Gå til innhold

Sette større mengder kontanter i banken ?


Anbefalte innlegg

Jeg har spart kontanter i form av mynter og sedler i rundt 12 år nå og vet selv at bare sedlene er over 35.000 kroner ( det var det det var for 2 år siden hvertfall ) siden jeg har gitt sedler til en i familien og bedt dem ta vare på de så jeg selv ikke har tilgang til dem. Myntene har jeg i en svææær beholder som jeg ikke har sjangs til og løfte og jeg legger alltid mynt i den om jeg har noe i lommeboken eller rundt i huset og det har jeg gjort siden jeg var 12 år. jeg vet det er over 6000 kroner der siden jeg la alle myntene jeg vant på danskebåten engang i den beholdern :p har nesten alltid spart over halvparten av penger fra jul og bursdag, har hatt en regel med at jeg kan bare kan bruke halvparten av pengene jeg får i bursdag/jul :p

 

 

Så vil det bli stilt noen spørmål om jeg skulle satt så mye penger i banken ? Jeg har kun jobbet i 2,5 år og det er en heller dårlig betalt jobb så jeg kan nok tenke meg at dette er veldig uvanlig "mønster" i min økonomi som med største sum har hatt 9400 kroner på konto på en gang.

Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke så mange år siden jeg satte inn ca 30 000 jeg hadde liggende hjemme, var ingen spørsmål eller noe da ihvertfall. Det er ikke så stor sum at det bør vekke så mye oppsikt, Og om de spør, så er det jo bare å si sannheten, at du har spart de hjemme men vil nå ha de i banken. Er ikke ulovlig å spare hjemme heller :)

 

Om du ukentlig starter sette inn sånne beløp begynner det å bli misstenkelig...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er ikke så mange år siden jeg satte inn ca 30 000 jeg hadde liggende hjemme, var ingen spørsmål eller noe da ihvertfall. Det er ikke så stor sum at det bør vekke så mye oppsikt, Og om de spør, så er det jo bare å si sannheten, at du har spart de hjemme men vil nå ha de i banken. Er ikke ulovlig å spare hjemme heller :)

 

Om du ukentlig starter sette inn sånne beløp begynner det å bli misstenkelig...

okay, trur det er godt over 30.000 og tatt i betraktning at jeg aldri har hatt over 10.000 stående så virker det litt rart for meg om de som har med slike ting og ikke vil stille noen spørsmål ved det, det er et kraftig hopp :p

Lenke til kommentar

Kraftig hopp, ja, men er jo ikke uvanlig at litt større beløp kommer inn en gang i blandt. Er heller ikke sånn at de som sitter i skranken har oversikt over alle din økonomi og sitter å vurderer denne når du bare skal sette inn penger. Om det er noe spørsmål er det som sagt uansett bare si sannheten, men tviler. Blir nok ikke noe avhør i etterkant nei :)

 

Stort sett alle har flere sånne hopp, f.eks etter konfirmasjon, bilsalg, salg av dyrere ting, gevinster, hjemmesparing osv. Tipper det er mer vanlig enn uvanlig å sette inn større beløp en skjelden gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Snodig spareform, altså at du sparer på mengder med sedler og mynter istedenfor å bare sette det inn på en bankkonto regelmessig. Tenker ikke bare på tapte renter, men tryggheten og enkelheten ved å ha pengene på konto.

Det er jo litt mer stas å ha det i form av mynter og sedler. Akkurat som fysisk dvd og streaming.

 

Min mening da. :)

Lenke til kommentar

Så vil det bli stilt noen spørmål om jeg skulle satt så mye penger i banken ? Jeg har kun jobbet i 2,5 år og det er en heller dårlig betalt jobb så jeg kan nok tenke meg at dette er veldig uvanlig "mønster" i min økonomi som med største sum har hatt 9400 kroner på konto på en gang.

 

Banken har opplysningsplikt overfor politiet i forbindelse med "mistenkelige transaksjoner", i henhold til hvitvaskingsloven.

 

De er også pålagt rapportere innskudd over en viss grense, men den grensa ligger ganske mye høyere enn det du har planer om å sette inn på konto.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...