Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Politi


Magrosi

Anbefalte innlegg

Hei!
Jeg havnet nylig i fylla-arrest. (Ikke et stolt øyeblikk)
Det jeg lurte på da er.. Politiet måtte bruke pepperspray på meg for å få meg i jærn. Jeg ble så satt i cella uten at jeg klarte å åpne øynene mine. De hadde tydeligvis satt en bøtte dær som jeg var uheldig å klarte å velte over. Den var da ment for at jeg skulle vaske bort peppersprayen.
Jeg sto inni cella med intense smerter i hele ansikte i nesten 3 timer for at jeg ikke fikk vasket bort peppersprayen, og politibetjenten som var utenfor brydde seg ikke i det hele tatt om hva jeg sa. Jeg spurte etter en ny bøtte med vann for å få vasket bort det jeg hadde i fjeset, men fikk ikke noe. Jeg ble løslat etter 3 timer og dro hjem å fikk vasket det bort da.

- Det jeg da lurer på er om politiet har låv til dette? For meg så føltes dette som ren tortur. Om det ikke er låv, er det noen rettningslinjer dere kan anbefale meg å følge?

Mvh, en veldig skamfull ung gutt!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blei du ikkje sendt på legevakta fyrst?

I forskrift om bruk av politiarrest så står det at politiet skal vurdere å sende personer som ikkje er i stand til å ta vare på seg sjølv på grunn av beruselse til legevakt eller anna helsehjelp, alternativt skal ein lege sjå til arrestanten ved innsettelse.

 

Det er verd å merke seg at forskrifta ikkje er 100% bastant, og at ein legg til grunn at politiet skal vurdere frå situasjon til situasjon.

 

 

Og utan at eg skal unnskylde politiet sin framgangsmåte så vil nok vurderinga av din tilstand ha vært avhengig av korleis du oppførte deg. Om politiet har vurdert deg som så vanskelig at du med vilje ikkje ville ta imot vatn for å skylle augene så er dei nok ikkje pliktig til å sørge for at augene blir skylde alle den tid det ikkje er helsefarlig å ha pepperspray i augene.

Lenke til kommentar

Men det er ekstremt smertefullt. Jeg kan ikke forestille meg at det er i tråd med de interne instruksene til politiet for bruk av politiarrest å ikke bistå deg med å få vasket øynene. Det er ikke nødvendigvis noe som er beskrevet direkte, men det er neppe i instruksens ånd.

Jeg regner også med at det er en instruks ved bruk av pepperspray, og ved bruk av pepperspray antar jeg at instruksen legger opp til at man skal hjelpe den som er utsatt med å vaske øynene.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke, men jeg vil på det sterkeste anbefale deg å behandle mennesker rundt deg med respekt, enten det er vanlige mennesker eller politi. På denne måten slipper vi unna unødvendige problemer. Husk å ikke slå politikfolk (eller andre mennesker). Husk å ikke true politifolk (eller andre mennesker). Lykke til

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke, men jeg vil på det sterkeste anbefale deg å behandle mennesker rundt deg med respekt, enten det er vanlige mennesker eller politi. På denne måten slipper vi unna unødvendige problemer. Husk å ikke slå politikfolk (eller andre mennesker). Husk å ikke true politifolk (eller andre mennesker). Lykke til

Om du vil ha litt informasjon om hvorfor dette skjedde kan jeg gi deg det.

Jeg var ekstremt full for det første. Jeg skulle dra fra uteplassen jeg var på, så kom det 3 andre menn etter meg. De begynte da å mobbe meg med mye forskjellig. Å da snudde jeg meg å spurte om hva problemet dems var. så prøvde jeg å gå videre etter det å ble slått, opp til flere ganger. Jeg har da blitt mobbet hele grunnskolen så jeg er ikke så særlig stabil når det kommer til det. Jeg har heller aldri i mitt liv slått noen.

Etter at jeg ble slått husket jeg ingenting før jeg havnet i glattcella. Har fått hørt av andre at jeg kom meg unna åstede å roet meg ned. (Husket fortsatt ingenting av det) Så kom politiet å tok tak i meg. Har ingen unnskyldning for hva jeg gjorde da, men jeg prøvde å unngå at di la meg i jærn. som da endte med at de peppersprayet meg etter at de hadde prøvd på å gjøre det i drøye minuttet.

 

Jeg behandler mennesker med respekt.

Lenke til kommentar

Blei du ikkje sendt på legevakta fyrst?

I forskrift om bruk av politiarrest så står det at politiet skal vurdere å sende personer som ikkje er i stand til å ta vare på seg sjølv på grunn av beruselse til legevakt eller anna helsehjelp, alternativt skal ein lege sjå til arrestanten ved innsettelse.

 

Det er verd å merke seg at forskrifta ikkje er 100% bastant, og at ein legg til grunn at politiet skal vurdere frå situasjon til situasjon.

 

 

Og utan at eg skal unnskylde politiet sin framgangsmåte så vil nok vurderinga av din tilstand ha vært avhengig av korleis du oppførte deg. Om politiet har vurdert deg som så vanskelig at du med vilje ikkje ville ta imot vatn for å skylle augene så er dei nok ikkje pliktig til å sørge for at augene blir skylde alle den tid det ikkje er helsefarlig å ha pepperspray i augene.

Jeg ble ikke sendt til legevakt, og det var neppe noe lege til stede da de satte meg inn. (Skal ikke si det helt sikkert da) men jeg bor på en ganske liten plass, å har aldri hørt om noen andre som har havnet i fylla-arest her som har blitt undersøkt av en lege.

 

Vist du ser hva jeg svaret "Teemonster" litt lengre ned her så får du en liten forklaring på hvordan jeg oppførte meg iallefall i den situasjonen da de skulle pågripe meg.

Jeg husket jo da når jeg lå inne på glattcella å skreik for at smerten var så intens over hele ansikte mitt. å spurte etter vatten, men fikk ingen reaksjon engang fra politibetjenten.

 

Det er karnsje ikke helsefarlig å ha pepperspray I øynene eller på huden, men kan vell regnes som en form for tortur å skal ha det dær i flere timer?

Lenke til kommentar

Men det er ekstremt smertefullt. Jeg kan ikke forestille meg at det er i tråd med de interne instruksene til politiet for bruk av politiarrest å ikke bistå deg med å få vasket øynene. Det er ikke nødvendigvis noe som er beskrevet direkte, men det er neppe i instruksens ånd.

 

Jeg regner også med at det er en instruks ved bruk av pepperspray, og ved bruk av pepperspray antar jeg at instruksen legger opp til at man skal hjelpe den som er utsatt med å vaske øynene.

Det var også ekstremt smertefullt.

 

Min mening er jo at det er direkte inhumant å la et menneske ligge med pepperspray i hele ansiktet i flere timer. Vil si at det ikke er etisk riktig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg syntes heller du skal ta denne opplevelsen som en lærepenge for hvor promillegrensen din bør være neste gang du skal ut.

 

Hvis det er slik at du har blitt ertet av andre, svartnet og etter å ha fått roet deg ned, motsatt deg arrest fra offentlige tjenestemenn er det bare fint at du har fått en uhyggelig opplevelse med lovens lange arm.

 

Kanskje du skjerper deg og lærer noe av dette.

 

Det finnes de som havner i bråk, og de som aldri gjør det.

Og de som jevnlig havner i bråk har alltid unnskyldninger for det, som om det ikke er mulig å unngå.



Anonymous poster hash: 904b8...b0d
Lenke til kommentar

Spørsmålet er vel hvordan behovet for vann ble kommunisert til politivakten. Slik tilstand du var i så regner jeg med at det ikke skjedde ved hjelp av høflige anmodninger.

For å gi noen dom her burde vi også fått politiets versjon av hendelsesforløpet.

 

Forøvrig bør du ta dette som en lærepenge og være forsiktig med alkoholinntaket i fremtiden.

Endret av Bond007
Lenke til kommentar

Jeg mener TS skal ta dette som en lærepenge for at han ikke skal drikke seg så fordømt full når han er på byen.

 

  1. Du blir utsatt for noe verbalt, konfronterer dem, og blir slått. Vi får utga fra at du ikke slår selv, og i alle fall ikke slo først.
  2. Deretter forlater du utestedet.
    (Noen kontakter politiet, og politiet ønsker å snakke med deg)
  3. Politiet tar tak i deg, målet deres er å ha kontroll på deg, uavhengig av om det krever å stå ved siden av deg, holde deg i ermet, sette på deg håndjern frivillig eller tvinge dem på ved å legge deg i bakken.
  4. Du er så full at du ikke oppfatter at det er politiet el.l.
  5. Du gjør motstand og er vanskelig, og resultatet er at politiet må bruke pepperspray for å få kontroll på deg.

Ser du det samme som meg? Hadde du vært mer edru hadde du nikket vennlig til betjenten, forklart hva som hadde skjedd og anmeldt bråkmakerne som slo deg. Fordi du var full endte du opp i håndjern på bakken med pepperspray i ansiktet og senere på glattcelle. Siden du slo deg vrang blir jeg heller ikke overrasket om du blir anmeldt for å forsøke å hindre en tjenestehandling (strl §326). Beruselsen er ikke straffefritak siden den er selvpåført, og du vil bli bedømt som edru i den sammenhengen.

 

Lærdommen er altså: Drikk mindre på byen.

 

MEN

 

Det betyr ikke at det er greit at man lar noen med store smerter etter bruk av pepperspray være på en celle uten muligheter for å skylle øynene. Peppersprayen er ikke en straff, den er et verktøy.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det blir feil å seie at politiet skal sleppe unna eventuell feilbehandling av ein fange, fordi fangen fortener det. Det høyrer ikkje heime noko plass. TS fekk si straff ved å bli lagt i jern og satt på glattcelle. Han skal ikkje bli straffa ved å måtte sitje med pepperspray i andletet i timevis.

 

Peppersprayen har dei for å lettare få tak i og kontroll på ein person, ikkje for å torturere vedkomande.

 

Sett vekk frå din oppførsel, så høyrest oppførselen frå politiet i beste fall tvilsom ut.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det blir feil å seie at politiet skal sleppe unna eventuell feilbehandling av ein fange, fordi fangen fortener det. Det høyrer ikkje heime noko plass. TS fekk si straff ved å bli lagt i jern og satt på glattcelle. Han skal ikkje bli straffa ved å måtte sitje med pepperspray i andletet i timevis.

 

Peppersprayen har dei for å lettare få tak i og kontroll på ein person, ikkje for å torturere vedkomande.

 

Sett vekk frå din oppførsel, så høyrest oppførselen frå politiet i beste fall tvilsom ut.

Takk for svaret!

Var jo egentlig dette jeg var ute etter å få svare på, ikke om hvordan min oppførsel var og at jeg burde ta det som en lærepenge. Det har jeg allerede tenkt på siden det skjedde.

+1 til deg.

Endret av Magrosi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...