Gå til innhold

Ukjente jobber som ikke krever utdannelse?


Anbefalte innlegg

Jeg fullførte aldri lærlingetiden min. Har 2 år på byggfaglinjen men jeg vil ikke bli blikkenslager, rørlegger eller isolatør så utdannelsen min er egentlig helt forgjeves. Ikke lærte jeg noe spesielt på de årene på skolen pga. dårlige lærere, repetisjon av alt hele tiden og umotivasjon.

Det er 5 år siden jeg gikk ut av skolen og har jobbet som vikar i et isopor-firma. Det ga meg absolutt ingenting og fikk aldri fast jobb der.

 

 

Nå leter jeg etter en ny jobb som jeg kan trives i. Jeg er ikke spesielt smart, ikke spesielt god med mekaniske eller elektroniske ting, ikke spesielt serviceinnstilt heller. Har rett og slett ikke mange gode egenskaper, men jeg er ikke redd for å ta tunge løft og jobbe lange dager. Liker fysisk arbeid. Har basis datakunnskaper.

 

Det eneste jeg vet er at jeg ikke vil jobbe på omsorgsbolig, matvarebutikk, klesbutikk, butikker generelt, barnehage, resepsjon, selger og avisbud.

 

Jeg er på utkikk etter disse "ukjente" yrkene som man kan komme seg inn i uten å ha utdannelse selv om det kanskje kreves. Hvis det kun kreves ett kurs eller to for å få en bra jobb, så tar jeg imot tips om slike jobber. Jeg vet rett og slett ikke hvilke muligheter jeg har. Setter pris på alle innspill! :)

Endret av Sprøstekt Løk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Brannmann.

Feier.

Renovasjon (søppelkjører/septikk).

Arbeidsdykker.

Trailer- eller lastebilsjofør.

Budbil, eller postbud.

Fisker.

Purser (kabinbesetning i fly).

Skadedyrbekjemper.

 

Fine forslag. Men brannmann? Er ikke det vanskelig å bli? Skole, kurs?

Feier er ikke spesielt aktuelt, og har litt høydeskrekk..

For å bli dykker på profesjonnelt plan, kreves det vel at man har flere års erfaring eller fagbrev.

Budbil, postbud eller avisbud som jeg nevnte er ikke aktuelt.

Fisker har jeg vært sammen med min far. Gode penger men vanskelig å få jobb på større båter når man ikke har mye erfaring eller kurs.

Purser har jeg ikke hørt om før. Men appropo fly, så tenker jeg de som jobber med bagasjen på flyplassen. Hva heter det?

Har søkt på stillinger som skadedyrtekniker og skadesanerer. :)

 

 

Vet jeg høres kresen ut, og enkelte vil hevde at jeg ikke kan være kresen. Men et liv bak kassa på Rema 1000 tar meg ingen retninger i arbeidslivet. Blir kanskje daglig leder på en matvarebutikk, men thats about it. Vil liksom ha sjansen til å stige i gradene med årene og bruke erfaringen til å søke andre relevante stillinger i fremtiden.

Endret av Sprøstekt Løk
Lenke til kommentar

Brannmann: http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/brannkonstabel

Yrkesdykker: http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/dykker

 

Purser er det som vi kaller for flyvertinner. http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/kabinbesetning_fly

De på flyplassen heter vel groundhandler. Du får nesten bare se på de firmaene som leverer slike tjenester. For eksempel disse: http://www.finn.no/finn/job/fulltime/object?finnkode=48209351&searchclickthrough=true

 

Du kan jo også sjekke ut vekter: http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/vekter

Endret av mongojarle
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Brannmann: http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/brannkonstabel

Yrkesdykker: http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/dykker

 

Purser er det som vi kaller for flyvertinner. http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/kabinbesetning_fly

De på flyplassen heter vel groundhandler. Du får nesten bare se på de firmaene som leverer slike tjenester. For eksempel disse: http://www.finn.no/finn/job/fulltime/object?finnkode=48209351&searchclickthrough=true

 

Du kan jo også sjekke ut vekter: http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/vekter

 

Takker for nyttige linker! :)

 

Vet ikke om du mongojarle kan svare på dette spørsmålet men kanskje noen andre her vet: Ser at "groundhandler" krever at man må vise en plettfri vandelsattest. Jeg ble tatt for noe greier ifjor. Er førstegangskriminell men har enda ikke hatt rettsaken min så er ikke dømt. Hvis jeg spør politiet om vandelsattest, blir den å være blank?

Endret av Sprøstekt Løk
Lenke til kommentar

Det vil nok stå at du har en sak som kommer opp senere. Vil jeg i hvertfall tro.

Uansett så kan du jo ringe politiet å høre. Egentlig er du jo uskyldig til det motsatte er bevist (i en rettsak), og dermed burde det ikke legge hindringer for deg før rettsaken.

 

Andre yrker:

- Parkeringsvakt (her er det jo omtrent et krav til å ikke være service-innstillt, noe du ikke var - perfekt!)

- Kjenner en som jobbet for et strømselskap med å gå rundt til folk og bedrifter som ikke hadde betalt strømregningen og skru av strømmen. Kan vel ikke kreve mye utdannelse akkurat. Skru av en bryter, låse den i av-posisjon, henge lapp på boksen, gå hjem. Er vel ikke eget yrke da, så vet ikke hva det heter. Han jeg kjenner jobbet for Hafslund i Oslo.

Endret av mongojarle
Lenke til kommentar

Vet ikke om du mongojarle kan svare på dette spørsmålet men kanskje noen andre her vet: Ser at "groundhandler" krever at man må vise en plettfri vandelsattest. Jeg ble tatt for noe greier ifjor. Er førstegangskriminell men har enda ikke hatt rettsaken min så er ikke dømt. Hvis jeg spør politiet om vandelsattest, blir den å være blank?

 

Det er eigentleg ikkje noke som heiter plettfri vandel, det er alltid snakk om godkjent vandel. I enkelte yrker blir vandelen vurdert strengare enn andre. Skal du bli politimann så må du vise til at du har respekt for lova, skal du bli f.eks vekter så får du ikkje få jobben dersom du f.eks har begått tjuveri, men at du har sona 30 dager for høg fart treng ikkje nødvendigvis å bety at du er uegna.

Så før du kontakter politiet så ville eg rett og slett ringt eit av selskapa som ansetter bakkemannskap for å spørre om det du har gjort vil innebære at du ikkje kan få jobb.

 

 

Dersom du ikkje har blitt dømt så skal det ikkje førast opp i politiattesten, du kan sjå kva som skal stå og kor lenge forskjellige forhold skal stå i attesten i § 6 her:

http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1971-06-11-52

 

Det finnes 4 forskjellige politiattester:

Ordinær politiattest: Skal kun inneholde forhold du er dømt for og kun så lenge som nemnt i § 6

Uttømmande politiattest: Skal inneholde alle forhold du er dømt for (ikkje forenkla forelegg) uavhengig av tid.

Avgrensa politiattest: Politiattest som kun inneheld relevante saker (typisk eksempel dom for seksualforbryteleser dersom du skal jobbe i barnehage)

Utvida politiattest: Her skal alt stå, sjølv forhold der du berre har blitt sikta men ikkje dømt for. Anmeldelser skal ikkje førast opp.

 

Den utvida politiattesten er mest aktuell for å kunne danne seg eit bilde av kva type person det er snakk om. Å ha vært sikta for eit forhold skal ikkje spele nokon rolle, men er du sikta ein 10 talls gonger for ein type kriminell handling så blir det noke litt anna.

 

 

Vær oppmerksom på at dersom du har grunn til å tru at du får ein dom på eit seinare tidspunkt så vil det være illojalt å ikkje opplyse om det sjølv om det per dags dato ikkje står oppført i din politiattest.

Lenke til kommentar

Jeg fullførte aldri lærlingetiden min. Har 2 år på byggfaglinjen men jeg vil ikke bli blikkenslager, rørlegger eller isolatør så utdannelsen min er egentlig helt forgjeves. Ikke lærte jeg noe spesielt på de årene på skolen pga. dårlige lærere, repetisjon av alt hele tiden og umotivasjon.

Det er 5 år siden jeg gikk ut av skolen og har jobbet som vikar i et isopor-firma. Det ga meg absolutt ingenting og fikk aldri fast jobb der.

 

 

Nå leter jeg etter en ny jobb som jeg kan trives i. Jeg er ikke spesielt smart, ikke spesielt god med mekaniske eller elektroniske ting, ikke spesielt serviceinnstilt heller. Har rett og slett ikke mange gode egenskaper, men jeg er ikke redd for å ta tunge løft og jobbe lange dager. Liker fysisk arbeid. Har basis datakunnskaper.

 

Det eneste jeg vet er at jeg ikke vil jobbe på omsorgsbolig, matvarebutikk, klesbutikk, butikker generelt, barnehage, resepsjon, selger og avisbud.

 

Jeg er på utkikk etter disse "ukjente" yrkene som man kan komme seg inn i uten å ha utdannelse selv om det kanskje kreves. Hvis det kun kreves ett kurs eller to for å få en bra jobb, så tar jeg imot tips om slike jobber. Jeg vet rett og slett ikke hvilke muligheter jeg har. Setter pris på alle innspill! :)

 

"Nå leter jeg etter en ny jobb som jeg kan trives i. Jeg er ikke spesielt smart, ikke spesielt god med mekaniske eller elektroniske ting, ikke spesielt serviceinnstilt heller."

 

Du bør sette deg ned litt å gjennomgå holdningene dine. Jeg ville aldri ansatt noen som ikke var serviceinnstilt, nesten uansett hvilken stilling det var snakk om.

 

Blir så frustrert over alle her inne som tror de kan oppnå gull og grønne skoger uten å ha orket å ta en utdannelse en gang. De aller ferreste kan det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Jeg fullførte aldri lærlingetiden min. Har 2 år på byggfaglinjen men jeg vil ikke bli blikkenslager, rørlegger eller isolatør så utdannelsen min er egentlig helt forgjeves. Ikke lærte jeg noe spesielt på de årene på skolen pga. dårlige lærere, repetisjon av alt hele tiden og umotivasjon.

Det er 5 år siden jeg gikk ut av skolen og har jobbet som vikar i et isopor-firma. Det ga meg absolutt ingenting og fikk aldri fast jobb der.

 

 

Nå leter jeg etter en ny jobb som jeg kan trives i. Jeg er ikke spesielt smart, ikke spesielt god med mekaniske eller elektroniske ting, ikke spesielt serviceinnstilt heller. Har rett og slett ikke mange gode egenskaper, men jeg er ikke redd for å ta tunge løft og jobbe lange dager. Liker fysisk arbeid. Har basis datakunnskaper.

 

Det eneste jeg vet er at jeg ikke vil jobbe på omsorgsbolig, matvarebutikk, klesbutikk, butikker generelt, barnehage, resepsjon, selger og avisbud.

 

Jeg er på utkikk etter disse "ukjente" yrkene som man kan komme seg inn i uten å ha utdannelse selv om det kanskje kreves. Hvis det kun kreves ett kurs eller to for å få en bra jobb, så tar jeg imot tips om slike jobber. Jeg vet rett og slett ikke hvilke muligheter jeg har. Setter pris på alle innspill! :)

 

"Nå leter jeg etter en ny jobb som jeg kan trives i. Jeg er ikke spesielt smart, ikke spesielt god med mekaniske eller elektroniske ting, ikke spesielt serviceinnstilt heller."

 

Du bør sette deg ned litt å gjennomgå holdningene dine. Jeg ville aldri ansatt noen som ikke var serviceinnstilt, nesten uansett hvilken stilling det var snakk om.

 

Blir så frustrert over alle her inne som tror de kan oppnå gull og grønne skoger uten å ha orket å ta en utdannelse en gang. De aller ferreste kan det.

 

 

For å si det på en annen måte. Jeg er hyggelig og serviceinnstillt, men jeg liker det ikke. Derfor ønsker jeg ikke egentlig yrker som går direkte på service slik som butikkjobber.

 

En jobb bak "kulissene" er mer meg. Som en lagerjobb. Noen som vet lønn som lagermedarbeider? Er det stort sprang fra f.eks. et Elkjøp-lager til et lager som holder på med bildeler eller maritimt utstyr?

Endret av Sprøstekt Løk
Lenke til kommentar

Hvis du ikke er redd for å jobbe periodevis hardt, litt tungt fysisk arbeid nå og da, og vil ha en variert jobb, så kan du jo sjekke ut eventbransjen/scenerigging/festival/etc? Rigging/scenebygging og slikt krever stort sett at du er handy og arbeidssom. At du har en bakgrunn fra byggfag er sikkert ikke ett minus, selv om du ikke fullførte. Dessuten får du kjappe resultater og tilbakemeldinger, du jobber når du er på jobb og du har fri når du har fri. Ofte er det intense arbeidsperioder, og deretter lengre friperioder.

 

Variert arbeid, mye praktisk problemløsning og engasjerte mennesker. Morro som faen, egentlig. Kjenner fler som har jobbet seg opp/startet eget innenfor den bransjen også.

Har en kompis som startet en festival med vennene sine, drev den på fulltid i noen år, og har siden jobbet som turnemanager for artister, scenemanager på andre festivaler, og eventmanager på klubber/steder. Ett par av de andre som var med på oppstarten har gjort det samme.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg fullførte aldri lærlingetiden min. Har 2 år på byggfaglinjen men jeg vil ikke bli blikkenslager, rørlegger eller isolatør så utdannelsen min er egentlig helt forgjeves. Ikke lærte jeg noe spesielt på de årene på skolen pga. dårlige lærere, repetisjon av alt hele tiden og umotivasjon.

Det er 5 år siden jeg gikk ut av skolen og har jobbet som vikar i et isopor-firma. Det ga meg absolutt ingenting og fikk aldri fast jobb der.

 

 

Nå leter jeg etter en ny jobb som jeg kan trives i. Jeg er ikke spesielt smart, ikke spesielt god med mekaniske eller elektroniske ting, ikke spesielt serviceinnstilt heller. Har rett og slett ikke mange gode egenskaper, men jeg er ikke redd for å ta tunge løft og jobbe lange dager. Liker fysisk arbeid. Har basis datakunnskaper.

 

Det eneste jeg vet er at jeg ikke vil jobbe på omsorgsbolig, matvarebutikk, klesbutikk, butikker generelt, barnehage, resepsjon, selger og avisbud.

 

Jeg er på utkikk etter disse "ukjente" yrkene som man kan komme seg inn i uten å ha utdannelse selv om det kanskje kreves. Hvis det kun kreves ett kurs eller to for å få en bra jobb, så tar jeg imot tips om slike jobber. Jeg vet rett og slett ikke hvilke muligheter jeg har. Setter pris på alle innspill! :)

 

"Nå leter jeg etter en ny jobb som jeg kan trives i. Jeg er ikke spesielt smart, ikke spesielt god med mekaniske eller elektroniske ting, ikke spesielt serviceinnstilt heller."

 

Du bør sette deg ned litt å gjennomgå holdningene dine. Jeg ville aldri ansatt noen som ikke var serviceinnstilt, nesten uansett hvilken stilling det var snakk om.

 

Blir så frustrert over alle her inne som tror de kan oppnå gull og grønne skoger uten å ha orket å ta en utdannelse en gang. De aller ferreste kan det.

 

 

For å si det på en annen måte. Jeg er hyggelig og serviceinnstillt, men jeg liker det ikke. Derfor ønsker jeg ikke egentlig yrker som går direkte på service slik som butikkjobber.

 

En jobb bak "kulissene" er mer meg. Som en lagerjobb. Noen som vet lønn som lagermedarbeider? Er det stort sprang fra f.eks. et Elkjøp-lager til et lager som holder på med bildeler eller maritimt utstyr?

 

 

De aller fleste jobber går ut på service. På en måte kan du se på det som "service" at du i det heletatt må samarbeide med en kollega om noe.

 

Du må yte service på et lager også, ovenfor sjefen din og kollegaene dine.

 

Vekter?

 

Man trenger egentlig bare et vekterkurs.

Hørtes jo perfekt ut for en som liker å holde seg bak og ikke ute blant folk å yte service.

 

 

Samurai Sikkerhet! :rofl:

Lenke til kommentar

som ground handler så må du ha plettfri vandel, de kommer ikke til å gi ut noe adgangskort til flyplassen om du har en sak som er på vei opp. Tro meg.

Du skal få adgangskort via avinor, og kan du ikke få det så kan de heller ikke ansette deg som ground handler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...