Gå til innhold

Veien mot bedre form


Anbefalte innlegg

I dag startet veien mot bedre form. Jeg er i elendig form, så jeg må ta ting gradvis.



Som en referanse for å måle fremgang fra måned til måned valgte jeg i dag å løpe/gå 3000 meter nå første gangen. Det gikk som forventet ikke spesielt raskt, men jeg fikk nå notert ned en tid i tillegg til at jeg fikk prøvd pulsklokken min for første gang. Etter jeg hadde løpt så tok jeg tre intervaller på ro-maskinen, dette bare for å se hvordan pulsklokken virker.



Det første jeg la merke til er at min utregning av makspuls er feil. Har brukt en formel som jeg fant på nett (220-34 (alder)) som tilsier en makspuls på 186. Men i løpet av intervallene på ro-maskinen var jeg oppe i 190 i puls, så da kan en vel anta at makspuls er noe over dette igjen?



Under de 18 minuttene jeg brukte på 3000 meter så hadde jeg en gjennomsnitpuls på 165, noe jeg synes er veldig høyt med tanke på farten jeg holdt.



I morgen tenker jeg prøve meg på 4x4 intervall, og planen er å gjennomføre det 2-4 ganger i uken ved å løpe eller på ro-maskin.



Om noen har noen innspill her setter jeg stor pris på tilbakemeldinger.


Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den formelen du har funnet på nettet er veldig generell, så det du måler med pulsklokken er nok riktigere. Vet ikke hvordan det er med alle typer pulsklokker, men min fra Polar har en test der man skal ligge helt i ro på sofaen også regner den ut hvilepuls og makspuls.

 

Når det gjelder pulsen din på 3000 meteren synes jeg ikke det var voldsomt høyt. Man blir veldig oppmerksom på det når man begynner å trene med pulsklokke, men når jeg kjører langkjøring med pulsklokken så sliter jeg med å holde meg rundt 160 (fordi det er vanskelig å løpe så sakte). Det er ganske lavt, men jeg vet jo ikke hvor sakte du eventuelt gikk/løp. Dette henger selvfølgelig sammen med formen din også.

Det er veldig tøft av deg å begynne med 4 x 4 intervaller hvis du er i elendig form, som du selv sier. Pass på så du ikke kjører deg selv for hardt nå i begynnelsen. Hvis du løp 3000 meter i dag så ville jeg latt kroppen hvile i morgen og heller løpt intervallene på torsdag. Det er lett å bli veldig ivrig i starten, men da kan du fort gå på en smell. Hvile er minst like viktig som treningen!

Lykke til, jeg tror du gjør lurt i å veksle mellom løping og roing :)

Lenke til kommentar

Om det blir spesielt spennende vet jeg nå ikke, men det er nå ett bra sted for meg å få litt veiledning underveis. Synes det er greit, spesielt nå i starten.

 

Det ble som nevnt 3000 meter den 27 mai.

I går var planen 4x4 intervaller, men her møtte jeg på noen utfordringer.

 

4x4 skal jo utføres med ved at jeg har 3 minutter på 70% av maks puls, og 4 minutter der jeg ligger på 85-95% av maks puls.

 

Første problemet her er jo at jeg bruker 60-90 sekunder på å få roet ned pulsen nok, noe som resulterer i at tiden jeg er i denne sonen blir kraftig nedjustert.

 

Det andre problemet var at jeg fikk store smerter i leggene, og da fremme på yttersiden. Veldig merkelig i grunn, men misstenker det har en sammenheng med skoene jeg har tatt med meg. Får dessverre ikke byttet ut skoen før den 12 juni, og da tenker jeg en tur innom løplabet for å få noen gode tips til hvilken modell jeg bør velge.

 

I dag valgte jeg å ro 3000 meter før jeg hadde en enkel økt med styrke. Satser på 4x4 igjen i morgen, så hvile på lørdagen.

Lenke til kommentar

Syntes du er flink som setter i gang:) Blås i pulsen og pulsmålere nå i starten, det viktigste er at du gjennomfører. Roing 3000 meter er noe jeg også har begynt med, liker det godt. Setter meg mål på tiden jeg bruker underveis,sånn at jeg har noe å strekke meg etter. Gjennomføringstiden er ikke så bra foreløpig, men skal forhåpentligvis bli bedre etter hvert:)

 

Gode sko ved løping er nummer 1! Så er nok kanskje ikke dumt med en tur til Løpelabbet:)

Lenke til kommentar

Ja jeg vet at pulsklokke ikke er noe nødvendighet, men synes det er en fin motivasjon. Innendørs hjelper det meg å holde ut de fire minuttene intervallene varer. Det er kjekt å se i ettertid hva pulssoner en har lagt i, få treningen loggført osv.

 

Utendørs er det jo mer motiverende i og med at en får opp ruter, kan sammenligne tider, distanse osv. Pulsklokken er for min del bare en "gadget" som motiverer meg til å holde på :)

 

Roing er forresten kjekkere enn å løpe, men håper jo at jeg skal bli glad i å løpe også med bedre sko og mindre smerte :)

Lenke til kommentar

Enig i det! Endomondo er veldig kjekk. Synes det er bedre til å motivere enn pulsklokke, men det er kanskje bare meg. Gøy å se statistikk og sånn, men kan være ganske unøyaktig i bysentrum. I skogen og utenfor skyskraperne er den super. I tillegg til at den gir deg tilbakemeldinger mens du løper, og kan lage treningsprogram til deg :)

Lenke til kommentar

4x4 skal jo utføres med ved at jeg har 3 minutter på 70% av maks puls, og 4 minutter der jeg ligger på 85-95% av maks puls.

 

Første problemet her er jo at jeg bruker 60-90 sekunder på å få roet ned pulsen nok, noe som resulterer i at tiden jeg er i denne sonen blir kraftig nedjustert.

Det du har gjort er riktig. Det at pulsen faller ned er en del av de 3 minuttene du slapper av så det er ikke noe problem. Viktig å bare holde seg igang også, fortsette å løpe/småjogge og ikke stoppe opp for å vente på at pulsen skal falle.

 

Ellers er jo 4x4 noe av det som er mest pain i løpetrening har jeg erfart. (men også noe som gir kjappest resultater.)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Da har jeg bestemt meg for å ha en hvile dag. Bare usikker på om den skal komme i dag siden et er "snope" dag, eller om jeg skal ta fridagen i morgen.

 

Det ble uansett en knallhard økt i går på romaskinen. Tyngre enn jeg hadde trodd det skulle være å ro intervaller.

 

Endomondo har jeg alt, og kommer til å testet det kombinert med pulsklokken når det blir trening utendørs. Håper uansett at det er mulig å importere filene i fra Garmin til Endomondo slik at jeg kan holde oversikten begge steder en stund å sammenligne Eventuelt å legge inn i Endomondo og flytte over til Garmin. Pulsbelte i fra Garmin virker i Endomondo også :)

Lenke til kommentar

Da er dagens treningsøkt unnagjort. Startet med 4x4 på romaskinen før det ble en liten økt med styrketrening etterpå.

 

På romaskinen så ligger jeg på ca 200 meter per minutt i snitt, så på de 28 minuttene jeg kjørte 4x4 så endte jeg på totalt 5720 meter. Nå følger jeg pulssonene slavisk på 4x4, så om målet var raskest mulig på 6000 meter eller lengst mulig på 30 minutter så har jeg nok litt mer å gå på:)

 

Uansett. Så langt har det gått over all forventning. Vet at jeg har holdt på i knapt en uke, men det er faktisk ganske artig :)

 

En ting jeg ikke helt skjønner her er at jo sunnere jeg spiser og jo mer aktivitet jeg er i, jeg større føler jeg magen blir. Nå har jeg ikke rørt snop, brus eller potetgull på en uke. Spist regelmessige måltider uten å overlesse porsjonene, men samtidig ser jeg jo mer bollete ut enn for en uke siden, og da spesielt nedre del av magen. Nå forventer jeg ikke resultater på en uke heller, men at det går feil vei er jo ikke noe artig...

Lenke til kommentar

Så flink du er med roinga:) Jeg har akkurat begynt å ro, men syntes det er ganske artig jeg også:) Leste litt om ulike tider folk hadde på nettet. He he.. Olav Tufte ror 2000 meter på litt over 5 min! Vet du om farten på roinga øker om man øker motstand? Har ikke sjekket det, men tenkte det kanskje ble litt som når man girer opp på sykkel??

Lenke til kommentar

Ja "just row" bruker jeg også, men er en spak på siden av romaskinen man kan stille motstanden på:) Angående oppvarming er det anbefalt at man blir varm, og at man prøver å bruke mest mulig av de store muskel gruppene. Derfor er roing ett supert oppvarmings alternativ:) Hvordan type oppvarming man velger, kommer jo litt ann på hva hovedtreningen består av:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...