Gå til innhold

Installere samme oppsett av printere (12 stk) på forskjellige datamaskiner (10 stk)


Anbefalte innlegg

Hei

 

Først og fremst, beklager hvis jeg poster under feil emne. Fant ikke en bedre egnet plass i farten..

 

På jobb skal jeg legge inn alle våre 12 printere på 10 nye datamaskiner. Jeg lurer på om det finnes en effektiv og lur måte å gjøre dette på? De er alle på et eget lokalt subnett, og blir lagt inn som en lokal skriver gjennom en standard TCP/IP port, også skriver vi inn ip adressen osv..

 

Det jeg håper på, er at jeg for eksempel ordner oppsettet akkurat slik jeg vil ha det èn av de nye pc'ene, også kan denne brukes som en mal og bli kopiert til de andre pc'ene.. Går det an å få til noe sånt for en kar med bare middels pc-kunnskap? :)

 

Alle pc'ene kjører win7 x64

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Muligens et skudd i blinde, men om det ikke trengs noen spesielle drivere/programmer, så er det vel mulig å legge dem inn via command promt?
Bare lage et batch script f.eks, og kjøre dette en gang på alle maskinene?

Men, dette er ikke mitt felt, så jeg vet ikke ;)

Lenke til kommentar

Logger PC-ene seg på noen form for katalogtjener? Feks. Microsoft AD?

Hvis ja, er det jo bare å legge opp et loginscript som legger til skriverne.

 

Ehm.. Tror ikke det.. men ikke sikker (på hva det i heletatt er). Vi logger på et domene, men jeg har kun admin tilgang lokalt på hver pc, ingenting på nettverket. Nettverket/domenet blir driftet av IT-avdelingen, og de vil ikke ordne med printer'ne for oss..

 

Eller enda bedre, bruke GPO. Det siste krever selvfølgelig et Active Directory, og da trenger du en domenekontroller.

 

GPO som i dette:http://en.wikipedia.org/wiki/Group_Policy ? :)

 

Muligens et skudd i blinde, men om det ikke trengs noen spesielle drivere/programmer, så er det vel mulig å legge dem inn via command promt?

Bare lage et batch script f.eks, og kjøre dette en gang på alle maskinene?

Men, dette er ikke mitt felt, så jeg vet ikke ;)

 

Skriverne trenger drivere.. Det glemte jeg kanskje å si..

 

 

Det finnes ikke f.eks. et slags program hvor jeg kan lage meg en slags installasjons-CD for dette.. også kjører jeg bare CD'n på hver pc? :) Hvis det må gjøres i domenet, er jeg hvertfall fucked. Har kun admin tilgang lokalt på hver pc (med brukeren jeg logger på domenet med)..

Lenke til kommentar
GPO som i dette:http://en.wikipedia.org/wiki/Group_Policy ? :)

 

 

Skriverne trenger drivere.. Det glemte jeg kanskje å si..

 

 

Det finnes ikke f.eks. et slags program hvor jeg kan lage meg en slags installasjons-CD for dette.. også kjører jeg bare CD'n på hver pc? :) Hvis det må gjøres i domenet, er jeg hvertfall fucked. Har kun admin tilgang lokalt på hver pc (med brukeren jeg logger på domenet med)..

 

Når du dytter skrivere ut med GPO blir også driverne tatt hånd om. Det er bare å legge de inn på printserveren, sette opp GPO, så ordner det seg.

Lenke til kommentar

Hvorfor vil ikke IT-avd hjelpe dere?

Det beste hadde jo vært dersom de kunne ha installert skriveren på en printserver (der kan man også legge inn forskjellige drivere) og så pushe det ut med GPO/script. Da vil alt gå automagisk.

 

Nei si det.. De vil ikke lage en "egen pakke" til oss, men ønsker at alle skal bruke samme. Men pakken til resten passer ikke oss, så vi ordner ting selv, dessverre..

 

 

GPO som i dette:http://en.wikipedia.org/wiki/Group_Policy ? :)

 

 

Skriverne trenger drivere.. Det glemte jeg kanskje å si..

 

 

Det finnes ikke f.eks. et slags program hvor jeg kan lage meg en slags installasjons-CD for dette.. også kjører jeg bare CD'n på hver pc? :) Hvis det må gjøres i domenet, er jeg hvertfall fucked. Har kun admin tilgang lokalt på hver pc (med brukeren jeg logger på domenet med)..

 

Når du dytter skrivere ut med GPO blir også driverne tatt hånd om. Det er bare å legge de inn på printserveren, sette opp GPO, så ordner det seg.

 

 

Er dette ok å få til for en som aldri har vært borti GPO? :)

Lenke til kommentar

Nei si det.. De vil ikke lage en "egen pakke" til oss, men ønsker at alle skal bruke samme. Men pakken til resten passer ikke oss, så vi ordner ting selv, dessverre..

Da har dere et problem, når IT-avdelingen ikke vil hjelpe. For det er nemlig måten man løser ditt problem på: driverne installeres på printserveren og skriveroppsettet distribueres ut med GPO fra domenekontrolleren. Da settes skriverne opp, med drivere, helt automatisk. Jeg har gjort det der selv ifm. jobb, fungerer alldeles utmerket.

 

Er dette ok å få til for en som aldri har vært borti GPO? :)

 

Det er ikke vanskelig å lære seg, så det skulle gå greit. Men så var det det med tilgang til de rette serverne, noe du åpenbart ikke har.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...