Gå til innhold

Spørsmål ang. UB-utdanning


Chaw

Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Tenkte å høre om noen her med oppdatert info angående UB-utdanninga kunne bekrefte/avkrefte et par ting for meg. Jeg har for et par år siden fullført fgtj. men kunne nå tenke meg å søke UB, men har i den sammenheng hørt litt forskjellig angående et par ting.

 

Jeg har hørt snakk om at det muligens skulle åpnes for at UB-aspiranter skulle få lønn dersom de hadde avtjent fgtj. Er det noen som vet noe om dette per dags dato?

 

Jeg har også forstått det slik at man ikke blir sersjant med mindre man fortsetter etter de 12 første mnd. Men også her har jeg hørt snakk om at dersom man har fullført fgtj. vil dette telle opp mot 2-års "regelen", altså at fgtj+12mnd UB = sersjant?

 

Det er ikke slik at jeg forventer noen av disse tingene, men er interessert i å vite hva som er gjeldende.

 

Setter stor pris på svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utskrevet befalskurs består av 6 måneder teori og 6 måneder som instruktør, og som instruktør vil du få tildelt grad som UB-korporal. Om du får jobb i Forsvaret etter endt utdanning vil du bli sersjant. Du blir ikke sersjant fortere av å ha fullført førstegangstjenesten.

Lenke til kommentar

også verdt å nevne at hvis du skal inn i Hær/Luft/Sjø og ikke HV etter endt UB kurs, så stiller man som regel mye dårligere til sersjant stillinger enn de som har gått GBU, siden utdanningen der er tross alt mye bedre. Folk har også en tendens til å se litt ned på folk som går/har gått UB i min erfaring hvertfall. Dette henger igjen fra at mange har hatt en veldig overlegen UB-korp under sin fgtj, som følte det nødvendig å herse med de vernepliktige som hadde vært like lenge inne, eller lengre enn han selv, mens han fortsatt ikke var sersjant.

Lenke til kommentar

Hadde nok søkt vanlig BS hvis det hadde vært opptak til vinteren, men det er vel bare UB som er tilgjengelig såvidt jeg kan se. Er ikke helt fastbestemt på noe karriere i forsvaret heller, men kunne tenkt meg å få mer ut av forsvaret enn det fgtj. kunne tilby, er derfor jeg føler at UB kanskje er midt i blinken.

Lenke til kommentar

Hva vil det si at man har på papiret hvis man ikke tar de ytterligere 12 månedene? Altså hva er det på CVen, er det en ikke fullført befalsutdanning? Lurer bare av ren nysgjerrighet.

Endret av Cwo097
Lenke til kommentar

Teknisk sett er det et befalskurs. Men man har jo fullført en befalsutdanning, ja, så fint på CV-en er det jo. Det har størst betydning om man skal fortsette i Forsvaret. Ønsker man uansett å fortsette i Forsvaret etter befalsutdanningen, anbefaler jeg å satse på to-årig befalsskole. Grundigere utdanning og man må som sagt uansett jobbe 12 måneder som sersjant for å få godkjent GBU etter UB.

Forsvarets personellhåndbok - Del B - Forvaltning av befal

 

3.1.1 Beskrivelse av Forsvarets nivådannede utdanning

Grunnleggende befalsutdanning (GBU): GBU er et fleksibelt og modulbasert utdanningsløp som

består av militære fellesfag, forsvarsgrenvis opplæring og praktisk øving. Utdanningsløpet varer
normalt to til tre år. Minimum tjenestetid i Forsvaret for å oppnå GBU er 24 måneder, uavhengig av
hvilken utdanning som gjennomføres. Utdanningsperioden for grunnleggende befalskurs (GBK)
fastsettes av Generalinspektørene.
3.2.2 UB-utdanning
Elever som tar UB-utdanning er midlertidige korporaler i elevtiden og beskikkes til faste korporaler av skolesjefen ved start i nytteperioden. Etter fullført nytteperiode av minimum seks måneders varighet (skole- og nytteperioden er på til sammen 12 måneder) gis de grad som sersjant/kvartermester dersom de fortsetter i tjeneste. Ved avsluttet tjeneste i Forsvaret etter nytteperioden, beholdes fast grad som korporal/konstabel.

 

Lenke til kommentar

 

Jeg har hørt snakk om at det muligens skulle åpnes for at UB-aspiranter skulle få lønn dersom de hadde avtjent fgtj. Er det noen som vet noe om dette per dags dato?

 

 

Dette stemmer. Fra Januar 2013 ble det innført at dersom befalselever som går UB har gjennomført fgtj før utdanningen så vil man få en utdanningsbonus på 60,- per dag.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke selv gått UB, men det er nok ikke mulig. Det er ganske omfattende kursing uansett om du er VK, VF eller skytter på CV90. Man har ingen forutsetning for å kunne drive med vogn-tjeneste etter 6 måneder med jeger-tjeneste.

 

Som en del av et fotlag oppsatt på CV90, kanskje. Men igjen, storm- og jeger-tjeneste er to vidt forskjellige ting. Dog, KavEsk i PBN har jo Pansret Oppklaring med CV90.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vil det anses som risky å ta UB dersom man kanskje kunne tenke seg krigsskole senere? Tenker da på faren for at man ikke får jobb etter utdanningen slik at man får godkjent GBU, er det virkelig så vanskelig å få engasjement som det høres ut?

Lenke til kommentar

Nå er det jo egne UB-linjer for Sjø og Luft. De UB-ene fra HVBS jeg har møtt gjennom jobb ender som oftest opp som sivile egentlig (og kanskje en befalsstilling i HV sin Innsatsstyrke på deltid). Mange som velger UB er jo bare interessert i å få noe mer ut av førstegangstjenesten. Men vet om flere som har fått seg engasjement i HV og Hær. Mange fra UB-jeger har jo praksis-halvåret sitt i Hæren også, så at de fleste havner i Sjø og Luft (fra UB-jeger) tror jeg ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...