Gå til innhold

Hvordan spare?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

 

Hvordan burde jeg spare? Jeg har regnet ut budsjettet mitt og kan spare rundt 7-8tusen i mnd. Jeg har buffer. Så lurte jeg på hva man burde spare i? Global indeks fond, aktive fond, nedbetaling av gjeld? Har betalt mer enn 50% ned på verdien på huset. Føler jeg burde spare i andre ting enn bare hus.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden du fremdeles har gjeld vil jeg si at en god sparestrategi er nedbetaling av gjeld, selvfølgelig gitt at du ikke har tilgang på sparing hvor renta er høyere enn på lånet. Jeg understreker at jeg skyter fra hofta her, uten noen beregning å basere meg på.

 

Jeg sparte selv i fond en periode, og selv om det ga en avkastning over tid som ikke kunne matches av en typisk sparekonto i banken har det også et innslag av risiko. Dette gjorde seg blant annet gjeldende under finanskrisen for noen år tilbake. I dag har jeg gjeld, og nedbetaling av den er min første pri når det gjelder sparing.

Lenke til kommentar

Det du må tenke på med aksjefond er at markedene svinger, men på lang sikt er det historisk sett lønnsomt.

 

Putt derfor ikke penger du kan komme til å trenge kjapt i aksjefond. Hvis du MÅ selge deg ut fordi du trenger pengene, kan det godt hende det er i en tid hvor markedene har gått dårlig.

 

Kan pengene gjerne stå der i 10-20 år eller mer, så kjør på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tenker på 30-40år med sparing. Så vil vel si det er ganske lenge :)! Men enkeltaksjer er vel temmelig høyere risiko enn indeksfond? er det lurt og spare hver mnd i enkeltaksjer da?

Nei. Ikke hver måned i enkeltaksjer.

 

Hver måned i KLP Aksjeverden indeks eller Storebrand indeks alle markeder gjør at du investerer i 90-95% av alle verdier på verdens børser. Det er diversifisert nok. Dnb global indeks er også bra, men du får ikke med utviklende markeder (brasil russland india kina sørkorea sørafrika tyrkia mexico og andre). Nå kan riktignok betydningen av utviklende markeder overdrives, så hvis du vil investere i DNB Global indeks, så er det helt flott.

 

Å se at penger faller raskt i verdi kan være tungt mentalt, så KLP Kombinasjon kan være greit hvis du vil ha lavere svingninger i aksjesparingen din.

Lenke til kommentar

Du skal ikke tenke på enkeltaksjer overhodet nei TS, du er ikke i det gamet og må opparbeide deg mye kunnskap før du i det heletatt kan vurdere det, for min del så er det å investere i enkeltaksjer en fulltidsjobb(ved siden av min andre fulltidsjobb).

 

Kjøp indeksfond kontinuerlig du, du kan med lang tidshorisont (10år++) forvente en årlig avkastning på 8 til 10%, det er veldig bra! Selters gir gode forslag til fond, jeg ville nok i tilegg til ett slikt globalt fond tatt med ett fond som følger oslo børs som feks DNB Norge Indeks.

 

Som Selters sier så kan det ta på nervene å se verdiene falle kraftig, dette kommer sannsynligvis til å skje flere ganger iløpet av tiårene fremover, men om du holder hodet kaldt så ser du at disse periodene er ypperlige anledninger til å kjøpe ekstra mye fondsandeler til en billig penge. Idiotene selger i disse nedgangstidene, mens de smarte kjøper så mye de kan, markedet snur alltid opp igjen og vi vil se nye "all time highs" så lenge vi lever! Lykke til.

Lenke til kommentar

Oki.. Takk ;)! Om man setter seg inn i utleieleilighet, er det verdt og kanskje investere i? Selv når du leier den ut så vil ikke alle utgiftene dekke alt, men du må ut med rundt 1.000-1.500kr hver mnd når du leier den ut? eller er utleieleilighet kun lønnsomt om alle utgifter blir dekt + du sitter igjen med noen kr i mnd!?

Lenke til kommentar

Utleieleilighet er en god investering hvis boligprisene fortsetter å stige slik de har gjort de siste par tiårene. Ser man bare på leieinntekter, så er det nok ikke en god investering. Er man heldig får men leid ut for 5000 kr i måneden for hver million man kjøper for. Har man lån på leiligheten og ser på andre vedlikeholdskostnader beskatning av leieinntekter osv., så sitter man ikke igjen med mye hver måned.

 

I tillegg tar man på seg risikoen med at leietager ramponerer leiligheten eller ikke betaler for seg.

 

Når det er sagt, så vil alltid leiligheter være ettertraktet i sentrale strøk.

Lenke til kommentar

Når det er sagt, så vil alltid leiligheter være ettertraktet i sentrale strøk.

Men det er også reflektert i prisen.. Hvis jeg skulle investert i utleieleiligheter, ville jeg ha sett på mellomstore byer med sykehus og/eller høyskole, noe som innebærer at de har en etterspørsel etter utleie, men ofte er det bare i mindre grad fanget opp i boligprisene. Forskjellen mellom å leie og å eie er ikke så stor i Oslo, men den er enorm i f.eks Tønsberg..

Lenke til kommentar

Utleieleilighet er en god investering hvis boligprisene fortsetter å stige slik de har gjort de siste par tiårene. Ser man bare på leieinntekter, så er det nok ikke en god investering. Er man heldig får men leid ut for 5000 kr i måneden for hver million man kjøper for. Har man lån på leiligheten og ser på andre vedlikeholdskostnader beskatning av leieinntekter osv., så sitter man ikke igjen med mye hver måned.

 

I tillegg tar man på seg risikoen med at leietager ramponerer leiligheten eller ikke betaler for seg.

 

Når det er sagt, så vil alltid leiligheter være ettertraktet i sentrale strøk.

Poenget mitt er vel ikke og sitte igjen med så mye, men jeg har litt mer innstillingen når jeg eventuelt skulle kjøpt en utleieleilighet så ville jeg kjøpt leilighet for en billig penge. Ville som sagt ikke kjøpt med hjerte.. så budet mitt måtte verdt endel under takst for at jeg ville satset på den leiligheten.. eller så ville jeg prøvet lykken en annen dag. Så jeg har det vel sånn at om jeg ikke får den for riktig penge så vil jeg ikke bruke penger på leilighet. Og beliggenheten er vel nøkkel ordet om man skal leie ut leilighet, men spørsmålet er vel om man ikke dekker alle faste utgifter med leieinntekene om det fortsatt er grei investering.. nå snakker eg om man må ut med kanskje 1.000kr/mnd elns.

 

Jeg ser at om man leie ut ved en grei by ved et sykehus, skole eller en stor bedrift med flere tusen ansatte så er det mulighet for og få endel for en liten 40kvm leilighet. kjærste par som går på samme skole osv. Har vel ikke noe problem og leie for 7000-8000kr i mnd.

Lenke til kommentar

Pensjon er det få som tenker på, ta opp rammelån på huset på 5-10mill og ha det bra etter 70.

Bakdelen er at barna ikke får noe, men de kan gjøre det samme^^

Jeg skal ikke sitte i sovepose i 20 minus med dårlig råd om pensjonen blir dårlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...