Gå til innhold

Dell vil ikke satse på AMD64


Anbefalte innlegg

Men en ting lurer jeg på;

 

Hvis du var en dreven data entusiast, ville du da kjøpt en dell eller lagd den selv ?

(oi, det rima jo!)

 

 

 

det er det jeg synes er så rart, kunne egentlig aldri tenkt meg dell, så derfor lurer jeg på hvem de selger så mye datamaskiner til...kan jo ikke så mange uerfarne folk her i verden..

Ingen drevne kjøper ferdigpc uansett merke , men så utgjør vi noen få% av alle kundene , resten kjøper ferdigpc.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her var mange på bærtur. Ikke den store forståelsen av Dells forretningsfilosofi og produksjonsmodell. De eneste som har forstått noe er det som ser at vil mange nok av Dells kunder ha AMD, vil nok Dell levere dette.

 

Dells produksjonsmodell bygger blant annet på å ha så få leverandører som overhode mulig, og at leverandørene i så stor grad som mulig har lageret hos seg selv. Videre ha så få varianter som mulig av deler.(sjekk bare hvor få ulike grafikkort Dell har, som oftest bare innebygd, lowend og nesten high end). For Dell gir dette betydelige besparelser i lagerkostnader og kostnader knyttet til varianter. I tillegg kommer reduserte kostnader i produksjon grunnet færre design å forholde seg til. Som de fleste forstår når de har åpnet en Dell maskin, Dell bruker sitt eget design.

 

Videre er Dells forretningsmodell i større grad rettet mot bedriftsmarkedet, da særlig mellomstore til store bedrifter enn privatmarkedet. Her spør ikke kundene om AMD eller Intel, men om total cost of ownership. Når Dell i dette segmentet har en meget bra kundestøtte, betyr dette mye. Kan refere til en kunde som sølte vin i sin bærbare, og hadde fått skiftet HK i løpet av 24 timer, eller en annen kunde som hadde vannskade på 5 - 6 PC-er, og alle var reparert på ettermiddagen samme dag.

 

Så lenge Dell vet/mener/tror de bare taper små markedsandeler ved å velge bare Intel, og få design og varianter gir best mulig leverandørpriser og lave kostnader, lønner det seg for Dell å la være å bygge PC-er/servere på AMD plattform. Og markedsavdelinga i Dell består av svært oppegående mennesker.

 

NB! Det er samme filosofi Lidl, Rema1000 med flere har.

 

Ellers er Dell en av de mest vellykkede bedrifter innen IT. Det hadde de ikke vært uten å ta svært mange rette beslutninger.

 

Og så kan vi like det eller ei. Synes vi vareutvalget på Rema1000 er for lite, kan vi velge andre butikker.

 

Ellers har ikke Dell eksklusive avtaler med Intel. De har gode avtaler, men Dell kan ikke risikere å bli tatt for den type avtaler.

 

Dessverre er ikke bedriftscasene om Dell åpent tilgjengelig på nett, ellers skulle jeg linket. Mange av de er utarbeidet av Harvard Business School.

 

PS! Jeg skulle gjerne sett at Dell leverte på AMD plattformen, men hadde jeg vært toppsjef hadde jeg nok gjort samme valget. Ingen vits med 5 % omsetningsøkning dersom kostnadene går opp 15 %. Et poeng til her. Dell har lederskap innen produksjon av PC-er. Bedrifter på det nivå har som oftest svært lite å hente på å øke markedsandeler, og fokuserer derfor på å redusere kostnader.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Kan jo bare nevne det at i og med at Dell forhandler via nett og reklame må de ha noe "kjent".....

 

Desverre (?) er Intel (pentium) som merkenavn mer kjent enn AMD (blant "uvitende").

 

Som eksempel kan jeg nevne en episode i butikken jeg jobber i forrige helg;

 

Det kom en kunde som skulle ha bærebar PC.

 

Quote av det han sa:

 

.......også må den ha bra pentium........

 

Det sier litt om hvor uvitende de er, men de kjenner merket Intel, og merkevarer selger. Slik er det bare.....

Lenke til kommentar
Jatta jatta, La Dell seile sin egen sjø og tjene på intel-rabbatten så snur de nok etter hvert om intel sakter akterut. I mellomtiden kan vi fritt kjøpe AMD64- fra andre produsenter.

 

Forresten rart at ikke konkurransetilsynet reagerer på prissamarbeidet/AMD-boikotten... Det høres jo veldig konkurransevridende og ikke helt lovlig ut.

 

JA til fri konkurranse !! :woot:

enig som fan :D støttes :D

Lenke til kommentar

Dell customers say they do want AMD machines

We have received a completely large and unsolicited bunch of letters from readers responding to our story yesterday - Dell CEO says people don't want AMD chips.

 

Below is a sample of the email we've received. Perhaps Kevin Rollins might like to listen again. We're sure Mr Rollins realises that quite a few people would like AMD processors, but we live in a real world where the Dell Corporation is actually Intel's master distributor.

Lenke til kommentar
Dell customers say they do want AMD machines
We have received a completely large and unsolicited bunch of letters from readers responding to our story yesterday - Dell CEO says people don't want AMD chips.

 

Below is a sample of the email we've received. Perhaps Kevin Rollins might like to listen again. We're sure Mr Rollins realises that quite a few people would like AMD processors, but we live in a real world where the Dell Corporation is actually Intel's master distributor.

Som sagt før ,hva er problemet?

De har best avtale med Intel derfor bruker de det , er det så viktig for amd så må de jo bare hoste opp en bedre avtale . Sånn er det bare , se på Rema / Rimi de dikterer også hvem som skal få ha sine produkter hos de, alt handler om penger .

Lenke til kommentar
Som sagt før ,hva er problemet?

De har best avtale med Intel derfor bruker de det , er det så viktig for amd så må de jo bare hoste opp en bedre avtale . Sånn er det bare , se på Rema / Rimi  de dikterer også hvem som skal få ha sine produkter hos de, alt handler om penger .

Langvarige eksklusive avtaler er veldig konkurransefiendtlige, og en sammenligning med dagligvare-markedet blir nesten absurd siden det er få bransjer hvor konkurransen er bedre. Dell bidrar til å opprettholde et monopol som er ugunstig for hele databransjen, og spesielt for deres kunder som nødvendigvis ikke får den rimeligste og beste teknologien til enhver tid. Jeg tror alle vil ha i pose og sekk, men det får man altså ikke med Dell dessverre.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Vel langvarige avtaler er noe vi har hatt lenge og kommer til å ha fortsatt , både på godt og vondt .

De som ikke er fornøyde med det produktet Dell selger har da massevis av andre muligheter og de som da alikevel velger Dell går inn med åpne øyne . Hadde Dell vert enerådende på markede hadde saken stilt seg anderledes , her ser det imidlertid ut som du kun angriper dem fordi det gjelder Intel :hmm:

Lenke til kommentar

Poenget mitt er at eksklusive langvarige avtaler er uheldige for fri konkurranse og bør selvsagt unngås, og hvis konkurransetilsynene hadde vært mer oppegående så hadde nok slikt vært forbudt for lenge siden tror jeg. Enten har man fri konkurranse eller så har man det ikke, så enkel er den saken etter min mening.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Ville ikke hatt en Dell om du kasta'n etter meg uansett. Mer elendig service skal du lete lenge etter. Etter kjøp forsvinner alt som heter service ... til og med reservedeler og oppgraderinger (som jeg vil KJØPE, ikke få gratis) blir vanskelig :roll:

Det er ikke min erfaring med dell. Jeg dytta laptoppen i gulvet så PCB'en knakk rundt der strømforsyninga er loddet på. Jeg sente en forespørsel til Dell med noe teknisk spørsmål, hadde tenkt å prøve å fikse dette selv. Da fikk jeg beskjed fra Dell om at jeg hadde hjem-på-døra avtale, noe jeg ikke var klar over. To dager senere var det en fyr på døra, han bytta ut hele hovedkortet på laptoppen min. God som ny. 0,- kr.

Lenke til kommentar
Poenget mitt er at eksklusive langvarige avtaler er uheldige for fri konkurranse og bør selvsagt unngås, og hvis konkurransetilsynene hadde vært mer oppegående så hadde nok slikt vært forbudt for lenge siden tror jeg. Enten har man fri konkurranse eller så har man det ikke, så enkel er den saken etter min mening.

Riktig.

 

Problemet blir som følger. Bedrift A ingår avtale med markedsleder Intel, får billigere Intel med forutsetning av dropping av AMD. Bedrift B har da to muligheter. Den ene er å selge AMD og Intel, men ikke få rabatt på Intel og dermed ikke være konkurransedyktig. De blir sittende igjen med AMD og en mindre andel av markedet. Den andre muligheten er en avtale med Intel, og droppe AMD.

 

Slikt måte å drive business på er konkurransevridende, det skaper monopollignende situasjoner, og til slutt taper kunden.

Lenke til kommentar
Litt mat til forumets wariors:

http://www.xbitlabs.com/news/other/display...1021115545.html

Dell fortsatt størst uten AMD og vokser raskest... så hva skal de med skrotet? :p

 

(se opp for flame bait)

Bekrefter jo bare at Intelmaskiner selger som bare det og at Dell ikke har behov for noe annet , selv om enkelte ikke liker dette .

At enkelte kaller dette konkuransevridende er også bare tull , Dell er et frittstående firma som selv velger hva de skal bruke og i tillegg står de selv for salget av disse , dermed er de ikke i konkuranse med andre ute i butikkene engang .

Hadde de vært eneforhandlere av pcèr så hadde saken vært en annen , men det er de ikke . De selger kun sitt eget produkt og står dermed fritt til å velge underlevrandører som de ønsker . Er det konkuransehemmende at Volvo ikke bruker deler fra Toyota ??

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Interessant, bortsett fra dine useriøse kommentarer selvsagt.

 

Dell har altså 16.8% av PC-markedet på verdensbasis (30.4% i USA og 10.8% i Europa, Midtøsten og Afrika (EMEA)), og dette er mye penger spesielt med tanke på at dette er kun Intel-produkter. Det er helt tydelig at konkurransetilsynene ikke gjør jobben sin grundig nok rundt omkring i verden, spesielt dårlig i USA ser det ut som :thumbdown:

Lenke til kommentar

Interessant, bortsett fra dine useriøse kommentarer selvsagt.

 

Dell har altså 16.8% av PC-markedet på verdensbasis (30.4% i USA og 10.8% i Europa, Midtøsten og Afrika (EMEA)), og dette er mye penger spesielt med tanke på at dette er kun Intel-produkter. Det er helt tydelig at konkurransetilsynene ikke gjør jobben sin grundig nok rundt omkring i verden, spesielt dårlig i USA ser det ut som :thumbdown:

Må du slutte , du har helt missforstått konkuransetilsynets rolle . De skal påse at alle har mulighet til å legge inn et bud , og når Intel har gitt et bedre bud en amd så er saken grei , husk de er begge underlevrandører her .

At Intel eller amd eller hvem det måtte være skriver et forbehold om at tilbudet gjelder kun om de får hele leveransen , ja det er faktisk tillatt . Dermed er det opp til Firmaet å veie disse opp mot hverandre og finne billigste løsning for dem , det er akkurat det Dell har gjordt .

Ingen kan pålegge et firma å kjøpe x anntall fra hver fabrikant , se på bilindustrien der skjer akkurat det samme , de skifter kun levrandører om en annen blir vesentlig billigere på totalleveranse , feks dekk , felger , lager osv osv .

Men du skal ha dette til å bli ulovlig , tror du ikke dem hadde vært stevna for lenge siden . I tillegg skriver du " dette er mange penger spesielt med tanke på at det er Intelprodukter" her sier du jo rett ut at hadde det ikke vært Intel så var det greit :hmm::hmm::cool:

PS: Useriøse kommentarer er det vel flere som har i dette emnet :hmm:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Snekker`n: Intel styrer Dell, og du er temmelig naiv hvis du tror noe annet :roll:

Ta et børs kurs snorreh. Tror ikke snekker'n er den her som sliter mest med naivitet for å si det sånn...

 

Dell har ett mål i likhet med alle andre firmaer. Det er å øke verdiene til sine eiere mest mulig. Om de gjør disposisjoner som hindrer dem i dette så vil eierne gå inn å instruere dem om å endre kurs.

 

Dell er heller ikke en enestående case i denne sammenheng. SUN har gjort tilsvarende vurderinger i forhold til Itanium. Klart en kan kritisere dem for å utelukke en del av markedet, men det får bli firmaet og ikke minst eiernes problem.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...