Gå til innhold

AMD Mantle mot Microsoft DirectX (Ekstra)


Anbefalte innlegg

 

Mantle gir best ytelse FPS-wise, men man kan se ved tilnærmet alle sammenligninger at DirectX gir mye penere bilde. Mantle kommer nok til å dø ut hvis de ikke kan hamle opp med DirectX når det kommer til kvalitet. Uansett kommer jeg nok til å holde meg til Nvidia. Mulig jeg er litt fanboy, men det kommer gode og hyppige oppdateringer, lite feil, fantastisk ytelse, aldri noe tull - i min egen erfaring i hvertfall. Inb4 noen kommer med ''men jeg hadde nvidia, og det var bare tull'' osv. Du finner helt like eksempel på begge sider.

 

Konkurransen er for tiden ganske sterk, det er en tid vi forbrukere må nyte. AMD puster Nvidia i nakken for tiden. Det vil nok komme enorme hopp fra begge sider snart. Veldig spennende!

 

Synd det ikke er slik på CPU-siden. Det forbrukere virkelig ønsker er SSDer på 1-2 terrabyte for rundt 2-2,5k eller under med en hastighet på 1 Gbit/s og lav latency, en ny CPU-serie fra Intel som er minimum 20% bedre enn dagens generasjon, minne med ekstremt lav latency og på 2400+ Mhz for en ok pris, hovedkort med konkurransedyktig innebygd wifi og mye bedre innebygde audioforsterkerløsninger og en kjøleløsning som man må konsentrere seg for å høre. Dersom det fantes en PC med slike specs, hadde jeg mer enn gjerne betalt 30k+. De produsentene som først klarer å lage noe sånt vil tjene rått med penger. Vi trenger et skikkelig hopp for å få fyr i PC-verden igjen etter et par år med nedgang.

Der er ingen forskel i bildkvalitet mellem DirectX og Mantle, der var en bug i Battlefield 4 i starten med Mantle som gjorde at der var "tåge" i billedet, men det blev også anerkendt som en feil i Frostbite 3s implementation af udviklerne(Dice) og at feilen ikke lå i Mantle.

 

 

Ah, da var det jeg som misforsto. Fint at du klarerte det. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Haha, du er passe historieløs ang din Apple kommentar. OSX er faktisk i motsetning til windows basert mye på åpen kildekode. I tillegg er Apple hard pådriver for å benytte åpne standarder for både web og audio/video codecer. Bare det faktum at M$ som du sier kun utvikler DX til windows sier vel sitt. Apple benytter OpenGL. Nuff said...

Det er ingen som med hånden på hjertet kan si at Apple har gjort solide bidrag til open source. Bare måten de håndterer prosjekt som cups på er et eksempel på det. Selv om det er flott at Apple benytter åpne komponenter, har de ikke bidratt i nærheten av nok tilbake til FreeBSD.

 

Windows har forøvrig god støtte for OpenGL, hvor OS X er den plattformen med desidert dårligst OpenGL-støtte (til og med FreeBSD har mye bedre støtte). Apple har forøvrig flere proprietære grafiske APIer, derav nye Metal.

Lenke til kommentar

 

 

Som det skrives over, det er bare å ta i bruk StemOS.

 

 

Paradokset er at SteamOS, selv om det er basert på OS, bygger så tett om Valves netthandel at det i praksis vil være et mer lukket økosystem enn andre distroer eller Windows for den saks skyld. For man kan jo spørre seg hvor enkelt/naturlig det blir å legge inn Origin, om det da dukker opp med det første, eller andre stores i SteamOS.

 

SteamOS er ikke noe slag for fellesskapet, det er noe Valve har gjort for oppnå en konsolleffekt på PC som hovedsakelig de selv skal ha fortjeneste av.

 

 

mener du det ikke er mulig å installere software på steamOS som ikke kommer fra steam-butikken?

 

AtW

 

Nei. Jeg har ikke testet, men jeg går ut i fra at det vil la seg gjøre.

 

Men, hva som er mulig, og hva som er naturlig å gjøre er to forskjellige ting. SteamOS bringer brukeren rett i Steam Store, det er da ekstremt lett å kjøpe spill der, og bruke steam som plattform for spillbiblioteket. Så hvorfor bruke noe annet?

 

Man kan sammenligne med IE på Windows, hvorfor fikk MS i EU pålegg om å legge til valg av nettlesere? Alle kunne jo gjøre det selv.

 

Poenget er at selv om Steam OS er basert på OS, er designen og funksjonaliteten i OS'et være lagt opp på en slik måte at det i det store og hele er lett å la seg knytte til dette økosystemet. Steam Store vil alltid være desktoppen din, det er der de fleste vil se produkter og handle.

 

Husk at de fleste av oss er enkle sammensatt.

Lenke til kommentar

Så ikke at denne lenken var lagt ut her: http://opensource.apple.com

 

Lista er ganske lang og forklarer at Apple bidrar og gjør som lisensene pålegger og deler sine endringer og kode: http://opensource.apple.com/release/os-x-1092/

Du har misforstått. Dette trenger ikke være prosjekter Apple har gjort reelle bidrag til. De fleste slike biblioteker har lisenser som krever at den som gjør endringer må publisere de. Om det er snakk om en betydelig ny funksjon eller fjerning av noen linjer som er irrelevante for Apple har ingen betydning. Det er mange selskaper som gjør dette, i det minste de som faktisk følger lisensene.

 

Det som er synd er at Apple prøver å ta etter MS og har laget et eget alternativ Metal: http://www.alexstjohn.com/WP/2014/06/03/apple-ditching-opengl/

Hva har Apple tatt etter MS? At MS laget Direct3D?

 

Nå er vel Metal neppe ment som en erstatning av OpenGL, men snarere et supplement for å drive "entusiasme" til utviklere. OS X har allerede de desidert dårligste driverne og den dårligste OpenGL-støtten, hvordan skal Apple få ordnet ordentlig støtte i alle tre GPU-produsentene med Metal?

Endret av efikkan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...