Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ta med bil til Frankrike, eksportere eller ikke?


Anbefalte innlegg

Har planer om å kjøre bilen min ned til familiehuset mitt i Frankrike i sommer, da jeg ikke kommer til å trenge den noe særlig i Oslo. Har ikke enda bestemt meg for hvor lenge den skal være der, men det kan fort bli et år.

 

Si jeg vil ha den der ett år, skal jeg da "eksportere" eller omregistrere bilen for å gjøre dette?

 

Når må den isåfall være tilbake i Norge om jeg ikke vil betale avgifter / omregistrere bilen?

 

Er jeg garantert å få bot om jeg ikke omregistrerer den hvis jeg skal ha den der flere år?

 

Takker på forhånd for all hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror dere misforstår. Ønsker ikke å eksportere i utgangspunktet. Har bare mer bruk for bilen i Frankrike enn i Norge. Derfor ønsker jeg å oppbevare den der en liten stund. Gidder ikke selge den i Norge og kjøpe en tilsvarende bil i Frankrike. Lurte bare på om det var nødvendig å omregistrere bilen for å slippe bot? Og hvor lenge jeg kan ha den i Frankrike uten at jeg trenger å omregistrere den?

Lenke til kommentar

hvis du en gang kommer til å ha bruk for bilen i Norge, så tror jeg ikke det lønner seg å få franske skilt på bilen. Da ville jeg enten kjørt bilen til Norge så ofte som det er nødvendig i forhold til franske regler. Eller solgt (avskiltet hvis du ikke har noe lån og ikke trenger kapitalen) bilen du har og heller kjøpt ny der nede.

 

Mest sannsynlig så må du betale i dyre dommer når du skal ha bilen norsk igjen..

Lenke til kommentar

Det er forskjellige regler for dette i stort sett alle europeiske land, så du må sjekke ut hvordan franske tollmyndigheter forholder seg til bruk av utenlandsk bil. I Danmark har du f.eks 14 dager på deg til omregistrere bilen, mens i Tyskland mener jeg å huske at du kan kjøre fritt bare du har forsikringer i orden. Norge er faktisk relativt liberale med en grense på 1 år for utlendinger.

Lenke til kommentar

Du skriver "familiehuset". Dermed regner jeg med at du ikke bor der, men drar dit på ferie? Vet du om bilen evt. kommer til å bli der nede noe særlig mer enn et år? Jeg bare lurer for om dette er en relativt ny bil så vil den jo tape seg en del verdi på et år (evt. mer). Kanskje det er mest lønnsomt for deg å selge den og heller sette pengene på sparekonto til du trenger den?

Lenke til kommentar

Er fattig student foreløpig, og bilen er ikke særlig ny. Subaru Forester 1999. Men skal jobbe 4 ukers skift på sjøen fra og med i sommer, og kommer muligens til å være mer i Frankrike enn i Oslo i friperiodene. Har ikke sjekket opp hos tollmyndighetene i Frankrike enda men får nok bare gjøre det.

 

Om jeg "bryter reglene", og har den der for lenge, hva skjer da? Er det stor sjanse for at jeg blir stanset på grensen eller får bot i posten?

Lenke til kommentar

Det er forskjellige regler for dette i stort sett alle europeiske land, så du må sjekke ut hvordan franske tollmyndigheter forholder seg til bruk av utenlandsk bil. I Danmark har du f.eks 14 dager på deg til omregistrere bilen, mens i Tyskland mener jeg å huske at du kan kjøre fritt bare du har forsikringer i orden. Norge er faktisk relativt liberale med en grense på 1 år for utlendinger.

 

Mener du virkelig at hvis sommerferien i Danmark varer i 15 dager må man omregistrere bilen?

Lenke til kommentar

 

Det er forskjellige regler for dette i stort sett alle europeiske land, så du må sjekke ut hvordan franske tollmyndigheter forholder seg til bruk av utenlandsk bil. I Danmark har du f.eks 14 dager på deg til omregistrere bilen, mens i Tyskland mener jeg å huske at du kan kjøre fritt bare du har forsikringer i orden. Norge er faktisk relativt liberale med en grense på 1 år for utlendinger.

 

Mener du virkelig at hvis sommerferien i Danmark varer i 15 dager må man omregistrere bilen?

 

Nei, men hvis man flytter til Danmark eller oppholder deg der på mer eller mindre fast basis, slik som trådstarter skal gjøre i Frankrike, så må du omregistrere bilen innen 14 dager.

Lenke til kommentar

 

Nei, men hvis man flytter til Danmark eller oppholder deg der på mer eller mindre fast basis, slik som trådstarter skal gjøre i Frankrike, så må du omregistrere bilen innen 14 dager.

 

 

 

 

Ok, jeg forstod det som at han skulle ha bilen stående der over en lengre periode, men selv bare være der nede på turistbasis.

Dermed blir det vel avgjørende hvor lange og hyppige perioder TS skal bo i familiens hus i Frankrike.

 

Én ting å være klar over er at så lenge det står norske skilter på bilen må PKK utføres i Norge. Det vil si at den må kjøres til et norsk verksted minst én gang hvert annet år. (Hvis ikke blir den begjært avskiltet, noe som forsikringsselskapene ikke er så veldig begeistret for hvis noe skulle skje..)

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke "flytte" til Frankrike, men ha hyppige besøk der (kanskje en 3 ukers tur annenhver måned). Har det uansett noe å si om jeg er der eller ei? Er vel ingen tollvesen som bryr seg eller overvåker hvor jeg befinner meg til enhver tid.

Jo, når det gjelder skatter og avgifter er det mange land som sjekker opp veldig nøye hva utlendinger foretar seg. Men sjekk med det franske tollvesenet, det kan hende Frankrike har en liberal holdning til utenlandsk registrerte biler og at det ikke er noe problem i det hele tatt :)

 

Bil er også generelt billig i Frankrike, så det kan hende det er billigere å kjøpe en grei bruktbil der enn det er å kjøre den norske bilen tur-retur Frankrike.

Lenke til kommentar

Én ting å være klar over er at så lenge det står norske skilter på bilen må PKK utføres i Norge. Det vil si at den må kjøres til et norsk verksted minst én gang hvert annet år. (Hvis ikke blir den begjært avskiltet, noe som forsikringsselskapene ikke er så veldig begeistret for hvis noe skulle skje..)

 

 

det er mulig å ta kontrollen i utlandet (har gjort det selv for noen år siden)

 

kapittel 1, §2

http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2009-05-13-591

Lenke til kommentar

 

Jeg skal ikke "flytte" til Frankrike, men ha hyppige besøk der (kanskje en 3 ukers tur annenhver måned). Har det uansett noe å si om jeg er der eller ei? Er vel ingen tollvesen som bryr seg eller overvåker hvor jeg befinner meg til enhver tid.

Jo, når det gjelder skatter og avgifter er det mange land som sjekker opp veldig nøye hva utlendinger foretar seg. Men sjekk med det franske tollvesenet, det kan hende Frankrike har en liberal holdning til utenlandsk registrerte biler og at det ikke er noe problem i det hele tatt :)

 

Bil er også generelt billig i Frankrike, så det kan hende det er billigere å kjøpe en grei bruktbil der enn det er å kjøre den norske bilen tur-retur Frankrike.

 

Ja, får vel forhøre meg om det. Ser for meg at de franske tollvesenet sine nettsider kanskje ikke er en fryd å forholde seg til, så håpet at noen her hadde vært i lignende situasjoner tidligere.

 

Litt av poenget med å kjøre den ned er jo at det skal være en artig roadtrip med venner, så skal nok kjøre ned om jeg isåfall må kjøre den tilbake en måned eller to senere uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...