Gå til innhold

Må hodetelefoner spilles inn?


Anbefalte innlegg

Alvorlig talt; hører man ikke forskjell på kabler så er det noe galt et sted.

En løsning er jo at man "vet" det ikke er forskjell, så da er det jo ikke forskjell.

Den riktige løsningen er at selgeren, produsenten, diverse tester, osv osv forteller deg hva den potensielle/teoretiske forskjellen er. Du blir rett og slett lurt til å høre forskjell.

 

Vanskelig å unngå å høre en forskjell når alle har fortalt hva den går ut på. Du vil automatisk tenke på hva som har blitt sagt og dermed legge fokus på andre ting i lydbildet. Dermed høres det annerledes ut. Dette er hifipushernes beste salgstriks. Aldri har noen annen salgsmåte sørget for så mye gryn for så lite arbeid. For å sitere Steen Duelund til en forandring: Verden vil bedrages - og det bliver den så.

 

Men jeg skal faktisk innrømme at jeg har hørt forskjell på kabler. Riktignok i det jeg vil kalle for ekstreme tilfeller. (ekstremt tynne, ekstremt lange, ekstremt billige, ekstremt dårlig match av elektronikk)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Inspilling er et fenomen innenfor HiFi-bransjen, ikke PA.

 

Begge deler innebærer høyttalere og god lyd...Jeg har brukt høyttalere som enkelt spiller mye bedre enn et HIFI-anlegg...

 

Dessuten får å få god lyd i HIFI, EQ EQ EQ...

 

Og du vet hva du snakker om? Når du snakker om Hi-Fi høres det ut som om du snakker om stereopakker til 8000,- på Elkjøp. Hvilke høytalere er det du har brukt som lett :o spiller bedre enn et skikkelig Hi-Fi anlegg? Hvilket anlegg snakker du om? Har du hørt et skikkelig anlegg? (og da snakker jeg ikke om Cervin Wega) <- Les: dunk dunk.

Lenke til kommentar

Ingen meldt seg på enda? 8) Jeg kjenner en som tilbød å la seg teste. Svar fikk han aldri.

 

Pinkerton har nok sitt på det rene. Ellers er den 'jeg kjenner en' stort sett et dårlig argument.

 

Jeg lurer på hvorfor? (fordi det er tull)

 

Jasså. Kan du vise meg en korrekt utført blindtest, gjerne ABX, der slutningen er at det er hørbar forskjell på høyttalerkabler? Gitt visse forutsetninger om kablene, naturligvis (tykke nok, ingen passive/aktive tilleggskomponenter etc).

 

En løsning er jo at man "vet" det ikke er forskjell, så da er det jo ikke forskjell.

 

Man vet det. Man har da måleinstrumenter.

 

En løsning er at man hører ganske så dårlig...

 

Heldrøyt.

 

Eller så er man sønn av han her:

 

Jøss. Litt av et ungdomsopprør.

 

Ærlig talt. Jeg syns litt synd på de som ikke hører forskjell på kabler.

 

Det er greit det. Vi kaster ikke vekk tusenvis av kroner på ting som har ingen effekt.

Lenke til kommentar

Inspilling er et fenomen innenfor HiFi-bransjen, ikke PA.

 

Begge deler innebærer høyttalere og god lyd...Jeg har brukt høyttalere som enkelt spiller mye bedre enn et HIFI-anlegg...

 

Dessuten får å få god lyd i HIFI, EQ EQ EQ...

 

Og du vet hva du snakker om? Når du snakker om Hi-Fi høres det ut som om du snakker om stereopakker til 8000,- på Elkjøp. Hvilke høytalere er det du har brukt som lett :o spiller bedre enn et skikkelig Hi-Fi anlegg? Hvilket anlegg snakker du om? Har du hørt et skikkelig anlegg? (og da snakker jeg ikke om Cervin Wega) <- Les: dunk dunk.

 

Mener selv at PA har mye dårligere lydkvalitet enn HiFi, spesielt med tanke på at PA-anlegg er lagd for å kunne spille høyt nok og nå langt nok. Det er mange hjemmeanlegg nå som spiller høyere og lavere frekv. enn et dyrt PA-anlegg (det finnes høyttalere som er i stand til å nå 70 KHz), og det med mye mer dynamikk og oppløsning i lydbildet.

Lenke til kommentar

Inspilling er et fenomen innenfor HiFi-bransjen, ikke PA.

 

Begge deler innebærer høyttalere og god lyd...Jeg har brukt høyttalere som enkelt spiller mye bedre enn et HIFI-anlegg...

 

Dessuten får å få god lyd i HIFI, EQ EQ EQ...

 

Og du vet hva du snakker om? Når du snakker om Hi-Fi høres det ut som om du snakker om stereopakker til 8000,- på Elkjøp. Hvilke høytalere er det du har brukt som lett :o spiller bedre enn et skikkelig Hi-Fi anlegg? Hvilket anlegg snakker du om? Har du hørt et skikkelig anlegg? (og da snakker jeg ikke om Cervin Wega) <- Les: dunk dunk.

 

Hvis man sammenligner et PA-anlegg til kr. 150 000 og et HiFi-anlegg til samme prisen, vil HiFi-anlegget vinne på lydkvalitet, mens PA-anlegget vinner på lydkvantitet.

 

Det som er veldig viktig å huske på er at PA og HiFi er laget for to forskjellige ting. PA skal brukes til store arrangementer med romstørrelser fra 400 kvm. til uendelig (utendørs), mens HiFi-anlegg er ment til bruk i rom fra 30 til 150 kvm.

Lenke til kommentar

Inspilling er et fenomen innenfor HiFi-bransjen, ikke PA.

 

Begge deler innebærer høyttalere og god lyd...Jeg har brukt høyttalere som enkelt spiller mye bedre enn et HIFI-anlegg...

 

Dessuten får å få god lyd i HIFI, EQ EQ EQ...

 

Og du vet hva du snakker om? Når du snakker om Hi-Fi høres det ut som om du snakker om stereopakker til 8000,- på Elkjøp. Hvilke høytalere er det du har brukt som lett :o spiller bedre enn et skikkelig Hi-Fi anlegg? Hvilket anlegg snakker du om? Har du hørt et skikkelig anlegg? (og da snakker jeg ikke om Cervin Wega) <- Les: dunk dunk.

 

Poenget mit er at han sier han har hørt PA anlegg som spiller bedre og det er jeg uenig i. At det spiller høyere og gir mer lyd i store lokaler, saler og arenaer er greit.

Hvis man sammenligner et PA-anlegg til kr. 150 000 og et HiFi-anlegg til samme prisen, vil HiFi-anlegget vinne på lydkvalitet, mens PA-anlegget vinner på lydkvantitet.

 

Det som er veldig viktig å huske på er at PA og HiFi er laget for to forskjellige ting. PA skal brukes til store arrangementer med romstørrelser fra 400 kvm. til uendelig (utendørs), mens HiFi-anlegg er ment til bruk i rom fra 30 til 150 kvm.

Lenke til kommentar

"Pinkerton har nok sitt på det rene. Ellers er den 'jeg kjenner en' stort sett et dårlig argument. "

 

Jasså. Så når jeg sier jeg faktisk kjenner en som har tatt kontakt med mannen for å få en klarhet i dette, og ikke fikk svar, så er det "et dårlig argument". Jeg finner da ikke på ting.Dèt nivået diskuterer jeg ikke på.

 

 

Ellers, så er et det samme gamle fjåset fra "elektrikern som vet dette" (men som aldri har prøvd å lytte):

 

"Vis meg en blindtest, ikke målbart,placebo og - `lurt av feilaktige teorier fra dyktige selgere´ "

 

 

Ungdomsopprør sier du - jeg vil kalle det "kabelopprør" :)

 

 

 

Jeg ønsker han som vil vise meg at jeg ikke hører forskjell på kabler velkommen hjem til meg, så vi kan sjekke det ut nærmere. Hvis noen er interessert så ta kontakt etter januar, for jeg driver å kjøper nye høyttalere i disse dager, og jeg må bli kjent med lyden av disse før jeg begir meg ut på vurderinger av kabler.

 

Jeg spanderer pils etterpå.

Lenke til kommentar

Inspilling er et fenomen innenfor HiFi-bransjen, ikke PA.

 

Begge deler innebærer høyttalere og god lyd...Jeg har brukt høyttalere som enkelt spiller mye bedre enn et HIFI-anlegg...

 

Dessuten får å få god lyd i HIFI, EQ EQ EQ...

 

Og du vet hva du snakker om? Når du snakker om Hi-Fi høres det ut som om du snakker om stereopakker til 8000,- på Elkjøp. Hvilke høytalere er det du har brukt som lett :o spiller bedre enn et skikkelig Hi-Fi anlegg? Hvilket anlegg snakker du om? Har du hørt et skikkelig anlegg? (og da snakker jeg ikke om Cervin Wega) <- Les: dunk dunk.

 

Haha...nei... aldri ville jeg ha kjøpt et elkjøpanlegg...faktisk bygget høyttalerene selv...

 

Jeg har brukt høyttalere som enkelt spiller mye bedre enn et HIFI-anlegg...

 

Mine høyttalere stiller i PA-klassen, men har takket være en 2x31 bånds fått myket opp frekvensresponsen sin til et veldig pent nivå...

 

Dessuten David, å si at EQ forvrenger lyden, forutsetter en dårlig EQ. rent teknisk er en eq bare en forbedring...

 

Kan være enig i at mange PA-anlegg er kun for å¨spille høyest mulig, men for 150000kr er ikke mer enn to gode topper...

 

Og hva skal man med 70khz??? øret oppfatter det ikke så hva er pointet???

 

tenk på dritt inn ----> dritt ut, så avspillingen kan aldri bli bedre enn opptaket...whopass cheese har skjønt dette

Lenke til kommentar

Kan være enig i at mange PA-anlegg er kun for å¨spille høyest mulig, men for 150000kr er ikke mer enn to gode topper...

 

Nå var jo det bare for å vise et eksempel som ikke var for dyrt. Det er ikke mange her i Norge som bruker 150 000 kr. på stereoanlegg. Tror nok at 99,9% av Norges befolkning ikke kunne tenke seg å bruke mer enn 15 000 på et anlegg. Et eksempel: meg, siden jeg er tilnærmet blakk akkurat nå, og har et rom som er for lite til å ha et skikkelig anlegg i (6 kvm.).

Lenke til kommentar
"Jeg ønsker han som vil vise meg at jeg ikke hører forskjell på kabler velkommen hjem til meg, så vi kan sjekke det ut nærmere. Hvis noen er interessert så ta kontakt etter januar, for jeg driver å kjøper nye høyttalere i disse dager, og jeg må bli kjent med lyden av disse før jeg begir meg ut på vurderinger av kabler.

Jeg spanderer pils etterpå.

Du kan komme til meg så skal jeg vise deg at deg hvor lett man kan manipuleres. Jeg skal love deg at du blir lurt trill rundt. Det er null problem å få deg til å tro at lakrissnørekabelen fra biltema til 29,90 egentlig er en high-end kabel.

Jeg spanderer en kanne sprit etterpå. Pils duger ikke når du skal glemme alle pengene du har kastet bort på kabler.

Lenke til kommentar
Vet ikke helt med innspilling men jeg vet det at høytalere skal varmes opp litt før du vrenger de på max mine CV1515 med NAD218 lar jeg stå og spille 1 time på passe volum før jeg setter i gang med "mye" lyd

Det må være noen dritthøyttalere og drittforsterkere det da. Jeg vrenger opp på full guffe med engang. Ikke noe problemer. Skulle man gjort som deg så burde man jo egentlig sette på dimmere på alle lampene i huset og så "varmet" de opp på lav spenning i en time før man skrudde helt opp. Men det er kanskje noen som gjør dette også?

Lenke til kommentar
Men fakta er: Det er store forskjeller mellom et element som kommer rett ut av esken og et som er brukt i 2-300 timer. Dette gjelder stort sett alle typer elementer, bass, melomtone, diskant. Det verste jeg har sett er 4dB forskjell i følsomheten på diskant. Dette utgjør STOOR forskjell.
Har dette kun med om de er brukt eller ikke? Ingen forskjeller i produkjson? Hvilke høyttalere er det snakk om? Hadde du brukt ett sett i 200-300 timer og målte det, for deretter å sammenligne det med ett som kom rett fra esken?
Målt med PCen. Forholdsvis billig og veldig bra.
Hvordan målte du det med PC-en? For å få det nøyaktig må jo mikrofonen (går ut ifra at det er det du har brukt) være på nøyaktig samme sted i forhold til elementene. Du kan gjerne få kjøre en test og dokumentere det her i forumet. Jeg ser med stor glede frem til det.
Lenke til kommentar

Å spille inn elementene er viktig, ihvertfall i forbindelse med bil stereo som jeg har drevet en del med. Kjøpte f.eks. for ett par uker siden ett sett med 6x9" fra Polk Audio, som er kjent for å bruke lang tid på å spilles inn. Nå, etter rundt 80 timer med innspilling, gir de merkbar bedre lyd (over hele spekteret) og spesielt mellom tone on bass. Kabler er også viktig, de må kunne lede strøm godt, og MYE av det. er det stor motstand i en kabel, blir det såklart mindre gjennomstrømning.

Lenke til kommentar
Kabler er også viktig, de må kunne lede strøm godt, og MYE av det. er det stor motstand i en kabel, blir det såklart mindre gjennomstrømning.

 

Hvis det er det eneste som er viktig med en kabel (noe jeg innbiller meg at det er), så holder det jo med en kobberkabel som ikke er latterlig tynn, hva er det veldig dyre kabler har slags fordeler som billige ikke har?

 

AtW

Lenke til kommentar
Men fakta er: Det er store forskjeller mellom et element som kommer rett ut av esken og et som er brukt i 2-300 timer. Dette gjelder stort sett alle typer elementer, bass, melomtone, diskant. Det verste jeg har sett er 4dB forskjell i følsomheten på diskant. Dette utgjør STOOR forskjell.
Har dette kun med om de er brukt eller ikke? Ingen forskjeller i produkjson? Hvilke høyttalere er det snakk om? Hadde du brukt ett sett i 200-300 timer og målte det, for deretter å sammenligne det med ett som kom rett fra esken?
Målt med PCen. Forholdsvis billig og veldig bra.
Hvordan målte du det med PC-en? For å få det nøyaktig må jo mikrofonen (går ut ifra at det er det du har brukt) være på nøyaktig samme sted i forhold til elementene. Du kan gjerne få kjøre en test og dokumentere det her i forumet. Jeg ser med stor glede frem til det.

 

Mikrofoner pleier da å ha ledning eller hva?

Diskantene ble målt før de ble spillt med og senere etter ca 100 timer. Altså 4 dB forskjell på eksakt samme elementet. Mikrofonen stod 50cm unna on-axis. Diskanten var Vifa DX25.

 

Jeg må innrømme at det ikke var mitt eget testutstyr, så noen test kan jeg ikke gi dere med det første. Men jeg planlegger å skaffe meg det selv, så en gang i fremtiden...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...