Gå til innhold

Urettmessig avskjed?


Anbefalte innlegg

Vil høre deres syn på denne saken og om jeg har en god sak i en eventuell arbeidsrettsak?

Her er hele historien:

 

30.04-2014:

Skrev under arbeidsavtale som Tillkallingsvikar anleggsarbeider hos ******************** as

 

11 Juni til og med 13 juni 2014:

Sendte SMS til en arbeidskollega om at jeg har blitt forkjølet ,fått feber og

Fikk svar tilbake fra han om at det var greit.

 

17 juni 2014:

Har slitt i lengre perioder med angst/depresjon og slet ekstra mye denne dagen uten noen spesiell grunn. Valgte derfor å dra hjem ca kl 12.00 uten å gi beskjed i frykt for å bli utspurt og angsten kunne bli verre. Valgte å ringe på legekontoret og ble satt opp på en time, dagen etterpå (18 juni 2014) møtte jeg opp på doktor kontoret og snakket med en lege som ga meg en 100% sykemelding fra 18 juni 2014 til 24 juni 2014 samt 50% sykemelding fra 25 juni 2014 til 01 juli 2014.

Fikk også tilbud om psykolog time som jeg takket ja til.

 

Ville ikke snakke med noen i ledelsen på dette tidspunkt, valgte derfor å levere sykemeldingen i postkassen den 19 juni 2014 til bedriften når ingen var der, derfor fikk ikke bedriften sykemeldingen før dagen etterpå.

Sjefen sendte SMS til meg morgenen den 20 juni 2014 om at jeg skulle ta meg en tur på kontoret hennes angående sykemeldingen som ble funnet i postkassen. Følte ikke for å komme i noe møte siden jeg slet med angst og depresjon.

 

20 juni 2014:

Snakket med en kollega som informerte meg om at sjefen hadde sagt jeg var uønsket tilbake i bedriften og at bedriften ikke godtok sykemeldingen min og at jeg ikke skulle få sykepenger.

 

24 juni 2014:

Møtte sjefen på Shell stasjon i ******** der hun sa følgende: «Du skal komme på kontoret mitt snarest mulig for jeg godtar ikke sykemeldingen din».

Og for å slippe og snakke noe mere med henne så spurte jeg henne om når jeg kunne komme og hun sa i morgen kl 10-00, jeg sa verken ja eller nei, jeg bare sveivde igjen ruten og hun kjørte.

Etter ca 15 minutt ringte jeg doktor kontoret og ville snakke med fastlegen min men han var opptatt men han skulle ringe meg senere på dagen. Jeg forklarte i telefonen til hun jeg snakket med på doktor kontoret at sjefen maser om at jeg skal komme i møte og jeg er ikke opplagt til å komme i møte og at sjefen ikke godtar sykemeldingen min. Dette hadde hun aldri opplevd før sa hun og skulle gi beskjed til fastlegen om å ringe meg senere på dagen når han ble ledig.

Bestillte samtidig ny time hos min fastlege for og snakke med han og timen fikk jeg den 04 juli 2014 kl 13.20.

 

I mellomtiden sendte jeg SMS til sjefen der jeg bla skrev at hun ikke hadde noe som helst rett på å få vite grunnen til min sykemelding og at jeg kommer ikke til å komme på noe møte siden jeg ikke hadde mulighet til å ha med verken lege eller tillitsmann, det ble noen meldinger frem og tilbake fra oss begge men vil ikke kategorisere meldingene som frekke eller noe sånnt.

Reagerte litt på en melding som hun skrev om at jeg ikke kom til å få en krone sykepenger viss jeg ikke kom på møtet.

Jeg kunne valgt og fortelle henne der og da om mine problem med angst og depresjon men valgte og la være i frykt for at hun ikke ville bry seg.

Senere på kvelden ringte min fastlege til meg og jeg forklarte han akkurat hva som hadde skjedd og hva som var problemet.

Jeg fikk hans fulle sympati og jeg fikk hans fulle støtte da jeg sa at jeg ikke var i form til noe møte for angsten hadde forverret seg etter mye styr.

Forklarte han også om at jeg ble nektet sykepenger og han sa jeg hadde gode kort og fortalte meg om andre eksempler han visste om der arbeidsgiver nektet og betale ut sykepenger men når nav purret på de så måtte de betale.

 

25 juni 2014 :

Mottok advarsel brev per post samt brev om at de kom til å overprøve sykemeldingen min og ikke betale sykepenger. Kopi ble sendt til nav og doktoren som sykemeldte meg den 18 juni 2014.

 

02 juli 2014:

Fikk brev da jeg møtte opp på kontoret om AVSKJED med påbud om øyeblikkelig fratreden.

De refererte til advarsel brevet sendt ut den 25 juni 2014.07.08

 

04 juli 2014:

Var hos min fastlege og forklarte han at jeg hadde lyst å gi opp alt pga styr og sånn i det siste og at jeg hadde fått avskjed.

Jeg forklarte også at angsten hadde forverret seg og at jeg kom til å snakke med en psykolog om ting.

Etter å ha snakket sammen med min fastlege så ga han meg en ny sykemelding til den 03 august 2014 i tillegg til at han forandret 50% sykemeldingen min jeg hadde fra den 25 juni til 01 juli 2014 til 100%.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Avskjeden er helt klart urettmessig men etter hvilke paragrafer eller lover vet jeg ikke.

 

En sykemelding kan også bestrides, det finnes skritt arbeidsgiver kan gå for å gjøre dette... er dette tilfellet rett fremstilt ser jeg ikke at arbeidsgiver har noen sak.

Lenke til kommentar

Avskjeden er helt klart urettmessig men etter hvilke paragrafer eller lover vet jeg ikke.

 

En sykemelding kan også bestrides, det finnes skritt arbeidsgiver kan gå for å gjøre dette... er dette tilfellet rett fremstilt ser jeg ikke at arbeidsgiver har noen sak.

Det samme sa advokaten også. Har vert i møte med advokat og satt noen krav om oppreisning og erstatning for tort og svie. Viss vi ikke blir enig e ett meklingsmøte så kommer saken opp for retten.

Vet du hvordan jeg legger ut vedlegg slik at jeg kan legge ut brevene jeg har fått med arbeidsgiver?

Lenke til kommentar

Avskjeden er helt klart urettmessig men etter hvilke paragrafer eller lover vet jeg ikke.

 

En sykemelding kan også bestrides, det finnes skritt arbeidsgiver kan gå for å gjøre dette... er dette tilfellet rett fremstilt ser jeg ikke at arbeidsgiver har noen sak.

Helt riktig at en sykemelding kan bestrides men arbeidsgiver kan ikke si meg opp pga av en sykemelding før det har gått 12 måneder etter at jeg ble sykemeldt og sånn jeg og mange andre oppfatter saken så har jeg blitt oppsagt nettopp pga sykemldingen

Lenke til kommentar

Hvis man har en arbeidsavtale som tilkallingsvikar, eventuelt med 0 faste timer, så har man neppe noen spesielt god sak. Det vil være lite eller ingenting å hente i en arbeidsrettsak.

 

Det kan ikke være mye erstatning å hente for et frafall av en eventuell stillingsprosent på 0 %

Lenke til kommentar

Hvis man har en arbeidsavtale som tilkallingsvikar, eventuelt med 0 faste timer, så har man neppe noen spesielt god sak. Det vil være lite eller ingenting å hente i en arbeidsrettsak.

 

Det kan ikke være mye erstatning å hente for et frafall av en eventuell stillingsprosent på 0 %

Å bli avskjediget pga en sykemelding uansett hvilken arbeidsavtale man har er ikke lov og tror jeg har en god sak etter å ha snakket med arbeidstilsynet og advokater og fagforbundet.

Har jo også rettigheter selv om man er tillkalllingsvikar

Lenke til kommentar

Jeg har vel ikke arrangert noe møter jeg vel. Dro jo ikke frivillig fra jobb heller og vanskelig medarbeider er jeg heller ikke.

Deres side av historien kunne du fått visst bare jeg hadde fått til å laste opp brevene jeg har fått. Da hadde du (med forbehold om at du kan og lese) fått sett at dette er urettmessig og ulovlig gjort.

Lenke til kommentar

Jeg har vel ikke arrangert noe møter jeg vel. Dro jo ikke frivillig fra jobb heller og vanskelig medarbeider er jeg heller ikke.

Deres side av historien kunne du fått visst bare jeg hadde fått til å laste opp brevene jeg har fått. Da hadde du (med forbehold om at du kan og lese) fått sett at dette er urettmessig og ulovlig gjort.

 

Ta bilde av de å post de.

 

Hva mener du med dette her da?

 

 

 

Og for å slippe og snakke noe mere med henne så spurte jeg henne om når jeg kunne komme og hun sa i morgen kl 10-00, jeg sa verken ja eller nei, jeg bare sveivde igjen ruten og hun kjørte.
Lenke til kommentar

 

Jeg har vel ikke arrangert noe møter jeg vel. Dro jo ikke frivillig fra jobb heller og vanskelig medarbeider er jeg heller ikke.

Deres side av historien kunne du fått visst bare jeg hadde fått til å laste opp brevene jeg har fått. Da hadde du (med forbehold om at du kan og lese) fått sett at dette er urettmessig og ulovlig gjort.

 

Ta bilde av de å post de.

 

Hva mener du med dette her da?

 

 

 

Og for å slippe og snakke noe mere med henne så spurte jeg henne om når jeg kunne komme og hun sa i morgen kl 10-00, jeg sa verken ja eller nei, jeg bare sveivde igjen ruten og hun kjørte.

 

som sagt ble det sagt verken ja eller nei for jeg ville høre om muligheten for å ha med en tillitsmann først og siden bedriften ikke har tariff eller er organisert så var ikke dette mulig.

 

 

Jeg har vel ikke arrangert noe møter jeg vel. Dro jo ikke frivillig fra jobb heller og vanskelig medarbeider er jeg heller ikke.

Deres side av historien kunne du fått visst bare jeg hadde fått til å laste opp brevene jeg har fått. Da hadde du (med forbehold om at du kan og lese) fått sett at dette er urettmessig og ulovlig gjort.

 

Ta bilde av de å post de.

 

Hva mener du med dette her da?

 

 

 

Og for å slippe og snakke noe mere med henne så spurte jeg henne om når jeg kunne komme og hun sa i morgen kl 10-00, jeg sa verken ja eller nei, jeg bare sveivde igjen ruten og hun kjørte.

 

som sagt ble det sagt verken ja eller nei for jeg ville høre om muligheten for å ha med en tillitsmann først og siden bedriften ikke har tariff eller er organisert så var ikke dette mulig.

 

prøver å laste opp bildet men hva skriver jeg inn der det står url adresse?

Lenke til kommentar

 

 

Jeg har vel ikke arrangert noe møter jeg vel. Dro jo ikke frivillig fra jobb heller og vanskelig medarbeider er jeg heller ikke.

Deres side av historien kunne du fått visst bare jeg hadde fått til å laste opp brevene jeg har fått. Da hadde du (med forbehold om at du kan og lese) fått sett at dette er urettmessig og ulovlig gjort.

 

Ta bilde av de å post de.

 

Hva mener du med dette her da?

 

 

 

Og for å slippe og snakke noe mere med henne så spurte jeg henne om når jeg kunne komme og hun sa i morgen kl 10-00, jeg sa verken ja eller nei, jeg bare sveivde igjen ruten og hun kjørte.

 

som sagt ble det sagt verken ja eller nei for jeg ville høre om muligheten for å ha med en tillitsmann først og siden bedriften ikke har tariff eller er organisert så var ikke dette mulig.

 

 

Sa du dette? Eller bare var du helt mute, for om du ikke sa noe så er det nøyaktig det samme som å avtale et møte.

 

EDIT: Bare post URL'ene i tekstfeltet om du ikke får de inn som bilde.

Endret av Rudde
Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg har vel ikke arrangert noe møter jeg vel. Dro jo ikke frivillig fra jobb heller og vanskelig medarbeider er jeg heller ikke.

Deres side av historien kunne du fått visst bare jeg hadde fått til å laste opp brevene jeg har fått. Da hadde du (med forbehold om at du kan og lese) fått sett at dette er urettmessig og ulovlig gjort.

 

Ta bilde av de å post de.

 

Hva mener du med dette her da?

 

 

 

Og for å slippe og snakke noe mere med henne så spurte jeg henne om når jeg kunne komme og hun sa i morgen kl 10-00, jeg sa verken ja eller nei, jeg bare sveivde igjen ruten og hun kjørte.

 

som sagt ble det sagt verken ja eller nei for jeg ville høre om muligheten for å ha med en tillitsmann først og siden bedriften ikke har tariff eller er organisert så var ikke dette mulig.

 

 

Sa du dette? Eller bare var du helt mute, for om du ikke sa noe så er det nøyaktig det samme som å avtale et møte.

 

jeg sa ikke dette men skrev sms til henne litt senere på dagen og krevde tillitsmann på møte

Lenke til kommentar

Her er bildene viss det ble i orden med opplastingen. les og bedømm selv om det er grunnlag for avskjed. Ha til minne at jeg ga beskjed 11-13 juni om at jeg ikke kom på jobb til en kollega siden sjefene ikke møter opp før kl 09.00 hver morgen og dermed ikke kunne gitt beskjed videre viss jeg hadde sagt fra til de.

post-74624-0-96341600-1404841340_thumb.jpg

post-74624-0-20117800-1404841384_thumb.jpg

post-74624-0-27588600-1404841428_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Hva er egentlig problemet?

 

Du dro fra jobb uten å indikere dette til noen, og heller ikke i ettertid, du kom ikke på jobb uten å ha infromert om dette, dette kan du enkelt gjøre på et medium hvor du har mulighet for leveringsbekreftelse fra mottaker. Legen din tar Shell's ståsted i at du såklart må informere om slik.

 

Du ble straffet for uregelmessig oppførsel på jobb, jeg ser egentlig ikke problemet her?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er ingen jurist, men etter det jeg vet og hører her i tråden ser det ut som om arbeidsgiver har rett. Og bare legge ei sykmelding i postkassa også regelrett forsvinne funker bare ikke, og tror du vil få det vanskelig i retten. Du har jo gyldig sykmelding, så hvorfor du bare stikker fra arbeid uten å si ifra skjønner jeg ikke. Du skyter deg selv i foten og skaper tvistene selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hadde det vært ryggplager eller andre fysiske grunner til sykemeldingen så hadde jeg skjønt at arbeidsgiver reagerte slik som de gjør når jeg bare dro min vei. Men tenk på dette: ikke alle er psykisk opplagt til å møte opp i møte å stå å svare for seg når sjefen kommer til og spørre om grunnen og div annet. En annen ting er at det gjør noe med psyken når du får høre at du ikke lenger er velkommen i bedriften grunnet sykemeldingen og at jeg ikke kom til å få sykepenger. Når noen sliter psykisk med noe så mener jeg det må takest spesielle hensyn til dette. Sjefen visste akkurat hva jeg var blitt sykmeldt for siden den sykmeldte legen fortalte henne det etter en stund.

For å få avskjed så må det begå grove pliktsbrudd,stjeling osv og jeg ser ingenting gale i å slite psykisk og stenge meg inne en liten stund for å være litt ifred

Lenke til kommentar

Arbeidsgiver ser nok ikke helt slik på det da de må kunne forvente en viss form for forutsigbarhet. Skal du få forståelse for situasjonen din hos arbeidsgiver så må de være inkludert i hvordan dette påvirker deg, hvordan det skal løses når situasjoner oppstår og på den måten være kjent med hva som kan skje.

 

Slik du legger dette frem nå så har ikke arbeidsgiver kjent til dette, og da kan det for arbeidsgiver sin del like godt være fysiske grunner til at du ikke møter opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...