Gå til innhold

Smartklokken og pulsklokken smelter sammen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bare synd man trenger belte for å måle puls... Slitsomt å ha på i lengden.

Det ble spurt om dette på pressekonferansen. Svaret er at optisk pulsmåling, som man teoretisk kunne målt i håndleddet, ikke er nøyaktig nok for profesjonelle utøvere. Disse måler bare blodgjennomstrømning, mens pulsbeltene registrerer elektriske impulser fra hjertet med stor nøyaktighet. En del av testene denne pulsklokken har er avhengig av skikkelige pulsbelter for å fungere godt. Som testen hvor du ligger tre minutter med pulsbeltet, for så å reise deg opp og stå i tre minutter. Så kan klokken analysere pulsdata for å finne ut hvordan dagsformen er og finne ut hvor god kondisjonen er. Men man bruker jo bare pulsbelte når man trener eller kjører noen av testene - ikke ellers :-).

Endret av [email protected]
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvordan vil det fungere under vann?

 

Har selv en Polar Loop bluetooth parret med H7. Skulle for morro skyld se om det fungerte under vann (svømmebasseng), noe den ikke gjorde.

Under vann fungerer ikke Bluetooth-overføring, ifølge Polar. Da brukes i stedet overføring via 5 kHz (H7 har støtte for Bluetooth på 2,4 GHz i tillegg til 5 kHz).

 

Vi har ikke rukket å prøve V800 med H7-beltet under vann ennå – men det skal selvfølgelig prøves :-).

Endret av [email protected]
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Bare synd man trenger belte for å måle puls... Slitsomt å ha på i lengden.

Det ble spurt om dette på pressekonferansen. Svaret er at optisk pulsmåling, som man teoretisk kunne målt i håndleddet, ikke er nøyaktig nok for profesjonelle utøvere.

 

 

Men hvor stor er nøyaktigheten mellom disse egentlig? Ikke alle i verden er proff utøvere. Det fins oss som driver fitness, og behøver bare et noenlunde måling.

 

Det hadde vært interessant med test på dette.

Endret av AvidGamer
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En test mot Fenix 2 hadde vært svært interessant! Fenix 2 kan ikke skilte med bluetooth og 24-følging, men har derimot cadence og detaljert informasjon for løpere. Valgets kvaler...

 

Fenix 2 har Bluetooth jo, men nytteverdien har jeg enda ikke helt funnet siden i hvert fall appen til andriod ikke støtter Fenix 2 enda.

Lenke til kommentar

 

Hvordan vil det fungere under vann?

 

Har selv en Polar Loop bluetooth parret med H7. Skulle for morro skyld se om det fungerte under vann (svømmebasseng), noe den ikke gjorde.

Under vann fungerer ikke Bluetooth-overføring, ifølge Polar. Da brukes i stedet overføring via 5 kHz (H7 har støtte for Bluetooth på 2,4 GHz i tillegg til 5 kHz).

 

Vi har ikke rukket å prøve V800 med H7-beltet under vann ennå – men det skal selvfølgelig prøves :-).

 

Og noen app til Windows Phone er vel ikke å forvente? Trodde Polar var finsk som Nokia...

Ellers tenker jeg at undervannspulsmåling er problematisk da vann som kjent leder strøm. Det vil vel lure pulsbeltet litt?

 

Ja dette er noe jeg også lurer på. Pulsbeltet mitt fungerer ikke under vann når kontaktflatene kommer i kontakt med vannet. Selv om senderen ligger over (ligger på rygg). Altså overføringsteknologi skulle ikke ha noe å si.

 

Men hvor stor er nøyaktigheten mellom disse egentlig? Ikke alle i verden er proff utøvere. Det fins oss som driver fitness, og behøver bare et noenlunde måling.

 

Det hadde vært interessant med test på dette.

 

Hvorfor ha noe som måler omtrentlig, når du kan ha noe som måler nøyaktig? Beltet venner du deg til etter 3. økten :)

Lenke til kommentar

 

Hvorfor ha noe som måler omtrentlig, når du kan ha noe som måler nøyaktig? Beltet venner du deg til etter 3. økten :)

 

 

Fordi de reklamerer at du skal ikke behøver å noen gang ta av deg klokken. Så hvorfor må vi bli tvunget å ha med noe dritt belte bare for å få en 5% bedre måling?

 

Jeg gidder ikke dra med beltet overalt. Er ganske greit å vite at jeg kan bare gå rett til trening. Dessuten spørs det mye på hvilken type trening du driver med. Passer dårlig med slikt betle over brystet når du driver med vekter, kegels osv.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

 

 

Hvorfor ha noe som måler omtrentlig, når du kan ha noe som måler nøyaktig? Beltet venner du deg til etter 3. økten :)

 

 

Fordi de reklamerer at du skal ikke behøver å noen gang ta av deg klokken. Så hvorfor må vi bli tvunget å ha med noe dritt belte bare for å få en 5% bedre måling?

 

Jeg gidder ikke dra med beltet overalt. Er ganske greit å vite at jeg kan bare gå rett til trening. Dessuten spørs det mye på hvilken type trening du driver med. Passer dårlig med slikt betle over brystet når du driver med vekter, kegels osv.

 

 

Slik jeg leser http://www.macrumors.com/2014/02/14/iwatch-opticalsensors/ - så er vel belte mer enn 5% bedre for å si det slik utifra parameterne som optisk må passere for å være nøyaktig.

En annen ting er at når Polar sikter på "stjernene" med toppmodell, så er det vel grunn å anta at de velger den mest pålitelig teknologien....selv om ikke alle er toppidrettsutøvere så kan også disse da bruke V800 med pålitelige resultater, ikke bare de vanlige.

De kan da gå for billigere løsninger, feks Samsung Galaxy Fit om de vil.

Lenke til kommentar

Jeg kunne ønske at Polar hadde lagt på en optisk pulsmåler under klokken. Jeg er klar over at dette ikke er funksjonelt i det hele tatt når man skal ta brukbare målinger på utholdenhetsøkter (svømming / sykling / løping / ski), men fordi det i det minste kunne gitt litt input til "recovery" og loggføring av bla. styrkeøkter hvor det ikke er like viktig å ha 100% korrekt måling, men som fortsatt spiller en stor rolle for hvor aktiv du har vært og hvor pulsbelter er mer mas enn nødvendig. Kanskje løsningen hadde vært å fått til en kombinasjon med http://www.omsignal.com/pages/fitness treningskjortene.

Lenke til kommentar

 

 

Hvorfor ha noe som måler omtrentlig, når du kan ha noe som måler nøyaktig? Beltet venner du deg til etter 3. økten :)

 

 

Fordi de reklamerer at du skal ikke behøver å noen gang ta av deg klokken. Så hvorfor må vi bli tvunget å ha med noe dritt belte bare for å få en 5% bedre måling?

 

Jeg gidder ikke dra med beltet overalt. Er ganske greit å vite at jeg kan bare gå rett til trening. Dessuten spørs det mye på hvilken type trening du driver med. Passer dårlig med slikt betle over brystet når du driver med vekter, kegels osv.

 

Du trenger ikke gå med beltet over alt. Loggingen av daglig aktivitet 24/7 er litt som en skritteller. For å anbefale restitusjonstid. Dette vil uansett være individuelt. For mange variabler som næringsinntak.

Lenke til kommentar

 

 

 

Hvorfor ha noe som måler omtrentlig, når du kan ha noe som måler nøyaktig? Beltet venner du deg til etter 3. økten :)

 

 

Fordi de reklamerer at du skal ikke behøver å noen gang ta av deg klokken. Så hvorfor må vi bli tvunget å ha med noe dritt belte bare for å få en 5% bedre måling?

 

Jeg gidder ikke dra med beltet overalt. Er ganske greit å vite at jeg kan bare gå rett til trening. Dessuten spørs det mye på hvilken type trening du driver med. Passer dårlig med slikt betle over brystet når du driver med vekter, kegels osv.

 

Du trenger ikke gå med beltet over alt. Loggingen av daglig aktivitet 24/7 er litt som en skritteller. For å anbefale restitusjonstid. Dette vil uansett være individuelt. For mange variabler som næringsinntak.

 

 

Jeg sa ikke gå med beltet over alt, jeg sa dra med. Altså at jeg må alltid sørge for å ha den i nærheten dersom jeg skal trene.

 

Drar på ferie, er på besøk hos venner/famlie, bestemmer meg å trene direkte etter jobb osv osv.

 

Med måling via selve klokken slepper jeg å måtte passe på dette.

Og ikke minst å være avhengig av enda en enhet som behøver batteri.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...