Gå til innhold

Trener jeg alle musklene med disse øvelsene?


Anbefalte innlegg

I ca. et halvt år nå, så har jeg ca. 3-4 ganger i uken nå trent Pushups, Crunches, Knebøy og Planken, med det formålet å få bygget muskler.

For ca. 1 måned siden fikk jeg mine første virkelig synlige armemuskler!

 

Det jeg altså lurer på er om jeg med disse treningsøvelsene får trent "alle" musklene i kroppen?

Det siste jeg nemlig vil er å få f.eks. en mage full av muskelklumper, men en rygg med bare fett, da dette sannsynligvis vil se utrolig rart, stygt og ekkelt ut.

 

Tips til styrkeøvelser jeg evt. bør legge til i treningsprogrammet mitt?

 

Når det kommer til treningsapparater så er dette noe jeg ikke bruker, ikke ønsker å bruke og heller ikke har mulighet til å bruke (pga. av penger) i nærmeste fremtid.

Endret av KnutValentino
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke finner en måte å øke intensiteten på, så kommer du til å stagnere veldig raskt. Tar du for eksempel knebøy med stang? Og har du mulighet til å øke vekta?

"stagnere"? Meaning?

 

Nei, jeg tar ikke knebøy med stang.

 

Jeg øker intensiteten ved å sørge for at jeg alltid er totalt utslitt etter treningen.

Lenke til kommentar

Har nå lest meg litt mer opp på det å bygge muskler med og uten vekter/treningsapparater. Noe jeg da fant ut er at det "dessverre" er slik at for å få store muskler, så MÅ jeg bruke tunge vekter (trodde tidligere at det å ta nok repitasjoner var det samme som å ta tunge vekter når det kommer til muskelbygging)...

 

Noen som har tips til nettbutikker hvor jeg kan få kjøpt noen vekter, stang og evt. annet treningsutstyr som er nødvendig å bruke for å få bygget opp store muskler?

 

Vil tro jeg bør begynne med vekter på 8-15 kg, da jeg fra før har noen godt over normalt sterke armemuskler.

 

Ønsker da derfor nå også tips til styrkeøvelser som det trengs treningsutstyr for å utføre! :)

Endret av KnutValentino
Lenke til kommentar

 

Hvis du ikke finner en måte å øke intensiteten på, så kommer du til å stagnere veldig raskt. Tar du for eksempel knebøy med stang? Og har du mulighet til å øke vekta?

"stagnere"? Meaning?

 

Nei, jeg tar ikke knebøy med stang.

 

Jeg øker intensiteten ved å sørge for at jeg alltid er totalt utslitt etter treningen.

 

 

Stagnering betyr at fremgangen din stopper.

 

Problemet med tankegangen du har, er at du tror at du kan øke intensiteten ved å bare øke antall repetisjoner. Det blir problematisk i lengda, fordi det er ikke vanskelig å ta 500 reps på knebøy uten ekstra vekt på skuldrene. Det betyr at du står og tar hundrevis av knebøy, uten motstand, og det blir du ikke sterkere av i det hele tatt. Du bare sløser bort veldig mye tid.

Endret av Aleks855
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Skal du bygge og bli stor eller er det en mer atletisk kropp du er ute etter?

 

Dette er jeg noe usikker på, så i første omgang så kommer jeg nok til å satse på en mer atletisk kropp! :)

 

 

Høres lurt ut. Om du senere finner ut at du vil bygge så vil fks kettlebels bidra til å gi deg en sterk kjerne muskulatur. Noe som er viktig om du skal bygge.

 

Men det beste er uten tvil å trene for å få en atletisk kropp. En funksjonell muskulatur. Søk på Youtube og du vil finne mange program for kettlebels. Høy intensivitet med dette 3 dager i uka samens med noen dager kardio aktiviteter. Samt et fornuftig kosthold burde gi deg bra resultat.

Lenke til kommentar

Har nå lest meg litt mer opp på det å bygge muskler med og uten vekter/treningsapparater. Noe jeg da fant ut er at det "dessverre" er slik at for å få store muskler, så MÅ jeg bruke tunge vekter (trodde tidligere at det å ta nok repitasjoner var det samme som å ta tunge vekter når det kommer til muskelbygging)...

 

Noen som har tips til nettbutikker hvor jeg kan få kjøpt noen vekter, stang og evt. annet treningsutstyr som er nødvendig å bruke for å få bygget opp store muskler?

 

Vil tro jeg bør begynne med vekter på 8-15 kg, da jeg fra før har noen godt over normalt sterke armemuskler.

 

Ønsker da derfor nå også tips til styrkeøvelser som det trengs treningsutstyr for å utføre! :)

 

Tror sporten turn sier lol, handler om å øke intensiteten over tid og det kan en gjøre med både vekter og uten vekter. Er bare snakk om kunnskap og den må en økes over tid også ellers stagnerer en til 'do SS/ryp/we' for life.

Endret av Taggi
Lenke til kommentar

 

 

 

 

det er ikke vanskelig å ta 500 reps på knebøy uten ekstra vekt på skuldrene.

 

Saksa litt for å få frem dette. Det blir ut av sammenheng men MÅ bare spørre.

Har du noensinne prøvd akkurat det du skriver? :mrgreen:

 

 

Knebøy spesifikt? Nei. Men jeg er en av idiotene som lærte, på den harde måten, at 500 reps av en spesifikk øvelse (i mitt tilfelle pushups) per dag, er en latterlig stor sløsing av tid og energi.

Lenke til kommentar

Det første jeg tenkte var hva med ryggen? Noen gode øvelser er markløft, roing og pullups. Ellers er det ikke nevnt så spesifikk trening for armer/skuldre uten at man nødvendigvis må trene det. I forhold til bein så kommer man hvertfall langt med knebøy så lenge du får økt belastning da :)

 

http://www.sportsmaster.no har mye bra utstyr, innbiller meg at man får best bang for the buck der bortsett fra finn.no

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Sorry for veldig seint svar men litt vanskelig å svare på uten å vite hvor mye penger du vil legge i det og hvor seriøs du er/hvor høyt du sikter.

 

Jeg tror jeg ville spart opp til dette: http://www.sportsmaster.no/Styrke/Frivektsapparater/Power%20Cage%20olympisk%20styrkepakke.aspx

 

En ulempe er at det står max vektbelastning 180kg men igjen så blir det en vurderingssak

 

Da har man alt man trenger, et cage + benk så man får kjørt bøy/mark/benk pluss de fleste andre frivektsøvelser, med olympisk stang med 130kg med.

 

Du har noen rimeligere pakker fra 3000-5000,- men da er det ikke olympisk stang, men en sånn tynn spinkel stang som jeg ikke innbiller meg hadde vært særlig å trene ordentlig med. Det får du vurdere selv da, men med en sånn pakke som jeg linka til så har du utstyr for laaaang lang tid, så kan du evt kjøpe billig brukte vekter til å spe på med når du kommer så langt :)

 

Man kan evt kjøpe stang og vekter for seg for 4600,- benken for seg til 1750,- og så finne seg det racket man ønsker.

 

Dette er det billigste som tåler mye men jeg liker halfrack/cage mye bedre da, men akkurat det blir kanskje mer en smakssak http://www.sportsmaster.no/Styrke/Frivektsapparater/Pivot%20415%20Multi%20vektstativ.aspx

Endret av Rairai
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...