Gå til innhold

Nordlendingers "hat" mot søringa


Anbefalte innlegg

At Nord-Norge nedprioriteres er ikke sant. Nord-Norge er den landsdelen som betaler inn minst skatt og får mest tilbake i form av både infrastruktur, tjenester, stønadsordninger og overføringer.

At nordlendinger FØLER seg nedprioritert tror jeg derimot på. Men det er fanken ikke noe bedre her i Oslo heller.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med blå regjering blir det verre. Østlandet (nei sorry, bare Oslogryta faktisk) raner til seg arbeidsplasser fra særdeles velfungerende administrasjoner i nord pga et behov for sentralisering. Det maktmenneskene i Oslo ikke forstår, er at det tar like lang tid å komme seg med tog fra Lillehammer til Oslo som det gjør å komme seg med fly fra Kirkenes til Oslo.

 

Alt i Nord-Norge skal ikke nødvendigvis prioriteres, men når man er glad i landsdelen sin så er det jævla irriterende at en gruppe pamper som aldri har satt sine bein nord for Trondheim skal påstå at driften av arbeidsplasser fungerer bedre midt i Oslo. Det er å tvinge folk bort fra Nord-Norge, helt uten grunn.

 

Ja, jeg misliker mye med Østlandet spesielt. Jeg har bodd fem år på Østlandet selv, så jeg kan godt si at jeg har erfaring fra området. Verst av alt er likevel hvordan de beskytter samefolket, som har iglet seg inn på politikerne og sikret seg mer makt og tilskudd enn de burde hatt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Apropo samer:

Ganske sykt å tenke på at om man bygger eller setter opp telt på en gammel samisk bålplass fra 1800-tallet, så blir man bøtelagt og fengslet.

 

Når det ikke engang er synlig at det noen gang har vært en bålplass/lavvo der så blir det bare latterlig at vi andre må bøye oss for gammel "naturskatt".

Lenke til kommentar

Nå er det vel ikke akkurat veiene som er det største problemet i Nord-Norge heller. Klart - de kunne vært jævlig mye bedre enkelte steder (tro meg, veiene sørpå er Autobahn^10 sammenlignet med det meste i nord), men arbeidsplassene forsvinner fordi altfor mange søringer ikke gidder å sette seg inn i situasjoner nord for polarsirkelen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Denne veidiskusjonen fortjener kanskje en egen tråd :p Jeg tror nok uansett at de verste veiene finnes jevnt over i Trøndelag, basert på endel turer dit. Det er nesten så man merker det i det øyeblikket man kommer sørfra og inn i Sør-Trøndelag, selv om det er samme vei. Nå har ikke jeg vært overalt i NN, men jeg har kjørt kystveien til Harstad, og E6 den andre veien, - samt tatt buss fra Alta til Hammerfest og tanken slo meg aldri at det er verre der enn andre steder med tilsvarende bebyggelse. Det er godt mulig nordlenninger misunner oss firefelts motorvei, men det er ikke befolkningsgrunnlag for noe slikt der oppe. Ei heller er det normen her nede at alle veier gjennom middels store steder har slik vei.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det er mange finnmarkinger som ønsker seg firefelts motorvei. Derimot tror jeg mange ønsker å ikke kjøre i hjel hjulene sine på veier som er totalskadd av telehiv.

 

Uansett, som sagt; veidiskusjonen fortjener kanskje en egen tråd. Og infrastrukturen er nok ikke det som gir mest grunn for irritasjon blant folk fra Nord-Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er rimelig overbevist om at hvis det finnes dårlige veier i en nordnorsk by/tettsted med innbyggertall X så finnes det en tilsvarende plass sørafor med dårlige veier også. Det samme prinsippet gjelder nok i sør som i nord: man bruker ikke store summer på lite trafikkerte veier inn til knøttsmå tettsteder.

Joda dårlige veier finner du nok sørpå også, men de har til gjengjeld bedre kollektivt tilbud noe som ikke vi her i nord har. Her hvor jeg bor MÅ man ha bil da det ikke finnes annet alternativ å da er det surt å betale 3000kr i året for å kjøre på veier som ikke har blitt vedlikeholdt på flere ti år. Hadde regnet ganske heftig i fjor sommer når jeg kom kjørende å så ikke at det var blitt et gedigent hull i veien som førte til ødelagt felg samt hull i eksos annlegget som er kjedelige utgifter å få fordi staten driter i alle fylker nord for Trondheim.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

What Kim says.

 

Innbyggere i Nord-Norge behøver ikke firefelts motorveier, og dersom oppfatningen er nettopp den, så beviser det jo hvor lite folk på østlandet egentlig vet om Nord-Norge. Det handler om å la landsdelen få beholde driftsverdige arbeidsplasser, skape nye driftsverdige arbeidsplasser og ikke minst å spytte inn penger der det behøves, ikke bare etter ønske. Som for eksempel å restaurere veier som ødelegger biler.

Endret av LimeCanes
  • Liker 2
Lenke til kommentar

De største avisene og TV-stasjonen er vel lokalisert midt i Oslo-gryta, og som aviser flest så har de en lei tendens til å være veldig navlebeskuende. Derfor får hendelser i Oslo og nær-området gjerne langt større dekning enn tilsvarende hendelser i resten av landet...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror den gjennomsnittlige 'søringen' ikke bryr seg en dritt om hva nordlendingene driver med, enten de er forfylla samer som freser rundt på statsstøtte-snøscooteren og kjører ned reinflokken for å kunne stappe sugerøret enda lengre nedi statskassa mens de arrangerer joike-grand prix og leker sameting, eller en avdanka, trygda ex-fisker som har blitt småbonde for å lettere kunne svindle til seg støtte, sniffe lim og drikke seg i hjæl på himkok, mens han bytter kontantkort mot avsugninger fra bygdas smårips nede på havna.

 

Med andre ord, så er det ganske søtt at nordlendingene tror at vi bryr oss. Vi vet at dere har det kjipt, vi bare gir faen.

 

(OBS! Kødda. Vi bryr oss. Dere holder jo russerne på avstand.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg er rimelig overbevist om at hvis det finnes dårlige veier i en nordnorsk by/tettsted med innbyggertall X så finnes det en tilsvarende plass sørafor med dårlige veier også. Det samme prinsippet gjelder nok i sør som i nord: man bruker ikke store summer på lite trafikkerte veier inn til knøttsmå tettsteder.

Joda dårlige veier finner du nok sørpå også, men de har til gjengjeld bedre kollektivt tilbud noe som ikke vi her i nord har. Her hvor jeg bor MÅ man ha bil da det ikke finnes annet alternativ å da er det surt å betale 3000kr i året for å kjøre på veier som ikke har blitt vedlikeholdt på flere ti år. Hadde regnet ganske heftig i fjor sommer når jeg kom kjørende å så ikke at det var blitt et gedigent hull i veien som førte til ødelagt felg samt hull i eksos annlegget som er kjedelige utgifter å få fordi staten driter i alle fylker nord for Trondheim.

 

 

Jeg snur på flisa: når folk nordpå tror det er fryd og gammen med vei lenger sør vet de lite om realitetene. Det er nok av hullete og dårlige veier her nede, trust me. Ei heller er kollektivtransporten fantastisk. Vi har tog, det er i realiteten den eneste fordelen. Jeg har et slags forhold til Hammerfest og Holmestrand (Finnmark vs Vestfold), og det lokale busstilbudet er vel så godt i Hammerfest som i Holmestrand.

 

Det er nok noe bedre tilbud over lengre avstander sørpå, men det er egentlig lite å klage på da det selvsagt er avhengig av hvor mange som skal fra A til B over lengre avstander.

Lenke til kommentar

Jeg tror den gjennomsnittlige 'søringen' ikke bryr seg en dritt om hva nordlendingene driver med, enten de er forfylla samer som freser rundt på statsstøtte-snøscooteren og kjører ned reinflokken for å kunne stappe sugerøret enda lengre nedi statskassa mens de arrangerer joike-grand prix og leker sameting, eller en avdanka, trygda ex-fisker som har blitt småbonde for å lettere kunne svindle til seg støtte, sniffe lim og drikke seg i hjæl på himkok, mens han bytter kontantkort mot avsugninger fra bygdas smårips nede på havna.

 

Med andre ord, så er det ganske søtt at nordlendingene tror at vi bryr oss. Vi vet at dere har det kjipt, vi bare gir faen.

 

(OBS! Kødda. Vi bryr oss. Dere holder jo russerne på avstand.)

Har du vært på plata å fått i deg noe rart? Visst du tror det er sånn her oppe, så tar du skammelig feil :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Wow... overveldene respons!

 

Og jeg ser jo det at det går begge veier, og var kanskje også mer utbredt enn jeg trodde. Selv har jeg ingen av disse følelsene som kommer til uttrykk her i tråden. Og selv om jeg ikke liker noen dialekter, så bryr jeg meg ikke særlig om det, og rakker ikke ned på folk med rart spåk. Liker ikke negere heller, men jeg hever meg over det og drar allikavel til Afrika.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...