Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Restless Legs


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Restless legs" er ofte referert til at man rett og slett beveger beina sine mye om natta, mens man sover. Man merker dette hvis man våkner om natta, eller på morningen at dyna har tatt en helomvending iløpet av natta. Dersom man har dette kan man føle seg trøtt gjennom påfølgende dag ettersom man har vært i god aktivitet iløpet av natta, og er utslitt når man våkner. Dette er ihvertfall min oppfatning av "restless legs".

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lYlo5C

Min oppfatning er at man har en trang til å bevege føttene spess når man skal sove, sitter i fly osv

man kan gjerne føle at det klør, prikker osv om man ikke beveger på de. Jeg tror selv jeg har dette og har til tider store problemer pga det

Lenke til kommentar

Sjekk wikipedia først. :)

 

Godt råd.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Restless_legs_syndrome

 

Ser ut til at det ikke er rykninger, men at det bare er noe man ikke kan motstå.

 

Min oppfatning er at man har en trang til å bevege føttene spess når man skal sove, sitter i fly osv

man kan gjerne føle at det klør, prikker osv om man ikke beveger på de. Jeg tror selv jeg har dette og har til tider store problemer pga det

 

Jeg sitter sånn hele dagene for tiden jeg. Trommer med beina. Slitsomt. Klarer ikke helt å la være, dvs. jeg klarer å la være om jeg konsentrerer meg, men faller tilbake igjen når jeg tenker på noe annet. Det kommer av en slags spenning i beina, som jeg liksom må få ut.

Lenke til kommentar

"Restless legs" er ofte referert til at man rett og slett beveger beina sine mye om natta, mens man sover. Man merker dette hvis man våkner om natta, eller på morningen at dyna har tatt en helomvending iløpet av natta. Dersom man har dette kan man føle seg trøtt gjennom påfølgende dag ettersom man har vært i god aktivitet iløpet av natta, og er utslitt når man våkner. Dette er ihvertfall min oppfatning av "restless legs".

Nei, det har ingenting med saken å gjøre. Det der kalles "Periodic limb movement disorder".

 

Restless legs er et intenst ubehag i beina som lindres litt ved å bevege på beina. En slags maurende "smerte".

Endret av Tåkelur
Lenke til kommentar

Jeg har dette noen ganger når jeg prøver å sove. Det er ganske vanskelig å forklare, egentlig. Det er ikke vondt, men det er en ekkel følelse i beina som bare kan stoppes ved å bevege de. Det er klin umulig å ikke bevege beinet når det skjer.

Lenke til kommentar

Høres ille ut. Jeg har det ikke så mye når jeg legger meg, mest når jeg sitter inne... foran dataen f.eks... er ikke så farlig i seg selv, men blir sliten i beina av det. Det er kanskje ikke restless legs, for jeg trommer liksom rytmer fra sanger jeg har i hodet... men det er likevel ikke noe jeg ønsker. Skjer helt automatisk. Er liksom ikke naturlig å være avslappet i beina...

Lenke til kommentar

Det har muligens ikke noe med restless legs å gjøre. Kanskje http://en.wikipedia.org/wiki/Akathisia ?

 

Kan kanskje være noe i det, ja... jeg er en ganske inaktiv person, men er likevel urolig i kroppen. Står at man kan få det av antipsykotika. Men for meg begynte dette før jeg startet med slike medisiner. Egentlig så tror jeg det kom samtidig med at jeg begynte å føle meg deprimert i tenårene... det har med tilfredshet å gjøre for meg... hvis jeg en sjelden gang føler meg lykkelig er jeg rolig i kroppen.

 

Men, ingen grunn til detaljerte diagnostiseringer, det er vel neppe noe å gjøre noe med. Selv om jeg ble tilbudt antiparkinssonmedisin en gang. Det ville jeg selvsagt ikke prøve siden jeg har sett hva Parkinsson er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...