[ergo] Skrevet 23. oktober 2003 Rapporter Del Skrevet 23. oktober 2003 Hva er poenget med å planslipe cpu? Hvordan gjøres dette? Vil man merke noen ytelsesforbedringer pga dette? mvh ergo Lenke til kommentar
Hovland Skrevet 23. oktober 2003 Rapporter Del Skrevet 23. oktober 2003 Ved å planslipe CPU blir kontakten mellom core og vifta bedre.. temperaturen vil da sannsynligvis synke. Lenke til kommentar
simes Skrevet 23. oktober 2003 Rapporter Del Skrevet 23. oktober 2003 Er vel vanligst å planslipe kjøleren. Ikke cpu. Lenke til kommentar
White_Tiger Skrevet 23. oktober 2003 Rapporter Del Skrevet 23. oktober 2003 Er jo lite vits å planslipe kjøleribba hvis CPU'n ser ut som en traktorvei da Er vel mest vits på P4 som har IHS da, core på AMD bruker vel å være nær perfekt Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 23. oktober 2003 Rapporter Del Skrevet 23. oktober 2003 Er jo lite vits å planslipe kjøleribba hvis CPU'n ser ut som en traktorvei da Er vel mest vits på P4 som har IHS da, core på AMD bruker vel å være nær perfekt Nei, det vil mest sansynlig hjelpe om kjøleribba ser ut som ein traktorveg óg.. Lenke til kommentar
Patience Skrevet 23. oktober 2003 Rapporter Del Skrevet 23. oktober 2003 Snakker dere smartinger om å slipe med sandpapir her? Lenke til kommentar
C0bra Skrevet 23. oktober 2003 Rapporter Del Skrevet 23. oktober 2003 Snakker dere smartinger om å slipe med sandpapir her? Ja, våtslipepapir.. 600korning-> Lenke til kommentar
[ergo] Skrevet 23. oktober 2003 Forfatter Rapporter Del Skrevet 23. oktober 2003 Så: Hvis jeg skal kjøpe en amd så vil ikke plansliping være nødvendig? Hvertfall ikke siden jeg har waterchill..? Takk for raske svar! Mvh ergo Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 23. oktober 2003 Rapporter Del Skrevet 23. oktober 2003 Tror du kan spare deg bryet, om du snakker om en AMD. I utgangspunktet er denne kjernen mer enn plan nok. Du skal faktisk være meget dyktig og ha en svært stødig hånd, om du skal klare å forbedre eksisterende flate. For jo mindre arealet er, jo vanskeligere er det faktisk å få denne plan, og desto større er risikoen for å få den skjev! Av samme årsak vil også "feilprosenten" mht eventuelle skjevheter i core, gi såpass lite utslag mht anlegget mot kjøleblokka at man kan se bort fra dette. Lenke til kommentar
kkanst Skrevet 23. oktober 2003 Rapporter Del Skrevet 23. oktober 2003 Som en kar nevnte tidligere her i forumet - med sandpapir blir det ikke noe rettere. Maskinene som har laget disse heatsinkene er opplagret og freser mange ganger rettere enn hva der klarer med 600 sandpapir. Jeg har jobbet som fagarbeider i et par maskinverksteder et par år. Prøv å slip et par ganger over en alu blokk og mål deretter med micrometer. Du vil fort se at sandpapir er en uting. Skal dere plane blokken må dette gjøres i planslipemaskin. Lenke til kommentar
Kristoffer18 Skrevet 23. oktober 2003 Rapporter Del Skrevet 23. oktober 2003 Som en kar nevnte tidligere her i forumet - med sandpapir blir det ikke noe rettere. Maskinene som har laget disse heatsinkene er opplagret og freser mange ganger rettere enn hva der klarer med 600 sandpapir. Jeg har jobbet som fagarbeider i et par maskinverksteder et par år. Prøv å slip et par ganger over en alu blokk og mål deretter med micrometer. Du vil fort se at sandpapir er en uting. Skal dere plane blokken må dette gjøres i planslipemaskin. Hjalp betraktlig og pusse på min. men men Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 23. oktober 2003 Rapporter Del Skrevet 23. oktober 2003 Jo kkanst! Kjøleren kan av og til ha godt av en runde med "plansliping", eller rettere sagt; pussing / polering, selvsagt avhengig av utgangspunktet. De aller fleste kjøleblokker som finnes i handelen pr. i dag, er såpass godt maskinert at de i og for seg er plane nok. Derimot er det ikke alltid finishen er like god, og i slike tilfelle kan man oppnå en viss gevinst ved å forbedre denne. Men også dette bør gjøres med en viss "andakt og følelse", i den forstand som at man må ha et absolutt p l a n t underlag til disposisjon, og utfører jobben på riktig måte. Lenke til kommentar
kkanst Skrevet 23. oktober 2003 Rapporter Del Skrevet 23. oktober 2003 Hm.. kanskje om du bruker et helt 100% rett poleringsbord :/ Lenke til kommentar
kkanst Skrevet 23. oktober 2003 Rapporter Del Skrevet 23. oktober 2003 ******.. jeg har skikkelig splitta personlighet her inne.. Jeg kkanst og patience er samme karen. Glemte at jeg brukte ikke kkanst.. Huff.. *lukterinnleggelseher* Lenke til kommentar
fUsiOn Skrevet 23. oktober 2003 Rapporter Del Skrevet 23. oktober 2003 Hm.. kanskje om du bruker et helt 100% rett poleringsbord :/ Glassplate holder i massevis. Lenke til kommentar
kkanst Skrevet 23. oktober 2003 Rapporter Del Skrevet 23. oktober 2003 Glassplater er IKKE rette! Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 23. oktober 2003 Rapporter Del Skrevet 23. oktober 2003 Hm.. kanskje om du bruker et helt 100% rett poleringsbord :/ Den som hadde et slikt til disposisjon du! Men man kan faktisk komme ganske godt ut av det, ved å benytte et speilglass eller en annen tilsvarende rett flate, og som sagt; Under forutsetning av at man gjør jobben riktig. Og så må du samtidig huske på én ting: I og med at anleggsflaten på core (AMD) er såpass liten, vil denne kunne "tilgi" eventuelle små misforhold i periferien på kjøleblokka. Midt på, der hvor core ligger an, vil man kunne oppnå om ikke en 100% rett flate, så i alle fall 99.9% Ellers har du rett i at en maskin uansett vil gjøre jobben bedre. For ordens skyld vil jeg gjerne få opplyse om at jeg har hatt min tid i "bransjen" jeg også, nærmere bestemt produksjon av innsprøytningsutstyr for tyngre dieselmotorer. Der var det snakk om (maskinmessig) plansliping / "lapping" på et relativt sofistikert plan, ikke minst fordi flatene skulle holde tett ovenfor et brennstofftrykk på over 400 bar / kg, uten bruk av noen som helst form for pakning imellom flatene. Lenke til kommentar
capy Skrevet 23. oktober 2003 Rapporter Del Skrevet 23. oktober 2003 Er jo lite vits å planslipe kjøleribba hvis CPU'n ser ut som en traktorvei da Er vel mest vits på P4 som har IHS da, core på AMD bruker vel å være nær perfekt bedre å bare fjerne hele IHS. men pass på at kjøler rekker ned til cpu. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 23. oktober 2003 Rapporter Del Skrevet 23. oktober 2003 Glassplater er IKKE rette! Speilglass er faktisk godt nok i denne sammenheng. Men det aller beste er selvsagt en maskinert / frest flate. Sjøl bruker jeg en 30mm plexiplate, og denne er meget bra for formålet! Lenke til kommentar
C0bra Skrevet 23. oktober 2003 Rapporter Del Skrevet 23. oktober 2003 Glassplater er IKKE rette! Speilglass er faktisk godt nok i denne sammenheng. Men det aller beste er selvsagt en maskinert / frest flate. Sjøl bruker jeg en 30mm plexiplate, og denne er meget bra for formålet! Så du sier at det er bedre at jeg freser blokka enn å "slipe" den med 1200papir? selv og fresen etterlater seg merker? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå