Gå til innhold

Brenne SVCD eller VCD på dvd-plate?


Pomfri

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan jo brenne selve image- fila til dvd. Tror ikke det går å brenne svcd eller vcd til dvd.

Svcd og vcd er jo i første rekke en måte å organisere en cd på , med hjelpefiler til avspilleren. Selve dataene er jo mpeg-2.

 

Du kan jo plukke ut mpeg-2- fila også, men da er du avhenging av å se den på en PC. Tviler på at noen stuespillere kan dette når min gir opp. Den leser vanlige mpeg- filer så det griner uten at det er noe svcd- filer/organisering på cd-en. Eneste forskjellen er at avspilling ikke starter automatisk.

 

Har prøvd jeg også, og det funker ikke. Hadde de samme problemene som deg.

 

En annen stor skuffelse er at DVD- spilleren min i stua, som fungerer på filnivå på CD, ikke kan lese data dvd- plater. Bare cd. :(

Lenke til kommentar

Er enig med CastorFiber.

 

Spørsmålet er jo HVORFOR i all verden en vil brenne VCD/SVCD på en DVD-plate......

Hvorfor vil en lagre film med dårlig kvalitet på en DVD-plate?

 

Er det snakk om at en har en DVD-spiller som ikke takler VCD/SVCD, vil den ganske sikkert heller ikke ta VCD/SVCD-format på en DVD-plate. (Hvis det i det hele tatt er mulig å lage en slik plate)

 

Som CastorFiber nevner blir VCD/SVCD organisert på en spesiell måte. Om denne "organiseringen" er på en CD-plate eller en DVD-plate er nok knekkende likegyldig for DVD-spilleren. Støtter den det ikke, så støtter den det ikke.

 

Hvorfor ikke brenne en ekte DVD-plate med film? Er det snakk om å få få plass til mye data er det jo bare å justere ned kvaliteten noe på DVD-formatet.

Lenke til kommentar
kan da ikke være så vanskelig det. start nero, å bruk dvd brenner funskjonen i nero. overfør filene over til plata å brenn den. er det værre liksom. kanskje de må brennes som Image? :roll:

 

Funker veldig dårlig du. Når jeg starter nero og velger lag dvd-plate og så lag dvd-video eller no. Drar over fila som er coda i xvid eller no så går det ikke ann å starte brenninga. Noen forklaring? Eller noen andre programmer jeg kan bruke?

 

Fikk http://k3b.sourceforge.net/cgi-bin/index.pl/home den linken av en fyr i går, men får ikke inst programmet en gang. Mulig jeg har missa på noe men...

Lenke til kommentar
Er enig med CastorFiber.

 

Spørsmålet er jo HVORFOR i all verden en vil brenne VCD/SVCD på en DVD-plate......

Hvorfor vil en lagre film med dårlig kvalitet på en DVD-plate?

 

Er det snakk om at en har en DVD-spiller som ikke takler VCD/SVCD, vil den ganske sikkert heller ikke ta VCD/SVCD-format på en DVD-plate. (Hvis det i det hele tatt er mulig å lage en slik plate)

 

Som CastorFiber nevner blir VCD/SVCD organisert på en spesiell måte. Om denne "organiseringen" er på en CD-plate eller en DVD-plate er nok knekkende likegyldig for DVD-spilleren. Støtter den det ikke, så støtter den det ikke.

 

Hvorfor ikke brenne en ekte DVD-plate med film? Er det snakk om å få få plass til mye data er det jo bare å justere ned kvaliteten noe på DVD-formatet.

 

Okey... Det jeg skal brenne er 24 iks. En episode er vel på rund 350 MB. Når jeg legger denne over på dvd-plata blir den ca 800 MB og hvor mange får du plass til på en 4,7 GB plate da? Ikke så veldig mange... Faktisk bare to :-?

Lenke til kommentar

Spørsmålet er jo HVORFOR i all verden en vil brenne VCD/SVCD på en DVD-plate......

Hvorfor vil en lagre film med dårlig kvalitet på en DVD-plate?

 

Det er jo bare tull. Vet du hva S-/VCD er?

 

 

VCD/SVCD på DVD er ikke et problem overhodet, alt man trenger å gjøre er å oppsample lydstrømmen til 48kHz (dette gjelder begge) og litt avhengig av hvilket dvdforfatterverktøy man bruker, kjøre en patch på VCDen(e).

Problemet oppstår hvis VCD/SVCDen har blitt redigert, f.eks reklamepauser som har blitt klippet vekk, for da forsvinner herr Sync ved oppsamplingen.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er jo HVORFOR i all verden en vil brenne VCD/SVCD på en DVD-plate......

Hvorfor vil en lagre film med dårlig kvalitet på en DVD-plate?

 

Det finnes andre ting enn filmer. Serier finnes også!

Jeg f.eks. trenger VCD DVD-plater til mine anime serier. Det er mange serier der det er 26 episoder. Istedet for å ta disse på mange CD-Plater, så kan man heller bruke 2 DVD-Plater (eller noe slik). Så visst man vil se episodene en gang så er det bare til å sette plata i DVD-Spilleren istedet for PC'en!

 

Selv så er jeg interessert i hvordan man skal lage VCD-DVD plater. Skal kjøpe med en DVD-brenner i nærmeste fremtid.

Lenke til kommentar

Da får du krysse fingrene for at spilleren din spiser non-compliant (hva blir det på norsk forresten?) dvd og/eller at VCDene dine er 'uredigerte', ellers får du synk-problemer.

 

Du kan knote det til selv med TMPGEnc, besweet osv., men det er egentlig bare til å peke seg inn mot SVCD2DVD med en gang:

http://www.svcd2dvd.com/

 

Siden er nede for tiden, så du får stikke innom:

http://www.dvdrhelp.com/tools?tool=245

 

Du finner guider på DVDrHelp og Doom9 (ja, ok, jeg vet ikke om Doom9 har en guide, men stikk innom allikevel :p).

 

Jeg laget en tipp-topp dvd med That '70s Show (tror jeg fikk klemt inn 19 episoder), men synken gikk til helskotten takket være reklamekuttene.

Lenke til kommentar
Da får du krysse fingrene for at spilleren din spiser non-compliant (hva blir det på norsk forresten?) dvd og/eller at VCDene dine er 'uredigerte', ellers får du synk-problemer.

 

Jeg lager alle VCD'ene (eller MPEG filene) selv med TMPGEnc så de er ikke redigerte (redigerte = forstår jeg hva du mente?). Men jeg får lese litt på linkene du gav meg så får jeg nok litt mer forståelse for slikt.

 

non-compliant = vel... Compliance ble oversatt til "samsvar" i gratis ordlista mi... Sikkert noe slik.

Lenke til kommentar

Oki, da kan det godt være det går greit (redigeringen består i fjerning av reklamen midt i). Compliance i denne sammenheng er at platen følger standarden, da spesifikt 48kHz audio.

 

Da trenger du bare SVCD2DVD og et program til å forfatte dvdene i. Ulead Moviefactory 2 funker utmerket sammen med SVCD2DVD.

(hva sier ordboken din til authoring? ;) )

Lenke til kommentar

Mulig at jeg har mistet litt av tråden her, eller handler denne tråden om to ting samtidig?

 

1. Filformatet SVCD, med 44 kHz lyd- går fint å lagre på DVD. Null problem, hvis man resampler audiostrømmen.

 

2. en såkalt SVCD- plate som man kan lage i for eksempel NERO, der Nero sjekker selve billedfila, og legger ved de andre nødvendige katalogene på en CD-R- plate. Dette går ikke an å brenne til DVD, og det var vel strengt tatt det trådstarter lurte på?

 

Regner med at jeg blir rettet på hvis jeg tar feil.. :-)

Lenke til kommentar
Mulig at jeg har mistet litt av tråden her, eller handler denne tråden om to ting samtidig?

 

Nei, egentlig ikke. Det er bare så mange hvis-er.

 

1. Filformatet SVCD, med 44 kHz lyd- går fint å lagre på DVD. Null problem.

 

Nei.

 

2. [....]

Dette går ikke an å brenne til DVD, og det var vel strengt tatt det trådstarter lurte på?

 

Riktig, men det kan vel egentlig bare trådstarter svare på. Jeg tolket det ikke sånn, men....

 

 

For å oppsummere (xVCD betyr en eller annen form av VideoCD):

[*]xVCD går fint an å brenne til 700MB cder, selv om filstørrelsen tilsier noe annet. Den magiske grensen er vel sånn ca 800MB

[*]xVCD på dvd går også fint, men:

[*]Du kan ikke bruke Nero til å opprette en xVCD også brenne til dvd.

[*]For at dvden i teorien skal kunne spilles av på alle spillere, må lyden oppsamples til 48kHz. Dette kan skape synkroniseringsproblemer hvis xVCDen er redigert i andre punkt enn enden.

[*]Støtter spilleren din MPEG-1/2-ISO, er brenning av xVCD til dvd ren plankekjøring

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...