Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Engelsk, skriftlig eksamen, Vg1 - 21. mai 2014


Skriftlig eksamen i engelsk våren 2014  

28 stemmer

  1. 1. Hvilken karakter fikk du? :)

    • 1
      2
    • 2
      3
    • 3
      2
    • 4
      5
    • 5
      10
    • 6
      6


Anbefalte innlegg

Ingen er hersker over sitt eget liv. Man kan ta kontroll over sitt eget liv, men ens tanker og meninger er alltid inspirert av noe annet. Man er hersker over sitt eget liv når ens liv er basert på ens egne tanker, ikke når ens tanker er basert på ens liv.

DETTE VAR EKSTREMT TIL HJELP! tusen takk!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
annerei, den 20 Mai 2014 - 18:11, sa:

Ingen er hersker over sitt eget liv. Man kan ta kontroll over sitt eget liv, men ens tanker og meninger er alltid inspirert av noe annet. Man er hersker over sitt eget liv når ens liv er basert på ens egne tanker, ikke når ens tanker er basert på ens liv.

Det er også andre sider som kan spille inn, som man ikke kan ha kontroll over med sine egne liv selv. Ulykker, sykdom osv. kan lage store endringer i ens liv uten at det kan være noe å gjøre med det fysisk. Verden rundt oss påvirker oss på denne måten både psykisk og fysisk. Samtidig er det den enkelte person som velger hva han/hun vil gjøre med drømmene sine og hvilke innsats som han/hun vil legge inn. Det er også mange som skiller seg ut fra samfunnet, og tørr å herske over sitt liv, og gjøre hva en selv mener er rett. Eksempler på slike personer er Malala og Billy Elliot, to vidt forskjellige personer fra to vidt forskjellige settinger.

Lenke til kommentar

 

Kan noen forklare bedre hvordan tekst 5, The Absolutely True Diary of a Part-Time Indian, handler om dette temaet? :hmm:

 

Og noen bra tekster i passage boka som har med temaet å gjøre? eller andre tekster? begrunn gjerne hvorfor :)

Gjerne Tony's Story.

 

Leste akkurat tony"s story. Jeg skjønner ikke helt sammenhengen mellom temaet "Are people masters of their own lives" kan du forklare meg?

Lenke til kommentar

 

 

Kan noen forklare bedre hvordan tekst 5, The Absolutely True Diary of a Part-Time Indian, handler om dette temaet? :hmm:

 

Og noen bra tekster i passage boka som har med temaet å gjøre? eller andre tekster? begrunn gjerne hvorfor :)

Gjerne Tony's Story.

 

Leste akkurat tony"s story. Jeg skjønner ikke helt sammenhengen mellom temaet "Are people masters of their own lives" kan du forklare meg?

 

Var et tips fra læreren. Har ikke hatt tid til å lese gjennom den enda.

Lenke til kommentar

Spør igjen, for jeg tror dette er ganske viktig:

"To what extend and how are people masters of their own lives? For good or for bad."

Hva har dere tenkt/reflektert rundt dette? :)

Jeg tenker bare på det som påvirker oss i hverdagen, sånn som internett, reklame, religion osv.osv. Også ser jeg på hva som er bra for oss og hva som ikke er det.

Lenke til kommentar

Kapittel 1: At man har sin egen personlig identitet. Identiteten blir skapt av alt rundt oss, fysisk og psykisk. For eksempel oppvekstmiljøet og hva foreldrene har som meninger og ideer. Det ble sagt ovenfor her "Ingen er hersker over sitt eget liv. Man kan ta kontroll over sitt eget liv, men ens tanker og meninger er alltid inspirert av noe annet. Man er hersker over sitt eget liv når ens liv er basert på ens egne tanker, ikke når ens tanker er basert på ens liv.Det er også andre sider som kan spille inn, som man ikke kan ha kontroll over med sine egne liv selv"

Det at man ikke skal bare følge "Strømmen" men man skal faktisk mene det ikke bare gjøre det fordi kameraten din gjør det.

 

Også har vi det med roller og forventninger at alle forventer at du skal for eksempel gjøre, for eksempel kjønnsroller at Menn blir ingeniører og Damer blir sykepleiere. Det som er relevant med oppgaven er at man ikke må alltid tenke hva alle andre gjør, men hva du vil gjøre. For eksempel at hvis kompisen din skal gå på BI og bli økonom, så trenger ikke du å bli det bare fordi at han skal bli det.

 

Kap 2. Det med sosialisering at vi blir påvirket av alt rundt oss. Primær og sekundær sosialisering

 

 

Det er sikkert noe mer men orker ikke skrive mer :shrug:

 

 

Lenke til kommentar

Kapittel 1: At man har sin egen personlig identitet. Identiteten blir skapt av alt rundt oss, fysisk og psykisk. For eksempel oppvekstmiljøet og hva foreldrene har som meninger og ideer. Det ble sagt ovenfor her "Ingen er hersker over sitt eget liv. Man kan ta kontroll over sitt eget liv, men ens tanker og meninger er alltid inspirert av noe annet. Man er hersker over sitt eget liv når ens liv er basert på ens egne tanker, ikke når ens tanker er basert på ens liv.Det er også andre sider som kan spille inn, som man ikke kan ha kontroll over med sine egne liv selv"

Det at man ikke skal bare følge "Strømmen" men man skal faktisk mene det ikke bare gjøre det fordi kameraten din gjør det.

 

Også har vi det med roller og forventninger at alle forventer at du skal for eksempel gjøre, for eksempel kjønnsroller at Menn blir ingeniører og Damer blir sykepleiere. Det som er relevant med oppgaven er at man ikke må alltid tenke hva alle andre gjør, men hva du vil gjøre. For eksempel at hvis kompisen din skal gå på BI og bli økonom, så trenger ikke du å bli det bare fordi at han skal bli det.

 

Kap 2. Det med sosialisering at vi blir påvirket av alt rundt oss. Primær og sekundær sosialisering

 

 

Det er sikkert noe mer men orker ikke skrive mer :shrug:

 

 

Jaa takk! Nå skjønner jeg, når du forklarer det på den måten :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...