Gå til innhold

FOTBALL-VM 2026

Korgutt

Anbefalte innlegg

Skrevet
barezell skrev (2 timer siden):

Hva tjener FIFA på å ha de 4 store til slutt vs f.eks en underdog som Norge som "alle" har forelsket seg i? 

Tenker man virkelig at FIFA har kjøpt samtlige dommerne? Er ikke dette en samling av alle de "beste" i verden. Er det sannsynlig at alle er korrupte? Evt at alle i VAR bussen er det? 

Lite i verden som overrasker om dagen, men virker ikke så kjempe sannsynlig at det ikke hadde lekket noe?

Det er de på VAR-rommet som påvirker, som når de bestemmer hvilken kameravinkel hoveddommer skal få se, og også ellers når det skal gripes inn.

Jeg ser de oier og styrer med hvorvidt ballen traff kabelen. Jeg skjønner det har påvirkning under kampen, men det er vel null prosent sannsynlig at noe blir gjort om på nå, uavhengig av hva som kan bevises og ikke? Omtrent som når et offsidemål likevel blir godkjent.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
8 hours ago, Lemongrass said:

Ifølge den prominente fotballeksperten Keir Starmer, tok Norge "a hell of a beating" i denne kampen.

Hvilken kamp var det han så egentlig? Vi var millimeter unna å ta oss til semifinale, og hadde dommeren gjort jobben sin hadde vi sannsynligvis gjort det.

Det er åpenbart fordi han siterer Bjørge Lilleliens kommentar etter at norge slo England i 1981. Et utbrudd som er legendarisk også der borte. 

Endret av Reg2000
  • Liker 2
Skrevet (endret)
Cascada81 skrev (16 timer siden):

Det er de på VAR-rommet som påvirker, som når de bestemmer hvilken kameravinkel hoveddommer skal få se, og også ellers når det skal gripes inn.

Jeg ser de oier og styrer med hvorvidt ballen traff kabelen. Jeg skjønner det har påvirkning under kampen, men det er vel null prosent sannsynlig at noe blir gjort om på nå, uavhengig av hva som kan bevises og ikke? Omtrent som når et offsidemål likevel blir godkjent.

Iallefall er det soleklart at det var pga dårlig dømming at Norge gikk ut av VM.

Vi kan håpe at den franske dommeren ikke dømmer flere VM eller EM kamper.

Sparken og ut med dritten.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Skrevet
1 minute ago, Gouldfan said:

Iallefall er det soleklart at det var pga dårlig dømming at Norge gikk ut av VM.

Vi kan håpe at den franske dommeren ikke dømmer flere VM eller EM kamper.

Spaken og ut med dritten.

Ja og dette er ikke noe nytt. Mange land har røket ut av EM/VM pga dårlig dømming.

At det er noen som helst konspirasjonsteorie fra FIFA med en gang Norge er involvert er jo bare helt på trynet å tenke.

Men det er vel det som skjer når man  ikke har vært med i et mesterskap på over 20 år. Verden har forandret seg mye siden sist Norge var med. 

Var ikke mye sosiale medier den gang til å lage støy 😅😅

• Liker 1
Skrevet (endret)
Jotun skrev (4 timer siden):

Så argumentet ditt for at var ikke kan skyldes på når de gjør feil er en omgjørelse som er 100 prosent korrekt?

Nei, det er argumentet mitt for de som mente det hadde vært bedre uten VAR for da hadde ikke Norges mål blitt annulert.
Jeg påpekte så at da ville også straffen til England stått, så en ville vært like langt.

En kan argumentere til en blir blå i trynet, men faktum er at Haaland var for aktiv med armene som gjorde at det ble annulert.
Jeg skjønner ikke hvorfor han gjør det, for dommeren advarer jo spillerne før omtrent hver eneste corner mot slikt. Og så blir en overrasket når det får konsekvenser?
Strengt? Ja. Direkte feil? Nei.

Selv om dømmingen ikke var bra, så var vitterlig alt i Norges egne hender. De burde ledet 2-0, de burde stoppet Bellingham på 1-1, Nyland burde lært av Lammens og bokset ballen ut i stedet for å prøve og holde og Østigård burde vært mer våken når Nyland først gir retur og ikke latt Bellingham komme foran seg.

Så for folk å påstå at det KUN er dommerens feil Norge ikke er videre er ganske latterlig.

Endret av Cappo
  • Liker 3
Skrevet

Bare som en påminnelse til de som lurer på hvorfor vi ikke kan se opptak av alle VM kampene i ettertid. NRK og  Rikstv sletter de fortløpende, TV2 Play skal ha betalt (!)

ALLE kampene ligger i ukesvis på BBC iPlayer, gratis. Alt du trenger er en VPN (er det fremdeles nettbrukere som ikke har dette?)

Skrevet
ronron25 skrev (3 timer siden):

Det er jeg helt enig i. Alle som har spilt fotball vet at man kan havne i situasjoner hvor man tenker at man ikke klarer å få passa til medspiller. Og det er nettopp slik Sørloth vurderer situasjonen. Han tror ikke han vil få ballen til Haaland. Jeg tror på Sørloth. 

VG skriver at 100k har postet på Instagram kontoen hans og at mye av det er hets. Ikke bare det. Samboeren hans får også gjennomgå. Hva i all verden! 

Folk er idioter!

Da jeg så det live tenkte jeg "du må gå rett på mål", for det ble alt for opplagt at Sørloth ønsket å få ballen over til Haaland så Stones satset alt på å sperre pasningen og heller åpne for at Sørloth kan gå for avslutning. Men alle geniene som ser på, inkludert kompiser som ikke har spilt fotball på 20 år, mener det var helt idiotisk av Sørloth at han ikke bare sentret til Haaland... Nei han skulle ha gått på mål, ubesluttsomheten da han ventet på åpningen for å få spilt ballen var det som spolerte den sjansen.

Skrevet
barezell skrev (4 timer siden):

Hva tjener FIFA på å ha de 4 store til slutt vs f.eks en underdog som Norge som "alle" har forelsket seg i? 

Helt enig. Hadde garantert vært mer populært om Norge gikk videre.

Skrevet
23:4 skrev (2 timer siden):

Det blir for enkelt, holding og skubbing inne i feltet skjer hele tiden sier alle disse "ekspertene" ja det gjør faktisk det, men så tar de det av og til ! Ofte om det ender i mål, eller det fratar motstander en stor sjanse, og sjansen for at det skjer øker med hvor markant det er. Og det Haaland gjør der med å skubbe med strake armer ? Det kunne dommer ta, og det gjorde han. Haaland sin feil, og så syter jeg ikke mer over det. Så alt det der korrupsjons greiene :)  Når Haaland ikke har dagen, vil Norge slite ! Det viste de som kan noe om fotball, og Haaland trivdes rett og slett ikke utpå der i 30 graders varme. Han gikk tom tidlig. 

Men så må man også se hva som skjer i forkant av dyttet til Haaland, han blir holdt fast, så det burde vel i utgangspunktet vært gult kort og straffe til Norge da ut i fra det du skriver, det er ikke konsekvent dømming, når man faller så lett, Haaland bruker jo ingen kraft og han kaster seg i bakken, er filming og det burde da også vært belønnet med gult kort, eller i hvertfall tilsnakk, Haaland sier det jo selv i intervju at han burde jo hatt mange frispark i løpet av en kamp hvis dette er riktig dømt, og det får han jo ikke så dette er veldig billig. 

Skrevet (endret)
4 hours ago, 23:4 said:

Det blir for enkelt, holding og skubbing inne i feltet skjer hele tiden sier alle disse "ekspertene" ja det gjør faktisk det, men så tar de det av og til ! Ofte om det ender i mål, eller det fratar motstander en stor sjanse, og sjansen for at det skjer øker med hvor markant det er. Og det Haaland gjør der med å skubbe med strake armer ? Det kunne dommer ta, og det gjorde han. Haaland sin feil, og så syter jeg ikke mer over det. Så alt det der korrupsjons greiene :)  Når Haaland ikke har dagen, vil Norge slite ! Det viste de som kan noe om fotball, og Haaland trivdes rett og slett ikke utpå der i 30 graders varme. Han gikk tom tidlig. 

Det er vel dine forestillinger som blir litt enkle her.. Man kan se forsvareren kaste seg bakover, altså filming. Forsvareren var på Håland med begge hendene selv. Knuffing som dette er mer eller mindre standard ved dødballdueller. Det er ingen som sier det er soleklart frispark, selv de som mener det er greit nok, "det hender det dømmes slik" Noe som hadde vært greit om det ble blåst tidligere, og ikke som konsekvens av et mål.  Problemet blir da at man støtter inkonsekvensiteten og gir VAR større makt til å diktere utfallet av kampene, om det er etter egne korrupte intensjoner eller bare mennesklig press er dette ekstremt undergravende for fotballen. Fordi noe alltid skjer i feltet,  blir VAR også under omstendighetene du forsvarer, POTENSIELT et formidabelt verktøy for manipulering av kamper. 

Vi så også i Norge-Brasil kampen dommer ikke ble vist de mest beskrivende bildene av situasjonen fra VAR jurien. Det er heller ikke greit og i beste fall grov inkompetanse.  

Vi ser også dette bli mer og mer synlig jo lengre vi kommer i turneringen og kampene blir viktigere. Nei det er ikke gitt at det er ren  korrupsjon, det er ganske tenkelig at det vi ser er et system som feiler den mennesklige psykologien. VAR's funksjon er å si dommeren tar feil om en situasjon. Jeg kan godt  tenke meg at dommerens selvsikkerhet i å ikke dømme brasils første straffe var basert på en bedre forståelse av situasjonen enn VAR bildene som "tvang" frem omgjøring av dommerens egen førstevurdering, jeg kan tenke meg at dette var en avgjørelse som ble gjort fordi den var mer komfortabel for dommeren under presset i kampens hete. Dette er er nok et problem med VAR.

Vi ser beslutningsvegring som følge av VAR.

Jeg er ikke definitivt mot VAR men det er helt tydelig at slik det er implementert fungerer det ikke og det tar noe grunnleggende vekk fra fotballen. Man kan for eksempel ikke spontant feire mål lengre, en må vente på en bekreftelse. Nok et problem..

Endret av Protoman
Skrevet
knipsolini skrev (1 time siden):

Da jeg så det live tenkte jeg "du må gå rett på mål", for det ble alt for opplagt at Sørloth ønsket å få ballen over til Haaland så Stones satset alt på å sperre pasningen og heller åpne for at Sørloth kan gå for avslutning. Men alle geniene som ser på, inkludert kompiser som ikke har spilt fotball på 20 år, mener det var helt idiotisk av Sørloth at han ikke bare sentret til Haaland... Nei han skulle ha gått på mål, ubesluttsomheten da han ventet på åpningen for å få spilt ballen var det som spolerte den sjansen.

Han må gjøre enten eller. 

Sørloth sin løsning er den eneste som garantert ikke funker.

Skrevet (endret)
Martin54 skrev (1 time siden):

Bare som en påminnelse til de som lurer på hvorfor vi ikke kan se opptak av alle VM kampene i ettertid. NRK og  Rikstv sletter de fortløpende, TV2 Play skal ha betalt (!)

ALLE kampene ligger i ukesvis på BBC iPlayer, gratis. Alt du trenger er en VPN (er det fremdeles nettbrukere som ikke har dette?)

Det er gull, det funker med VPN-en i Firefox som er gratis, ubegrenset data og flere servere å velge mellom i sommer.

ITV har en kanal som heter World Cup Classics

Endret av ^fmj
Skrevet
Jotun skrev (4 minutter siden):

Han må gjøre enten eller. 

Sørloth sin løsning er den eneste som garantert ikke funker.

Ja, det Sørloth gjorde var helt katastrofe.

Skrevet
^fmj skrev (23 minutter siden):

Ja, det Sørloth gjorde var helt katastrofe.

Stones var rett og slett knallgod og sørget for at Haaland hele tiden lå i pasningsskyggen hans. Hadde Sørloth prøvd å sentre så hadde den enten havnet bak han, eller for nærme keeper.

Sørloth burde nok ikke ha brukt 100% av tiden sin på å prøve å finne pasningen til Haaland, men jeg skjønner han godt når han er usikker på egne avslutningsferdigheter, og han vet at hvis han bare får den ballen til Haaland så er det mål.

Håper folk jubler litt ekstra når han blir tatt i mot ved Slottet i morgen, så han skjønner at idiotene som hetser på SOME er et vokalt mindretall!

• Liker 1
Skrevet (endret)

"Hva tjener FIFA på å ha de 4 store til slutt vs f.eks en underdog som Norge som "alle" har forelsket seg i? "

Skal jo helst stå igjen Barcelona, Madrid, PSG, Bayern og City til sltut i CL også..

Endret av DukeNukem3d
Skrevet
Martin54 skrev (2 timer siden):

Det som ligger hos NRK er det jeg kan se tilgjengelig til 1. mai 2027.

Skrevet
knipsolini skrev (10 timer siden):

Og så ser man ikke situasjonen på samme måte som Sørloth, på TV. Men det er sånn det alltid har vært. Alt er så mye enklere fra sidelinja. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...