Gå til innhold

Testprogram til ferdigbygget PC


Juggel

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Skal nå sette i gang med mitt andre PC-prosjekt og lurer i den anledning på et par ting.

 

Den første PC'n jeg bygget er en stund siden og jeg tok meg aldri bryet med å sjekke at alt funket som det skulle bortsett fra i BIOS. Nå som jeg skal legge litt mer tid og penger i dette vil jeg være sikker på at systemet fungerer stabilt. Hva slags testprogrammer anbefaler dere som får med seg det jeg trenger? Og trenger jeg egentlig et slikt program hvis jeg ikke overklokker med det første?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prime 95 og http://www.3dmark.com/ burde være strekkelig, da får du sjekket både CPU og skjermkort samt også strømforsyningen er god nok, som regel brukerfeil, pleier maskinen gi dårlige ytelse om maskinen blir for varm. Fordel å ha driverne installert, Skjermkortdriver tenker jeg spesielt på da.

 

Harddisken og SSD pleier ikke å være stort problemer om du får installert og kopiert over filer, kan jo bruke crystal disk mark for å sjekke ytelsen er som det påståes.

Lenke til kommentar

Når du kjører testprogrammer så kan det være lurt å ha RealtempGT programmet kjørende samtidig, da får du maks temperaturer, spesielt ved Prime 95. Så får man sett at CPU kjøler sitter korrekt, og ser samtidig at for Intel sine CPUer, så funker turbo funksjonen.

 

Lenge siden jeg har brukt Prime 95. Får man fortsatt kun kjørt 1 kjerne i det programmet? Sist så måtte jeg åpne programmet 8 ganger for å makse ut maskinen.

 

Du har ett program som viser temp og makser maskinen, både CPU, GPU og Minne, heter OCCT. Funker også bra. Logger alle temperaturer osv. Samt kan settes til å stoppe på visse temperaturer, slik at man aldri kjører for varmt i testperioden, noe som er veldig viktig ved overklokking. Men fint program uten overklokking også.

Lenke til kommentar

Trenger man bare å teste 1 kjerne, er superpi helt greit. Siden jeg finner ikke selv hvordan man tilpasser seg til 1 kjerne, siden det er litt uklart.

 

prime95-29.png

 

Hardware monitor funger fint også for visning av tempraturer, men enkelte hovedkort kan vise feil tempraturer eller vise høyere en det som er.

Lenke til kommentar

Sist jeg brukte det så fungerte det kun på 1 kjerne. Skal man ha fler, så måtte jeg starte programmet flere ganger, slik at jeg hadde 8 av de vinduene du viser opp ved siden av hverandre (4x kjerner og 4x Hyper Threading), og starte dem hver for seg. Ser man da i oppgavebehandleren, så bruker man alle kjernene når CPU er 100%.

 

Siden det ser ut til at du har en 2 kjerne CPU, så trenger du kun å starte programmet 2 ganger.

 

OCCT programmet kjører alle kjernene automatisk, og man kan slå av hvis man ønsker.

Lenke til kommentar

Nå har jeg prøvd prime 95 litt. Hvor hardt og lenge burde jeg kjøre pcen? Når cpu krabber over 70 C skrur jeg av testen. Kjøler forøvrig med corsair H60 og dette er jo ikke av de kraftigste. Er det noen sjans for at cpu eller pcen kvelder? Leser at folk lar pcen stå et døgn og jeg tør såvidt noen minutter. Når jeg ikke kjører noen ting ligger cpu på 40-45 C.

Lenke til kommentar

Nå har jeg prøvd prime 95 litt. Hvor hardt og lenge burde jeg kjøre pcen? Når cpu krabber over 70 C skrur jeg av testen. Kjøler forøvrig med corsair H60 og dette er jo ikke av de kraftigste. Er det noen sjans for at cpu eller pcen kvelder? Leser at folk lar pcen stå et døgn og jeg tør såvidt noen minutter. Når jeg ikke kjører noen ting ligger cpu på 40-45 C.

La testprogrammer gjøre seg ferdig, i hvert fall opp til cpu temperatur på 90-93 grader celsius. Det er meget,meget sjelden att cpu går i stykker. Cpu starter først og trottle, hvis ikke temperaturen går ned skrur normalt maskinen seg av.(cpu slår seg av).Da er det bare og starte opp maskinen på nytt.Test med cinebench 11.5 og 15, wprime 1024, 3dmark vantage, 3dmark 11. Følg temperaturen på cpu og gpu nøye. F.eks nye 3dmark er en alt for dårlig test. 3dmark vantage er en meget god test for cpu og gpu.(realistiske temperaturer). Prime95 og furemark er meget urealistisk tester, og kun for og presse ut siste skvis ut av cpu og gpu for stabilitet for overklokking. Se bildet på div temperaturer under forskjellige tester. Bruk tester til pc som tilsvarer realistisk bruk. Tester som f.eks er midt i skalaen på bildet post-317445-0-78165100-1406156969_thumb.png Endret av papusan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...