Gå til innhold

Finne strømavleser


Anbefalte innlegg

Litt rart spørsmål her. Veldig rar situasjon.
Jeg tok nylig over en leilighet, leid ut av et litt spess leiefirma. Vi signerte papirer og ble fortalt at tidligere leietaker skulle vise oss strømmåleren. Men denne fyren klarte å vise oss feil måler og nå har vi problemer med å tegne nytt abonnement uten info. Og utleieren er utilgjengelig før ut i neste uke.
Ringte strømleverandøren som fortalte meg at tidligere leieboer hadde sendt inn feil info på strømavlesing og dermed kunne de ikke lokalisere hvilken strømmåler som tilhører leiligheten basert på hans giro.*
Noen råd? Bare skru av hver bryter og se hvilkenav dem skrur av lyset i leiligheten? (Og i prosessesn skru av strømmen midlertidig til ørten leieboere)

 

*Hvordan det fremdeles er strøm i leiligheten er veldig rart, siden tidligere leieboer ikke har noe info liggende hos leverandøren.

Jeg antar spørsmålet mitt er: Noen råd? Jeg vet det er lite som kan gjøres per idag. Må bare gå til firmaet på mandag og forlange at noen der viser oss hvilken boks det er (de er visst veldig "seriøse" og møter ikke opp uten at man booker avtale, men uten strøm har vi vel en god grunn for klage).

Hva skjer når de "kutter" strømmen? Skjer det fra "sentralbordet" eller må de fysisk møte opp (og dermed er vi sikre ut helgen...)? Når de først kutter strømmen burde det vel bli lett å lokalisere boksen... ikke sant? "Den boksen som er skrudd av."

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan ikke tenke meg noe annet enn at de fysisk må koble ut strømmen, så dere er nok sikre.

Og som du sier, om de kobler dere ut har de i alle fall funnet rett måler ;-)

 

Det beste dere kan gjøre er å kontakte nettleverandøren og be de fortelle hvilken måler som tilhører leiligheten. Dersom forrige leieboer ikke har lest av strømmen eller lest av feil måler, er det en viss fare for at målerstanden avviker en del fra hva netteier forventer. Det er da viktig at dere er tydelige på når dere flyttet inn og skal ha abonnement fra, slik at dere ikke blir belastet for mye. Av samme grunn er der viktig å finne og få lest av måleren så snart det lar seg gjøre.

 

Dersom det er slik at det er mange målere/sikringsskap samlet på samme plass og det er lett å se hastigheten på de kan dere prøve å skru av alt i leiligheten (husk også varmekabler om de er lette å skru av). Se hvilken som har stoppet eller går veldig sakte, skru så på mye effekt (f.eks en varmeovn) og se hvilken måler som får opp farta. Varier forbruket og verifiser at dere har funnet rett måler.. :-)

 

Et siste tips: Netteierne har ofte ikke den billigste strømmen, så når dere har fått på plass abonnementet bør dere sjekke priser hos andre :-)

Endret av RVF
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke tenke meg noe annet enn at de fysisk må koble ut strømmen, så dere er nok sikre.

Og som du sier, om de kobler dere ut har de i alle fall funnet rett måler ;-)

 

Det beste dere kan gjøre er å kontakte nettleverandøren og be de fortelle hvilken måler som tilhører leiligheten. Dersom forrige leieboer ikke har lest av strømmen eller lest av feil måler, er det en viss fare for at målerstanden avviker en del fra hva netteier forventer. Det er da viktig at dere er tydelige på når dere flyttet inn og skal ha abonnement fra, slik at dere ikke blir belastet for mye. Av samme grunn er der viktig å finne og få lest av måleren så snart det lar seg gjøre.

 

Dersom det er slik at det er mange målere/sikringsskap samlet på samme plass og det er lett å se hastigheten på de kan dere prøve å skru av alt i leiligheten (husk også varmekabler om de er lette å skru av). Se hvilken som har stoppet eller går veldig sakte, skru så på mye effekt (f.eks en varmeovn) og se hvilken måler som får opp farta. Varier forbruket og verifiser at dere har funnet rett måler.. :-)

 

Et siste tips: Netteierne har ofte ikke den billigste strømmen, så når dere har fått på plass abonnementet bør dere sjekke priser hos andre :-)

 

Tusen takk. Du er grunnen til at diskusjon.no fungerer.

 

Dette med forrige leietaker og presisere hva vi betaler og hva de har brukt, fikk jeg noe råd om tidligere. Jeg ble fortalt at ofte er det slik at man får en skriftlig kontrakt, noe som dokumenterer at man overtar måleren fra målerstand osv. Men det er kanskje ikke nødvendig?

Jeg gjetter at tidligere distre leietakerne ikke har avsluttet sitt abonnement ... Eller kanskje de har og strømmen som er nå er en slags overlapping... ?

 

Uansett, takk for info. Får prøve forslaget ditt, skru av alt og på igjen.

 

Jeg har fram til nå bodd i kollektiv, hva betyr egentlig "nett"leverandør? Hvorfor "nett"? Er dette bare ordet for strømleverandør eller en spesielle type ordning? Vi ble anbefalt og bruke "nåværende" leverandør, Hafslund, og det virker som deres ordning er WebSpot. Hva enn det betyr...

 

 

Lenke til kommentar

Jeg har fram til nå bodd i kollektiv, hva betyr egentlig "nett"leverandør? Hvorfor "nett"? Er dette bare ordet for strømleverandør eller en spesielle type ordning? Vi ble anbefalt og bruke "nåværende" leverandør, Hafslund, og det virker som deres ordning er WebSpot. Hva enn det betyr...

 

Nett som i strømnett. :) Det er eier av infrastrukturen i området, og dermed dem du betaler nettleie til. I tillegg til nettleie betaler du for selve strømmen. Den kan du få enten fra netteier, eller fra en annen strømleverandør. Strømleverandøren bestemmer du altså selv, mens områdets netteier er det den er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ta bilde av målerstand når dere flytter inn slik at du har bevis på når dere tok den i bruk. Kommer godt med når ingen vil ta på seg regningen for forbruket fra tidligere leieforhold.

 

Å ha oppgitt feil måler høres forresten veldig rart ut. Da må jo en av leietakerne ha fått gratis strøm siden de har vært to på samme måler.

Lenke til kommentar

Ta bilde av målerstand når dere flytter inn slik at du har bevis på når dere tok den i bruk. Kommer godt med når ingen vil ta på seg regningen for forbruket fra tidligere leieforhold.

 

Å ha oppgitt feil måler høres forresten veldig rart ut. Da må jo en av leietakerne ha fått gratis strøm siden de har vært to på samme måler.

 

Nei, det betyr bare isåfall at vedkommende har betalt akkurat det samme som naboen.... samme avlesning betyr ikke gratis strøm.

Endret av Nasciboy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

nei. Om to personer sender inn samme avlesning på samme måler så vil jo den ene få null i forbruk mens den andre får riktig forbruk, alt etter hvem som sender inn avlesningen først.

 

Dersom de står registrert med ulike måler, men leser av samme måler blir det som du sier, men da burde strømleverandøren kunne gitt ham nummer på riktig strømmåler, noe de ikke klarte.

Lenke til kommentar

 

Jeg gjetter at tidligere distre leietakerne ikke har avsluttet sitt abonnement ... Eller kanskje de har og strømmen som er nå er en slags overlapping... ?

 

Grunnen til at du fortsatt har strøm, er vel at strømmen ikke kuttes via en sentral, men rett og slett en utkobling av hovedsikringen? Jeg flyttet i hvert fall inn i en leilighet for en stund siden, som ikke hadde vært bebodd på et par-tre måneder. Der var hovedsikringen fjernet, og der sikringen skulle inn var plombert av nettleverandør (bare noe lettsplintrende tape med nettleverandørens logo, riktignok, men det er vel bare for å sjekke at ingen har brukt den mens det ikke har vært noen kontrakt på den).

 

Ringte de, og de kom bare og fjernet tapen og satte inn en sikring så var det strøm i leiligheten igjen. Så vidt jeg vet gjorde de ikke noe annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...