Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Nærsynt - viktighet av synstest


Myopia

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er nærsynt, og har vært det i en to års tid. Grunnet den milde naturen av synsplagene har jeg ikke brydd meg om å skaffe meg briller, men merker at jeg begynner å få hodepine og lignende i forelesninger, så det er kanskje på tide at jeg går til innkjøp av et par.

 

Jeg ser tilsynelatende perfekt med -1 briller når jeg låner dem av en kamerat. Kan jeg da kjøpe -1 briller uten formell synstest, uten at jeg er redd for noen skade? Hva med -0.5? Går det greit å bruke for svake briller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du er nærsynt går det bra å bruke for svake briller.

 

En optiker selger deg ikke briller uten en synstest.

 

Du kan kjøpe briller på internett uten synstest, men jeg fraråder det på det sterkeste. Jeg har kjøpt ca 5 par, alle totalt ubrukelige. Brillene til Nille er god kvalitet, men det er ikke sikkert styrken er riktig.

 

Husk at du kan har forskjellig styrke på hvert øye (dette er vanlig).

Lenke til kommentar

Og selv om du kun har litt dårlig syn, så vil hodepine og lignende bli bedre bare ved å bruke briller i situasjoner hvor du føler du trenger det. Så dra å ta deg en synstest så du ikke bruker feil styrke ;)

 

Jeg har selv vært igjennom dette, og begynte da å bruke briller ved situasjoner hvor man fokuserer mye og lenge; forelesninger, bil, data, tv, friluft, etc. (enkelte ting går faktisk på andre sin sikkerhet, bilkjøring f.eks.)

Lenke til kommentar

Hei. Jeg er nærsynt, og har vært det i en to års tid. Grunnet den milde naturen av synsplagene har jeg ikke brydd meg om å skaffe meg briller, men merker at jeg begynner å få hodepine og lignende i forelesninger, så det er kanskje på tide at jeg går til innkjøp av et par.

 

Jeg ser tilsynelatende perfekt med -1 briller når jeg låner dem av en kamerat. Kan jeg da kjøpe -1 briller uten formell synstest, uten at jeg er redd for noen skade? Hva med -0.5? Går det greit å bruke for svake briller?

Linser!

Lenke til kommentar

Takk for svar. Jeg har da bestemt meg for å ta en synstest i løpet av sommeren. Jeg vil jo helst komme så billig som mulig ut av dette: hvor billig får man briller med gitt styrke for nærsynte? Om jeg kun bruker brillene ved forelesninger osv, minsker jeg da sjansen for forverring av synet over tid?

Lenke til kommentar

 

Pris: 300 kroner for de billigste brillene på specsavers.

Men man betaler vel også for glasset de kommer frem til er best for deg under synstesten?

 

Synstesten sier ingenting om type glass. 300 er inlkudert de billigste glassene, som er helt ok hvis man har -1. Hvis man trenger sterke glass bør man gå for noen dyrere og lettere, ettersom de billige blir litt tunge på nesen.

 

Hvis man kjøper en dyr infatning bør man kjøpe dyrere glass med ripe og refleksbehandling så de holder lenger.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Jeg har da bestemt meg for å ta en synstest i løpet av sommeren. Jeg vil jo helst komme så billig som mulig ut av dette: hvor billig får man briller med gitt styrke for nærsynte? Om jeg kun bruker brillene ved forelesninger osv, minsker jeg da sjansen for forverring av synet over tid?

Bruk av synskorreksjon forverrer ikke synet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...