Gå til innhold

Medisin 2014, men hvor i Norge?


Fredtu24

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!
Til høsten skal jeg forhåpentligvis studere medisin. Jeg antar at jeg har en poengsum, høy nok for å kunne komme inn på medisin i Norge, hvor som helst. Men jeg vet egentlig ikke HVOR jeg burde studere. Så spørsmålet er, hvilke universiteter anser dere som best på medisinutdanningen? Ulemper/fordeler? Erfaringer?
Valget står egentlig mellom UIO V, UIO H, NTNU og UIB.
Jeg kan forresten omprioritere studieønskene frem til 1. juli, vil helst høre så mange råd som mulig før fristen.

På forhånd takk :thumbup:

Fredtu24

Endret av Fredtu24
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trondheim er generelt kjent for å ha et veldig bra studentmiljø, fordi det er mange som kommer utenbys fra. I Oslo er problematikken visstnok at mange studenter kommer innenbys fra, og dermed holder seg til sine "eksisterende venner" slik at studentmiljøet for tilflyttende studenter ikke blir så bra som det kunne vært. Om dette stemmer er jeg ikke sikker på.

 

Når det gjelder selve medisinutdanningen er det relativt likt, UIB har vel den mest konservative varianten med fagterminer og tilhørende eksamener. Ved NTNU er man opptatt av "spirallæring", dvs. at man skal innom et emne flere ganger i løpet av studietiden, på et stadig dypere nivå. Det legges stor vekt på pasientsentrert medisin ved NTNU, og man har pasientkontakt allerede noen uker etter studiestart (dette med pasientsentrert medisin er nok viktig ved alle universitetene, men det er altså NTNU jeg har kjennskap til).

 

Avsluttende eksamen i Oslo (dette er jo lenge til, men likevel) tester mer breddekunnskap enn avsluttende eksamen ved NTNU, og kan nok sies å være en bedre eksamensform.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville utvilsomt valgt å studere ved NTNU, eller til nød UiO. Disse er blant de få universitetene i Norge som har en viss grad av internasjonal anerkjennelse. Selv om universiteter som UiT og UiB er godt kjente og høyt aktede universiteter i Norge, er det er få internasjonale arbeidsgivere som har hørt om dem. NTNU, feks, har derimot et godt rykte hos flere bedrifter i Europa og USA. Det er flere grunner til det, men spesielt NTNUs satsing på utveksling har satt universitetet på kartet.

 

Så skal du satse på en karrière innen medisin, ville jeg ikke vurdert noe annet enn NTNU eller UiO.

 

Men hvis du virkelig ønsker å satse, bør nok ikke studere her hjemme. Kom deg ut i verden og søk deg mot verdens topp 100 universiteter. Da begynner vi å snakke akademisk anerkjennelse.

 

Edit: Linken.

Endret av Havardu
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ville utvilsomt valgt å studere ved NTNU, eller til nød UiO. Disse er blant de få universitetene i Norge som har en viss grad av internasjonal anerkjennelse. Selv om universiteter som UiT og UiB er godt kjente og høyt aktede universiteter i Norge, er det er få internasjonale arbeidsgivere som har hørt om dem. NTNU, feks, har derimot et godt rykte hos flere bedrifter i Europa og USA. Det er flere grunner til det, men spesielt NTNUs satsing på utveksling har satt universitetet på kartet.

 

Så skal du satse på en karrière innen medisin, ville jeg ikke vurdert noe annet enn NTNU eller UiO.

 

Men hvis du virkelig ønsker å satse, bør nok ikke studere her hjemme. Kom deg ut i verden og søk deg mot verdens topp 100 universiteter. Da begynner vi å snakke akademisk anerkjennelse.

 

Edit: Linken.

 

Til nød UiO? Sannheten er vel at hvis man skal jobbe som lege i Norge har det veldig lite å si om det er UiT, UiB, NTNU eller UiO man har utdanningen sin ifra. Kanskje har det mer å si hvis man skal satse på en jobbkarriere i utlandet, men tror ikke det er så mye.

 

Skal man likevel prøve å rangere universitetene, kan man jo se på internasjonale rangeringslister og der er UiO veldig ofte beste universitet i Norge.

 

Eks:

http://www.topuniversities.com/university-rankings/world-university-rankings/2013

 

UiO rangert som 89, altså et topp 100 universitet. UiB rangert som 151, NTNU nr. 251 og UiT nr. 306. Tror ikke listen kan vektlegges så mye, men forteller jo at UiO er det internasjonalt mest anerkjente universitet ser man generelt på alle studier. En utdanning fra en hovedstad ser alltid bra ut.

Endret av chrton
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Til nød UiO? Sannheten er vel at hvis man skal jobbe som lege i Norge har det veldig lite å si om det er UiT, UiB, NTNU eller UiO man har utdanningen sin ifra. Kanskje har det mer å si hvis man skal satse på en jobbkarriere i utlandet, men tror ikke det er så mye.

 

Skal man likevel prøve å rangere universitetene, kan man jo se på internasjonale rangeringslister og der er UiO veldig ofte beste universitet i Norge.

 

Eks:

http://www.topuniversities.com/university-rankings/world-university-rankings/2013

 

UiO rangert som 89, altså et topp 100 universitet. UiB rangert som 151, NTNU nr. 251 og UiT nr. 306. Tror ikke listen kan vektlegges så mye, men forteller jo at UiO er det internasjonalt mest anerkjente universitet ser man generelt på alle studier. En utdanning fra en hovedstad ser alltid bra ut.

 

Sjekket visst dette litt for dårlig ser jeg, men velger du å sortere etter akademisk anerkjennelse, og dermed se bort fra uviktige ting som "Citations per Faculty", "International students" og "International faculty", scorer NTNU bedre enn noe annet norsk universitet. Spesielt er NTNU anerkjent innen de tekniske ingeniørfagene. UiO er langt fra å kunne konkurrere på det feltet.

 

Jeg tror imidlertid ikke vi skal stole helt blindt på listene, som du nevner. Men argumentet ditt om at "en utdanning fra en hovedstad alltid ser bra ut", er jeg ikke helt enig i. Tar vi listen som du linket til i forrige innlegg, er det faktisk overraskende få av universitetene som ligger i en hovedstad. Harvard, MIT, Oxford, Cambridge, Stanford, Yale og Caltech er bare noen få eksempler.

 

Dersom ikke TS har ambisjoner om en internasjonal karrière, har det nok fint lite å si hvor i Norge han studerer medisin.

 

Jeg ville likevel gått for NTNU. Dette er mye på grunn av det gode studentmiljøet som har eksistert der i flere tiår, men også fordi opptakskravene på medisin er noe høyere. Sistnevnte indikerer at universitetet er litt mer populært og dermed gir det litt høyere status å gå der.

Men missforstå med rett, UiO er absolutt ikke noe dårlig alternativ.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du som er 17 år gammel, har du en anelse over hva du snakker om?

Jepp, jeg er 17 år, og jeg har selvsagt ikke noen praktisk erfaring rundt dette, men jeg har lest mye om emnet i det siste. Hvis du mener at noe av det jeg har skrevet er galt, føl deg fri til å rette på meg. Er bare glad hvis du har andre meninger, slik at vi kan få belyst flere sider av saken.

 

 

Han spurte etter hvor han skal studere i Norge, det ekskluderer utenlandske universiteter, det er uansett for sent å søke om plass der for i år.

Du har helt rett, TS sier han skal studere i Norge. Synes likevel diskusjonen vi har fått rundt de internasjonale universitetene er interessant, og også til en viss grad relevant til topicen.

 

 

De internasjonale listene kan man tørke seg bak med. Er det ikke litt tilfeldig at såpass mange amerikanske universiteter er på toppen?

Du har nok helt klart et poeng, og som jeg har sagt, så kan man nok ikke stole 100 % på de listene. Det er tross alt ganske vanskelig å "måle" hvilke universiteter som er best.

Når det er sagt, er det vel ikke mange som tviler på at Harvard, MIT, Caltech, Yale, Stanford osv. er blant verdens beste universiteter. Det at mange amerikanske universiteter topper listene, er nok ikke helt tilfeldig.

 

 

Men nok om lister og internasjonale universiteter. La oss holde diskusjonen til topicen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Til nød UiO? Sannheten er vel at hvis man skal jobbe som lege i Norge har det veldig lite å si om det er UiT, UiB, NTNU eller UiO man har utdanningen sin ifra. Kanskje har det mer å si hvis man skal satse på en jobbkarriere i utlandet, men tror ikke det er så mye.

 

Skal man likevel prøve å rangere universitetene, kan man jo se på internasjonale rangeringslister og der er UiO veldig ofte beste universitet i Norge.

 

Eks:

http://www.topuniversities.com/university-rankings/world-university-rankings/2013

 

UiO rangert som 89, altså et topp 100 universitet. UiB rangert som 151, NTNU nr. 251 og UiT nr. 306. Tror ikke listen kan vektlegges så mye, men forteller jo at UiO er det internasjonalt mest anerkjente universitet ser man generelt på alle studier. En utdanning fra en hovedstad ser alltid bra ut.

 

Sjekket visst dette litt for dårlig ser jeg, men velger du å sortere etter akademisk anerkjennelse, og dermed se bort fra uviktige ting som "Citations per Faculty", "International students" og "International faculty", scorer NTNU bedre enn noe annet norsk universitet. Spesielt er NTNU anerkjent innen de tekniske ingeniørfagene. UiO er langt fra å kunne konkurrere på det feltet.

 

Jeg tror imidlertid ikke vi skal stole helt blindt på listene, som du nevner. Men argumentet ditt om at "en utdanning fra en hovedstad alltid ser bra ut", er jeg ikke helt enig i. Tar vi listen som du linket til i forrige innlegg, er det faktisk overraskende få av universitetene som ligger i en hovedstad. Harvard, MIT, Oxford, Cambridge, Stanford, Yale og Caltech er bare noen få eksempler.

 

Dersom ikke TS har ambisjoner om en internasjonal karrière, har det nok fint lite å si hvor i Norge han studerer medisin.

 

Jeg ville likevel gått for NTNU. Dette er mye på grunn av det gode studentmiljøet som har eksistert der i flere tiår, men også fordi opptakskravene på medisin er noe høyere. Sistnevnte indikerer at universitetet er litt mer populært og dermed gir det litt høyere status å gå der.

Men missforstå med rett, UiO er absolutt ikke noe dårlig alternativ.

 

 

Er "Citations per Faculty" uviktig? Det forteller jo om forskningskvalitet og publiserte artikler. Vil heller ikke betegne "International student og faculty ratio" som uviktig. I tillegg dreide jo tråden seg om medisin, og på det feltet blir UiO rangert over NTNU. Men som sagt: Man bør nok ta dette med en klype salt.

 

At en utdanning fra en hovedstad alltid ser bra ut var selvfølgelig en overdrivelse. Tvilsomt at en utdanning i Somalia fra Mogadishu gir deg særlig annerkjennelse. Samtidig er det som du sier slik at de fleste topp 100 universiteter ikke ligger i hovedstader. MEN. Dette er fordi de fleste av disse universitetene ligger i USA og UK. Tar man et helt tilfeldig land er sannsynligheten størst for at de beste utdanningsmulighetene er å finne i hovedstaden.

 

Sjekket beliggenheten til det best rangerte universitetet til noen av de første landene på listen over verdens land i alfabetisk rekkefølge. Argentina, Australia, Austria, Bangladesh, Belarus, Bulgaria, Chile, China, Colombia og Costa Rica. I alle disse landene ligger det best rangerte universitetet i hovedstaden. Man kan f.eks. også sjekke beliggenheten til det best rangerte universitetet til landene i norden. I både Danmark, Norge, Finland og Island (alle de nordiske landene utenom Sverige) er universitetet i hovedstaden det best rangerte.

 

At det mest prestisjefylte universitetet til de fleste land (med to viktige unntak: USA og UK) ligger i hovedstaden er en påstand som stemmer. Dessuten er det slik at i mindre land som Norge er hovedstaden ofte eneste kjente by. Basert på egne erfaringer får man større respons hvis man snakker med en tilfeldig fyr fra et tilfeldig land og sier man studerer ved universitetet i Oslo istedenfor ved universitetet i en annen norsk by, rett og slett fordi fyren bare kjenner til Oslo. Dette er så klart av særdeles liten betydning, men kan være litt morsomt.

 

I forhold til opptakskravene på medisinstudiet har kravene i Trondheim, for førstegangsvitnemålet, de siste årene vært litt høyere enn på UiO. Men ser man på ordinært vitnemål (andregangsvitnemål) har Oslo hatt de høyeste kravene. Dette forteller at det er en større andel av de eldre som vil til Oslo.

 

Alle skryter studentmiljøet i Trondheim opp i skyene, og det er nok med god grunn. Men Oslo har også et veldig godt studentmiljø, og er Norges eneste skikkelig storby. Det har sine fordeler og ulemper, så det spørs hva man foretrekker. For noen er Trondheim for lite, mens for andre er Oslo for stort!

Endret av chrton
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er "Citations per Faculty" uviktig? Det forteller jo om forskningskvalitet og publiserte artikler. Vil heller ikke betegne "International student og faculty ratio" som uviktig. I tillegg dreide jo tråden seg om medisin, og på det feltet blir UiO rangert over NTNU. Men som sagt: Man bør nok ta dette med en klype salt.

Jepp, var nok litt unøyaktig på "Citations per Faculty". Det er tross alt viktig at de forskjellige fakultetene klarer å markere seg internasjonalt i forskningen de driver med.

De to andre, derimot, har vel ikke så mye med akademisk anerkjennelse å gjøre.

 

 

Sjekket beliggenheten til det best rangerte universitetet til noen av de første landene på listen over verdens land i alfabetisk rekkefølge. Argentina, Australia, Austria, Bangladesh, Belarus, Bulgaria, Chile, China, Colombia og Costa Rica. I alle disse landene ligger det best rangerte universitetet i hovedstaden. Man kan f.eks. også sjekke beliggenheten til det best rangerte universitetet til landene i norden. I både Danmark, Norge, Finland og Island (alle de nordiske landene utenom Sverige) er universitetet i hovedstaden det best rangerte.

Poeng, og som den NTNU-fanen jeg er, må jeg vel innrømme at dette for en viss grad gjelder for Norge også. Det kommer dog an på hva du studerer. Skal man studere noen av de tekniske eller naturvitenskaplige fagene, ville jeg ikke vurdert noe annet enn NTNU.

 

Edit: Når du svarer er det ikke nødvendig å sitere hele innlegget. Det er sjeldent man trenger å quote mer enn innlegget som ble skrevet sist. :)

 

Endret av Havardu
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det kommer dog an på hva du studerer.

 

Klart! Ingeniørutdanning henger vel høyest fra NTNU, økonomiutdanning fra NHH.

 

Edit: Når du svarer er det ikke nødvendig å sitere hele innlegget. Det er sjeldent man trenger å quote mer enn innlegget som ble skrevet sist. :)

 

Takker for tips! :) Ny på forumet så var ikke helt klar over hvordan man gjorde det! Fant det ut nå :thumbup:

Endret av chrton
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Klart! Ingeniørutdanning henger vel høyest fra NTNU, økonomiutdanning fra NHH.

Helt klart. Men juss og samfunnsfaglige studier ville jeg tatt ved UiO.

 

 

Takker for tips! :) Ny på forumet så var ikke helt klar over hvordan man gjorde det! Fant det ut nå :thumbup:

Ser at du er nye her, så tenkte meg nesten det. Håper å få se deg aktiv her framover. Virker som om du har mye positivt å bidra med. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hadde samme dilemma som deg og endte opp med å velge UIT, det har jeg ikke angret en dag på. UIT er tidligst ute med klinisk praksis, de har fokus på telemedisin og allmennmedisin. Sykehuset ligger rett over veien fra universitetet og Tromsøya er så liten at om du er litt sporty kan du sykle eller stå på ski uansett hvor du skal. Studiet preges av en nord-norsk jordnærhet og raushet, her er avstanden mellom foreleser å student minimal. Du får som regel svar på mail samme dag eller du kan gå innom kontorene deres når det passer deg selv. Vi har fortsatt bestått/ikke-bestått som vurderingsform og det er ingen planer om å endre dette. Det fører til et flott felleskap der alle hjelper alle for å bestå heller enn å knive om toppkarakterene. Byen er også lettere å komme seg til enn man skulle tro, - ja flyturen fra Oslo tar nærmere to timer, men flyplassen ligger på selve øya så uansett hvor du er tar det ikke mer enn 10 minutter å kjøre dit (og vi har nettopp fått direkterute til London!). Vi har dessverre ikke Trond Viggo som foreleser, men vi har Mads Gilbert.

Endret av Æsculap
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...