Gå til innhold

Brenne SVCD eller VCD på dvd-plate?


Pomfri

Anbefalte innlegg

Så det er sånn at jeg ikke kan brenne som vcd/svcd på en dvd-plate?

 

Du kan ikke det, nei.

 

Skjønner ikke helt det, men sånn kan det gå...

 

DVD != CD, hvor != betyr ULIK.

 

Da blir det bare en hel haug med cd'r :grumpy:

 

Sjekk hva spilleren din spiser på www.dvdrhelp.com. Spiser den MPEG-1/2-ISO, er saken biff, varm kniv i smør og ferskt brød.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

(hva sier ordboken din til authoring? ;) )

 

author = forfatter, opphavsmann. Så det blir nok "å forfatte", men mer presisert på at man har rettigheter på hva man lager. Tror jeg... :p

 

Her er den geniale ordboka!

 

 

Men det programmet SVCD2DVD. Det lager altså en DVD-fil ut av disse VCD/SVCD filmene eller er jeg på bærtur? Så ut som ett OK program. Bare brenneprogrammet igjen. Det du anbefalte, kan man lage menyer i det?

Lenke til kommentar

Jeg konverterte svcder til .vob (dvd filer) for noen uker tilbake.

Gikk forsåvidt greit , men siden jeg ikke gjorde noe med lyden , så ble lyden alt for lys iforhold til orginalen. Fant en guide på google husker jeg, uten å huske url'en.

 

Det jeg hadde problemer med var at under hyppige scener ble det hakkete og da det med lyden.

 

Skal prøve å finne den guiden.

 

Ellers så vil du jo ikke få noe bedre kvalitet av å konvertere svcd til dvd uansett da svcd er "dårligere" enn dvd. Du ser ikke så stor forskjell fra svcd og dvd konvertert fra svcd..

Lenke til kommentar
Så hvis jeg gjør om mine avi-filer til vcd/svcd og brenner som en vanlig "data-plate" så burde den spille av?

 

Ja, hvis den tar MPEG-1/2-ISO, er det bare til å lage en fornuftig katalogstruktur og brenne i vei. Sjekk gjerne med en RW-plate først hvis den spiser de.

 

Hvilken spiller er det, forresten?

 

author = forfatter, opphavsmann. Så det blir nok "å forfatte", men mer presisert på at man har rettigheter på hva man lager. Tror jeg... :p

 

Jeg synes bare dvdforfatterverktøy høres litt krøkkete ut. Og forfatningsverktøy blir ikke helt det samme. :lol:

 

 

Takk.

 

Men det programmet SVCD2DVD. Det lager altså en DVD-fil ut av disse VCD/SVCD filmene eller er jeg på bærtur?

 

Hvis du kjøper +-versjonen. Men den trenger du ikke.

Programmet er bare et GUI for masse andre verktøy du ville ha brukt hvis du skulle gjort det manuelt, så det kjører bare filene dine igjennom et lite samlebånd. Du får ikke ut .vob, men ES/PS (Elementary/ProgramStream) alt avhengig av hvilket dvdforfatterprogram du vil bruke.

 

Så ut som ett OK program. Bare brenneprogrammet igjen. Det du anbefalte, kan man lage menyer i det?

 

Ulead Moviefactory er veldig greit for nybegynnere. Jeg hadde iallefall ingen problemer med å finne fram i det og lage menyer med musikk og sånt. Tror ikke du får animerte menyer i det, dog. Guider finner du på DVDrHelp.

 

Jeg bruker DVD Decrypter til brenning, siden det er dét programmet jeg har fått 0 ølbrikker fra.

www.dvddecrypter.com

 

Jeg konverterte svcder til .vob (dvd filer)  for noen uker tilbake.

 

Reenkodet du i tillegg?

 

Det jeg hadde problemer med var at under hyppige scener ble det hakkete og da det med lyden.

 

3:2 pulldown eller reenkodingsartifakter?

 

Ellers så vil du jo ikke få noe bedre kvalitet av å konvertere svcd til dvd uansett da svcd er "dårligere" enn dvd.

 

Det er samme videokomprimering, men bitraten er satt til maks 2300kbps i motsetning til 10Mbps (inkludert lydstrøm) for dvd.

Lenke til kommentar

vil ikke anbefale å brenne en xvid/divx fil som SVCD/VCD da nero (or whatever) er nødt til å re-komprimere filmen for å få rett format. Da mister du M Y E kvalitet!!!!!!

 

for å brenne svcd/vcd cd-er i nero, uten at nero suttrer, skru av "standard compilation" eller noe sånt (husker ikke helt hva det heter i farta).

Lenke til kommentar
vil ikke anbefale å brenne en xvid/divx fil som SVCD/VCD da nero (or whatever) er nødt til å re-komprimere filmen for å få rett format. Da mister du M Y E kvalitet!!!!!!

 

Man reenkoder ikke med Nero.

 

for å brenne svcd/vcd cd-er i nero, uten at nero suttrer, skru av "standard compilation" eller noe sånt (husker ikke helt hva det heter i farta).

 

Compliance. Nero sutrer ikke når man lager MPEG-1/2-ISO.

Lenke til kommentar

Jo såklart må filmen på en viss måte "re-encodes".

Kodingen for Mpeg-2(SVCD/DVD format) er vidt forskjellig fra Mpeg-4 som DivX/XviD bruker.

Men dette kallest som oftest en Konvertering, også pga. at ramme-størrelse, bitrate og lyd må forandres for at det skal bli SVCD kompatibelt. Og dermned kan spilles av med en DVD-spiller, som kan være svært sær.

 

Ved en konvertering, om det så er MP3 til OGG, eller Mpeg-4 til Mpeg-2, må et viss kvalitets tap påregnes.

Lenke til kommentar

Ehm. Jeg skrev ikke 'Nero reenkoder ikke', jeg skrev 'man reenkoder ikke med Nero'.

Altså, Nero er fin til å brenne cder og datadvder, men det prøver å være masse andre ting i tillegg, og jeg synes det feiler miserabelt ved enkelte punkter, blant annet reenkodingsbiten.

Det finnes langt bedre alternativ som lar deg utøve mye større kontroll over prosessen og sluttresultatet.

 

Fury: Du må kalle det hva du vil, men det er en reenkoding. Oppløsningsendring, matting og sånt er implisitt, særlig når man driver med DivX/XviD/DVD -> xVCD.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...