Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Sykemeldt som presses til å jobbe

Pugnax

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Har en kompis som er blitt sykemeldt med skulderskader o.l og har blitt bedt om å komme å fortelle de som har tatt over hva som skal gjøres o.l. Dette er jof forsåvidt greit og rimelig. Men i tillegg har han endt opp med å jobbe til tross for skuldrene sine og føler seg presset til å jobbe til tross for at han er sykemeldt.

Er det lovlig å presse sykemeldte til dette?

Han er av den forsiktige typen og har derfor ikke mot til å si ifra om ting selv. Men begynte å lure, eventuelt hva andre kan gjøre med dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Finnes jo gradert sykemelding også, men om man er syk er det som regel best å la det tilheles uten belastning som gjør det verre. Det tjener begge parter på.

Skrevet

Om han ender opp med å motta sykepenger fra Nav og lønn fra arbeidsgiver samtidig, så kan det fort bli penger han må betale tilbake. Nå vet ikke jeg hvor lenge han har vært sykemeldt da.

Skrevet

Så lenge han er sykemeldt er det bare å holde seg hjemme.. Arbeidsgiver kan på ingen måte kreve at han stiller på jobb.

Et alternativ kan kanskje være å høre med arbeidsgiver om de kan tilrettelegge for alternativt arbeid som ikke påvirker skaden/sykdommen, og så få en gradert sykmelding fra legen?

Skrevet

Arb. giver har vel fått nye retningslinjer fra nav, om å tilrettelegge arbeid for sykemeldte, spesielt langtids sykemeldte, er det snakk om en uke eller 2 er det vel litt annerledes.

Skrevet

Hvis han kun blir bedt om å lære opp andre ansatte vil jeg anse det som en rimelig forespørsel fra arbeidsgiver. Om de ber han fortsette i jobben (med løfting) MENS han fortsatt er sykemeldt, vil jeg anbefale han å si at han ikke har lov til det, konsekvensen kan også bli at vedkommende ikke kommer seg tilbake i arbeid på lenge hvis han belaster seg selv mens han er under behandling.

Og hvis han mot all formodning skulle delta i arbeid så må han få en gradert sykemelding, spesielt viktig om sykemeldingen går utover arbeidsgiverperioden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...