Gå til innhold

Gå over til Android igjen


Anbefalte innlegg

 

 

For en stund siden jobbet jeg i et firma som av en eller annen grunn hadde en IT-policy som sa at det skulle være Android-telefoner. Kanskje var dette begrunnet i et eller annet lurt, men for oss brukere var det massevis av småproblemer og heft med disse telefonene hele tiden. Det var alltid et eller annet som ikke fungerte.

 

Så gikk de bort fra denne regelen og åpnet for innkjøp av iPhone. Omtrent alle byttet til denne telefonen og etter det har det nesten ikke vært et eneste problem. En og annen feil innimellom, men da skyldes det ofte brukeren selv.

 

Man må gjerne trekke frem statistikker og annet fra nettet, man finner antagelig en eller annen som har lagt ut noe som støtter eget standpunkt. Men det er noe med det folk stort sett sier om Apple: "Det bare virker". Noe som på mange måter har vært slagordet deres siden den spede starten på slutten 70-tallet.

 

Det er en grunn til at Apple sine produktet koster LITT mer i innkjøp...det blir nemlig så uendelig mye billigere over tid...:-)

Dette med at det bare virker er ikke akkurat sant. Det finnes flere statistikker ute som klart og tydelig viser at iOS er mye mere ustabilt enn Android.

 

Dette med at det ble lettere for dem etter at dem fikk iPhones er jo ingen bombe med at iOS er skraptet for alternativer eller valgmuligheter og er laget for at en 3 åring og en på 90 år skal kunne bruke iOS. Selv om ting blir lettere å bruke den veien, så betyr ikke det at det er bedre å bruke i lengden når man ikke får mere valgmuligheter som kanskje kan tilpasses en hver enkel person.

 

Joda, det blir sikkert litt mere om og men når man setter opp Android telefonene i starten, men så får man så mye mere kontrol over sine enheter med Android som gjør at brukeropplevelsen over lengere tid blir MYE MYE bedre.

 

Ta min Galaxy S4 f.eks. Jeg personlig hater oppsettet man får med TouchWiz out of the box. Så jeg må forandre på hvordan ting ser ut, hvis ikke så klikker jeg mongo med at telefonen blir klumsete å bruke. SÅ setter opp telefonen sånn at den fungerer mest effektivt for MEG og ikke hva Samsung vil tro eller annta.

 

Her kan du se hvordan min hjemmeskjerm ser ut: https://dl.dropboxusercontent.com/u/7309753/Bilder/Samsung%20Galaxy%20S4/Screenshot.png

 

Det er rent og pent, slik jeg vil ha det. Ikke nok med det, men den bakgrunnen som er bluret i bakgrunnen er ikke bluret på låseskjermen, så når jeg er på låseskjermen, så ser jeg bildet normalt, og når jeg låser opp telefonen så går den til å bli bluret :) .

 

 

Hvilken launcher bruker du? Jeg bruker Nova Launcher om dagen og digger at jeg kan bytte ikoner og tilpasse telefonen til min smak.  :) Et stort pluss med android!

post-12131-0-30652900-1405373093_thumb.png

Endret av Fjott2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er hjemmeskjermen min:

 

Hvilken launcher bruker du? Jeg bruker Nova Launcher om dagen og digger at jeg kan bytte ikoner og tilpasse telefonen til min smak. :) Et stort pluss med android!

attachicon.gifScreenshot_2014-07-14-23-22-01.png

Jeg bruker ADWLauncher EX.

 

Jeg har fjernet app drawer ikonet i fordel for å bare swipe oppover for å komme til app draweren.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

 

 

Jeg kjøpte meg en Motorola MotoG mens jeg venter på neste IPhone. Jeg hadde en LG G2 også en stund før jeg solgte. Jeg venter på neste iPhone fordi i opplevd brukeropplevelse knuser fortsatt iPhone Android. Så da har jeg en billig Android mens jeg venter ;-).

 

Personlig synes jeg Android er laaaangt etter iOS og wp på opplevd brukeropplevelse, å hadde wp hatt litt bedre apputvalg så hadde det nok vært mitt mobil os.

Hvilken brukeropplevelse snakker du om her?

 

For i følge det jeg vet og ser med iOS, så er iOS langt i fra å være brukervennlig med at brukeren ikke står i fokus til OS'et. Altså at man ikke kan tilpasse iOS til å gjøre opplevelsen best for brukerne og at det heller går etter hva Apple vil at det skal være.

Hadde alle andre enn du spurt skulle jeg svart. Gidder ikke flere poster hvor du Android og Kinamobil onanerer over 100 linjer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vindicator: Preferanser kan ikke dokumenteres, og "flere muligheter, mer tilpasningsmulighet" er ikke nødvendigvis noe alle ønsker. Dette har du fått forklart ganske mange ganger nå.

 

Brukervennlighet kan dokumenteres. Det du snakker om er smaksak eller meninger. Jeg kan mene at jorden er flat mens noen kan dokumentere at jorden er rund. Selv om jeg fikk dokumentasjonen levert så kan jeg fortsatt "mene" at jorden er flat. Fordi det er min mening.

 

Flere muligheter og tilpasningsmuligheter øker brukervennligheten på en enhet som skal være personlig uavhengig om du bruker disse mulighetene eller ikke. Poenget er at disse mulighetene burde være tilgjengelig uansett, fordi det vil alltid være mange som vil gjøre sin smarttelefon (som man bruker hver dag) mere personlig og vil tilpasse den sånn at den fungerer best for dem og ikke etter hva produsentene mener eller ønsker.

 

Å la brukerne få velge hvilken nettleser (f.eks) som skal være den standarde nettleseren er en ting som øker brukervennligheten drastisk. Å unnlate noe så enkelt som dette f.eks er brukerfientlig på sitt værste.

 

Til slutt. Du kan sikkert dokumentere at mange ikke bryr seg om dette, men jeg kan fortsatt dokumentere at dette er høyst relevant uavhengig av hvordan noen bruker enhetene.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Nei, du tar feil. Dette er faget mitt, og du tar enkelt og greit helt feil. Tilpasningsmuligheter er bra for de som ønsker å sette seg inn i ting og som vil ha et forhold til enheten. For veldig mange andre er det negativt fordi det kan skape forvirring og lede inn i uønskede situasjoner.

 

Du har rett utfra ditt egne misforståtte og begrensede syn på hva brukervennlighet er, men veldig få andre i verden (bortsett fra nerder og ingeniører) deler samme syn. En "bruker" er ikke en enhetlig måleenhet, det er en mangfoldig masse med vidt forskjellige bruksmønstre. Det som funker for én funker ikke for andre. For deg er iOs lite brukervennlig, for meg er Android like brukervennlig. Fordi vi er forskjellige brukere har begge rett. Derfor kan ikke brukervennlighet "måles" på den måten du virker å tro - iallfall ikke uten å ha veldig god kontroll på hvilke brukere man sikter mot ("personas" er verktøyet som normalt brukes til dette, men innsikt er egentlig det viktigste).

 

Verdien av å kunne bytte standardnettleser for deg er ulempen ved at plutselig lenker åpner seg i "feil" program for andre. Også videre.

 

Men denne loopen gidder jeg ikke starte på igjen, dessuten blir den snart moderert bort. Du tar feil, ferdig med det.

 

Til trådstarter: Du må nesten kjenne etter hva som betyr noe for deg. iOs flyter bedre og har bedre apps, Android lar deg mikke og fikse og tilpasse og har etterhvert godt utvalg apps det også. Windows Mobile er kanskje best out of the box, men har et begredelig utvalg software.

Endret av Audun_K
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Vindicator: Preferanser kan ikke dokumenteres, og "flere muligheter, mer tilpasningsmulighet" er ikke nødvendigvis noe alle ønsker. Dette har du fått forklart ganske mange ganger nå.

Brukervennlighet kan dokumenteres. Det du snakker om er smaksak eller meninger. Jeg kan mene at jorden er flat mens noen kan dokumentere at jorden er rund. Selv om jeg fikk dokumentasjonen levert så kan jeg fortsatt "mene" at jorden er flat. Fordi det er min mening.

 

Flere muligheter og tilpasningsmuligheter øker brukervennligheten på en enhet som skal være personlig uavhengig om du bruker disse mulighetene eller ikke. Poenget er at disse mulighetene burde være tilgjengelig uansett, fordi det vil alltid være mange som vil gjøre sin smarttelefon (som man bruker hver dag) mere personlig og vil tilpasse den sånn at den fungerer best for dem og ikke etter hva produsentene mener eller ønsker.

 

Å la brukerne få velge hvilken nettleser (f.eks) som skal være den standarde nettleseren er en ting som øker brukervennligheten drastisk. Å unnlate noe så enkelt som dette f.eks er brukerfientlig på sitt værste.

 

Til slutt. Du kan sikkert dokumentere at mange ikke bryr seg om dette, men jeg kan fortsatt dokumentere at dette er høyst relevant uavhengig av hvordan noen bruker enhetene.

 

Selvfølgelig skal du få ha dine meninger. Ingen som kan nekte deg det.

 

Men vær så snill og ikke diskuter og/eller dokumenter noe: Logikk, fakta og dokumentasjon et liksom ikke helt din greie...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, du tar feil. Dette er faget mitt, og du tar enkelt og greit helt feil. Tilpasningsmuligheter er bra for de som ønsker å sette seg inn i ting og som vil ha et forhold til enheten. For veldig mange andre er det negativt fordi det kan skape forvirring og lede inn i uønskede situasjoner.

 

Du har rett utfra ditt egne misforståtte og begrensede syn på hva brukervennlighet er, men veldig få andre i verden (bortsett fra nerder og ingeniører) deler samme syn.

 

Brukervennlighet er ALLTID en fordel å ha uansett om man bruker det eller ikke. Bruker man det ikke, så nei, da er disse mulighetene ikke i veien for deg. Men bruker du det (det vil mange gjøre med at alle er forskjellige og man kan ikke leve på one-thing-fits-all metoden) så vil jo dette være til en stor fordel til dem som vil ta dette i bruk.

 

Derfor er brukertiplassninger en god ting å ha.

 

 

 

Vindicator: Preferanser kan ikke dokumenteres, og "flere muligheter, mer tilpasningsmulighet" er ikke nødvendigvis noe alle ønsker. Dette har du fått forklart ganske mange ganger nå.


Brukervennlighet kan dokumenteres. Det du snakker om er smaksak eller meninger. Jeg kan mene at jorden er flat mens noen kan dokumentere at jorden er rund. Selv om jeg fikk dokumentasjonen levert så kan jeg fortsatt "mene" at jorden er flat. Fordi det er min mening.

Flere muligheter og tilpasningsmuligheter øker brukervennligheten på en enhet som skal være personlig uavhengig om du bruker disse mulighetene eller ikke. Poenget er at disse mulighetene burde være tilgjengelig uansett, fordi det vil alltid være mange som vil gjøre sin smarttelefon (som man bruker hver dag) mere personlig og vil tilpasse den sånn at den fungerer best for dem og ikke etter hva produsentene mener eller ønsker.

Å la brukerne få velge hvilken nettleser (f.eks) som skal være den standarde nettleseren er en ting som øker brukervennligheten drastisk. Å unnlate noe så enkelt som dette f.eks er brukerfientlig på sitt værste.

Til slutt. Du kan sikkert dokumentere at mange ikke bryr seg om dette, men jeg kan fortsatt dokumentere at dette er høyst relevant uavhengig av hvordan noen bruker enhetene.


Selvfølgelig skal du få ha dine meninger. Ingen som kan nekte deg det.

Men vær så snill og ikke diskuter og/eller dokumenter noe: Logikk, fakta og dokumentasjon et liksom ikke helt din greie...

 

 

Forklar på hva som er brukervennlig med å ikke tillate brukerne å få velge hvilken nettleser som skal være default i iOS?

 

Finnes det flere nettlesere utenfor Safari som mange faktisk liker, så skal det være lov til å velge hvilken nettleser som skal være default. Dette er ikke mulig å iOS og dette er noe som kan dokumenteres at der ikke er brukervennlig.

 

Så du kan gjerne forklare på hvorfor det ikke er mulig å dokumentere hva brukervennlighet er?

 

EDIT: Her er en liste med YouTube videoer som viser på hvorfor iOS ikke er brukervennlig: https://www.youtube.com/playlist?list=PLC223CF4F1FF5B0D9

 

Er bare å se på de 9 første videoene.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Som sagt i forrige post, dette forstår du åpenbart ikke, og jeg kommer ikke til å bruke tid på å forklare det enda en gang.

Bruker heller tiden min på å lage brukervennlig software uten tilpasningsmuligheter ;)

 

Du kan gjerne forklare på hvorfor brukervennlighet ikke er mulig å dokumentere.

 

For å si det enkelt så er alt dokumenterbart.

Lenke til kommentar

 

 

 

For å si det enkelt så er alt dokumenterbart.

 

Troll

 

 

I stedet for å snakke tull, så kan jo du eller de andre her bevise at det ikke er mulig å dokumentere brukervennlighet.

 

Selv om brukervennligheten for mange i iOS er bra, så kan jeg fortsatt dokumentere at brukervennligheten er bedre i Android. Dessuten så er det ganske rart at det kun er mulig å dokumentere at Android har bedre brukervennlighet enn iOS men ikke motsatt vei. Lurer på hvorfor?

 

Lurer også på hvorfor det finnes tonnevis med videoer som viser Android sin brukervennlighet mens det omtrent ikke finnes noen videoer som viser hva som er brukervennlig med iOS.

 

For å si det sånn det er, så er det ikke brukervennlighet i iOS som er det som tiltrekker brukere til iOS, det er hele økosystemet rundt alle de forskjellige enhetene Apple har som tiltrekker brukere til iOS og Mac OSX. Selv dette kan dokumenteres at dette er brukervennlig for noen. Så jeg kan fortsatt dokumentere at Android har bedre brukervennlighet som et OS enn det iOS har.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Da foreslår jeg at du finner deg en ny tråd å gjøre det i, her er interessen heller laber, og det tjener ikke trådstarters formål.

 

Trådstarter spør om hvordan Android er i dag. Da har jeg min rett til å kunne vise alle de gode tingene Android er meget brukervennlig på. Om du ikke liker det, så er det bare å ignorere / blokkere meg.

Lenke til kommentar

Dokumentasjon på at noe ikke er mulig å dokumentere ja :grin2:

 

*
Hvordan er Android telefonene nå for tiden? Er Nexus 5 et godt kjøp?

Stabilitet og flyt har generelt blitt langt bedre enn hva det var på S2 tia, og Nexus 5 er kanskje en av telefonene jeg ser det skrytes mest av om dagen, så jeg vil si den er et godt kjøp ja, prisen på den er til og med ganske god om dagen.

Lenke til kommentar

Jeg hadde også gått for en Nexus-modell. De får oppgraderinger kjappere og slipper alt tjafset mobilprodusentene er så dumme å ødelegge produktene sine med. Google er ganske gode på UX, og iallfall mye bedre enn håpløse Samsung f.eks, så å kjøre ubesudlet Android er en klar fordel over alt annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...