Gå til innhold

Sprikende målinger på CPU


Juggel

Anbefalte innlegg

Har nå testa PC'n litt i prime. Men AI suite || som kan måle temp på CPU har skremmende høye temperaturer i forhold til Core temp under load. Det er jo core temp man vil måle.

 

Kan jeg se bortifra den høye temperaturen AI suite || måler?

 

 

 

post-108143-0-15486300-1406030317_thumb.png

Endret av Downhill
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det er nok slik.

 

Tok uansett å bytta kjølepasta i dag, fra den som fulgte med kjøleren (H60) til Noctua. Det endte med at temperaturen økte noen grader. Ganske sikker på at jeg la på riktig og at kjøler er godt festa. Bruker pastaen noe tid på å "kjøre seg" inn, eller burde jeg se resultater med en gang? I så fall må jeg nok bytte en gang til.

 

Edit: Kan jo legge til at jeg har amd. Er amd sine cpu'er generelt varmere enn intel sine?

Endret av Downhill
Lenke til kommentar

Ikke helt lett å si umiddelbart, men Ai suite pleier som regel å komme med korrekt måling.

 

Nå har jeg bare intel og Core temp hvor alle kjerne leses av, men Core Temp programmet ditt viser jo bare en kjerne, samt at den tydeligvis registrerer for lav temperatur på denne. 10 grader min. er kun mulig om du har fasekjøler/peltier, eller om du har hatt programmet/maskinen kjørende kontinuerlig siden vinter, hvor du har hatt den ute/iskaldt rom. Kort sagt så er jeg ganske sikker på at du bør stole på Aisuite, da den viser til en mer sannsynlig temperatur.

 

Og med 1.55V (som er mye, selv til AMD å være), så er 79 grader helt å forvente med en normal kjøler.

Det er på ingen måte faretruende, men setter nok etterhvert begrensning for hvor langt du kan overklokke, om du skal dette. Ved 90 grader når den Tj max. og vil etterhvert klokke seg ned. Så du bør nok holde deg under 85 grader ish for å være sikker på at den ikke throttler.

 

Og så må vi huske på at dette er Prime, ikke en reel situasjon, og du når høyere temp her enn noen annen oppgave (med mindre du folder eller driver med noe veldig tungt).

 

Edit: 10-15 grader sprik fra sensorer og forskjellig plassering på sensorer er heller ikke uvanlig. FOr alt vi vet så er den ene sensoren coretemp bruker den som oppgir laveste måling. Mens Aisuite går ut fra den med høyest måling (mest korrekt).

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå må jeg si at dette så feil ut.

Har selv en FX 8350 og når jeg kjører på lignende hastigheter som deg , dvs 4Ghz så skal Vcore ligge ca på 1.35-1.45 Maks.

 

Akkurat nå ligger den på 1.26 og kjører på en hastighet på 4.1Ghz (ikke 100% belastning) innetemperatur på ca 24-28C og Cpu temp på 32C idle. (Bra kjøleløsning).

Lenke til kommentar

Jeg vil nok ikke se helt bort fra resultatet av den grunn. FX 9370 er et makkverk av en CPU med vanvittig høyt effektforbruk, og har vært de som klager på ustabilitet nærmest ved stock hastighet. Og at den har litt hissigere auto-spenning for å effektivt kunne justere frekvensen opp til 4,4 GHz ved ikke fullt så høy belastning er nok å forvente. Men ja, det blir varme av det når du har en 220W prosessor, kontra en FX 8350 som bare har 130W.

Til tross for at den sniker seg ned til 4GHz ved veldig tung belastning.

Lenke til kommentar

FX 9370 er på ingen måte et makkverk, det er de beste cpu'ene som lar seg overklokke opp mot et gitt mål på lavest mulig Vcore.

 

Ja, cpu'en er egentlig kun en "Overklokket" FX 8350 , det er nettopp derfor jeg reagerer når jeg ser at den har en såpass høy temp ved 4.1Ghz ved bruk.

 

Uansett så bør trådstarter spesifisere litt mer :

 

*Hva kjører cpu på i form av hastighet? Gikk hastigheten ned under testen?

*Han nevner at han hadde på ny kjølepasta, ble det kanskje brukt for mye? Det skal være et syltynt lag som er godt fordelt over cpu'en.

*Hovedkort og bios? Er Bios oppdatert?

Lenke til kommentar

Makkverk da det er en allerede overklokket prosessor med den laveste effektivitet/ytelse på markedet. Og som som de fleste "auto overklokk- funksjoner" så kjører den på med alt for høy spenning. Har også vært de på forumet som har hatt ustabilitet ved stock frekvens. Noe jeg aldri har vært borti på andre prosessorer.

 

Og om man uansett må kunne litt om overklokking (vite hvordan stille frekvens og spenning), da kunne du like godt kjøpt FX 8350 og gjort det manuelt fra bunnen av?

Lenke til kommentar

FX 9370 er på ingen måte et makkverk, det er de beste cpu'ene som lar seg overklokke opp mot et gitt mål på lavest mulig Vcore.

 

Ja, cpu'en er egentlig kun en "Overklokket" FX 8350 , det er nettopp derfor jeg reagerer når jeg ser at den har en såpass høy temp ved 4.1Ghz ved bruk.

 

Uansett så bør trådstarter spesifisere litt mer :

 

*Hva kjører cpu på i form av hastighet? Gikk hastigheten ned under testen?

*Han nevner at han hadde på ny kjølepasta, ble det kanskje brukt for mye? Det skal være et syltynt lag som er godt fordelt over cpu'en.

*Hovedkort og bios? Er Bios oppdatert?

 

Cpu ligger på hastigheten som vist på bildet og noen ganger høyere under 100% load.

 

Jeg la på en kladd kjølepasta på størrelse med et riskorn til en ert og satt på plass kjøleren (skikkelig fast).

 

Har et asus crosshair v formula z med oppdatert bios.

 

Ellers takk for alle innvendinger. Gjør slik at jeg blir litt klokere :)

Lenke til kommentar

Det jeg hadde testet til å begynne med er å kjøre på hastigheten til en FX 8350 , dvs 4Ghz Standard og 4.2 Turbo.

 

Du bør kunne få til Vcore på 1.35 - 1.4 på denne hastigheten og temperaturmessig bør den ikke ligge over 40c.

 

Viser det seg at temperaturen er over 40C ( Idle ) så vil jeg anta at du har enten feilmontert kjøleren eller har en dårlig kjøler i forhold til antall Watt som må kjøles og hvor fort det går.

 

Jeg ser at du skriver H60 til Noctua, så vidt jeg husker så er H60 et vannkjølingssett fra Corsair som er ment til å kunne kjøle ned opp til 120Watt og i testene til hardware så gjorde den ikke det så veldig bra temperaturmessig. Du bør definitivt ikke forvente at du skal greie å kjøle 220Watt med denne kjøleren, men fint om du kan bekrefte / avkrefte det.

Lenke til kommentar

Idle ligger jeg på 34 C med 4Ghz og 1.35 Vcore. På standard ligger jeg i overkant av 40. Har ikke sjekka under load enda, skal gjøre det seinere.

 

Edit. Angående noctua og kjøler: Jeg bruker en H60 med noctua kjølepasta ;)

Endret av Downhill
Lenke til kommentar

Ok, sørg for at du kjører som sagt på 8350 innstillinger og tester ut grundig under last.

Jeg vil anta at du vil se temperaturer opp mot 50til 60/70C med den kjøleren du har nå. En ekstra vifte kan hjelpe noe sånn at du har en på hver side av radiatoren.

 

Er nok på tide å ordne noe bedre kjøling vil jeg si, trolig bør du sørge for å ha et sett som kan greie over 220 Watt og som er kjapt , du vil trolig ha behov for et kit (eller bygge selv) til rundt 2000kr minst.

 

Lenge siden jeg selv har holdt på med vannkjøling men det du vil trolig trenge er :

 

*Dobbel radiator som har god plass til 120mm vifter (4x).

*En riktig dimensjonert vanntank (Her bruker jeg selv å overdimensjonere, men en standard på 1 til 2l holder som regel).

*Riktig pumpe i forhold til kjølerne du kommer til å bruke og lengde på vannkjølingen ( feks ved bruk av en cpu og 2 gpu kjølere må man ha nok gjennomstrømning osv).

*Og ikke minst riktig gpu vannblokk som er beregnet på FX'en din.

Lenke til kommentar

Da tror jeg du nå har ting under kontroll.

Du kan selvsagt prøve å justere Vcore ned nå gradvis mens du kjører stabilitets tester, etter hvert finner du trolig den laveste Vcore som systemet kjører stabilt på og da kan du gradvis også øke hastigheten som Cpu skal kjøre på til du finner den beste kombinasjonen innenfor Temperatur / hastighet og Vcore.

 

Dette bør du selvsagt også gjøre når du skal kjøre på hastigheten Cpu'en er spesifisert til, på den måten vil du trolig få bedre temperaturer og litt lavere effektforbruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...