delen med en type "regndusj". Samtidig vil jeg ha muligheten til å dusje normalt med et vanlig dusjhode! :)

 

Det finnes en del løsninger med to dusjhoder hvor en er fastmontert og en løs. Men ser ikke ut som disse selges i deler, for det hadde vel løst problemet...

gustavsberg-nautic-g2-termostat-rundt-ho

http://www.bad.no/produkter/blandebatteri/dusjbatteri/gustavsberg/gustavsberg-nautic-g2-termostat-rundt-hode/

 

 

Jeg så nøyaktig denne typen på Clas Ohlson igår, faktisk. Da skjønte jeg at det kanskje var mulighet.

 

Det kjentes ut som den var av hardplast, men det kan være jeg som tar feil.

 

Er det forresten mulighet å fjerne det "faste" dusjhodet og erstatte den med noe annet? Eller er den helt fastmontert?

Endret av MilKman'
Lenke til kommentar

En mulig løsning er å koble ett av dusjhodene til tappetuten. Inne i et dusjkabinett er det vel begrenset bruk for denne tuten uansett. (kanskje for å fylle en vaskebøtte..) Tror ikke det finnes vanlige batterier med tre utganger (to til dusj, pluss tappetut) som standard, men skal ikke si det for sikkert...

 

Jeg tenkte på en slik løsning, men er ikke no rørlegger, så jeg kan se for meg at det blir et slit å få montert det fast på tappetuten. De tappetutene jeg har vært borti har i allefall ikke gjenger å montere fast noe på, men det skal ikke JEG si for sikkert igjen

Lenke til kommentar

Jeg så nøyaktig denne typen på Clas Ohlson igår, faktisk. Da skjønte jeg at det kanskje var mulighet.

 

Det kjentes ut som den var av hardplast, men det kan være jeg som tar feil.

 

Er det forresten mulighet å fjerne det "faste" dusjhodet og erstatte den med noe annet? Eller er den helt fastmontert?

Jeg har dessverre aldri sett en sånn irl, men tenkte at det må vel kunne modifiseres eller få tak i deler for å løse dine ønsker. Har du prøvd å spørre i en seriøs VVS-butikk?
Lenke til kommentar

På den jeg har kan jeg bytte det faste dusjhode, er bare å skru det av.

Var med sånn splitter i settet jeg kjøpte ihvertfall, sånn at jeg kan styre hvor jeg vil ha vannet, evt. bruke begge.

 

har du allerede en sånn montert, uten splitter?

 

For øyeblikket har jeg montert en hvor du kan velge om vannet kommer ut av tappedelen (for bøtter osv) eller dusjhodet.

Denne skal byttes, så det er derfor jeg ser etter en annen løsning

Lenke til kommentar

De tappetutene jeg har vært borti har i allefall ikke gjenger å montere fast noe på, men det skal ikke JEG si for sikkert igjen.

Det er vanligvis en løs del som kan skrus av, som inneholder en sil eller flere. Her finnes det helt sikkert overganger fra denne til vanlig "dusjslangegjenge" (sannsynligvis 1/2" rørgjenge).

 

http://www.clasohlson.com/no/Str%C3%A5lesamler/Pr306642000

 

Sannsynligvis har du en med M24 utvendig gjenge som er skrudd inn i tappetuten.

Lenke til kommentar

For øyeblikket har jeg montert en hvor du kan velge om vannet kommer ut av tappedelen (for bøtter osv) eller dusjhodet.

 

Denne skal byttes, så det er derfor jeg ser etter en annen løsning

 

Men, du har ikke takdusj?

Det er på slangene til takdusjen splitteren min er, ikke på blandebatteriet.

 

Så, om du skal ha takdusj og vanlig dusj og ikke har kjøpt dette enda, så pass på at det er en splitter i settet, noe jeg tror er helt vanlig...

 

 

Endret av aklla
Lenke til kommentar

 

For øyeblikket har jeg montert en hvor du kan velge om vannet kommer ut av tappedelen (for bøtter osv) eller dusjhodet.

 

Denne skal byttes, så det er derfor jeg ser etter en annen løsning

 

Men, du har ikke takdusj?

Det er på slangene til takdusjen splitteren min er, ikke på blandebatteriet.

 

Så, om du skal ha takdusj og vanlig dusj og ikke har kjøpt dette enda, så pass på at det er en splitter i settet, noe jeg tror er helt vanlig...

 

attachicon.gif20140731_165338.jpg

 

 

Det er nøyaktig en slik jeg tenker på, men dette er vanlig på de fleste armatur, sier du?

 

Er dette neo du har kjøpt i ettertid - eventuelt hvor har du kjøpt det?

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte ett helt vanlig blandebatteri og ett helt vanlig sett for takdusj med.

I takdusj-settet var det alt jeg trengte, inkl. splitteren du ser på bildet.

 

Blandebatteriet er ett standard batteri med 1 utgang.

Ett tips er jo å faktisk dra på butikken, finne ett sett du vil ha, se på pakken for å se om det er med spitter så kjøpe settet. Er faktisk ikke værre enn det...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte ett helt vanlig blandebatteri og ett helt vanlig sett for takdusj med.

I takdusj-settet var det alt jeg trengte, inkl. splitteren du ser på bildet.

 

Blandebatteriet er ett standard batteri med 1 utgang.

Ett tips er jo å faktisk dra på butikken, finne ett sett du vil ha, se på pakken for å se om det er med spitter så kjøpe settet. Er faktisk ikke værre enn det...

 

Det er sant, men jeg er lat og gidder ikke dra og lete/spørre etter noe jeg tror de har, så da kan jeg heller spørre her.

MEN; Tusen takk for hjelpen :)

Da veit jeg hva jeg trenger - og at det er mulig!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...