Gå til innhold

Klokketråden — Diskusjon og kjøpetips!


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+5132

Hva er forskjellene på quartz, eco-drive og alt det der? Jeg synes den første ble litt for dyr og de 2 siste ble litt for mye, da jeg liker at de er stilrene.

Lurer også på hva som er å anbefale av safirglass og hardlex.

 

edit: Jeg må bare beklage at jeg spør om ting som sikkert er åpenlyst for dere, men jeg er HELT blank på dette feltet, og synes det er greit å vite hva jeg bør se etter da det er mye penger for en student :)

 

2nd edit: Er også et pluss om klokken er lett.

 

Liker til wikipedia jeg, sikkert mer lettfattelig og bedre stoff der, enn det jeg kan klare å hoste opp.

-Quartz

-Eco-drive

-Kinetic er noe Seiko sitt alternative urverk. Det er en mellomting mellom mekanisk og quartz. Loddet snurrer og skaper elektrisitet til quartzdelen av urverket. Veldig enkelt forklart.

-Spring drive er også noe av det samme, og er å finne i premiumklokkene til Seiko. Ofte Grand Seiko, men er vel å finne i andre dyre Seikoer også.

-Automatisk/selvopptrekkende mekanisk Enkelt forklart, et lodd som er festet på en aksling. Dette loddet snurrer, og driver en rekke tannhjul. Tannhjulene eller energien fra loddet, spenner en fjær (den ligger inni en kasse, fjæren kveiles). Denne fjæren "snurrer seg opp", og driver viserene.

-Mekanisk/opptrekksklokke Stort sett likt som selvopptrekkende, bortsett fra at loddet ikke er der. Denne må da trekkes opp for hånd, ofte er det kronen som snurres.

 

Det er de tre siste, som appellerer til klokkeinteresserte. Mange er også av den oppfatting, av at det er meningsløst å handle klokke til mange tusen, hvis det er quartz (meg inkludert). Eller for å si det på en annen måte, de ville ikke ha kjøpt en quartzklokke til mange tusen. Dette er fordi at quartzverket ikke koster spesielt mye å lage.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner hva du mener, men samtidig er jeg ikke så klokkeinteressert at jeg tenker så mye på det, sålenge kvaliteten er høy. Men hvis det er klokker som ser like bra ut til samme pris som er bedre en den jeg linket til så tar jeg de gjerne med i vurderingen :)

 

edit: er det noen som har noen erfaringer med klockia.se? Hvordan er det med moms? Hvordan er det med garanti (har lest om gråhandlere, men ser at de er autorisert forhandler)?

Endret av Sjohej
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Jeg skjønner hva du mener, men samtidig er jeg ikke så klokkeinteressert at jeg tenker så mye på det, sålenge kvaliteten er høy. Men hvis det er klokker som ser like bra ut til samme pris som er bedre en den jeg linket til så tar jeg de gjerne med i vurderingen :)

 

edit: er det noen som har noen erfaringer med klockia.se? Hvordan er det med moms? Hvordan er det med garanti (har lest om gråhandlere, men ser at de er autorisert forhandler)?

 

Christopher Ward har kanskje noe som faller i smak :)

De selger både Quartz og mekansiske, så får du bestemme hva du går for mtp. pris :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Hva er forskjellene på quartz, eco-drive og alt det der? Jeg synes den første ble litt for dyr og de 2 siste ble litt for mye, da jeg liker at de er stilrene.

Lurer også på hva som er å anbefale av safirglass og hardlex.

 

edit: Jeg må bare beklage at jeg spør om ting som sikkert er åpenlyst for dere, men jeg er HELT blank på dette feltet, og synes det er greit å vite hva jeg bør se etter da det er mye penger for en student :)

 

2nd edit: Er også et pluss om klokken er lett.

 

Beklager, så ikke dette.

Safirglass er veldig ripesikkert, det skal mye til for å lage en ripe.

Hardlex er ikke fult så ripesikkert, mer er til gjengjeld vanskeligere å knuse, enn safirglass.

 

Klokker som er laget av titan, er nesten alltid lettere enn stålklokker. Titan er et mye lettere stoff, men det er lettere å ripe enn stål.

 

Linker til DS Action Diveren jeg linket til forrige gang. Samme uret, bare i titan og billigere.

 

Edit: Grunnen til at den er billigere, er at den er quarts drevet. Den er heller ikke identisk, my bad.

 

Edit #2: Jeg har holdt i titanvarianten av DS Action Diver (denne altså :p), og stålvarianten.

Den føltes veldig billig ut pga. vekten, og ikke verdt de ekstra pengene. Mener også at stål varianten er mer anvendelig, pga. fargen.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Hva er forskjellene på quartz, eco-drive og alt det der? (...)

Er også et pluss om klokken er lett.

 

Jeg har igrunn bestemt meg for hvilken klokke jeg skal ha, er bare ikke helt sikker på om jeg skal gå for stål eller titan...

 

http://www.citizenwa...odel=AT4008-51E

 

Litt av grunnen til at jeg valgte denne, er for at jeg slipper å tenke på at den går tom for strøm, eller at den må stilles. Her går alt av seg selv.

Endret av Orwandel
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Jeg har igrunn bestemt meg for hvilken klokke jeg skal ha, er bare ikke helt sikker på om jeg skal gå for stål eller titan...

 

http://www.citizenwa...odel=AT4008-51E

 

Litt av grunnen til at jeg valgte denne, er for at jeg slipper å tenke på at den går tom for strøm, eller at den må stilles. Her går alt av seg selv.

 

Personlig mener jeg at titanklokker, ikke har den samme kvalitetsfølelsen.

Merk, dette er basert på erfaringer av en klokke.

Liker at klokken veier litt :)

Lenke til kommentar

Hvilke norske nettbutikker er å anbefale når det kommer til klokkekjøp? Jeg sliter virkelig med å finne ut hva jeg vil ha, så jeg tenker å bla gjennom litt nettbutikker for å se på både utvalg og priser. Samtidig er det jo greit å vite at dette er skikkelige butikker i tilfeller jeg plutselig lener meg på musen akkurat når den peker på en "kjøp nå"-knapp.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Hvilke norske nettbutikker er å anbefale når det kommer til klokkekjøp? Jeg sliter virkelig med å finne ut hva jeg vil ha, så jeg tenker å bla gjennom litt nettbutikker for å se på både utvalg og priser. Samtidig er det jo greit å vite at dette er skikkelige butikker i tilfeller jeg plutselig lener meg på musen akkurat når den peker på en "kjøp nå"-knapp.

 

Det jeg kommer på i farten: Urverket.no.

Lenke til kommentar

Det jeg kommer på i farten: Urverket.no.

 

Virker som de enten ikke har nyere modeller, eller at det europeiske/norske markedet er annerledes enn internasjonalt. Nå har jeg bare satt meg inn i Seiko og Citizen, siden det var de som falt i smak, samt pris kontra kvalitet, men savner f.eks. Perpetual Chrono A-T-serien og Satellite Wave-Air-serien til Citizen, samt Seiko Astron og Grand Seiko (ikke at de er innenfor budsjettrammene til de fleste, men...).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Vet at de fleste billige mekaniske diverene til Seiko, er beregnet for det Asiatiske markedet.

 

Selger urverket.no Seiko i det hele tatt?

Sitter på mobil akkurat nå.

Lenke til kommentar

Bestilte meg nettopp en Citizen NY0040-09EE. Har vært på jakt etter en rimelig mekanisk diver som er et lite hakk mindre enn Seiko 007. Bilde lånt fra shopping.bg

 

img130680-citizen-myzhki-chasovnik.JPG

Mottok uret i dag. Veldig fornøyd med tanke på at jeg bare betalte 1300kr inkludert ekspress levering + alle avgifter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

De har vilt bra service om man mailer dem. Jeg er i markedet for en Grand Seiko og har fått raske og gode svar på alt jeg har lurt på.

Fett! Er ikke mange i Norge med GS eller?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...