Gå til innhold

Monterer dere minnebrikkene/CPU, før eller etter at HK er ..


Br?stopp

Anbefalte innlegg

...innstallert? (Vanskelig å få plass til denne i temafeltet) :-?

 

Da det tydeligvis er delte meninger om minnebrikker og CPU skal monteres før eller etter at HK er installert, kunnne det vært interessant å høre hva dere gjør.

 

Selv monterer jeg alltid disse komponentene på HK utenfor kabinettet. Med et solid underlag som i tillegg er antistatisk, føler jeg at jeg har bedre kontroll med monteringen. Særlig minnebrikkene kan være "kranglete", og jeg syntes man må bruke endel makt for å få disse riktig på plass. Når man presser ned mot hovedkortet, som kun står på avstandstykker som avlasting, kan belastningen bli litt for tøff. Mener nå jeg da.

 

En annen sak er at man slipper alt som er i veien når hovedkortet allerede sitter i kabinettet.

 

Hvordan praktiserer dere der ute dette?

 

P.S. Som antistatisk underlag kan du bruke posen som HK lå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg monterer prosessor og vifte før jeg setter inn hovedkort. Det å presse ned vifte festeklips uten å ha full kontroll tror jeg er en dårlig ide.

 

Jeg har ikke montert vifte på intel, så jeg vet ikke hvor mye makt som skal til der.

 

AMD krever en kontrollert bevegelse med litt press for å få viften på plass. Da er det helt nødvendig med et solid underlag og fri sikt rundt prosessor. Knekker du hjørnet på prosessor-kjernen kan mest sansynlig kaste den etterpå.

 

Kan heller spørre: er det noen som setter inn prosessor og vifte etter at MB er skrudd fast. (Ved nymontering)

Lenke til kommentar

ikke ved nymontering, men de andre gangene ja!

 

jeg orker ikke å ta ut hovedkort for å bytte ram/cpu/kjøler o.l.

 

har en slk800 som er ganske fast i festene, men har ikke merka noe tull... enda :D

 

men det aller likeste er selvfølgelig å ta ut hk og så montere/demontere, men jeg gidder rett og slett ikke.

Lenke til kommentar

ved nymontering, altså alle komponenter rett fra pakka bruker jeg ovenfornevnte metode, hk utafor og CPU, vifte og ram på.

 

Men ved nyinstallering av enkelte komponenter tar jeg meg ikke bryet med å skru ut HK. Ram går jo ann uten å ta det ut. CPU med press fester går jo ann, men man har tunga rett i munnen og konser greit på det man gjør.

 

Har dere foressten sett den nye til Swiftech, MCX462V, den ser jo genial ut. :D kan festes med HK i maskinen uten risiko for å lage et pent skrutrekkerhull i HK'et. Har veldig lyst på den. *sikle* *sikle* :)

 

http://www.microplex.no

Lenke til kommentar

Montering av minne:

Jeg bruker nesten alltid å montere brikkene etter at HK er montert.

 

Montering av kjøler og vifte:

Jeg har kun Intel- systemer, og man trenger normalt sett svært lite press for å montere vifte/kjøler.

Prosessor og kjøler/vifte monterer jeg alltid før HK monteres i kabinettet.

 

Men hvis jeg skal ta av vifte/kjøler etter at det er montert første gang (evnt. for å ha på ny goop), da skrus ikke HK av igjen nei.

Lenke til kommentar

Jeg monterer cpu først.

Deretter skrur jeg i hovedkortet med cpu installert.

Deretter setter jeg på vifte, rambrikker og kabler.

 

PS: Har alltid kabinettet liggende med hovedkort på bunnen, så det er er som å jobbe med hovedkortet utenfor kabinettet, bare at det holder seg helt i ro siden det er skrudd i kabinettet.

 

 

Med intel & boxed kjøler er ikke dette problem, men har vel hørt nok skrekkhistorier om amd kjerner som er knust...

Lenke til kommentar

P.S. Som antistatisk underlag kan du bruke posen som HK lå.

Trodde hvis man brukte posen som HK kom i så vil den statiske ladningen som er i posen lades ut gjennom HK!

 

På utsiden av posen er det jo en haug med ledninger som tar bort statisk elektrisitet fra den som tar på den.

 

Jeg var på et serverkurs med HP, og der sa de at man IKKE skulle gjøre dette!

 

:-?

Lenke til kommentar

Monterer alltid chipset-blokka på hovedkortet, så setter hovedkortet i kassa. Resten av delene banker jeg inn etterpå. Litt knasing når man monterer minnebrikkene ol. er ikke noe å bry seg om.. Når det gjelder antistatiske lenker og overflater så finnes det ikke i huset mott.

Legger ikke akkurat delene mine i sofaen eller på teppet, men et trebord funker fint både til å legge fra seg ting på, og kjøre testbenk på.

 

Data-komponenter tåler mer enn man tror.. (helt til man tar frem loddebolten)

Lenke til kommentar
Monterer alltid chipset-blokka på hovedkortet, så setter hovedkortet i kassa. Resten av delene banker jeg inn etterpå. Litt knasing når man monterer minnebrikkene ol. er ikke noe å bry seg om.. Når det gjelder antistatiske lenker og overflater så finnes det ikke i huset mott.  

Legger ikke akkurat delene mine i sofaen eller på teppet, men et trebord funker fint både til å legge fra seg ting på, og kjøre testbenk på.

 

Data-komponenter tåler mer enn man tror..  (helt til man tar frem loddebolten)

Gjør akkurat det samme her. :yes:

Bortsett fra at jeg ikke har vannkjøling da :D

Lenke til kommentar

Jeg har ikke montert vifte på intel, så jeg vet ikke hvor mye makt som skal til der.  

 

AMD krever en kontrollert bevegelse med litt press for å få viften på plass. Da er det helt nødvendig med et solid underlag og fri sikt rundt prosessor. Knekker du hjørnet på prosessor-kjernen kan mest sansynlig kaste den etterpå.

 

P4 trenger ikke makt for å feste vifte, noe amd trenger. Jeg synes det er latterlig at amd ikke har funnet på en bedre løsning enn det de bruker nå, som knapt kan kalles en løsning.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke montert vifte på intel, så jeg vet ikke hvor mye makt som skal til der.  

 

AMD krever en kontrollert bevegelse med litt press for å få viften på plass. Da er det helt nødvendig med et solid underlag og fri sikt rundt prosessor. Knekker du hjørnet på prosessor-kjernen kan mest sansynlig kaste den etterpå.

 

P4 trenger ikke makt for å feste vifte, noe amd trenger. Jeg synes det er latterlig at amd ikke har funnet på en bedre løsning enn det de bruker nå, som knapt kan kalles en løsning.

 

Har ikke AMD funnet på en annen løsning? hmm.. og jeg som var sikker på at A64 hadde et nytt og bedre system. :p

 

BTW: Man trenger ikke bruke makt så lenge man gjør det riktig.

Lenke til kommentar

P.S. Som antistatisk underlag kan du bruke posen som HK lå.

Trodde hvis man brukte posen som HK kom i så vil den statiske ladningen som er i posen lades ut gjennom HK!

 

På utsiden av posen er det jo en haug med ledninger som tar bort statisk elektrisitet fra den som tar på den.

 

Jeg var på et serverkurs med HP, og der sa de at man IKKE skulle gjøre dette!

 

:-?

Det er helt riktig, de antistatiske posene et ikke mye antistatiske på utsiden, jeg vet det er mange som tror det.

Lenke til kommentar

Tar alltid ut hovedkortet for å montere CPU. Har et avantech medium server tower så det er veldig enkelt og greit å bare ta ut platen HK ligger på. Er mildt sagt ikke fristet til å bruke såpass mye makt for å feste AMD viften uten full kontroll over hvordan jeg ligger an til å treffe "sporet" riktig :roll:

Lenke til kommentar

P.S. Som antistatisk underlag kan du bruke posen som HK lå.

Trodde hvis man brukte posen som HK kom i så vil den statiske ladningen som er i posen lades ut gjennom HK!

 

På utsiden av posen er det jo en haug med ledninger som tar bort statisk elektrisitet fra den som tar på den.

 

Jeg var på et serverkurs med HP, og der sa de at man IKKE skulle gjøre dette!

 

:-?

Det er helt riktig, de antistatiske posene et ikke mye antistatiske på utsiden, jeg vet det er mange som tror det.

Høh, nå har jeg lært noe nytt også :-?

Hva hvis man vrenger de da? :)

Lenke til kommentar

Jeg har ikke montert vifte på intel, så jeg vet ikke hvor mye makt som skal til der.  

 

AMD krever en kontrollert bevegelse med litt press for å få viften på plass. Da er det helt nødvendig med et solid underlag og fri sikt rundt prosessor. Knekker du hjørnet på prosessor-kjernen kan mest sansynlig kaste den etterpå.

 

P4 trenger ikke makt for å feste vifte, noe amd trenger. Jeg synes det er latterlig at amd ikke har funnet på en bedre løsning enn det de bruker nå, som knapt kan kalles en løsning.

 

Har ikke AMD funnet på en annen løsning? hmm.. og jeg som var sikker på at A64 hadde et nytt og bedre system. :p

 

BTW: Man trenger ikke bruke makt så lenge man gjør det riktig.

 

Jeg snakket om socket A som de har brukt i lang tid. Ja, jeg synes det er latterlig at de aldri tok vett til seg å forbedre denne. Det kunne umulig vært så vanskelig. Og jo, uansett du gjør det riktig må du bruke litt makt (jeg har satt sammen mange amdpcer).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...