Gå til innhold

[Løst] Windows 7 driver(e) på Windows 8?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Størst sansynlig vil windows 8.1 ha eldre hovedkort drivere ferdig installert etter installasjonen, muligens kanskje lydkort som kan bli problemet.

 

Du kan jo prøve:

 

http://windows.microsoft.com/nb-no/windows-8/upgrade-assistant-download-online-faq

 

Før du kjøper en lisens.

 

Selv har jeg en del negativ erfaringer med eldre drivere, kan føre til bluescreen eller frysininger samt en rekke feilmeldinger.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hei. Drivere var vel ikke noe jeg tenkte over når jeg kjøpte Windows 8.1 til min hovedpc. Men det gikk greit. jeg lurer på om jeg bare har installert Skjermkort Driver fra Nvidia i den forbindelse også Mus og Tastatur drivere da, men det må til når man har Gaming Mus og Tastatur. Ellers tror jeg det meste lå inne fra før av.

Men om det mot formodning ikke skulle være installert alle driverne fra før av, så kan du installere dem igjennom Enhetsbehandlinga. altså at du bare installerer Driverne og ikke programvaren som følger med. Bruker som regel å gå bra.

Lenke til kommentar

Takker for input så langt.

 

OEM av Windows 8.1 er allerede kjøpt inn, men ikke åpnet/brukt.

Pcn skal brukes til gaming så at div drivere må funke er et must.

Har en Samsung Evo 120gb SSD som brukes, er bekymret for at AHCI driveren til W7 ikke virker med W8.1.

 

Hvis ikke får jeg bytte OS ut med Windows 7.

Endret av jetzbullet
Lenke til kommentar

Win8/8.1 er en videreutvikling av Vista/7.

I svært mange tilfeller fungerer drivere laget for Win7 på Win8/8.1.

 

Har vært borte i at selve installasjonsprogrammet til driverne ikke virker, men da kan man ofte enten installere driverne manuelt, eller kjøre installasjonsprogrammet i kompatibilitetsmodus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for input så langt.

 

OEM av Windows 8.1 er allerede kjøpt inn, men ikke åpnet/brukt.

Pcn skal brukes til gaming så at div drivere må funke er et must.

Har en Samsung Evo 120gb SSD som brukes, er bekymret for at AHCI driveren til W7 ikke virker med W8.1.

 

Hvis ikke får jeg bytte OS ut med Windows 7.

Du har jo 30 dager før du må slå inn lisens koden

Lenke til kommentar

Jeg har ved tre anledninger installert W7 på maskiner som var så gamle at det kun fantes drivere for Xp til de. Utrolig nok fikk jeg alt til å fungere og maskinene er helt stabile uten noe blåskjerm. Det jeg fant ut var at flere av installasjonsprogrammene måtte kjøres i kompatibilitetsmodus for å få installert driverene. I tillegg måtte jeg også merke flere programmer/exe filer for lyd, nettverk osv til også å starte/kjøre i kompatibilitetsmodus.

 

Så helt generelt virker det som nye Windows versjoner ofte er ganske tilgivelige i forhold til gamle drivere. Men det finnes selvsagt unntak også. Har ingen erfaring med W8 i kombinasjon med drivere for eldre os.

Lenke til kommentar

Som jeg nevnte før, er Win8/8.1 en videreutvikling av Vista/7.

Det betyr at de bruker samme drivermodell.

 

Windows XP bruker en eldre drivermodell, og sjansen for at drivere for XP virker, er mye mindre.

Har du eldre utstyr, er også sjansen for at 8/8.1 enten inneholder drivere, eller er lett tilgjengelig i Microsofts online driverdatabase. I mange tilfeller er det derfor ikke nødvendig å installere drivere manuelt.

Lenke til kommentar

 

Du har jo 30 dager før du må slå inn lisens koden

 

 

Nei det har du ikke i Windows 8.x, da har du kun noen timer (4 tror jeg) før du får en blå "nag" skjerm som fyller hele skjermen der du kun kan trykke på aktiver pcen nå.

30 dageren (som kunne utvides til 120 dager) funker kun på Win7.

 

Ang drivere, ville ikke regnet med at en driver til Windows 7 fungerer uten videre på Windows 8.

Om den ikke allerede ligger inne, eller at Windows finner den på nett etter et søk, så kan du få problemer å få driveren til å fungere i Win 8.

Men det finner du jo fort ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...