Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har veldig lyst å kjøpe meg et NDfilter til bruk nå på sommerene for å kunne få til litt bilder med lang eksponering. Har sett på

1: http://www.fotovideo.no/produkter/videoutstyr/filter/phottix-vnd-mc-variable-nd-filter-62mm-variabelt-gr%C3%A5filter-fra-2-til-8-ev-132648-p0000164227

2: https://www.deal.no/deal/default.asp?page=vare&produsentID=79167&ref=Kelkoo&&utm_source=Kelkoo.no&utm_medium=cpc&utm_campaign=79167

 

og en HOYA ND400.

 

Men siden jeg ikke har peiling spør jeg heller her hos noen som kanskje vet hva jeg bør gå for?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her kommer svaret du ikke vil ha: Det kommer helt an på...

 

Det du må tenke på er at om du har et godt kamera med et god objektiv så ødelegger du mye ved å sette et dårlig filter foran.Jeg vil derfor anbefale deg å kjøpe et så godt filter som du har råd til. Alternativt så kjøper du et billig filter nå, og om det viser seg at ND-filter er så gøy som du tror så kjøper du et godt et. Da kan du også selv se forskjellen på et billig og et dyrt filter.

 

De to filtrene du har lagt ut link til regner jeg som billige filtre, men jeg tror også det er greie filtre å begynne med. Da kan du, som sagt over, se om ND-filter er nyttig, og du kan også se hvor kraftig filter du trenger. Etterpå kan du eventuelt kjøpe et virkelig bra i den styrken du synes er mest anvendelig.

 

Av de to filtrene hadde jeg valgt det fra Hama, av den enkle grunn at det er billigst. Jeg må si at jeg kjenner ikke til disse filtrene mer enn jeg kan lese på linkene dine, men hverken Hama eller Phottix er kjent for sine kvalitetsfiltre.

 

Jeg håper dette var til hjelp!

Lenke til kommentar

Kikker du foran på objektivet ditt så står filtergjengene der - står det for eksempel "ø77" har du 77mm filtergjenger - og så vil alle filtre med 77mm gjenger passe der.

 

Vil du ha filtre som kan passe mange forskjellige filterdiametre kan man kjøpe filtre til den største filterdiameteren på objektivene dine og step up-overganger, for eksempel en 58mm til 67mm og en 67mm til 77mm.

 

Man kan også vurdere å kjøpe filterholder til firkantede filtre og fester til mange forskjellige filterdiametre - jeg har gått for dette. Men - så blir det lett dyrt tilsammen

Lenke til kommentar

Har veldig lyst å kjøpe meg et NDfilter til bruk nå på sommerene for å kunne få til litt bilder med lang eksponering.

Men siden jeg ikke har peiling spør jeg heller her hos noen som kanskje vet hva jeg bør gå for?

 

Hvor stort filter trenger du? Har ett tilovers som du kan få/teste i 72mm eller 82mm....bare si fra ;)

Lenke til kommentar

Men siden jeg ikke har peiling spør jeg heller her hos noen som kanskje vet hva jeg bør gå for?

Første skritt er å finne riktig størrelse, du linker til filter med to forskjellige diametere. Har du linser med ulike diametere kan du kjøpe for det største, pluss en overgangsring (eller to). Min erfaring er imidlertid at jeg bruker filter oftere hvis jeg ikke trenger å styre med overgangsringer, og slik sett er det kanskje bedre å kjøpe et til linsen du regner med å bruke filter mest på. Overgangsringer gjør også at du ikke får brukt solblender.

 

Så har du valget mellom fast ND og variabel styrke. Et fast filter er rimeligere i samme kvalitet, men mindre fleksibelt. Du kommer likevel langt med et fast filter, f.eks med 3 EV eller 4 EV effekt.

 

Jeg ser en del kommenterer fargestikk med bruk av variabel ND, men har ikke erfaring med det selv. Du kan ofte finne brukererfaringer på nettet hvis du søker litt, og det kan være nyttig for å finne om filteret du har tenkt å kjøpe har noen ulemper.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Dette var selvsagt bare linker til hvilke type filtre jeg har sett på. Objektivet med størst diameter ha 67mm. Jeg gikk for Hoya ND400. Så får vi håpe det svarer til forventingene :) Variable filtre virket ikke like gode kvalitetsmessig, derfor ble det ikke det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...