Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Disponert i mitt navn


krkt

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Før noen sier hvor tåpelig det var av meg å gå med på dette, så er jeg fullstendig klar over det.

 

 

For ca 1,5 år siden lot jeg en kollega disponere et mobilabonnent i mitt navn. Dette på grunnlag av at jeg vet han var betalingsdyktig, men ikke var kredittverdig grunnet valg tatt i fortiden. Dette gitt smertefritt i litt over et år, men nå har han sluttet å betale for seg. Jeg har sagt opp mobilabonnementet, og det utestår to faktura til mobiloperatøren det gjelder, samt én faktura som har gått til inkasso.

 

Jeg har et papir med hans signatur som tilsier at alle ubetalte fordringer i forbindelse med hans mobilabonnement disponert i mitt navn er han selv økonomisk ansvarlig for.

 

Hvordan kan jeg gå frem? Jeg har egentlig ikke råd til å legge ut for disse for å så kreve pengene gjennom inkasso e.l senere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fyrste instans er vell å dra saka for forliksrådet for å kunne tvangsinndrive beløpet.

 

Det er heilt klart at dere har ein avtale som forplikter den andre parten i å betale, men som alltid så er det stor forskjell på å ha rett og på å få rett.

Mobilselskapet vil gå på deg som avtalepart.

 

Her bør du derfor sjå på muligheitene til å kanskje ta opp eit lite forbrukslån eller liknande for å gjere opp rekningane. Sjølv om det i utgangspunktet er din kollega som skal betale både rekninga og purregebyr så er det din kredittverdigheit som det går utover dersom rekningane ikkje blir betalt.

 

Så her vil eg anbefale at du bit i det sure eplet og dekker rekningane medan du fortsatt kan få lån i banken, så får du ta oppvasken med din kollega i etterkant.

Lenke til kommentar

Hvordan kan jeg gå frem? Jeg har egentlig ikke råd til å legge ut for disse for å så kreve pengene gjennom inkasso e.l senere.

Vel, det er nettopp slik du må gjøre det. Du valgte jo selv å la han disponere i ditt navn nettopp fordi teleselskapet ikke var villige til å forholde seg til ham, nå må du ta konsekvensen av det. Betal regningene og krev pengene fra ham. Har han sagt noe om bakgrunnen for at han ikke betaler? Mangler han peneger? Er han tilgjengelig for å snakke med?
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mobilselskapet har ett krav mot deg, og du har ett krav videre mot din venn. De ga han ikke abonnoment av en grunn. Du valgte å gi han ett abonnoment i ditt navn.

 

Du må nok betale mobilselskapet okke som, og får rydde opp med kompisen din selv. Føles helt sikkert urettferdig, men du gikk god for en kompis som ikke holdt sin del av avtalen. Det går på din kappe, ikke mobilselskapets.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi jobber fortsatt sammen, så det er mulighet for å få pratet med han. I følge han selv er han blakk (hvis han misligholder mine faktura, så tviler jeg på at han gjør noe annet med sine egne), og det er derfor han ikke har fått betalt.

Lenke til kommentar

Hvis det kun er snakk om penger og han per i dag er medgjørlig vil du gjøre den videre vesentlig enklere for deg om du får han til å signere et eksigibelt gjeldsbrev. Du lager da et dokument som sier at han skylder deg x kroner (dagens sum) med y% rente fra dags dato, og at gjelden kan drives inn uten søksmål. Det må ikke stå på dokumentet at betalingen er for mobilabonnement. Gjeldsbrevet må inneholde en klausul om at det kan drives inn uten søksmål, han må signere det og dere må ha to vitner til å bekrefte hans underskrift.

 

Da vil inndrivelsesprosessen gå enklere når han faktisk har penger. Som motytelse for at han går med på dette kan du gi han betalingsutsettelse til en eller annen dato.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei!

 

Før noen sier hvor tåpelig det var av meg å gå med på dette, så er jeg fullstendig klar over det.

 

Hvordan kan jeg gå frem? Jeg har egentlig ikke råd til å legge ut for disse for å så kreve pengene gjennom inkasso e.l senere.

 

Du har ikkje råd til å ikkje betale de regningene. Abbonementet står i ditt navn, det er du som får problemer om kravet ikkje blir betalt, med inkasso og betalingsannmerkninger etc.

 

Følg rådet til Herr Brun du :thumbup:

Lenke til kommentar

Har blitt enig med disponenten at han får en siste sjanse til å innfri den 20nde denne måneden. Jeg taper ingenting på dette siden jeg ikke får betalt noe selv før den datoen uansett.

 

Hvis han ikke betaler den 20nde så må jeg bare gjøre det selv, men hvordan går jeg frem når han skylder meg penger når kreditorene har fått sitt? Vil jeg noen gang ha noen garanti for at jeg får disse pengene, eller vil det alltid gå på om han vil betale det eller ei?

Lenke til kommentar

Følg Herr Bruns opplegg med et nytt gjeldsbrev:

 

Hvis det kun er snakk om penger og han per i dag er medgjørlig vil du gjøre den videre vesentlig enklere for deg om du får han til å signere et eksigibelt gjeldsbrev. Du lager da et dokument som sier at han skylder deg x kroner (dagens sum) med y% rente fra dags dato, og at gjelden kan drives inn uten søksmål. Det må ikke stå på dokumentet at betalingen er for mobilabonnement. Gjeldsbrevet må inneholde en klausul om at det kan drives inn uten søksmål, han må signere det og dere må ha to vitner til å bekrefte hans underskrift.

Da vil inndrivelsesprosessen gå enklere når han faktisk har penger. Som motytelse for at han går med på dette kan du gi han betalingsutsettelse til en eller annen dato.

 

Min utheving.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...