Gå til innhold

Asus RT-AC66U, stjeler ip adresser i AP modus


Anbefalte innlegg

Har en Asus RT-AC66U som til nå har stått i ruter modus. Men tenkte jeg skulle sette den over i AP sånn at jeg får alt på et subnet.

 

Prolemet er at dersom jeg setter den i AP modus så klikker dhcp-serveren som kjøres på en Windows 2012 server. Alle ip adressene som til nå ikke er brukt blir listet som BAD_ADDRESS, og kan ikke brukes. Så dermed får ikke nye klienter ip og kommer ikke på nettet. "Gamle" klienter mister jo ip'en etter en stund, og da kommer heller ikke disse inn.

 

Jeg satte asus'en tilbake til ruter modus, da fungerer dhcp serveren fint igjen.

 

Er det noen som har vert borti det samme ? Er det ruteren eller serveren som er problemet ?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilket interface på Asusen står kabelen mellom den og serveren din? Den skal stå i en LAN port FYI,...

 

Høres ut som det er serveren din som roter det til, for i AP modus, så fungerer Asusen i praksis som en hvilken som helst annen klient/enhet (PC, mobil etc...)... Gi Asusen (i AP Modus) fast IP i serveren din og se om det hjelper... Oppdater til siste FW også hvis du ikke har gjort det.. Og autosjekken i routeren er ikke til å stole på, så gå til asus.com og last ned direkte derfra..

Lenke til kommentar

Nja... Hvis man setter en Asus-ruter i AP-modus (Administrasjon -> Funksjonsmodus -> Tilgangspunkt (AP)-modus) så skal man da bruke WAN...

 

Sakset fra en enklere modell:

Access Point (AP): In this mode, the wireless router receives the WAN IP address from the router connected to the WAN port and provides you with wireless radio signals. The NAT, firewall, and IP sharing services are disabled.

Lenke til kommentar

Det er nok bare WAN-porten som blir gjort om til en ekstra LAN-port. Da vil det ikke spille noen rolle hvilken av de fem man bruker.

Når det gjelder trådstarters problem, så ville jeg prøvd å resette routeren og satt den opp som AP igjen. Pass også på å oppgradere firmware om det ikke er gjort.

Løser ikke dette problemet, så kan du slå av DHCP (LAN) og bruke kun lanportene i router.

Endret av Lars Dongeri Oppholdsnes
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Må slå av DHCP i ruteren. Min RT-N66U har fortsatt den på om den står i AP modus.

Da må det være noe feil med din ruter. Hvis man setter en Asus-ruter i AP-modus så er det ikke mulig å endre dette fordi fanen med DHCP-innstillingene forsvinner...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...