Gå til innhold

Gå over til Android igjen


Anbefalte innlegg

Heisann!

Har i dag en Iphone 5, men det begynner å friste med litt større skjerm og et annet os. Har sett litt på Nexus 5, og det ser ut som en telefon det man får mye for pengene. Før Jeg kjøpte meg Iphone hadde jeg en Galaxy S2, og grunnen til at jeg kvittet meg med den, var at jeg var lei av appet som kræsjet ofte ( noe jeg nesten ikke har opplevd etter snart 2 år med Iphone). I tilegg så var Iphone mer "smooth" når man bladde i menyene.

 

Hvordan er Android telefonene nå for tiden? Er Nexus 5 et godt kjøp?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann!

Har i dag en Iphone 5, men det begynner å friste med litt større skjerm og et annet os. Har sett litt på Nexus 5, og det ser ut som en telefon det man får mye for pengene. Før Jeg kjøpte meg Iphone hadde jeg en Galaxy S2, og grunnen til at jeg kvittet meg med den, var at jeg var lei av appet som kræsjet ofte ( noe jeg nesten ikke har opplevd etter snart 2 år med Iphone). I tilegg så var Iphone mer "smooth" når man bladde i menyene.

 

Hvordan er Android telefonene nå for tiden? Er Nexus 5 et godt kjøp?

Driver også å bytter litt frem og tilbake, og de 2 grunnene til at du byttet til iPhone igjen er 2 gode grunner til at jeg venter på iPhone 6. Uansett, nexus telefonene er noe jeg anbefaler om du skal tilbake til android, du slipper de tunge skallene som samsung, lg og htc slenger på sine telefoner, og du får de siste oppdateringene kjapt. Sony telefonene har også lettdrevne skal så de får et pluss fra meg. Siste android jeg hadde var Sony z2 og var godt fornøyd med den.

Du har jo også muligheten til å vente til oktober for så å kjøpe iPhone 6.

Lenke til kommentar

Statistikk på app-kræsj er dog lite interessant, da opplevd stabilitet kommer veldig an på hvilke apps man bruker og hvordan de kræsjer. Jeg spiller f.eks nesten ikke på telefonen og opplever nesten aldri noen form for kræsj. Det kommer an på hvilke apper man bruker, rett og slett. Hadde jeg opplevd flere prosent kræsj i snitt hadde jeg vært misfornøyd og bytta apps.

 

iOs er vanskeligere å utvikle for enn Android (fordi Java holder utviklere mer i hånda enn det Objective C gjør), og det er lettere å lage kræsj der fordi man har mer kontroll. Det er en tradeoff, siden prisen man betaler på Android er mer overhead. Blir spennende å se hva som skjer nå som Swift kommer. Jeg spår færre kræsj også i høyytelsesapper på iOs.

 

Hadde forøvrig vært interessant å se hvor artikkelen henter data fra - det er kun Apple og Google som sitter med reelle og representative tall for sånt som dette, og tviler på om de har gitt dem fra seg.

Endret av Audun_K
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er klart at det sikkert er mest spill som forutsaker kræsj, men vil tro at alle de mest kjente appene er like stabil uavhengig av plattform.

 

Dog har jeg en del her på jobb som faktisk opplever at Safari er synderen til flest kræsj på iphone, men det blir selvsagt litt tynt som statistisk grunnlag ;)

Endret av DroidOle
Lenke til kommentar

 

 

iOs er vanskeligere å utvikle for enn Android

I prinsippet, kanskje ja.

Men dersom du tar høyde for de utallige android telefonene, skjermstørrelsene, android versjonene og så videre; Da er det MYE vanskligere med android.

 

Apple lager hardware og software for sine telefoner, det har sine fordeler.

Lenke til kommentar

 

 

 

iOs er vanskeligere å utvikle for enn Android

I prinsippet, kanskje ja.

Men dersom du tar høyde for de utallige android telefonene, skjermstørrelsene, android versjonene og så videre; Da er det MYE vanskligere med android.

 

Apple lager hardware og software for sine telefoner, det har sine fordeler.

 

 

Tja, jeg forstår hva du mener men er ikke nødvendigvis enig.

 

En ting er å utvikle ting som funker godt og som ser pent ut. Der er det enklere med iOs enn Android på grunn av lite fragmentering. Imidlertid er Java et mye enklere språk å lage stabil software i enn ObjectiveC fordi man har veldig mye mer begrensninger på hva man får lov til å rote til. Man må rett og slett være en flinkere utvikler for å lage iOs-software enn man må være for å lage Android-software. Eller for å si det på en annen måte: En dårlig programmerer lager mer stabil Android enn iOs-kode. Med Swift vil dette endre seg.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

...og til syvende og sist er det faktisk inntrykket som teller.

 

Et godt eksempel på dette er hva iOs gjør når man starter apper. Hver gang man avslutter en app på iOs tas det et skjermbilde (evt. kan appen bruke et predefinert bilde). Dette vises med en gang appen startes, og fjernes først når appen er lastet i bakgrunnen. For brukeren ser det derfor ut som appen starter umiddelbart, selv om det i virkeligheten tar et sekund eller to. Fordi brukere uansett ikke trykker på noe med en gang (stort sett iallfall) merker de ikke at de blir lurt, og systemet føles raskere.

 

Et annet eksempel er hvordan Apple har optimalisert UI for å flyte smørmykt mellom visninger. Dette gir en (underbevisst) følelse av at ting går fort og jevnt, og brukeren blir fornøyd. Selv om en telefon med Android kanskje gjør den samme jobben like fort føles det ikke sånn da brukeren opplever hakking i UI.

 

Benchmarks og teknologi er på mange måter underordnet psykologi og innsikt i brukeropplevelse, og der er Apple ekstremt gode.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Jeg er godt fornøyd med Nexus 5, men du må ta med i vurderingen at den bare har 12,6 GiB tilgjengelig for brukeren. Det er lite...

 

Edit: jeg har en god del Androider (se profilen min), og aldri oppfattet dem som ustabile.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

Det har skjedd veldig mye siden Galaxy s2 dagene, og du kan trygt gå for en Android - både mtp opplevd hastighet og stabiltiet. I tillegg er Samsung TouchWiz så latterlig tungt, at selv en Galaxy s4 oppleves som "treig" i blant, når man scroller gjennon menyene.

 

Nexus 5 gir veldig mye for pengene, og HTC One (M7) holder jeg fortsatt høyt. HTC Sense er det skinnet over Android som de aller aller fleste av prosjefonelle anmeldere er mest fornøyd med, og det jeg personlig holder høyest. Det går på et lett skinn som er rent, og "voksent". Grunnen til at jeg nevnte M7 var mtp pris, forsto det ut fra posten din at du ønsker "bang for buck".

 

Ta en titt her:

 

og her:

Endret av fflex
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Det har skjedd veldig mye siden Galaxy s2 dagene, og du kan trygt gå for en Android - både mtp opplevd hastighet og stabiltiet. I tillegg er Samsung TouchWiz så latterlig tungt, at selv en Galaxy s4 oppleves som "treig" i blant, når man scroller gjennon menyene.

 

Nexus 5 gir mye for pengene, og HTC One holder jeg forstatt veldig høyt. HTC er det skinnet over Android som de aller aller fleste av prosjefonelle anmeldere er mest fornøyd med, og det jeg personlig holder høyest. Det går på et lett skinn som er rent, og "voksent".

Helt enig. En liten kommentar: "Sense" er HTCs skin som ligger oppå Android. og som gir en veldig god brukeropplevelse.

Lenke til kommentar

Heisann!

Har i dag en Iphone 5, men det begynner å friste med litt større skjerm og et annet os. Har sett litt på Nexus 5, og det ser ut som en telefon det man får mye for pengene. Før Jeg kjøpte meg Iphone hadde jeg en Galaxy S2, og grunnen til at jeg kvittet meg med den, var at jeg var lei av appet som kræsjet ofte ( noe jeg nesten ikke har opplevd etter snart 2 år med Iphone). I tilegg så var Iphone mer "smooth" når man bladde i menyene.

 

Hvordan er Android telefonene nå for tiden? Er Nexus 5 et godt kjøp?

 

Jeg gikk fra Galaxy S2 til Nexus 5 og det er stor forskjell på opplevelsen av disse telefonene! Er veldig fornøyd med hvordan Nexus 5 fungerer, den er rask, har god skjerm og er ikke minst lett - den veier nesten ingenting! App-kræsjer kan man oppleve alt ettersom hva slags apper man bruker, men jeg liker friheten av å kunne gjøre nesten alt jeg vil på min mobil.

 

Men det følger med et ansvar på android, et ansvar som kanskje iphone-brukere slipper å ha - for der tar apple alt ansvar og styrer med jernhånd, hehe. :wee: Er ikke ute etter å lage en stor android/apple diskusjon, men det er fordeler og ulemper med å ha et åpent os som det android er, og for min del er fordelene større enn ulempene. :)

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte meg en Motorola MotoG mens jeg venter på neste IPhone. Jeg hadde en LG G2 også en stund før jeg solgte. Jeg venter på neste iPhone fordi i opplevd brukeropplevelse knuser fortsatt iPhone Android. Så da har jeg en billig Android mens jeg venter ;-).

 

Personlig synes jeg Android er laaaangt etter iOS og wp på opplevd brukeropplevelse, å hadde wp hatt litt bedre apputvalg så hadde det nok vært mitt mobil os.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte meg en Motorola MotoG mens jeg venter på neste IPhone. Jeg hadde en LG G2 også en stund før jeg solgte. Jeg venter på neste iPhone fordi i opplevd brukeropplevelse knuser fortsatt iPhone Android. Så da har jeg en billig Android mens jeg venter ;-).

 

Personlig synes jeg Android er laaaangt etter iOS og wp på opplevd brukeropplevelse, å hadde wp hatt litt bedre apputvalg så hadde det nok vært mitt mobil os.

Hvilken brukeropplevelse snakker du om her?

 

For i følge det jeg vet og ser med iOS, så er iOS langt i fra å være brukervennlig med at brukeren ikke står i fokus til OS'et. Altså at man ikke kan tilpasse iOS til å gjøre opplevelsen best for brukerne og at det heller går etter hva Apple vil at det skal være.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

For en stund siden jobbet jeg i et firma som av en eller annen grunn hadde en IT-policy som sa at det skulle være Android-telefoner. Kanskje var dette begrunnet i et eller annet lurt, men for oss brukere var det massevis av småproblemer og heft med disse telefonene hele tiden. Det var alltid et eller annet som ikke fungerte.

 

Så gikk de bort fra denne regelen og åpnet for innkjøp av iPhone. Omtrent alle byttet til denne telefonen og etter det har det nesten ikke vært et eneste problem. En og annen feil innimellom, men da skyldes det ofte brukeren selv.

 

Man må gjerne trekke frem statistikker og annet fra nettet, man finner antagelig en eller annen som har lagt ut noe som støtter eget standpunkt. Men det er noe med det folk stort sett sier om Apple: "Det bare virker". Noe som på mange måter har vært slagordet deres siden den spede starten på slutten 70-tallet.

 

Det er en grunn til at Apple sine produktet koster LITT mer i innkjøp...det blir nemlig så uendelig mye billigere over tid...:-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For en stund siden jobbet jeg i et firma som av en eller annen grunn hadde en IT-policy som sa at det skulle være Android-telefoner. Kanskje var dette begrunnet i et eller annet lurt, men for oss brukere var det massevis av småproblemer og heft med disse telefonene hele tiden. Det var alltid et eller annet som ikke fungerte.

Så gikk de bort fra denne regelen og åpnet for innkjøp av iPhone. Omtrent alle byttet til denne telefonen og etter det har det nesten ikke vært et eneste problem. En og annen feil innimellom, men da skyldes det ofte brukeren selv.

Man må gjerne trekke frem statistikker og annet fra nettet, man finner antagelig en eller annen som har lagt ut noe som støtter eget standpunkt. Men det er noe med det folk stort sett sier om Apple: "Det bare virker". Noe som på mange måter har vært slagordet deres siden den spede starten på slutten 70-tallet.

Det er en grunn til at Apple sine produktet koster LITT mer i innkjøp...det blir nemlig så uendelig mye billigere over tid...:-)

Dette med at det bare virker er ikke akkurat sant. Det finnes flere statistikker ute som klart og tydelig viser at iOS er mye mere ustabilt enn Android.

 

Dette med at det ble lettere for dem etter at dem fikk iPhones er jo ingen bombe med at iOS er skraptet for alternativer eller valgmuligheter og er laget for at en 3 åring og en på 90 år skal kunne bruke iOS. Selv om ting blir lettere å bruke den veien, så betyr ikke det at det er bedre å bruke i lengden når man ikke får mere valgmuligheter som kanskje kan tilpasses en hver enkel person.

 

Joda, det blir sikkert litt mere om og men når man setter opp Android telefonene i starten, men så får man så mye mere kontrol over sine enheter med Android som gjør at brukeropplevelsen over lengere tid blir MYE MYE bedre.

 

Ta min Galaxy S4 f.eks. Jeg personlig hater oppsettet man får med TouchWiz out of the box. Så jeg må forandre på hvordan ting ser ut, hvis ikke så klikker jeg mongo med at telefonen blir klumsete å bruke. SÅ setter opp telefonen sånn at den fungerer mest effektivt for MEG og ikke hva Samsung vil tro eller annta.

 

Her kan du se hvordan min hjemmeskjerm ser ut: https://dl.dropboxusercontent.com/u/7309753/Bilder/Samsung%20Galaxy%20S4/Screenshot.png

 

Det er rent og pent, slik jeg vil ha det. Ikke nok med det, men den bakgrunnen som er bluret i bakgrunnen er ikke bluret på låseskjermen, så når jeg er på låseskjermen, så ser jeg bildet normalt, og når jeg låser opp telefonen så går den til å bli bluret :) .

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987132984

Jeg har selv HTC One (M7) og er strålende fornøyd, selv om kameraet har sine ulemper. Der Samsung ser ut som et leketøy i menyene har HTC en ren og pen fremstilling. Sense v.6 er vakkert.

 

Det kan imidlertid være nyttig å vurdere hvordan dine "dingser" fungerer sammen. Jeg vet ærlig talt ikke om iPhone trenger en større skjerm, og det kan godt hende at dagens Android-flaggskip er for store. Om en skjerm er 4 eller 6 tommer spiller ingen rolle for meg.. Jeg kommer uansett ikke til å lese eller se MYE filmer på noe som er mindre enn 10 tommer. Så for min del hadde kanskje dagens iPhone-format vært ideelt.

Endret av Slettet+987132984
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...