Gå til innhold

Reklamasjonsrett/omlevering av SSD


Anbefalte innlegg

Når et produkt er 50 % bedre enn det produktet man opprinnelig kjøpte, i en vesentlig faktor involvert i forbrukerens kjøpsmotivasjon (in casu: harddiskstørrelse), så er det ikke lenger et 'tilsvarende produkt' i betydningen at man kan kreve at selger oppfyller sin plikt til å omlevere 'tilsvarende produkt' ved å gi deg det produktet.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg kontaktet Forbrukerrådet i denne saken.

Her er svaret jeg fikk:

 

 

Hei!

Slik jeg forstår det, gjelder din henvendelse til oss spørsmål knyttet til reklamasjonstiden på en SSD- disk.


Innledningsvis gjør vi deg oppmerksom på at du nå får generelle råd og veiledning basert på din fremstilling av saken. Svaret må derfor ikke anses som en konklusjon. Alle henvendelser blir besvart med enkle råd, og/eller tips til andre steder hvor du vil kunne få hjelp. Innenfor våre lovområder, som forbrukerkjøp, håndverkertjenester og angrerett, vil vi forsøke å gi deg noe mer utfyllende svar.

Hvor lang reklamasjonstid bestemte varer har må avgjøres konkret i hvert enkelt tilfelle. For kurante varer som Tv, bil, båt osv. er det utvilsomt at varen faller inn under 5 års fristen. I ditt tilfelle er det imidlertid ikke like opplagt. Hva som er forventet leve tid på slike produkter vil være med til vurderingen av hvor lang fristen skal være i dette tilfelle. Jeg har dessverre ikke god nok kunnskap om slike varer til å kunne gi deg noe fornuftig svar på dette. For å finne ut av hvor lang levetid denne skal ha bør du samrå deg med noen som har ekspertise på feltet. At varen har fått 3 års garantitid vil nok være et monent som trekker i retning av en 5 års frist.

Om denne varen har 5 års reklamasjonsfrist, skal avhjelp/omlevering skje uten kostnad for forbruker - selger kan følgelig ikke kreve et mellomlegg.

Vi håper dette vil være til hjelp.

 

 

Så ble ikke så mye klokere, men de påpeker jo at det at produktet hadde 3 års garanti drar i retningen 5 års reklamasjonsrett...

 

Kanskje jeg bare skal godta tilbudet om omlevering for 200 kr, og godta at Intel-SSD`en bare var crap.

Lenke til kommentar

Nja.

 

krikkert påpeker at selger ikke plikter å omlevere når omlevering nødvendigvis innebærer at eneste alternativ er 50% bedre enn den opprinnelige kjøpsgjenstanden, i.e. at varen strengt tatt ikke er en tilsvarende vare og derfor ikke kan kreves omlevert. Det har krikkert sikkert rett i. Han har som regel det.

 

Imidlertid, forutsatt at varen har en forbrukerkjøpsrettslig mangel, vil selger fremdeles ha et reklamasjonsansvar. Du kan altså tydeligvis ikke kreve å få omlevering i en ny SSD, men om selger ikke ønsker å gjøre dette kostnadsfritt vil du ha krav på heving. Jeg beregnet et overslag justert for fradrag og renter i fjerde post på forrige side, men glemte å nevne at fraktkostnader også skal inkluderes (tilbakebetales til deg, evt. inkl. renter) i slike tilfeller.

 

Jeg kan ikke ta stilling til hvorvidt disken faktisk har en mangel, men det faktum at selger ønsker å gjøre ombytte mot et mindre mellomlegg tyder på at de ikke bestrider det. Det vil således være en dårlig deal for deg å betale 200 kr for en ny 120 GB SSD når de 1100-2000 kronene du kan regne med å motta ved et eventuelt hevingsoppgjør lett kjøper deg en ny, kurant 250 GB SSD :)

 

edit: Som Brun forøvrig er inne på i innlegg 7!

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...