Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har et slags luksusproblem, og det er at jeg finner all type utvikling/fikling å være interessant. Det være seg lav-nivå programmering (C, C++), app-utvikling (android, Windows) webutvikling (html, css, js, php) og omtrent alt annet (elektro, robotikk osv) . I stedet for å drive overfladisk på med alt tenkte jeg kanskje det ville være lurt å fokusere energien på et mindre utvalg.

 

Hva ville dere fokusert energien på? Hva er mest interessant, fremtidsrettet, gøy, lønnsomt osv? :)

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du finner interessant er oftest det mest framtidsrettede fordi det er det du har størst mulighet til å bli skikkelig god i. Som regel vet man ikke hva som er mest interessant før man har holdt på med noe over en periode. Det sies at det tar omlag 10.000 timer å bli skikkelig god i noe, så du har mange år på å finne ut hva som er ditt felt innen programmering.

Endret av rockPaperScissors()
Lenke til kommentar

C++ er veldig morro å jobbe med, men føler av og til at man sitter og finner opp kruttet på nytt :p samtidig er det interessant med lavnivå som kernel. Like fullt er f.eks. android-utvikling morsomt fordi det raskt gir visuelle resultat, dog det av og til kan føles som "juks" pga. ferdige APIs :)

Lenke til kommentar

Nå har du ikke nevnt om du arbeider med dette eller bare holder på med programmering på fritiden, men det finnes mange jobbutlysninger hvor det kreves at du må sette deg inn i nye ting raskt og mestre flere språk og domener. Det burde være helt greit å finne oppgaver som passer en multikunstner som deg også.

 

Fordelen med å beherske ett domene godt er at programmeringsspråk og rammeverk ofte blir underordnet. Det gjør det lettere å fokusere på de overordnede problemene ved løsningen du arbeider med, som arkitektur og hvor lett kodebasen er å vedlikeholde.

Lenke til kommentar

Vurdert å kjøpe deg en mikrokontroller så du kan kombinere både programmering og elektronikk?

en arduino kan være en fin plass å starte da det er enkelt og greit, programmeres i c/c++ og du slipper mye ekstra prakk som du må igjennom om du jobber direkte på en atmega eller pic?

og i mine øyne er det mye morsommere å få en LED til å lyse enn å få ut "hello world" på en skjerm.

Lenke til kommentar

Hvordan ser fremtiden ut for webutviklere egentlig? Php var noe av det første eg lærte meg faktisk, men ble rotete etterhvert når det ble vanskelig å skille logikken fra html.

 

Microkontrollere er artig å jobbe med. Har Vært en del borti arduino, men ikkje raspberry pi. Hadde kanskje vært morsomt å bygge et selvstabiliserende quadcopter eller lignende, men kun for egen læring antageligvis :)

Lenke til kommentar

Hvordan ser fremtiden ut for webutviklere egentlig? Php var noe av det første eg lærte meg faktisk, men ble rotete etterhvert når det ble vanskelig å skille logikken fra html.

Ser ut til at det går mot rene HTML applikasjoner på topp av Web API-er.

 

Microkontrollere er artig å jobbe med. Har Vært en del borti arduino, men ikkje raspberry pi. Hadde kanskje vært morsomt å bygge et selvstabiliserende quadcopter eller lignende, men kun for egen læring antageligvis :)

Jobbet et års tid med programmering av mikrokontroller for servomotorer og det var kjempeartig. Da brukte vi egenprodusert kort med en ARM Cortex M3 prosessor på.

Lenke til kommentar

Jeg vet at det er kult å "disse" PHP, og snakke om hvor forferdelig det er :tease:

Kom med en grunn som støtter opp under påstanden din. :)

 

Slenger meg på her. Trenden er klart nedadgående for PHP, så hvorfor investere blod, svette og tårer på noe som er på vei til å begraves i teknologiens skraphaug?

 

Eks.:

 

http://www.google.com/trends/explore?q=wordpress#q=php&cmpt=q

 

http://www.tiobe.com/index.php/content/paperinfo/tpci/PHP.html

Endret av Karl Skapeland
Lenke til kommentar

Java og android ser jo lurt ut å kunne siden "internet of things" har tatt litt av og at alle mulige små gjenstander i hus og hytte skal ha skikkelig interface. Ser ut som android stiller sterkt her.

 

JavaScript forresten kan jeg ikke så mye om, men noterer meg at utviklingen der går for fullt enda!

 

Hva tar over for databasebehandling når php blir presset ut?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...