Gå til innhold

Ansette seg selv i eget AS?


Alena74

Anbefalte innlegg

Hei alle,


Jeg har nylig gått fra ENK til AS. Ble veldig overrasket når jeg fikk lønnsslipp for de første tre månedene. Forskuddstrekket pluss arbeidsgiveravgiften overstiger brutto lønn med 13 %. Hva tror dere - er det virkelig lønnsomt å ansette seg selv i eget AS?


Leste det som finnes på siden her om saken, men er fortsatt veldig i tvil.


Er det noen som har erfaring med å beholde ENK ved siden av AS, og overføre en sum til ENK som bare blir beskattet med 50 %? Resten av overskuddet kan beholdes i AS og skattes preliminært med 27-28 %.


Eller er det noen som har en bedre idé?


På forhånd takk for svar.


Lena

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forskjellen på AS der du er eneste ansatt og enk fremkommer som følger:

 

AS: det skal betales arbeidgiveravgift (14,1% i sone 1) av din bruttolønn og vanlig trygdeavgift på din bruttolønn (7,8%).

Enk: Det skal ikke betales arbeidsavgift, men du skal betale forhøyet trygdeavgift (11%) av din bruttolønn.

 

Dersom du tar ut all inntekt i AS'et som lønn skal det derfor teoretisk betales 10,9% mer totalt i trygdeavgift + arbeidsgiveravgift.

 

Det høres derfor ut som at det er noe galt med skattekortet ditt og/eller forskuddstrekket til AS'et.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Forskjellen på AS der du er eneste ansatt og enk fremkommer som følger:

 

AS: det skal betales arbeidgiveravgift (14,1% i sone 1) av din bruttolønn og vanlig trygdeavgift på din bruttolønn (7,8%).

Enk: Det skal ikke betales arbeidsavgift, men du skal betale forhøyet trygdeavgift (11%) av din bruttolønn.

 

Dersom du tar ut all inntekt i AS'et som lønn skal det derfor teoretisk betales 10,9% mer totalt i trygdeavgift + arbeidsgiveravgift.

 

Det høres derfor ut som at det er noe galt med skattekortet ditt og/eller forskuddstrekket til AS'et.

Tusen takk for svar.

 

Men selv om man betaler ca 11% mer i skatt pluss arbeidsgiveravgift, hva er egentlig gevinsten med å være ansatt i eget AS?

 

Rettigheter som sykepenger osv betaler men jo uansett fra egen lomme. Og for å få 100% sykepenger fra dag 17, trenger men bare kjøpe en forsikring fra NAV som koster 8-9 tusen. Halvparten av min inntekt sparer jeg som overskudd i AS. Derfor er det økonomisk lønnsomt for meg å beholde AS som driftsform.

 

Takk for svar!

Lenke til kommentar

 

Forskjellen på AS der du er eneste ansatt og enk fremkommer som følger:

 

AS: det skal betales arbeidgiveravgift (14,1% i sone 1) av din bruttolønn og vanlig trygdeavgift på din bruttolønn (7,8%).

Enk: Det skal ikke betales arbeidsavgift, men du skal betale forhøyet trygdeavgift (11%) av din bruttolønn.

 

Dersom du tar ut all inntekt i AS'et som lønn skal det derfor teoretisk betales 10,9% mer totalt i trygdeavgift + arbeidsgiveravgift.

 

Det høres derfor ut som at det er noe galt med skattekortet ditt og/eller forskuddstrekket til AS'et.

Tusen takk for svar.

 

Men selv om man betaler ca 11% mer i skatt pluss arbeidsgiveravgift, hva er egentlig gevinsten med å være ansatt i eget AS?

 

Rettigheter som sykepenger osv betaler men jo uansett fra egen lomme. Og for å få 100% sykepenger fra dag 17, trenger men bare kjøpe en forsikring fra NAV som koster 8-9 tusen. Halvparten av min inntekt sparer jeg som overskudd i AS. Derfor er det økonomisk lønnsomt for meg å beholde AS som driftsform.

 

1: Du betaler da ikke mer i skatt når du tar ut lønn fra AS enn du gjør ved overskudd fra ENK?

2: Er ikke poenget med å ta ut lønn fra AS at du nettopp ikke betaler fra egen lomme trygdeytelser mv.?

Lenke til kommentar

Men selv om man betaler ca 11% mer i skatt pluss arbeidsgiveravgift, hva er egentlig gevinsten med å være ansatt i eget AS?

Dette ble visst noe feil.

 

Det er ikke 11% mer i skatt + arbeidsgiveravgift, men i trygdeavgift + arbeidsgiveravgift. Total skatt + arbeidsgiveravgift blir ikke nødvendigvis mer når du tar ut lønn fra AS vs overskudd av enk som det stilles spørsmål om i forrige innlegg.

 

La oss si at du har et enk med 300k i overskudd. Da skal du betale følgende i skatt (uten kapital inntekter/utgifter og formueskatt, premie for tilleggstrygd på kr 8400 føres i post 3.2.18):

 

w9tac7.jpg

 

Total skatt + trygdeavgift + tilleggstrygd i enk utgjør 109846 og du sitter igjen med netto 190154. Sykepengegrunnlaget er 300000.

 

La oss si at du har et AS med 300k i overskudd og du tar ut all inntekt i lønn. Det skal betales 14,1% i arbeidsgiveravgift, lønn blir derfor 262927:

 

262927 *1,141 = 300000

 

Du betaler følgende i skatt (uten kapital inntekter/utgifter og formueskatt):

 

ibkw3b.jpg

 

Total skatt + trygdeavgift + arbeidsgiveravgift i AS utgjør 95235 og du sitter igjen med netto 204765. Sykepengegrunnlaget er 262927.

 

 

Så skriver du noe som får meg til å falle ut:

 

Halvparten av min inntekt sparer jeg som overskudd i AS. Derfor er det økonomisk lønnsomt for meg å beholde AS som driftsform.

Dersom du har et AS med 300k i overskudd og "sparer" halvparten som overskudd, så blir det sannsynligvis som følger:

 

Lønn + arbeidsgiveravgift = 300k/2 = 150k

 

131464 * 1,141 = 150000

 

Du betaler følgende i skatt (uten kapital inntekter/utgifter og formueskatt):

 

2u8gbv5.jpg

 

Total skatt + trygdeavgift + arbeidsgiveravgift + skatt på overskudd i as'et vil her utgjøre 79674. Du har utsatt skatten på utbytte fra as'et. Sykepengegrunnlaget er her kun 131464.

 

 

Det er mulig jeg har misforstått deg, men det siste gir deg muligens uforutsette konsekvenser.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

 

 

Driver ikke folk å leier seg selv inn til AS i fra ENK for å slippe unna disse tingene?

Hehe, hvis man leier seg selv inn til AS i fra ett ENK så kan man jo bare droppe AS-et uansett :)

Ehm, nei?

 

 

Hvilke fordeler har du som ENK innleid til eget AS som du ikke har som ENK innleid til ett AS du ikke eier da?

 

Kan så klart være forskjeller jeg ikke ser men veldig naturlig da å komme med en forklaring....

Lenke til kommentar

Det er ikke 11% mer i skatt + arbeidsgiveravgift, men i trygdeavgift + arbeidsgiveravgift. Total skatt + arbeidsgiveravgift blir ikke nødvendigvis mer når du tar ut lønn fra AS vs overskudd av enk som det stilles spørsmål om i forrige innlegg.

Verdt å merke seg er at hovedårsaken til dette er at man får minstefradrag på lønnsinntekt fra AS, noe man ikke får på næringsinntekt+personinntekt fra ENK. Har man andre lønnsinntekter utenom eget AS som gir fullt minstefradrag, så kan ENK være litt mer lønnsomt -avhengig av arbeidsgiveravgiftssone.

 

Screenshotsene dine funker ikke (bare som utydelige thumbnails), forøvrig.

 

edit: trygdeavgift (ligningsåret 2013) blir 3,2% lavere i AS enn i ENK, mens arbeidsgiveravgiften på inntil 14,1% trekker i motsatt retning.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

 

 

 

Driver ikke folk å leier seg selv inn til AS i fra ENK for å slippe unna disse tingene?

Hehe, hvis man leier seg selv inn til AS i fra ett ENK så kan man jo bare droppe AS-et uansett :)

 

Ehm, nei?

 

Hvilke fordeler har du som ENK innleid til eget AS som du ikke har som ENK innleid til ett AS du ikke eier da?

 

Kan så klart være forskjeller jeg ikke ser men veldig naturlig da å komme med en forklaring....

 

Det er vel to hovedfordeler med å leie seg selv inn som personlig næringsdrivende til aksjeselskap kontra å bare ta inntektene som selvstendig næringsdrivende i møte med kunden.

1: Du kan låse inne profitten og dermed investere mer og utsette skattebelastningen. Det har TS allerede skrevet.

2: Du begrenser risikoen til innskutt kapital.

 

Det er de to hovedgrunnene man har til å velge aksjeselskap, og begge oppnås med denne løsningen.

 

Fordelen med å leies inn til et AS man selv eier kontra å leies inn til et AS man ikke eier er såpass åpenbar at jeg ikke helt skjønner at det er mulig å stille spørsmålet. Du beholder profitten i eget AS, kontra å la andre ta den.

 

Fordelen med innleie vs lønn er jeg ikke sikker på, har ikke god nok kontroll på hvilke skattesatser som gjelder og hvilke goder man mister.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Driver ikke folk å leier seg selv inn til AS i fra ENK for å slippe unna disse tingene?

Hehe, hvis man leier seg selv inn til AS i fra ett ENK så kan man jo bare droppe AS-et uansett :)

 

Ehm, nei?

 

Hvilke fordeler har du som ENK innleid til eget AS som du ikke har som ENK innleid til ett AS du ikke eier da?

 

Kan så klart være forskjeller jeg ikke ser men veldig naturlig da å komme med en forklaring....

 

Det er vel to hovedfordeler med å leie seg selv inn som personlig næringsdrivende til aksjeselskap kontra å bare ta inntektene som selvstendig næringsdrivende i møte med kunden.

1: Du kan låse inne profitten og dermed investere mer og utsette skattebelastningen. Det har TS allerede skrevet.

2: Du begrenser risikoen til innskutt kapital.

 

Det er de to hovedgrunnene man har til å velge aksjeselskap, og begge oppnås med denne løsningen.

 

Fordelen med å leies inn til et AS man selv eier kontra å leies inn til et AS man ikke eier er såpass åpenbar at jeg ikke helt skjønner at det er mulig å stille spørsmålet. Du beholder profitten i eget AS, kontra å la andre ta den.

 

Fordelen med innleie vs lønn er jeg ikke sikker på, har ikke god nok kontroll på hvilke skattesatser som gjelder og hvilke goder man mister.

 

 

Jepp... ser selvsagt det nå, er nok litt trøtt :)

Lenke til kommentar

Tusen takk for gode svar.

 

 

Veldig fin forklaring med tabeller fra deg, mobile999. Men jeg forsøkte å sette inn mine egne tall, og uansett ser det ut som det koster mer for meg å være ansatt.

 

Jeg tok ut lønn for flere måneder samtidig: 334 800 kroner. Fikk utbetalt nettolønn 180 000, og 154 681 gikk i skatt. Samtidig måtte jeg betale 149 182 i arbeidsgiveravgift.

Da regner jeg på enkel måte: Fra min inntekt gikk det 383 892 kroner. Tidligere, da jeg hadde ENK, ville jeg fått som "lønn" ca. 50 % (191 991).

 

Men i min situasjon har jeg fått 180 000, som er 12 000 mindre. Samtidig kommer regnskapsutgiftene for perioden på 2000, som er betydelig mer enn da jeg hadde ENK.

 

Så for meg ser det ut som jeg taper mer enn jeg vinner på å være ansatt.

 

Takk igjen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...