Gå til innhold

Filme i minusgrader i lengre strekk


Anbefalte innlegg

Jeg har planer om å bruke mitt Blackmagic Cinema Camera EF til en dokumentarfilm på Svalbard med opptak i februar/mars, og lurer på om noen har erfaringer med enten dette kameraet eller lignende under kalde forhold.

 

Jeg har tidligere brukt kameraet i - 10 °C uten problemer, men opptak på Svalbard vil fort innebære temperaturer under 20 minusgrader. En ting er hvorvidt kameraet takler dette og hva det i så fall vil gjøre med ytelsen, men jeg også usikker på hvordan dette påvirker garantien - som fortsatt vil være gjeldende.

 

Kameraer av denne typen, uten ekstra beskyttelse mot værforhold, er som regel frarådet å bruke under 0 °C, men hva kan konsekvensene bli av å ikke følge dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Første tanker går til elektriske egenskaper på komponenter som bildebrikke, og evt. fuktrelaterte problemer. Jeg har fotografert endel ute i minusgrader, timelapse-serier og sånt, og brukte da varmeposer med en effektiv brukstid på ca. 4-6 timer. Tipper vi snakker nærmere 4 enn 6 når det blir ordentlig kaldt. Spent fast under objektiv og batteripakke for å holde det gående og duggfritt de nødvendige timene. Dette er sånne man tar ut av plastpose, rister litt, og eksponerer for luft, hvor innholdet da langsomt oksiderer og avgir varme.

Kanskje det kan være noe.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke forsøkt selv, men har lest andres erfaringer med stillbildefoto i svært kaldt vær. Blant annet en engelskspråklig artikkel om fotosafari for rundt 100 fotografer i Antarktis for rundt 5 år siden og erfaringer fra en lokal fotograf som jobbet på den internasjonale forskningsstasjonen på Antarktis for ca 2 år siden. Nå husker jeg ikke detaljene, men hovedutfordringene deres var batterikapasitet, LCD-skjermer som ikke virker, PC-er som svikter og kondens når iskalde kamera tas inn i varmen. Ute er det knalltørt så det er ikke noe problem, ei heller snø og is på og under kameraet så lenge man børster det av før man går inn. Men fukttett temperering når man går inn i varmen var uhyre viktig, også for Canon 1D-serien og Nikon D3-serien. Værtetting innebærer som regel tetthet mot flytende vann og faste partikler som støv og snø, men ikke for gassfase vanndamp.

 

Termisk utvidelse/krymping var vist ikke noe problem. Blitser var et problem på grunn av batterikapasitet, kondensatorkapasitet og dermed lang ladetid og få bilder før det var tomt. Siden det ofte er vindstille og sol der var reflektorer veldig nyttige.

 

Jeg har dessverre ingen aning om hvordan Black magic eller garantien fungerer i så kaldt vær, men med forholdsregler og varmeposer tror jeg det skal gå bra. Garantivilkårene regner jeg med brytes, men jeg tviler på at produsenten oppdager at de har vært brutt med mindre du er ærlig om det.

Lenke til kommentar

Fukttett temperering = knyttet plastpose + tolmodighet. Det er ikke mer avansert enn det. :)

Jeg skal prøve å google frem den artikkelen. Jeg fant ikke, men jeg fant disse to fra Luminous Landscape i 2007 og 2009. Den jeg tenker på tror jeg var på samme nettsted, men ennå tidligere. Ellers så ga google noen muligens nyttige treff her.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg har flere ganger vært ute i temperaturer rundt -20 grader og tatt nordlysbilder, kameraet har tålt det godt. Det man må passe på er å putte det i en kamerabag og ikke åpne den før kameraet har stått lenge inne etter filmingen eller bildetakingen. Kondensen vil da ikke legge seg på kameraet.

Tar du derimot kameraet inn uten å ha det i en bag vil det kondensere og du kan risikere at det blir fuktskadet.

Lenke til kommentar

Bruk heller plastpose enn fotobag. Fotobager er som oftest ikke fukttett, som er den egenskapen man trenger her, men de har som regel polstring som også fungerer som varmeisolasjon og dermed forlenger ventetiden før kameraet blir temperert.

 

Plastposer gjør akkurat det du trenger, det slipper innevarmen gjennom, uten å slippe inne-luftfuktigheten gjennom.

Lenke til kommentar

Ja, skal nok passe godt på kondensdannelsen.

 

Fordelen med nedkjøling er at sensoren gir mindre støy. I alle fall en positiv egenskap :)

Stemmer dette, har du noen kilde? Det vil i så fall være en strålende nyhet for meg med tanke på at det er mørketid på Svalbard i februar og at Cinema Camera ikke akkurat er verdensmester i gaining.

Lenke til kommentar

Termisk støy er støy som genereres av kamerasensorens egen temperatur. Når temperaturen er høy mistes eller opptas av og til elektroner en sjelden gang på plasser de ikke skal være. Dette skjer sjeldnere når temperaturen er lav. Termisk støy er noe man får ved veldig lange eksponeringstider. Typisk 30 sekunder og oppover per frame. Ved vanlige video-framerater er det et ikke-problem. (Skjønt timelaps i mørketida på Svalbard kan det muligens hjelpe litt)

 

Hovedårsaken til støy ved korte lukkertider er fotonstøy. Støy som følge av få fotoner per piksel per eksponering. Da får man statistiske avvik fra piksel til piksel som er den typiske ISO-støyen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Jeg har ikke snøring på kameraer, men jeg vet av erfaring at batteri tiden går veldig fort der oppe. i den tidsperioden bør du forberede deg på kaldere vær enn 20 minus da dette er i den tiden på året hvor det er flest stormer og generelt shitty vær. Det beste tipset jeg kan gi deg egentlig er å ta kontakt med Dan Celius tlf 941 83 284, Han er en som driver med film og foto produksjon der oppe med eget selskap, han burde greie å svare på alle dine spm og litt til :)

Lenke til kommentar

Jeg har ikke snøring på kameraer, men jeg vet av erfaring at batteri tiden går veldig fort der oppe. i den tidsperioden bør du forberede deg på kaldere vær enn 20 minus da dette er i den tiden på året hvor det er flest stormer og generelt shitty vær. Det beste tipset jeg kan gi deg egentlig er å ta kontakt med Dan Celius tlf 941 83 284, Han er en som driver med film og foto produksjon der oppe med eget selskap, han burde greie å svare på alle dine spm og litt til :)

Takk for tipset!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...