Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Canal Digital: IPv6 diskusjon


Anbefalte innlegg

Da tror jeg bare ikke du har lagt merke til det. IPv6 fungerer faktisk slik at pc-en din selv velger siste halvdel av addressen. Det styrer ikke CanalDigital i det hele. Vil du styre det mer statisk, så må du skru av SLAAC, og slenge inn litt dhcpv6.

 

For at PMTUD (og mye annet fjas i v6) skal fungere, så må visse deler av ICMPv6 være åpent i eventuelle brannvegger. Jeg regner med at windows har dette åpent per default. Du har ikke aktivert noe brannmur opplegg i ruteren din? Kanskje den er satt opp feil om PMTUD ikke virker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har asus router med merlin build, så DHCP-PD er aktivert, brannmur skal fungere også på ipv6.

 

Problemet er at feilmelding er random på windows, så er ikke alltid jeg får den feilmelding, dermed tviler jeg problemet ligger hos meg.

Har prøvd en del ganger i dag og får ikke noe feilmelding.

 

Kan jo problemet være serveren også, bli overbelastet i perioder?

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

fortsetter denne tråden jeg, prøver å få IPv6 til å fungere på min Telenor Fiberlinje på Asus RT-AC66U, prøvd instillingene folk før i tråden har testet, men får ikke noe ipv6 adresse ut på nett, original og siste firmware fra Asus, 3.0.0.4.376_3861 (ikke beta)

 

har noe endret seg her siden tidligere? Og ja, det virker fint med Telenor sin P8702N router

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...

Har Asus RT-AC66U og får ikke IPv6 til å funke på Native. Fikk det til med å bruke Tunnel 6to4, men er det sikkert å bruke denne settingen? Gikk ihvertfall fra 50 mps til 100 mps!  :eek: 

5027027024.png

 

Your IPv4 address on the public Internet appears to be 88.9..........

Your IPv6 address on the public Internet appears to be 2002:............
Your IPv6 service appears to be: 6to4

Your Internet Service Provider (ISP) appears to be TELENOR-NEXTEL Telenor Norge AS,NO

Good news! Your current configuration will continue to work as web sites enable IPv6.

You appear to be using a public 6to4 gateway; your router may be providing this to you automatically. Such public gateways have no service level agreements; you may see performance problems using such. Better would be to get a native IPv6 address from your ISP. [more info]

Your DNS server (possibly run by your ISP) appears to have IPv6 Internet access.

Endret av Trond HB
Lenke til kommentar

Har du oppgradert settingen av kabelmodem til IPv6?

https://kabel.canaldigital.no/hjelp/bredband/aktivere-ipv6/

 

Mulig du også må endre noe i routeren, denne fulgte jeg: https://kabel.canaldigital.no/hjelp/bredband/tradlos-ruter/aktivere-ipv6/

 

Ja, har vært inne på begge disse sidene. IPv6 er aktivert i modemet gjennom Min Side. Er noen andre innstillinger i Asus routeren så jeg er usikker på hva jeg skal bruke.

 

http://www.asus.com/us/support/FAQ/113990

Lenke til kommentar

Dersom det er andre enn meg som sliter med å holde følge med ovenstående, foreslår jeg å lese RFC'en først.

 

Uten at jeg skjønner bæret enda, og bortsett fra at v6 har innmari mange flere ip adresser - så forsikrer andre meg om at v6 er et stort paradigmeskifte fremover på alle måter. Planlagt* QOS alene skal være verdt overgangen.

 

Ikke skjønner jeg at v6 kan være et paradigmeskift, men kanskje lærer jeg det ved å følge denne tråden.  

 

 

*QOS i v4 var en attpåklatt.

Endret av Thonord
Lenke til kommentar

Ikke noe stress med å få IPv6 til å fungere, med mindre man er spesielt interessert. IPv6 har vært i bruk i snart 20 år, men etter at noen "fant opp" NAT, ble det plutselig ikke akutt behov for flere IP-adresser likevel. Det er fortsatt få som bruker IPv6, og jeg gjetter på at IPv4 blir hovedprotokollen i minst 10 år til fremover. 

Lenke til kommentar

Får du IPv6 dersom du kobler en PC rett i kabelmodem? Altså uten routeren? I så fall ligger feilen i ASUS. 

 

Jeg får IPv6 men denne testsida som det linkes til fra CD (http://test-ipv6.com/) anbefaler å bruke "native IPv6 adress" istedenfor "Tunnel 6to4" og der er jeg usikker på innstillingene.

 

Skal ikke klage hastigheten ble jo doblet i forhold til 50/15 linja jeg betaler for.  :)

Lenke til kommentar

Er du sikker på at CD har aktivert IPv6 i ditt område?

 

Jeg har fått fiber nå, og har ikke CD lenger, men jeg hadde native IPv6 både ut fra kabelmodem og også ut fra 8702 etter å ha endret settingene ihht lenkene over. Måtte gjøre noen forsøk for å få aktivert IPv6 på kabelmodemet, såvidt jeg husker, det funket ikke første (de første?) gangen(e).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

For sluttbrukere er det ikke så himla mye direkte fordeler med IPv6 her i landet og vesten generelt.  Internetleverandører i Asia og Afrika har gått tomme for IPv4 for lengst og bruker NAT44 i flere lag i sine nettverk.  Hos enkelte mobilleverandører der vil du ikke ha times og dagesvis med IPv4 lease tid, men kun få sekunder.  Så du vil kunne ofte være i situasjonen at du har helt super mobil dekkning, men kan ikke surfe på nettet da det ikke er ledig IPv4 addresse til deg for tiden.  Du må vente til noen i nabolaget gir slipp på sin, så kanskje du får om du treffer rett.  Der vil du kunne få en IPv6 addresse med lang lease tid og en mye mer stabil internet opplevelse.

 

I Norge er det litt mer for å være kompatible med det som kommer.  Hjemme hos meg så er det rett nok relativt få siter som bruker IPv6.  Men nesten alle de store sitene bruker det.  Youtube, facebook, vg og mange andre.  Så i trafikkvolum har jeg ganske mye mer IPv6 enn IPv4.

 

Har merket fint lite negativt til IPv6.  Var spennende å følge med de første dagene, så har jeg for det meste glemt det.  Største positive er at jeg kan ha SSH og web direkte til hver av serverne uten å måtte gjøre portoversetting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...