Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Engelsk, skriftlig eksamen, Vg1 - 21. mai 2014


Skriftlig eksamen i engelsk våren 2014  

28 stemmer

  1. 1. Hvilken karakter fikk du? :)

    • 1
      2
    • 2
      3
    • 3
      2
    • 4
      5
    • 5
      10
    • 6
      6


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som vet hvordan man må oppgi kiler? Læreren min sier at det holder med en kildeliste på slutten med kun nedlastingsdato, men her har det stått klokkeslett samt fotnoter underveis. Er dette et krav/nødvendig? Hvordan er det forventet at man egentlig skal oppgi kildene? Er det like strenge krav som i norsk, med alfabetisk rekkefølge osv?

 

Lurer også på om man må skrive hva slags tekst man velger, som feks. essay, øverst i hjørnet? Ikke svar hva dere tror, hadde vært greit om dere bare svarer noe som er helt sikkert, så slipper vi å følge det noen på et forum tror er riktig :)

Lenke til kommentar

Noen som vet hvordan man må oppgi kiler? Læreren min sier at det holder med en kildeliste på slutten med kun nedlastingsdato, men her har det stått klokkeslett samt fotnoter underveis. Er dette et krav/nødvendig? Hvordan er det forventet at man egentlig skal oppgi kildene? Er det like strenge krav som i norsk, med alfabetisk rekkefølge osv?

 

Lurer også på om man må skrive hva slags tekst man velger, som feks. essay, øverst i hjørnet? Ikke svar hva dere tror, hadde vært greit om dere bare svarer noe som er helt sikkert, så slipper vi å følge det noen på et forum tror er riktig :)

Jeg skal spørre min lærer om alt dette på forberedelsesdagen i morgen, men om du vil lage kildene dine HELT 100% korrekt, anbefaler jeg deg denne siden fra uio som viser hvordan man setter opp kilder: http://www.uio.no/studier/program/statsvitenskap-master/masteroppgave/Litteraturliste-2.pdf. Det som denne siden viser, er garantert en riktig måte å gjøre det på ihvertfall, men det spørs om vg1 elever i engelsk trenger å gjøre det så avansert.

Lenke til kommentar

Da var jeg gjennoppstått fra de døde. Har vært syk siden 16. mai så har dessverre ikke fått bidratt så mye som jeg ønsket i utgangspunktet. Men jeg har et par filer jeg vil meddele men jeg har ikke peiling på hvordan man laster opp her inne? Noen som kan hjelpe? :)

Lenke til kommentar

Trengte visst ikke hjelp allikevell! Uansett her er det jeg ville dele, det er informasjon om kildebruk som jeg fikk tilsendt av en lærer jeg hadde på Nettskolen i Rogaland for 1 år siden. Den er flittig brukt og jeg har brukt den på hver eneste eksamen siden, både på vgs og universitetet.

 

Håper det kommer til nytte :)

Info brosjyre om kildebruk.doc

Kildebruk - pp presentasjon til elever.ppt

Endret av t0nje
Lenke til kommentar

Kan se ut som om førsteinntrykk kan være sentralt, siden Sebastaian Knowles blir fremvist som en ''taper''som er arbeidsledig, problem med politiet og piercinger og ansiktstattoveringer i text 1, men i text 2 blir han fremvist som en skikkelig fyr som blant annet har jobbet med veldedighetsarbeid og for Greenpeace.

Lenke til kommentar

Kan se ut som om førsteinntrykk kan være sentralt, siden Sebastaian Knowles blir fremvist som en ''taper''som er arbeidsledig, problem med politiet og piercinger og ansiktstattoveringer i text 1, men i text 2 blir han fremvist som en skikkelig fyr som blant annet har jobbet med veldedighetsarbeid og for Greenpeace.

Jaa, godt observert. La ikke merke til at det var samme person den CVen handlet om :D

Lenke til kommentar

Kan se ut som om førsteinntrykk kan være sentralt, siden Sebastaian Knowles blir fremvist som en ''taper''som er arbeidsledig, problem med politiet og piercinger og ansiktstattoveringer i text 1, men i text 2 blir han fremvist som en skikkelig fyr som blant annet har jobbet med veldedighetsarbeid og for Greenpeace.

 

Samtidig legger man jo også merke til at alle arbeidsperiodene hans har vært svært korte, synes ikke denne personen gjør et særlig tillitsvekkende inntrykk.

 

Likevel en god observasjon av deg, og jeg er enig i tankerekken din

Lenke til kommentar

Mine tanker om vedleggene:

 

“Brighton residents arrested in fracking demo”. Har som sagt sammenheng med CV'en under her.

“Curriculum Vitae, Sebastian Knowles”. Har muligens noe med perspektiver å gjøre - CV'en hans ser 100 ganger bedre ut enn hvordan han blir fremstilt i nyhetsartikkelen. Dessuten sier politimannen at han arresterte Sebastian fordi han kjente igjen tattoveringene og piercingene hans, altså ikke nødvendigvis fordi han hadde gjort noe galt. Forhåndsdømming? Dessuten ser jeg at Sebastian kun har vært 'arbeidsledig' en halv måned, om vi sammenlikner datoen på artikkelen med CV'en hans. Artikkelen, som skrev hans fulle navn, vil være ødeleggende for videre jobbsøking med den relativt horrible vinklingen på han som person, fordi han protesterer mot skader på miljøet. Så nei, her har han vært uheldig med livet. Hvis vi går tilbake til temaet, som er 'Are people masters of their own lives?' - kanskje ikke Sebastian har vært så heldig?

 

Skriv om Malala

“How millennials are transforming the workplace”

“High school Graduation rates in the USA”.

''The Absolutely True Diary of a Part- Time Indian.''

 

Ord jeg tenker på i forbindelse med de siste artiklene; grupperinger, etniske grupper i USA, å bryte gjennom tradisjoner og sosiale forskjeller, klasseforskjeller, å jobbe selv med store odds mot seg, miljøpåvirkninger versus egne påvirkninger, ta kontroll over eget liv, selvrealisering. Dette kan man lett koble opp mot statistikken vi har fått, samt skrivet om Malala og indianergutten; om ungdom som 'pusher' igjennom og gjør det motsatte av det omgivelsene vil de skal gjøre; modighet, stahet og ytre miljøtrusler og 'umulige' situasjoner - inspirerende mennesker? Her kan vi også trekke Sebastian inn, som går mot strømmen og gjør det han føler er riktig; å protestere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

¨Kan kanskje oppgaven være så åpen at den bare spør, "are People masters of their own life?" og at dette skal være overskrift samt at du skal hente inspirasjon fra en av tekstene? Vurderer å skrive en tekst om det nå. Vil gjerne være aktuelt uansett om det ikke nøyaktig er oppgaven, samt eg får varmet opp skrivingen min litt... :)

Lenke til kommentar

 

Hei
Dere kjenner hvor mange ord min og max må skrive for kurtsvar og langsvar?
Vi kan bruke selv data. eller ... og hvis vi bruke data hvordan levere svarene med minipen eller internetside?
også jeg håper noen av dere (share) noen komentar og webside eller anen kjelder til andre .

 

 

Lengden er ikke det viktigste. Kortsvarsoppgaven bør likevel være maksimal en side, men langsvarsoppgaven gjerne ligger mellom 1,5 og 3 sider.

Lenke til kommentar

 

 

Mine tanker om vedleggene:

 

men den kommentar er norsk !

 

 

My thoughts on the assigned attachments;

“Brighton residents arrested in fracking demo”. Has, as previously stated, something to do with the resume that follows.

“Curriculum Vitae, Sebastian Knowles”. This could relate to perspectives of a situastion- Sebastian is well represented as a 'good' person in his resume, but in the news article he's being arrested in a protest. The police officer giving a statement reviels that Sebastian's arrest was due to his recognizable tattoos and piercings. What crime Sebastian had committed was not mentioned. Is this due to the police's hasty judgement regarding his looks or 'type'?

In addition, according to his resume, Sebastian has not been 'unemployed' for more than a couple of weeks. If you compare the date of the article with the dates on his resume, 'unemployed' might not be the right word. The article also wrote his full name, witch will make future job searching difficult for him, not to mention his name has been publicly branded. It's all about the point of view; is he a good kid who works in a retirement home, fighting for his beliefs and defending the environment, or is he a criminal and violent punk? Maybe Sebastian hasn't been all that lucky in this situation. Looking back on the theme of our assignment; 'are people masters of their own lives?', maybe we aren't. Sebastian certainly isn't.

Text about Malala

“How millennials are transforming the workplace”

“High school Graduation rates in the USA”.

''The Absolutely True Diary of a Part- Time Indian.''

Words that spring to mind in regards to the last four articles; ethnical groups in the US, to break free from tradition and social differences, to work hard although odds are against you, the power of coincidence versus your own influence, to take control of your life, self-actualization.

In this way, you could easily connect the dots between Malala as well as the story about the indian kid, young people breaking free, pushing through, and doing the exact opposite of what their surrounding people want them to. Courage and stubbornness. There are many things in life you can't control, but you are always in control over your own reactions, and how you handle both the good and the bad in life. The articles point to both real and fictional inspirational people, who go against the grain. This also includes Sebastian, who does what he feels is right; to protest.

Lenke til kommentar

 

 

Hei
Dere kjenner hvor mange ord min og max må skrive for kurtsvar og langsvar?
Vi kan bruke selv data. eller ... og hvis vi bruke data hvordan levere svarene med minipen eller internetside?
også jeg håper noen av dere (share) noen komentar og webside eller anen kjelder til andre .

 

 

Lengden er ikke det viktigste. Kortsvarsoppgaven bør likevel være maksimal en side, men langsvarsoppgaven gjerne ligger mellom 1,5 og 3 sider.

 

 

Mener du PC-sider eller for hånd? :)

Lenke til kommentar

Noen som kan kommentere diagrammet National Graduation Rates for Boys class of 2009?

Eventuelle årsaker til prosentene. Det kan vel være fordi hver etnisitet har forskjellig kultur, med forskjellige forventninger. Men noen som kan utdype dette på en bedre måte? Eksempel American Indian.. Eller at Asian American har den høyeste fordi de har en kultur hvor utdanning er veldig viktig..

 

HELP! Noen som vet hva som kan komme på langsvaroppgavene? : )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...