Gå til innhold

Ville egentlig ikke i militæret. Men?


Anbefalte innlegg

Hei! Nå skal dere høre her...

Når jeg har hørt militæret, har jeg alltid sett for meg sove ute i ett år, men gå i myrer, regn, vått, kalt og helt jævlig. Ikke spise på ett år, vondt, trøtt.. Sett det for meg som et helvettesår. I vennegjengen har diskusjonen vært: "Hva skal du gjøre for å slippe militæret?".

- Svare dårlig på sesjon1.

- Gjøre det dårlig på sesjon2.

 

Jeg gikk for alternativ1, skrive på sesjon1 at jeg ikke hadde lyst. Så får man svar i posten, YES jeg slipper militæret. :dribble: Dette må feires!!

Men! Først så ser jo hvordan militæret egentlig er.. Sjøforsvaret, dekksgutt? Være på sjøen?

 

Terminalarbeider på flyplass? Radiokontroll? Mye spennende :dribble: Nesten som et betalt friår? Med 0,2 i studiepoeng?

Er dette for godt til å være sant? Er militæret så bra? Terminalarbeider? Pushe fly, laste fly. Det har jeg veldig lyst til! Masse av de forskjellige førstegangstjenestene høres veldig spennende ut. Hva er sjangsen for at man få gå på noe man vil? Jeg er dårlig trent, har litt god kondisjon. Til gjengjeld er jeg kanskje god på skolen, men 6 i matte. :dremel:

Hva sier forumet??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde tjeneste i hæren i Troms. Det var kaldt, vått og vi måtte spise potetmos fra hermetikk bokser hele tiden. Om vinteren var det så kaldt ute at vi hadde problemer med å drite så vi måtte bruke en pinne for å få ut avføringen vår. Om sommeren måtte vi svømme over elver og da var det ingen tid for tisse pause. Så mange av oss måtte tisse i buksa.

 

Med mindre du har lyst til å dø i krig i Afghanistan eller Irak. Så anbefaler jeg ikke førstegang tjeneste og det er bortkastet tid. Bedre å bruke 1 år på skolen og studere. Eller jobbe 1 år er også bedre enn militær tjeneste.

 

Bare lat som om du har dårlig syn på sesjon undersøkelse. Da kommer du garantert ikke inn. Kjøp billige briller fra brilleland og lat som at du har dårlig syn. Når de ber deg lese bokstavene så lat som om du har problemer med lese. Da kommer du garantert ikke inn i militæret for militæret har ikke lyst på mennesker med dårlig syn.

 

De fleste som verver seg til å bli soldat er skole tapere. Det er de med dårlige karakterer som blir brukt som et politisk brikke i Irak og Afghanistan krigen. Det er ingen i Norge som bryr seg om disse norske soldatene som dør der nede i midtøsten.

 

Bruk briller - Dårlig syn - Kommer ikke inn på førstegangs tjeneste.

Endret av Prostituert
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg hadde tjeneste i hæren i Troms. Det var kaldt, vått og vi måtte spise potetmos fra hermetikk bokser hele tiden. Om vinteren var det så kaldt ute at vi hadde problemer med å drite så vi måtte bruke en pinne for å få ut avføringen vår. Om sommeren måtte vi svømme over elver og da var det ingen tid for tisse pause. Så mange av oss måtte tisse i buksa.

 

Med mindre du har lyst til å dø i krig i Afghanistan eller Irak. Så anbefaler jeg ikke førstegang tjeneste og det er bortkastet tid. Bedre å bruke 1 år på skolen og studere. Eller jobbe 1 år er også bedre enn militær tjeneste.

 

Bare lat som om du har dårlig syn på sesjon undersøkelse. Da kommer du garantert ikke inn. Kjøp billige briller fra brilleland og lat som at du har dårlig syn. Når de ber deg lese bokstavene så lat som om du har problemer med lese. Da kommer du garantert ikke inn i militæret for militæret har ikke lyst på mennesker med dårlig syn.

 

De fleste som verver seg til å bli soldat er skole tapere. Det er de med dårlige karakterer som blir brukt som et politisk brikke i Irak og Afghanistan krigen. Det er ingen i Norge som bryr seg om disse norske soldatene som dør der nede i midtøsten.

 

Bruk briller - Dårlig syn - Kommer ikke inn på førstegangs tjeneste.

Joda! Her snakker vi om ekspertise :D

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg ville kun anbefalt å ta førstegangstjeneste hvis du har tenkt til å gå videre innen militæret eller innenfor et eller annet der du får bruk det du eventuelt lærer under tjenesten, eller hvis du er helt avhengig av de ekstra studiepoengene. Hvis du tenker "nei" på alle tre punkter vil det bare innebære at du forsinker utdannelsen og dermed karrieren din med et år og dermed havner bakpå både økonomisk (du begynner å tjene penger et år senere) og i forhold til å bygge nettverk og CV i arbeidslivet, sammenlignet med de som påbegynte utdannelsen sin rett etter videregående. Alt dette med at førstegangstjenesten er en "opplevelse for livet" er vel og bra, men hvis du på død og liv vil fly rundt i villmarken, spise boksmat og sove i telt er det fullt mulig å gjøre alt dette på fritiden.

 

Det var slik jeg resonnerte da jeg valgte å ikke gå inn, men det forutsetter naturligvis at 1. du vet hva du vil studere og 2. du fullfører på normert tid. Hvis du uansett skal kaste bort tid på å virre mellom forskjellige utdanningsretninger eller bruke 4 år på en 3-årig bachelorgrad kan du like godt ta et år i militæret for å modnes og finne retningen din i livet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det aller beste valget for å få erfaring tilsvarende flygeleder, er befalskurs og deretter velge kontroll og varsling. Du kan da bli jagerflykontrollør, som på mange måter gjør samme jobben som en flygeleder, bare for jagerfly, og på en mer intensiv måte. Det vil være mye mer nyttig enn en jobb på wing-ops eller lignende. :)

 

hmmm? Hvor finner jeg denne?
http://forsvaret.no/verneplikt/muligheter/Sider/muligheter.aspx

Lenke til kommentar

 

Lurer fælt på hva slags luksustjeneste folk hadde, om de virkelig fikk boksmat på øvelse?!

Du er tydeligvis for ung til å ha erfart RSP... (Den er/var forøvrig slett ikke så ille som ryktene vil ha det til.)

 

 

RSP er prøvd og funnet... tja... ikke HELT i orden. FR (med unntak av royal thai) er bedre. Men tolket boksmat nevnt tidligere i tråden med mat ala spaghetti på boks osv, da jeg vet visse avdelinger har fått dette på øvelser tidligere istedet for FR.

Lenke til kommentar

Har brukt over 2000 timer på å bli verdens beste i noe som er ubrukelig i en annen sammenheng enn hva kompaniet mitt driver med. Har hatt tjeneste fra 0600-2000 i over 7 måneder.
Det positive er vel at jeg har lært hva som skal til for å bli best, og en enorm mental styrke.

Selv ville jeg helst begynne å studere med en gang, men så var det jo slik at jeg ikke slapp unna, og ville ikke lyve på meg noe skade/sykdom.
Uansett har det vært det beste året i mitt liv, men det er ikke på grunn av forsvaret i seg selv. Det er samholdet du får i troppen, alle opplevelsene, alt slitet, alt hatet, all drillingen, all reisingen.
Alt maset, kjeften, befalet osv. må du bare til en viss grad ignorere.

Som sagt tidligere her oppe; det eneste du går glipp av å ikke være i førstegangstjenesten er opplevelser du kommer til å huske i lang lang tid.

Forsvaret har det med å få alt til å høres ekstrem viktig ut. Det er ikke mange som egentlig har en viktig funksjon i sin førstegangstjeneste, men de ønsker å hjernevaske soldatene til å tro at "viss ikke jeg gjør dette kommer Russland til å ta over landet innen 1 kvarter" uansett hvilken oppgave de vil få deg til å utføre.
De som ikke fikk hjerne fikk vinkel og stjerne.


Men for all del. Visst du klarer å låse ut alt våset, og skille mellom hva som FAKTISK er av betydning, og at å huske å hilse på obersten ikke har så mye å si, kommer du til å ha et bra år.
Bedre å ta 1 år i forsvaret og i det minste bli sysselsatt til å gjøre noe, enn å ikke vite hva du vil resten av livet og ikke gjøre noe.
2 studiepoeng kan også være forskjellen du trenger.

Lenke til kommentar

Det jeg sitter igjen med etter førstegangstjenesten er gode venner, sterkere psyke og fysikk, et utrolig samhold - rett og slett en opplevelse for livet.

Selvfølgelig var det tider som ikke var fullt så morsomme, men nå som jeg ser tilbake på alt, er dette er erfaring jeg ikke vil være foruten. Angrer ikke et sekund at jeg reiste inn i militæret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Terminalarbeider på flyplass? Radiokontroll? Mye spennende :dribble: Nesten som et betalt friår? Med 0,2 i studiepoeng?

 

 

Nå tjener du jo ikke en pekk på militæret, du får 60k til sammen på 1 år, så 2 måneders lønn på 12 måneder arbeid. Så hvis du vil i militæret ser jeg disse grunnene:

 

Lyst på opplevelser

Ta friår for å finne ut av fremtidige studie/jobb

Teste dine grenser slik du ikke kan andre steder enn i militæret

Lenke til kommentar

 

Terminalarbeider på flyplass? Radiokontroll? Mye spennende :dribble: Nesten som et betalt friår? Med 0,2 i studiepoeng?

 

 

Nå tjener du jo ikke en pekk på militæret, du får 60k til sammen på 1 år, så 2 måneders lønn på 12 måneder arbeid.

 

Ikke at det utgjør stor forskjell, men tjenestegjør man 365 dager blir det ca. 90000 kr (inkludert dimisjonsgodtgjørelse) som vanlig menig, uten noen andre former for tillegg som man kan få.

Lenke til kommentar

 

 

Terminalarbeider på flyplass? Radiokontroll? Mye spennende :dribble: Nesten som et betalt friår? Med 0,2 i studiepoeng?

 

 

Nå tjener du jo ikke en pekk på militæret, du får 60k til sammen på 1 år, så 2 måneders lønn på 12 måneder arbeid.

 

Ikke at det utgjør stor forskjell, men tjenestegjør man 365 dager blir det ca. 90000 kr (inkludert dimisjonsgodtgjørelse) som vanlig menig, uten noen andre former for tillegg som man kan få.

 

 

Da har det gått mye opp, tror jeg fikk 4500,- i måneden som menig, 5000,- som korporal i 2011.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...