Gå til innhold

Vil det lønne seg for meg å ta opp studielån?


Footy

Anbefalte innlegg

Jobber pr i dag 100%, til høsten skal jeg begynne på skole deltid og må gå ned i 60% stilling.

Har huslån med familie, så det vil bli veldig stramt på lommeboka.

 

Spørsmålet mitt blir da, Vil det lønne seg for meg å ta opp studielån for å lette på trykket, ELLER spørre banken om å bare betale rentene?

 

Dette blir da over en 2 års periode..

 

Har i dag en inntekt på ca. 450 000, men går da ned til 60% stilling. Har ikke studielån pr i dag. Lånet er på ca 1,88 millioner..

 

mvh

Meg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Studielån er det aller beste lånet som finnes i Norge. Prioriter å maksimer det for å betale ned på alle andre lån. Betal de dyreste lånene først (altså i rekkefølgen forbrukslån, billån, boliglån)

 

Studielån har noen ganske unike betingelser. Blant annet er det låst til deg som person og kan aldri overføres til andre, for eksempel i et arveoppgjør. Det er en billig livsforsikring for resten av familien din. Dør du slettes studielånet. Boliglån, billån etc slettes ikke. De går i arv sammen med bolig, bil og andre eiendeler.

 

Videre har studielån svært gunstige økonomiske betingelser. Blant annet løper ikke rentene i studietida, slik de vil med alle andre lån. Betaler du boliglån med studielån fjerner du i praksis rentekostnaden på deler av boliglånet. Den delen som du "konverterer" fra boliglån til studielån. Det er også mye enklere å få rentefritak i lånekassen ved økonomiske problemer senere i livet. Arbeidsledighet etc. Man får i praksis aldri rentefritak på boliglån, men man kan få kostbare betalingsutsettelser og avdragsfrihet. Dvs. kostnadene skyves på og får addert på en rentekostnad. Så fremt banken stoler nok på deg.

 

Ennå videre har studielån veldig gunstig rente siden det er en statlig bank som ikke har avkastningskrav på samme måte som private banker. Renta er mye gunstigere enn boliglån i private banker. Merk, for folk som jobber i staten så finnes det mulighet for å ta opp lån i statens pensjonskasse, en lånetype som er billigere enn alle boliglån i private banker, også det på grunn av at det er en statlig bank. Jeg er ikke sikker på hva som har best rente av statens pensjonskasse og statens lånekasse, men pensjonskassen har ikke den gunstige "livsforsikringen" som nevnt over.

 

Så mitt råd er et rungende ja. Maksimer studielånet!

 

Til slutt et lite forbehold: Hvis du er typen til å sløse bort penger og ikke ha økonomisk kontroll, kan det være lurt å heller "leve på vann og brød". Jeg regner ikke med du er den typen siden du spør om hva som er mest lønnsomt, men jeg synes bare jeg må nevne det forbeholdet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...